Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Jag ska be att få introducera ett nytt begrepp:
Subjektiv distorsion
Dvs. skillnaden mellan önskad ljudbild och upplevd ljudbild.
Subjektiv distorsion är alltså det man är missnöjd med i den lyssning man upplever. Den förutsätter en egen uppfattning, en bild av vad man vill höra vilket jag tror att de flesta har. Kanske inte så tydlig alla gånger men däremot garanterat undermedvetet. Subjektiv distorsion kan vara klangfärgsförändring men den kan också vara uppfattning om dynamik, sväng, musikalitet, rumsinformation, precis vad som helst som har med musikåtergivning att göra. Den kan också vara något ytterst diffust. En obehagskänsla eller en känsla av frustration vid lyssning.
Margaux skrev:För att göra det ännu mera komplicerat.
Definitionen på distortion är ganska trubbigt.
Distortion i ett system kan vara matematiskt identiskt med distortionen i ett annat system. Dock kan det ena systemets distortion låta hemskt medan det andra systemts distortion låta trevligt. Skillnaden är = subjektiv distortion?
Kakan skrev:NL :
Jag tänkte kanske inte så mycket på definitionen utan mer det praktiska i att skilja den distorsion man eventuellt skulle kunna mäta upp mot den som man uppfattar subjektivt. Man kan ju då faktiskt komma att diskutera samma dist med två olika begrepp![]()
Subjektiv distorsion
Svante skrev:Flint skrev:Jag ska be att få introducera ett nytt begrepp:
Subjektiv distorsion
Fast jag skulle vilja stryka "bild" i definitionen. Det får mig att associera med "soundstaging", men det finns ju andra subjektiva kvaliteter som jag skulle vilja väga in.
Flint skrev:Andra subjektiva kvaliteter. Berätta.
Svante skrev:Flint skrev:Andra subjektiva kvaliteter. Berätta.
Tex vass-beslöjad, tunn-bumlig, ren-grötig.
Subjektiv distorsion
Dahlqvist skrev:Flint skrev:Jag ska be att få introducera ett nytt begrepp:
Subjektiv distorsion
Uttrycket ligger farligt nära "subjektivt upplevd distortion", dvs. den distortion man hör till skillnad från den distortion man mäter. Exvis är det ju så att man upplever olika typer av olinjär distortion på olika sätt: vi är känsligare för vissa än för andra (typ 2:a ton vs 3:e ton, högre resp. lägre ordning, harmonisk vs icke-harmonisk)
Ovanstående skall inte tolkas som att det föreslagna begreppet saknar innehåll utan bara att det kan förväxlas med något annat.
/D
Nattlorden skrev:Utan debattvilja ingen debatt. Läs om gamla "debatten" (snarare monolog utan motprestation) tills du fattat och vill gå vidare.
Användare som besöker denna kategori: sammel och 6 gäster