Mäta på iPod Touch m h a uppspelade snålkodade signaler

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-20 10:28

n3mmr skrev:Eller på ett annat sätt: Kan man eller har man redan konstruerat nån metod dom förutsäger med rimlig noggrannhet hur en viss snålkodnings subjektiva psykoakustiska kvaliteter kommer att upplevas?

Jag har nåt svagt minne av att någon har konstruerat en sån signal/metod för mätning och optimering av snålkodare till telefoni, ja. Jag tror dock inte att den är direkt användbar för hifisnålkodning.

Alltså, det där blir ju per definition ett träsk. Man försöker få så mycket störningar som möjligt (=så mycket fel som möjligt (= så få bitar som möjligt )) men som samtidigt hörs så lite som möjligt. Man kan förstås göra en modell av hörseln och dess maskering, men om det ska bli så bra att man kan lita på den för hifibruk så får man nog jobba ganska mycket för det.

Jag håller nog på den gamla hederliga metoden med lyssningstest i alla fall. Då vet man iaf att det är hörseln som kodaren lurar och inte en algoritm.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Tack,

Inläggav n3mmr » 2009-04-21 13:27

Tack, allihopa.

Denon ATCD i WAV->iPod, mäta med vanliga instrument

RMAA-signalerna som WAV -> iPod, mäta med RMAA

borde funka!

Kodningen får man lyssna...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-23 14:35

Svante skrev:
n3mmr skrev:Eller på ett annat sätt: Kan man eller har man redan konstruerat nån metod dom förutsäger med rimlig noggrannhet hur en viss snålkodnings subjektiva psykoakustiska kvaliteter kommer att upplevas?

Jag har nåt svagt minne av att någon har konstruerat en sån signal/metod för mätning och optimering av snålkodare till telefoni, ja. Jag tror dock inte att den är direkt användbar för hifisnålkodning.

Av en slump snubblade jag på standarden idag:

http://www.itu.int/rec/T-REC-P/e

P862 heter standarden
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-04-26 02:23

(läser tråden med STORT intresse)

Föregående

Återgå till Teknikforum