Fem favoritskivor för att testa hifi

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav 2-ch » 2008-10-17 10:08

phloam skrev:*bump*

Inte nån enda stackars låt med bra basljud, för att testa förekomsten av ev lågbas? Kom igen, nån måste finnas...?

Peter Gabriel, hmmm... lite osäker, men troligen skivan Passion.
Inte för att jag mätt upp någon frekvens, men där blir man lite rädd emellanåt, håller prylarna nu?

På Mike Oldfielsds (min idol) skiva Amarok mullrar det också till så där djupt vid några tillfällen. En av hans mer udda skivor dock rent musikaliskt.
Han har gjort många bättre, men det är bara en reflektion av min smak.

För att höra dessa ljud på rätt sätt måste det till komptenta högtalare.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2008-11-05 01:17

Tackar för tips! :)


Och bidrar med en skiva som verkligen kan vara intressant för hifi-test:


Throbbing Gristle - "Heathen Earth" - the live sound of TG

Bild

Det är en skiva som är inspelad "Live" fast i studio, under kontrollerade former, för att fånga ett typiskt TG-framträdande i princip.

Bra ljud, minimalt med editering av materialet osv.



Saxade en Amazon-review som beskriver bättre:


By The Pitiful Anonymous "Mazaro" (the Acres of Skin) - See all my reviews

Heathen Earth is TG's 'live-in-studio' release, meaning it was performed for a small audience of friends in studio. It's as long as a usual TG show, but the atmosphere is considerably less violent and this is some of their most melodic and musical material. These are the songs they were playing frequently live at this point in their career, however instruments and sound effects are minimal here compared to the walls of noise these songs turned into in a real live setting.

The intensity and tension of Heathen Earth is amazing. No editing of any kind has split up the performance. As you listen it's almost as if TG were playing in front of you, you can imagine the band members movements as they made these sounds. The sounds themselves are very subconscious, emotional and expressive. Some of the most beautiful, memorable sounds are the bubbling and guitar effects in "After Cease to Exist", the melodic vocals of "The World is a War Film", the buzzing, solitary melody at the end of "Still Walking" and the strangely soothing improvised conversation between Cosey and Chris Carter. "Cornets" is the characteristic TG introduction (wailing cornets), and it builds tension and eases the listener into the album perfectly.

The art and packaging compliments the album wonderfully.

The actual song names aren't in the album notes or on Amazon, but these songs do have names. They are-

1. Cornets
2. The Old Man Smiled
3. After Cease to Exist
4. The World is a War Film
5. Dreamachine
6. Still Walking
7. Don't Do As You're Told, Do As You Think
8. Painless Chlldbirth

Bonus Songs-

9. Adrenalin
10. Subhuman

This is a unique and classic industrial album, and so is "D.O.A".
Either one is a good first purchase to a new TG fan.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Inläggav RJohan » 2008-11-05 10:34

Lionel Hampton - Just Jazz - Live at the Blue Note. Telarc.

Jag "råkade" köpa den här från Amazon härom veckan. Helt fantastisk dynamik, man ligger och hovrar runt -30 dB och så hojtar sångaren till och staplarna går i topp. Alltså, som det verkar, ingen limiter på sången!

Skivan är från 1992, de nyare Telarc jazzskivor jag har är visserligen bra, men inte så här bra.

JohanR

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2009-01-10 17:43

Vet inte varför jag svarar.

Eftersom mitt svar egentligen är att jag inte har något svar.

"Åååh! Nu börjar han igen!.. " :)

Det beror väl på vad man vill testa, kanske?

Vill jag kolla polarns nya anläggning/rum/placering..., så tar jag väl med mej nåt som jag känner bra till.

Vill jag få en hint om huruvida anläggning/rum/placering återger (hyfsat/tillfredställande) korrekt, så bör jag ju veta något om hur det skall låta i verkligheten.
Då faller väl alla icke-akustiska plattor bort, tror jag..

De flesta plattor vet jag ju inte hur de ska låta.

Enkel fråga, som blev en filosofisk labyrint. För mej alltså.

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Gert
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2008-01-09

Inläggav Gert » 2009-01-31 15:40

Regga på Spotify så har du allt tänkbart inom räckhåll, bara att lajna från datorn till din favvoförstärkare...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2009-02-05 21:18

PTree - Lightbulb sun , dvd-a borde vara med här.
Den har fått -väldigt- bra recensioner överlag vad gäller surroundeffekter, hyllats för bibehållen dynamik och rent och fint ljud. 4/5 var det sämsta betyg den fått efter att ha kollat på 10 recensioner typ. Går att leta upp vilken recension som helst egentligen.

lite klipp från olika sidor

----

http://www.soundandvisionmag.com/surrou ... b-sun.html

"because the focus is on Wilson's high-resolution, 6-channel mix — and as we've come to expect from him by now, it's state of the art. Thing is, he keeps advancing that state; here, the sound is often so seamless and all-surrounding that you may think your speakers have dissolved. "

Music ••••
Sound •••••
Extras ••••



---

http://www.dprp.net/reviews/200836.php#pt
..and the DVD version gives you a wonderful surround mix in superior audio quality. Focusing on the latter, the 5.1 lossless mix is just mouth watering.

Conclusion: 9.5 out of 10


---

http://www.tone.co.nz/reviews/cd-review ... sun-review
(sämsta jag kunde hitta just nu..)


Just one of many Porcupine Tree albums that Dark Side Of The Moon obsessives should check out.

Porcupine Tree
Lightbulb Sun
FROM: Snapper/Southbound/UK
GENRE: Pink Floydish
MUSIC: 4
SOUND: 4

Användarvisningsbild
teosig
 
Inlägg: 847
Blev medlem: 2008-07-01
Ort: Kristianstad

Inläggav teosig » 2009-04-22 15:02

pLudio skrev:Shpongle: Tales of the Inexpressible
The Prodigy: The Fat of the Land
[/list]



Två mycket fina skivor, Shpongle skivan är den bättre från samtliga av deras släpp.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
mathsg
 
Inlägg: 709
Blev medlem: 2008-01-17
Ort: En fjälltopp långt ifrån dig

Inläggav mathsg » 2009-04-22 16:16

Jag brukar ha med mig något av Korn, Rage Against The Machine och Foo Fighters med dom kan med förkärlek väljas "Monkey Wrench".
Med dessa testskivor och att instrumenten verkligen hörs och inte blir till en gröt då har man kommit en bit.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2009-04-22 16:30

mathsg: Jag är lite förvånad men samtidgt glad att läsa ditt förslag om bra musik för avlyssning. Upplever på träffar där man ska "finlyssna" att det dyker upp plattor där folk med falska röster sjunger om eländigheter ackompanjerade av ostämt piano och ståbas. Jag undrar alltid om folk verkligen lyssnar på den här sortens musik till vardags.

Jag vill spela svår och krävande (rock)musik, men folk delar inte min uppfattning. :x
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
C4rlsson
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: punschverandan

Inläggav C4rlsson » 2009-06-10 12:21

Här kommer några tips:

Barbra Streisand - Songbird
Brukar speciellt lyssna på första låten (tomorrow) för att höra anslaget på gitarren.
Spotifylänk: http://open.spotify.com/track/0Ni6gdlUvk5gvigcMwELvd

Eftersom jag själv spelar trumpet och därmed lyssnar mycket på brass är jag intresserad av en naturlig klang och kollar därför diskanten lite extra (med och utan sordin). Bra för för att höra klatchen i trummorna och samspel öht.
Maynard Ferguson - Brass attitude (Knee Deep in Rio)
Spotifylänk: http://open.spotify.com/track/6ObPdemraMObi4KIPdVJag

Brukar alltid lyssna på något klassiskt också som man har hört många gånger. Exemeplvis:
Länk: http://open.spotify.com/album/3d457yY8M6VEwEyRkfW8tS
Har även en Holstplatta med Karajan som är bra för att kolla djupbasen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2009-07-29 14:14

Jag kom att tänka på att David Sylvian's lp "Blemish" skulle kunna (tror jag!) vara bra som testskiva - det är ofta bara DS's röst som bär melodin; Fennez kompar sparsmakat - mest bara gitarr och lite diskret elektronik. Såvitt jag kan bedöma, bra inspelat.

Bild

Plus att det finns med nåt studio-ljud i början på nån låt som ger äkthetskänsla :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2009-07-29 15:31

Tror Fennesz endast är med på sista spåret. A fire in the forest (ungefärlig
titel). Men den trevlig skiva, som jag av någon anledning bara kan ta i små
doser.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2009-07-29 15:47

De där måste jag kolla!!!!
Jag är lite ambivalent till Davids röst, eller kanske det bara att hans röst är så speciell.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2009-07-30 03:18

shifts, det stämmer säkert; på allmusic läser jag att han för det mesta är ensam (spela gitarr själv??) men i övrigt bidrar Derek Bailey och Christian Fennesz på gitarr. Samt bekräftar Fennesz på sista spåret (arr/elektronik).

Det är verkligen en skiva som inte smeker fansen medhårs direkt, mycket atonalt gitarrplonk, avskalat - men jag tror den växer på en rätt bra :) Kul med avsteg från det förväntade.

soundbrigade, förstår precis din ambivalens - men på detta album sjunger han mer lågmält och torrt vilket du nog uppskattar liksom jag :)

Har bara lyssnat på den i lurar men känner att den kanske skulle passa bra i mörkret nån sen kväll och låta rösten och instrumenten "finnas" i rummet. Se hur bra närvaron blir.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2009-07-30 04:23

7k+1 :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Sansui_OlleMirsch
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-04-19
Ort: Oskarström

Infected Mushroom - Legend Of The Black Shawarma

Inläggav Sansui_OlleMirsch » 2009-09-02 12:03

Fantastisk skiva med mycket bra ljud.
Nog deras bäst mastrade skiva någonsin!
*OM 3-29 Special 120w Panorama
*OM 3-28 4 ohm
*OM 3-28 8 ohm
*OM 2-21
*OM 2-21
*OM 2-21
*OM 2-35 (Expert)

*Sansui 1000A 1965 Tube
*Sansui AU-555A 1973
*Sansui 2000A 1970
*Sansui 1000X 1967

Användarvisningsbild
obbiewan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 2009-09-19
Ort: Hufvudstadens södra delar, eller rättare sagt i haninge.

bas

Inläggav obbiewan » 2009-10-04 23:26

den här låten har ett parti i mitten med rätt mycket bas. http://open.spotify.com/track/3zpNjTVTwWjlgWtZLOJL7H
Det är dom små grejerna som gör grejen..

Användarvisningsbild
golodhir
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2006-03-01

Inläggav golodhir » 2009-11-03 10:59

NAD and Sheffield lab's "20 years of music":
Den har en bra blandning av olika sorters musik med mycket bra ljud. Sweet Georgia Brown låter vansinnigt bra i mina Sonab-högtalare(OA-12.3, OA-116.3), man har verkligen orkestern i vardagsrummet!

Joculatores Upsalienses "Skogen, Flickan och Flaskan":
Låter även den mycket bra i mina Sonab-högtalare.

KODO "Heartbeat Drummers of Japan":
Dynamik! Bra för att testa vad grejerna tål.

No-Man "Schoolyard Ghosts":
Bra ljud, fantastisk musik.

Prokofiev "Romeo & Juliet" Mercury Living Presence(CD):
Remastrad och digitaliserad direkt från originalbanden.

Cornelius "Point":
Intressant musik med bra ljud.

Användarvisningsbild
Poppen
 
Inlägg: 732
Blev medlem: 2007-03-26
Ort: Hökarängen

Inläggav Poppen » 2009-12-06 11:34

Det mesta funkar utom amerikans west coast smoth jazz typ Four Play , David Benoit ( inte den äldre hard Bopparen ) I.

varför då frågar ni ? Därför den usiken låter bra på alla anläggningar.
Därför används den ofte hos Hifi handlaren för att övertyga just dig att hans aparat är aldeles förträflig.

Ta med dig någon Roling Stones. Ifall du kan höra Keith Richard sjunger i alla tänkbara tonarter samtidiht och några där till som inte finns i den västerlänska 11 -tons tonskalan. Mick sjunger halv falskt och Rood Wood som inte stämt sin gitarr sedan 1975.
Då har du en anläggning som fungerar.

Själv hade jag Jan Garbarek Officium som referens.
Path Metheny Charlie Haden- Beyond Arizona Sky. Som kan dista obehagligt på en lågwattad stereo.

Men för övrigt välj det du tycker om.
Älskar du Ac / Dc ta med det även om det låter torrt och trist.

Fråga nr 2 .

Vill du ha en anläggning som är analytisk som avslöjar alla detaljer och fel eller en takt fast anläggning som förskönar och får musiken att svänga.

Ifall du väljer det första alternativet kommer välinspelad musik låta bättre men dåligt inspelad musik låta sämre.

Det är min erfarenhet. Det finns säkert andra som tycker olika . Det är bara kul med olika åsikter.

Då lär man sig något nytt.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
shuffle
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2006-03-09
Ort: Örebro

Inläggav shuffle » 2010-02-27 00:56

Många bra tips här!

Vill bidra med Ronnie Earl - Greatful Heart - Blues and Ballads
Grym jazz-blues, eller kanske blues-jazz.
Köp den!

/Janne P
It may take talent to play fast, but it takes SOUL to slow down and say something. - KBR

Användarvisningsbild
Sansui_OlleMirsch
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-04-19
Ort: Oskarström

Ny låt av Infected Mushroom

Inläggav Sansui_OlleMirsch » 2010-05-17 21:30

Ny låt av Infected Mushroom, bästa bandet att testa sin anläggning med

En special version av killing time http://open.spotify.com/track/04UOZzWEUTrzgRBLF7iixn
*OM 3-29 Special 120w Panorama
*OM 3-28 4 ohm
*OM 3-28 8 ohm
*OM 2-21
*OM 2-21
*OM 2-21
*OM 2-35 (Expert)

*Sansui 1000A 1965 Tube
*Sansui AU-555A 1973
*Sansui 2000A 1970
*Sansui 1000X 1967

Användarvisningsbild
carrrera
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-05-29
Ort: Småland

Inläggav carrrera » 2010-05-30 21:31

1/ Randy Crawford Secret Combination (Klart underskattad)

2/ Tracy Chapman Crossroads (Alla vet väl...)

3/ Van Morrison Avalon Sunset ( Man hör nytt varje gång)

4/ Eric Bibb Spirit & The Blues ( Fantastisk allt)

5/ Chris Rea Road To Hell ( Har lite elak diskant och mycket bas)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-05-31 00:52

Hej carrrera, du har världens bästa film och världens bästa filmmusik på din avatar och du refererar till jättebra låtar. Inom några dagar släpps denna :D

Spaghetti Western Collection - A Fistful Of Dollars/The Good, The Bad And The Ugly/For A Few Dollars More [Blu-ray] Amazon

Watch out.

Här är lite Ferrari F430 contra Porsche 911 Turbo (997). http://www.youtube.com/watch?v=y0Ecq7ULFQw&feature=related

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Inläggav Falkis » 2010-05-31 14:06

Hej Peter...

Jag har ärvt den där skivan på vad jag tror är nån slags original-vinyl, från min far. Den är onekligen väldigt bra, och väldigt fet på vinyl... 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-05-31 16:03

Falkis skrev:Hej Peter...

Jag har ärvt den där skivan på vad jag tror är nån slags original-vinyl, från min far. Den är onekligen väldigt bra, och väldigt fet på vinyl... 8)


:D Hej Falkis

Jag har själv haft den en gång i tiden på vinyl. En riktig klassiker. Jag skall beställa trilogin på Blu-ray.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Inläggav Falkis » 2010-05-31 21:16

petersteindl skrev:
Falkis skrev:Hej Peter...

Jag har ärvt den där skivan på vad jag tror är nån slags original-vinyl, från min far. Den är onekligen väldigt bra, och väldigt fet på vinyl... 8)


:D Hej Falkis

Jag har själv haft den en gång i tiden på vinyl. En riktig klassiker. Jag skall beställa trilogin på Blu-ray.

MvH
Peter


Jag har inte sett filmerna... :oops: :oops: :oops:

Användarvisningsbild
carrrera
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-05-29
Ort: Småland

Inläggav carrrera » 2010-05-31 22:00

Hej Peter!

Visst är det Morricone som har skrivit all musik till filmerna!? Jag tror att han fick Polarpriset nu i år, därav remastringen kantänka. Kul video! Fint avstämd till musiken. Har faktiskt en lillebror (eller storebror) till Porschen i filmen. Dock mycket äldre och ingen turbo utan en Carrera. Vill än en gång passa på att flagga för Randy Crawford, en fantastisk röst och många bra låtar, speciellt på de lite äldre skivorna. Jo! "Dollarfilmerna" är verkligen sevärda (gång på gång).

Vänligen: Din namne Peter F

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-06-01 01:31

Falkis skrev:
petersteindl skrev:
Falkis skrev:Hej Peter...

Jag har ärvt den där skivan på vad jag tror är nån slags original-vinyl, från min far. Den är onekligen väldigt bra, och väldigt fet på vinyl... 8)


:D Hej Falkis

Jag har själv haft den en gång i tiden på vinyl. En riktig klassiker. Jag skall beställa trilogin på Blu-ray.

MvH
Peter


Jag har inte sett filmerna... :oops: :oops: :oops:


Har du inte sett filmerna 8O Det är ju jättebra :D för då har du massor att se fram emot :) Det är jättekul att inte ha gjort allt :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-06-01 01:38

carrrera skrev:Hej Peter!

Visst är det Morricone som har skrivit all musik till filmerna!? Jag tror att han fick Polarpriset nu i år, därav remastringen kantänka. Kul video! Fint avstämd till musiken. Har faktiskt en lillebror (eller storebror) till Porschen i filmen. Dock mycket äldre och ingen turbo utan en Carrera. Vill än en gång passa på att flagga för Randy Crawford, en fantastisk röst och många bra låtar, speciellt på de lite äldre skivorna. Jo! "Dollarfilmerna" är verkligen sevärda (gång på gång).

Vänligen: Din namne Peter F


Japp, det är Ennio Morricone. Jag såg Randy Crawford i konserthuset för en massa år sedan. Hon var jättegullig. Hon gick tvärs över scen och satte sig på golvet vid framkanten med fötterna dinglandes i luften :) och hon sjöng jättevackert :D Rainy day in Georgia, street life och imagine och en del annat.
Välkommen till faktiskt förresten :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
carrrera
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-05-29
Ort: Småland

Inläggav carrrera » 2010-06-01 16:50

Tack så mycket! Då var vi där samtidigt. Jag åkte tåg upp från Växjö själv för att se henne. Hon hade musiker från Island med sig om jag inte minns fel. // Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster