Rydberg skrev:Om man istället resonera från andra hållet. Man vill bygga ett bra steg, vad krävs? Biffig nätdel, fina komponenter som är tokmatchade. Ett stabilt chassi som inte påverkas så mycket av externa vibrationer, god skärmning, hög effekt mm
Nog fan kostar kommer ett sådant steg kosta pengar i konsumentledet, att tro nått annat är ju naivt!!
Håller med. Men är ändå lite uttråkad över fokuseringen kring pengar. Nog för att jag önskade att jag hade massor med slantar och kunde köpa vad jag ville (men inte f-n skulle det bli enklare för det

) - men det är inte vad jag menar nu.
Vad jag menar är den sortens kommentarer kring vad som är "lagom" pris för en apparat. Det finns inget sådant! Priset är alltid beroende på vad säljaren önskar och vad köparen är villig att betala. Det betyder att en apparats pris är helt beroende på vem du talar med. Eftersom man inte kan tillämpa olika pris på samma apparat beroende på vem som handlar, är man tvungen att anpassa apparaten efter målgruppen. Tung kraftig låda med tjock panel för dom som tror att ljudkvaliteten sitter i höljet, VU-metrar och allmänt tekniskt utseende för "mätnissarna" - osv.
Det här betyder inte att samma företag paketerar samma innehåll på olika sätt för olika målgrupper (men det KAN vara så), men det kan innebära att olika företag vänder sig till olika kundgrupper - med relativt likartade produkter. NAD208 till den prismässigt medvetne, Mark Levinsson till den kvalitets-medvetne. Ljudskillnaden kanske minimal vid blindtest.
Handen på hjärtat - någon här som är helt oberörd av en apparats yttre? Inte jag i alla fall. Och så länge jag är nöjd, det är väl OK?
Som jag ser det, det finns ingen anledning till att en bra DAC skulle kosta just 7000 kronor. Eller att gränsen för en bra högtalare går vid 10.000.....
/ B