Galvanisk jordavskiljare för antenn vs DC-blockerare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

Galvanisk jordavskiljare för antenn vs DC-blockerare

Inläggav Style » 2004-11-17 23:19

är det nån som vet
1, vad är skillnaden mellan dessa?
2, får man nån signalförlust av att koppla såna här grejer på antennsladden?

Den galvaniska jordavskiljaren verkar vara nån slags isolationstrafo och DC-blockeraren verkar ha några diskreta komponenter i sig
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-17 23:41

Om det är det jag tror så är den första en trafo och den andra ett par kondingar. Trafon borde ha en övre gränsfrekvens, medan kondingarna borde leda bra högre upp i frekvens.

Fast vet gör jag ju inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2004-11-22 18:22

Jag tror jag vet vad du är ute efter.

I min hemmabiouppsättning, har jag det irriterande problemet att ju fler komponenter jag kopplar ihop, destå större problem får jag med jordbrum av olika slag.

Den första gången jag upptäckte det, var när jag till min anläggning kopplade en subbas med extern stärkare.

Detta löstes snabbt genom att på Biltema skaffa in en avskiljare, typ trafoklump som kopplades till lågnivåkabeln och skiljde Yamahan från sub-stärkaren.

Nästa gång brum uppstod, var när jag skaffade en Video, för att kunna titta på TV genom projektorn.

Före:

* Yamaha AZ1
* Lågbudget DVD
* Extern stärkare till Subbas
* Projektor, Pioneer PT-AE 500

DVD'n var kopplad via fiber till Yamaha-stärkaren.
DVD'n var kopplad direkt till Projjen med en tredelad komponentkabel
Externa stärkaren kopplad till Yamahan via lågnivåkabel.

Och till detta kopplade jag videon, som var kopplad till antennuttaget.

BRUUUUUUUM

Hur jäkla irriterande som helst.

Detta brum blev jag av med genom att bygga en DC-blockerare (ett par kondingar) att koppla mellan antennuttaget och videon.

Nästa förändring var att koppla ihop DVD->Yamaha, X-box-> Yamaha och använda som video-switch. Jag ville liksom ha EN punkt att ratta på, när man byter signalkälla för bild och ljud.

Inga problem, för jag hade temporärt kopplat ur videon.

I går ville jag kolla på tv igen (efter ett två månaders uppehåll).

BRUM

Inte mycket att göra åt... Får skaffa en galvanisk avskiljare till antennkontakten igen... Drar jag ur antennkabeln från videon försvinner allt brum.

Egentligen skall man snacka med hyresvärden, som skall se till att det inte finns någon DC på jord... Men det är inte alla hyresvärdar som förstår problematiken.

Lycka till,
//magnus

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-22 20:29

jag har egentligen inte problem med brum. Däremot att det smäller till som bara den (jättehög volym) en mycker kort stund när man drar igång kabelboxen

inga apparater är jordade men två TV-apparater, en CD, en radio, en dator, tre aktiva högtalare, en DVD, en kabelbox och en video är ihopkopplade via diverse signalkabel, SCART och antennkabel. Dessa apparater sitter på lite olika faser och jag misstänker att det finns potentialskillnader, särskilt mot antennjord och nån konding nånstans laddar ur vid uppstart. Problemet finns inte om man stänger av allting och sen snabbt sätter på de igen.

Nu har jag en DC-blockerare mellan antennen och kabelboxen och en isolationstrafo mellan kabelboxen och bägga TV apparaterna och nu verkar det faktiskt funka.

Ska ta bort dem en och en och se när det återskapas
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2004-11-23 16:31

Jäkla apparater alltså...

I morse kopplade jag ur sub-stärkaren för att jag behövde den däringa "euro->schweizisk" konverteraren för stickproppen, varpå jag av någon underlig anledning kom att tänka på just jordbrum och kopplade in antennuttaget till videon.

Tyst...

Så fort sub-stärkaren är inkopplad till elnätet: Brum. Jag behöver inte ens ha lågnivåkabeln inkopplad mellan sub-stärkaren och Yamahan...

Märkligt...

Får undersöka vidare. Jag använder ändå inte subban så mycket. Föredrar faktiskt TV framför sub.

//magnus

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-23 21:43

är det specialla stickproppar i Schweiz? Jag ska nämnligen dit i morgon
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2004-11-23 23:55

DC block - ingen likspänning/ström kan passera
Galavansikt frånskild : Ingen gemensam strömkrets finns. Detta uppnås tex med trafo, optokopplare och röksignaler ...

med tillägget :

DC block kan fortfarande ha gemensam nolla/jord - det har inte två galvansikt skilda system.

Bäst för antennsystem: Galvansik åtskildhet !

/

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2004-11-24 00:58

I schweiz har de en mycket märklig jordad kontakt, som är hmmm... vad skall man säga, sexkantig.

Det finns inte en chans att man får in en jordad "EU"-kontakt.

Men vanlig två-tåtig kontakt av EU-standard, får du in i uttagen. Det är bara den jordade kontakten som är annorlunda.

Så CD-spelare, rakapparater, mobiltele-laddare och dylikt fungerar smärtfritt. Om du har med dig en jordad apparat, bör du gå in på närmsta Jumbo eller Migros (modell större) och gå till el-avdelningen, där de ofta har adaptrar för ca 5 - 10 CHF.

Lycka till,
//magnus

Användarvisningsbild
CHC

Re: Galvanisk jordavskiljare för antenn vs DC-blockerare

Inläggav CHC » 2004-11-24 06:35

Style skrev:är det nån som vet
1, vad är skillnaden mellan dessa?
2, får man nån signalförlust av att koppla såna här grejer på antennsladden?

Den galvaniska jordavskiljaren verkar vara nån slags isolationstrafo och DC-blockeraren verkar ha några diskreta komponenter i sig

Rent allmänt är det en god regel att alltid koppla skärmen på antenningången på första anslutna enhet till servisens jord, d.v.s. att tillse att skärmen/chassiet på första anslutna enhet från antennkabeln ligger på absolut jordpotential, inte minst med tanke på åskväder etc.

Du har alltid överinducerade vagabonderande strömmar i en antennanläggning även om anläggningen i sig är jordad i andra änden.

Vid behov inkopplas övriga appaters chassie till samma jordningspunkt. Skulle chassiet/chassiena vara frihängande till jord så jordar Du vid signalingångarna istället (undantaget optisk ledare givetvis). Kolla samtidigt att övrig ansluten utrustning inte är ansluten med jordad stickpropp till jordade nätuttag.

/CHC

Återgå till Teknikforum