Rumsmätning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-22 16:24

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-11-22 17:22

dålig upplösning i basen mätt med mls borde bara vara ett problem vid "gejtade" mätningar

en källa till fel vid mätningar är bakgrundsljud å då får man öka deltaljudnivån

fast bäst är förstås att manuellt plotta enstaka sinusar
Bikinitider

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2004-11-22 17:59

översta mätningen är sinus svep 2s oct

andra mätningen är puls mätning främst för distortion
vi denhär mätningen är dist mätningen inget att lita titta bara på spl kurvan thd 0,3% vid spl ca95- db på 3 meter låter imina öron förlite..även om dom låter odistorerat i mina öron.
filtrerat kurvorna med median 24dot octav

nedersta mätningen är mls.

allt er repeterat 6 gånger för vadera kurva för att fåbort o ljud från omgivningen.trafikbuller kan synas ändå.

tja vad skall man säga om dethär?
Bild

mvh stefan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-22 19:15

Ja det var väl ungefär det här I.Ö. menade när han var sval inför MLS-mätningar.....

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-11-22 20:46

Låt inte MLS-tekniken klä skott för dålig implementering, hårdvara eller SBS. Rätt använd ger den oklanderliga mätresultat inom ramen för de signalanalytiska begränsningarna. För god störningsundertryckning, använd medelvärdesbildning över många sekvenser (längre mättid). För hög frekvensupplösning, använd längre sekvenser.

Om nu IÖ hade invändningar så gällde detta, precis som celef påpekar, med all säkerhet "gatade" högtalarmätningar i normala rum där frekvensupplösningen av matematiska skäl blir förhållandevis låg. Detta är tveklöst ett problem, men har egentligen ingenting med MLS-tekniken att göra. Saken är den att i normala rum går det överhuvudtaget inte att separera direktljudet (så att man slipper rumsinverkan) utan "gating". Vill man ha högre frekvensupplösning utan att ha tillgång till ett ekofritt rum får man mäta i större rum eller utomhus. Det finns dock trick att ta till, exempelvis kan man välja att absorbera ordentligt vid de närmaste begräsningsytorna och därmed få möjlighet att placera mätobjektet så att tiden till första problematiska reflektion blir längre.

Mätning med stegad sinus är knappast att föredra framför korrekt utförda MLS-mätningar eftersom resultaten inte blir kontinuerliga i frekvensled. Ett logarimitskt sinussvep kan dock uppvisa fördelar över MLS i närvaro av starkt olinjära system. Detta är dock sällan fallet annat än vid mätning med mycket hög ljudnivå som man ibland måste använda sig av i stora eller svårt störda lokaler.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-22 22:06

Isidor
Låt inte MLS-tekniken klä skott för dålig implementering, hårdvara eller SBS.

Med tanke på hur mina MLS mätningar såg ut så är jag nog drabbad av samtliga fenomen, kanske mest SBS 8)

Mätte med TombStone och en enkel datormick på både mina fronthögtalare och baslådan och upptäckte då att Peerless 12" ofiltrerad on-axis hänger med bra långt upp. Men använder man den som ett "fullregister"element så låter det väldigt trist, alla får en dov basröst. Jag trodde att det var för att tonkurvan skulle dyka snabbt men det gjorde den ju inte och 10tums Viforna lider inte av detta lika illa, är det disten som gör att det låter så här?

Föregående

Återgå till Teknikforum