Postförskott ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnus

Postförskott ?

Inläggav Magnus » 2004-11-22 20:46

Hur funkar det ?

Ska sälja ett par element och köparen vill att jag skickar mot PF...funkar det med bankkontot eller måste man ha ett på posten också då :?:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-11-22 21:23

Du behöver ett post- eller bankgiro. Se på http://www.posten.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-11-23 01:40

Skicka med bussgods...
De har sin egen variant på "postförskott" där köparen betalar varan när han/hon löser ut den hos ombudet...

/Stefan

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-11-23 03:35

Tack :)

frågan är om man har bankgiro..... :? :?
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-23 09:50

Jag brukar skicka mina prylar och låta personen betala in på mitt konto, så slipper man extra avgifter. De flesta är ärliga och har man deras email, mobilnummer, hemaddress, eventuella forumnamn etc. brukar det inte vara några problem... Har fungerat ypperligt hittils!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-23 12:44

ja jag har också skickat/fått skickat med bussgods och betalningen har skett direkt på konto.
senast var det min cd-spelare som såldes för 6500.. jag kanske bara litar för mycket på folk vad vet jag.. :)

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-11-23 19:30

Jag har också gjort så tidigare........därför jag inte riktigt vet hur det funkar....
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2004-11-24 15:01

Bussgods är absolut smidigast, du väljer efterkrav och när köparen betalat kommer det ett utbetalningskort hem till dig, alternativt in på vanligt bankkonto tror jag?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-24 16:07

rqu skrev:Jag brukar skicka mina prylar och låta personen betala in på mitt konto, så slipper man extra avgifter. De flesta är ärliga och har man deras email, mobilnummer, hemaddress, eventuella forumnamn etc. brukar det inte vara några problem... Har fungerat ypperligt hittils!

Så har jag gjort och blivit blåst på pengar, och senast för ett par veckor sedan blev jag utsatt för blåsningsförsök.

Jag gör alltid tvärtemot, tar förskottsbetalning och skickar varan så fort jag har pengarna. Gör även så i de flesta fall där jag köper att jag betalat i förskott. Ibland har inte full betalning erhållitts förrän varan är hos köparen. Det finns en del, har funnit att de är mkt. få som inte vill betala i förskott det flesta accepterar detta...Men har du varan som en köpare vil ha är det upp till dem om de vill betala på dina villkor.

Mitt blåsningsförsök jag blev utsatt för var följande. En kille ville köpa en hifi produkt för hyffsade pengar (7500:-) vi kom överrens om betalningsvillkor som jag ville ha det alltså förskottsbetalning. Han protesterade inte utan gick med på detta och kontonummer och adress byttes. Sedan dagen efter mailade han att pengar satts in och om jag skickat Hifiprodukten...några pengar hade inte kommit och jag väntade några dagar och inga pengar kom in. Har mailat honom ett par gånger utan att han ens svarat sedan dess och det är några veckor sedan. Han försökte helt enkelt få mig att skicka varan innan betalningen var gjord och hade nog aldrig betalat den. Sen har jag som sagt tidigare skickat grejer som jag inte fått pengar för, rör sig om ett par tusen totalt...Det finns oärliga, ouppfostrade skitstövlar runt om i landet och världen. Så numera skickar jag inget utan att pengar är i handen på ett el annat sätt.

Bra alternativ är postförskott, men då måste man ha post/bankgiro och det kostar lite pengar...mitt företagsbankgiro kostar 200:-/år, inte mkt. pengar om man handlar mycket med girobetalningar. Men jag är kraftigt emot postens fördyrande kostnader och deras usla service. Jo, bussgods betalalternativ och service är mkt. bra i stort, men bussgods som fraktalternativ fungerar sämre i vissa delar av landet.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Roq

Inläggav Roq » 2004-12-12 18:24

Tips:
Om båda parter vill känna sig säkra så kan man använda sig av en förmedlare. Blocket.se har börjat med s.k. betalningsgaranti vilket verkar vara perfekt för den här typen av transaktioner.

Köparen betalar in till Blocket. Blocket meddelar säljaren att pengarna kommit in och säljaren skickar varan. Om köparen godkänner varan meddelar han Blocket som skickar pengarna till säljaren. Tjänsten är gratis. Fungerar inom Sverige.

Vill man göra samma sak internationellt så kan man använda www.escrow.com. De tar en viss provision.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-12 18:51

Hej!

Ingenting är gratis såå... är det verkligen gratis? Payson har en betaltjänst som fungerar mkt
smidigt på samma vis, A*lltså först lämnar köparen iväg pengarna dock krångligt o få tillbaka (bra
annars behöver ju köparen inte betala) därefter skicka säljaren varan men kan ej få tillgång till "sin"
betalning förrän köparen godkänner varan, finurligt som fanken (o A* kom på det innan det fanns 8)!)

Fast om blockets tjänst är gratis såå! - men när ju ingenting är gratis... är tjänsten verkligen gratis?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-12-12 19:12

Gratis o gratis...dom har ju dina räntepengar att leka med undertiden affären genomförs.

// Jonas

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-12 19:49

man kan ju anta att man måste annonsera på blocket också.......o det kostar ju faktiskt en liten slant
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-12 21:13

Magnus skrev:o det kostar ju faktiskt en liten slant

typ 20 kr på teleräkningen... hur mycket är det procentuellt mot din bränsleräkning? :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2004-12-12 23:12

För att använda Blockets tjänst behöver man inte annonsera på blocket. Då detta är en relativt ny tjänst så låter dom väl folk testa den och börja använda den för att sedan avgiftsbelägga den. Jag minns vilket ramaskri det blev när det började kosta pengar att annonsera på Blocket. Så först ett rejält kundunderlag sedan börja ta betalt.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-13 01:44

Sanoj skrev:Gratis o gratis...dom har ju dina räntepengar att leka med undertiden affären genomförs.

// Jonas

- Jo det förstås, det kanske räcker? Sen får dem väl kunder också (som läser reklamen? (har
A*ldrig varit på blocket så har ingen A*ning om hur det är - ungefär som GulaTidningen A*nta?))

Mvh A*

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-13 14:16

Sanoj skrev:Gratis o gratis...dom har ju dina räntepengar att leka med undertiden affären genomförs.

// Jonas

Det viktiga, det kostar inte DIG någonting!

Har använt blockets betalgaranti(på köpares begäran), fungerade bra även om det blir lite omständigt och det går lika bra att vara utan om man nu inte känner sig osäker.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-13 15:32

JockScott skrev:

Det viktiga, det kostar inte DIG någonting!

- nej det viktiga är ju att dom inte tjänar på det! A* betalar gärna 500 kr per annons så länge
inte blocket gör ngn vinst... nej skoja du har helt rätt JS :)! Bra skrivet!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-14 12:10

typ 20 kr på teleräkningen... hur mycket är det procentuellt mot din bränsleräkning?

hehehhe :lol: :lol: sant......men då får man ju valuta för pengarna....tänk om man annonserar utan att få varan såld....då är det ju bortkastat... :? :(
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-12-14 20:59

Bussgods är smidigare och de tar bättre hand om paketen. Billigare än posten och man slipper pf-avgift.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-14 22:29

Callisto skrev:Bussgods är smidigare och de tar bättre hand om paketen. Billigare än posten och man slipper pf-avgift.

Jo ellerhur! :roll:

Såhär såg mina högtalare ut som jag fick skickade till mig med bussgods: http://i99olasv.island.liu.se/index_skada.html

Paketet hade varit påväg i en hel vecka och hade torkat på vägen (yttre lagre) så jag såg inget när jag hämtade ut det. Ringde dock ner till bussgods direkt när jag hade öppnat det. Svaret jag fick (av den förövrigt otrevliga personalen): Jag tyckte det såg lite dåligt embalerat ut.... 8O

Till saken var att paketet var särdeles utmärkt inpackat och jag bad naturligtvis om att få prata med någon vettig person, förslagsvis chefen till ärthjärna som svarade på bussgods :x .

Hur som helst, det hela gick vidare till skadereglerare och de kunde konstatera att högtalaren hade utsatts för fukt under en längre tidsperiod dvs jag kunde inte själv ha tillfogat skadan eftersom jag anmälde den ca 20 min efter det att jag hade hämtat ut paketet. Skaderegleraren skrev vidare att skadan inte skulle kunna skett under transporten . Naturligtvis ringde jag skaderegleraren som hade handlagt fallet och undrade vad de hade för teori hur det kunde ha blivit blött eftersom det inte kunde ha blivit blött under frakten och jag själv inte hade kunnat tillfoga skadan då den ju hade utsatts för fukt under längre tid (dagar).

Enda möjliga förklaringen jag kom fram som kunde stämma med deras slutsats var att han som skickat högtalarna hade hält en liter vatten in i paketen innan han lämnade in dem :roll: . Jag frågade om skaderegleraren tyckte att det var en rimlig slutsats, personen i fråga kunde naturligtvis inte svara på det och hänvisade till att de hade duktiga tekniker. Dina tekniker är i så fall totalt inkompetenta svarde jag.... :evil:

Efter massa efterforskningar av både mig och säljaren så kom det fram att en buss hade läckt mellan två orter på vägen. Dvs skaderegleraren hade helt fel precis som jag redan visste. Naturligtvis ringde jag och spydde galla över skaderegleringsföretaget länge och väl 8) , dessutom kontaktade jag ganska högt uppsatta chefer på bussgods och sa att jag tycke jag hade behandlats förjävligt rent ut sagt.

Så om det händer nått med godset kommer man nog få det tufft om man vill ha någon ersättning av bussgods. Man måste nämligen bevisa att skadan skett under transporten och då måste man alltså köra en bil jämte bussen hela vägen (är min tolkning iallafall). Om man nu måste det kan man ju lika gärna frakta skiten själv. När jag väl fick ersättning fick jag dessutom långt under marknadsvärdet :roll: .

Jag kommer troligtvis aldrig skicka nått mer med bussgods!!! :x
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-14 23:25

Hej!

Vilken olydig högtalare! Mena bussgods hade ju klistrat på tejp överallt med tydlig uppmaning
"Keep Dry! och vad gör högtalaren? Jo honom gå förstås och sölar ned sig det första han gör!
Tycka ej det var BussGods fel utan högtalarens så be honom om ersättning, skulle A* ha gjort!

Mvh A*

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2004-12-14 23:42

Absolut dåligt i det fallet. Jämför dock med alla fruktansvärda saker man hört om posten, samt även blivit utsatt för själv. Förmodligen finns samma historier att hitta om DHL, UPS osv.

Fraktar man många tusen paket under en längre tid händer det olyckor, det finns trots allt ingen "Beam me up Scotty"-teleporter ännu.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-12-15 01:00

Jag försvarar inte Bussgods i det fallet, men högtalaren såg ju inte särskilt välemballerad ut. Alla nya högtalare jag har köpt har haft först en plastpåse runt högtalaren - sen frigolit - sen kartongen - sen eventullt ytterliggare frigolit samt en ännu tjockare kartong. En sån emballering borde ha klarat sig.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-15 01:04

roger skrev:Jag försvarar inte Bussgods i det fallet, men högtalaren såg ju inte särskilt välemballerad ut. Alla nya högtalare jag har köpt har haft först en plastpåse runt högtalaren - sen frigolit - sen kartongen - sen eventullt ytterliggare frigolit samt en ännu tjockare kartong. En sån emballering borde ha klarat sig.
Det dröjde en 20 min att ta bort emballaget, det var mycket tjockt med distanser både upp o nere, kan försäkra dig att det var mycket bra emballerat. Sen är ju frågan är om man ska packa högtalarna för att de ska tålas att slängas i en sjö? :?

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-12-15 01:30

Rydberg skrev:Sen är ju frågan är om man ska packa högtalarna för att de ska tålas att slängas i en sjö? :?

:lol:

Nej jag håller med dig egentligen.

Mer OT:

En annan sak, jag hade nog tagit säljaren i örat för att ha använt tejp direkt på högtalaren sådär. För jag antar att det är tejp?

On topic:

Borde man inte kunna lobba för att postförskott ska fungera direkt till ett bankkonto? Att det inte funkar är väl en kvarleva från tiden då posten och postgirot hörde ihop. Det känns som att det är något som alla kunder borde (?) vilja ha.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-15 01:53

roger skrev:En annan sak, jag hade nog tagit säljaren i örat för att ha använt tejp direkt på högtalaren sådär. För jag antar att det är tejp?

Tja, det var tejpat lite på baksidan, på den höagtalare som inte var blöt så blev det inga som helst spår av tejpen den satt löst. Men visst jag hade nog inte heller tejpat dirket på högtalarna men det var bara lite på baksidan.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-12-15 09:20

Rydberg, procentuellt så har bussfrakt klart lägre "tabbar" än posten.
Ingen är felfri. Nu råkade du vara en av de olycksdrabbade så man förstår din reaktion.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-15 09:32

Mina erfarenheter av Bussgods är att det inte är en bra fraktform av känsliga varor. Rydbergs exempel är bara ett i raden som jag känner till. Om jag säljer något och köparen begär Bussgods så upplyser jag köparen om att det sker till 100% på hans eller hennes risk - det är så att säga deras val. Köper jag något (från utlandet) så tar jag normalt något dyrare transportföretag som jag gillar (vilket inte automatiskt innebär att det hanteras bättre, men i alla fall).

I vilket fall som helst, undrar om det ens finns någon riktigt bra transportfirma ???

Minns när jag köpte saker från Ambrosia Audio i SFO/CA (tror jag det var), då kom allt med UPC och det var helt skadefritt vid samtliga tillfällen ! Kan ju ha varit tur...

Btw jag kör med förskott i samtliga lägen när jag säljer. Vid köp (inom Sverige) så hämtar jag produkten, vart det nu än må vara - kostar det några tusen att handla en viss sak så är det värt det i mina ögon.

Edit: förtydligande vid köp
Best Regards
Bamsefar

Återgå till Köpråd