Reglagen på cr80s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hassesolo
 
Inlägg: 556
Blev medlem: 2008-05-27

Reglagen på cr80s

Inläggav hassesolo » 2009-04-29 09:17

Jag har köpt ett begagnat cr80s och jag har inte fullt ut förstått vad alla reglaggen är till för. :oops:

1. Vad gör man med Q-ADJ R och Q-ADJ L
2. Subsonicfiltret. On eller Off, Normal eller Hi-Q?
3. Level L och Level R är det nivån på frontarna eller basarna... :oops:

Jag förstår att jag kan testa mig fram men det vore kul men en startplan. Jag har inte fått mina inohögtalare än men jag tänkte testköra med mina nuvarande.

Bilder på filtrets ustida och insida finns i mitt galleri som det länkas till nedan (scrolla längst ned).

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2009-04-29 09:26

Tjohej.

Så här funkar reglagen (om jag minns rätt).

1. Q-adj. Gör precis som det låter, justerar Q-värdet på LP-filtret (basarnas filter).

2. Subsonic är ett subsonic filter, alltså en HP-filter som har sin gränsfrekvens under 20 Hz.
Minns jag rätt så är gränsfrekvensen runt 12 Hz. Normal eller High Q är
två olika Q-värden som det går att välja på hos subsonic filtret.

3. Level L och R är nivån för basarna. Nivån för Main är fast och går inte
att ställa (finns liksom ingen anledning).

Hoppas du fick svar på dina frågor.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
hassesolo
 
Inlägg: 556
Blev medlem: 2008-05-27

Inläggav hassesolo » 2009-04-29 09:30

Tack!

Oj. Det verkar svårt att ställa in...
Har du något tips på hur man gör? Finns det några lämpliga grundisntällningar att utgå ifrån så att säga.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2009-04-29 10:13

hassesolo skrev:Tack!

Oj. Det verkar svårt att ställa in...
Har du något tips på hur man gör? Finns det några lämpliga grundisntällningar att utgå ifrån så att säga.


Nej, det är skitenkelt. Man ringer IÖ och låter han ställa in dem. Klart!

/D

Användarvisningsbild
hassesolo
 
Inlägg: 556
Blev medlem: 2008-05-27

Inläggav hassesolo » 2009-04-29 10:19

Jag har fått en manual mailad till mig av en vänlig forummedlem så nu blir det lättare. :)

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Inläggav blixten_no1 » 2009-04-29 10:26

skriv hur det blir sen :)

Parced
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2008-12-17
Ort: Hälsingland

Inläggav Parced » 2009-04-29 13:58

Hasse: jag fick hjälp att ställa in mitt cr80s, och det hade inte gått utan mätutrustning, det är min bedömning. Grovt kan man justera övergången mha öronen, och är man nöjd med det så är det ju OK, men vill man ha det lilla extra av perfektin, då tror jag man måste mäta...
MVH//PC
Njutning i Det Stora Blå - bygge pågår:
http://www.minhembio.com/Parced/238647

Användarvisningsbild
hassesolo
 
Inlägg: 556
Blev medlem: 2008-05-27

Inläggav hassesolo » 2009-04-29 14:35

Jo jag vet. När allt är på plats får jag ta upp Öhman och ställa in allt, men det kan ju vara kul att leka lite med prylarna fram tills dess. :)

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare
 
Inlägg: 1903
Blev medlem: 2009-04-22

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-29 14:36

Det finns även någon ändring så man kan välja att använda subsonic reglaret som "boost" i basen. Kommer inte exakt ihåg hur det funka men någon kanske har koll?
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2009-04-29 14:46

Har man mätmick o grejer hemma så är det en baggis att ställa in filtret för ultra linjär respons :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
hassesolo
 
Inlägg: 556
Blev medlem: 2008-05-27

Inläggav hassesolo » 2009-04-29 15:07

MattiasKarlsson skrev:Det finns även någon ändring så man kan välja att använda subsonic reglaret som "boost" i basen. Kommer inte exakt ihåg hur det funka men någon kanske har koll?


"4. Man kan välja funktion för subsonicfiltret. Antingen rak tonkurva med –3 dB vid 13,5 Hz eller en tidigare avskärning (-3 dB vid 15,5 Hz) men bashöjd (+6 dB vid 25 Hz)."

Det kanske är det här du menar?

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare
 
Inlägg: 1903
Blev medlem: 2009-04-22

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-29 15:13

Exakt :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2009-04-29 15:14

Smart fungtion :)

tycker jag !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
hassesolo
 
Inlägg: 556
Blev medlem: 2008-05-27

Inläggav hassesolo » 2009-04-29 15:15

DVD-ai skrev:Har man mätmick o grejer hemma så är det en baggis att ställa in filtret för ultra linjär respons :)


Frågan är om man vill ha ultralinjär respons? Jag trodde att det var "psykoakustiskt gynnsamt" att ha en höjning vid vissa frekvenser...
Kanske vid 25 Hz eller nåt sånt... :?

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare
 
Inlägg: 1903
Blev medlem: 2009-04-22

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-29 15:18

Ingvar ställer in det sen. Du kan ju leka lite nu. :D
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2009-04-29 15:25

Hassesolo:

Har du en "manual" får du gärna skicka den till mig, jag saknar nämligen
en sådan (kanske inte fanns när jag beställde mina grejjer).

Tittar jag på mina mätkurvor efter injustering så ser nog att nivån i basområdet
tiltar så att nivån är kanske +10 dB vid 20 Hz jämfört med ovan delnings-
frekvens.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare
 
Inlägg: 1903
Blev medlem: 2009-04-22

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-29 15:49

Jo, det går upp som en backe efter 80 hz, typ. :D
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2009-04-29 15:53

hassesolo skrev:
DVD-ai skrev:Har man mätmick o grejer hemma så är det en baggis att ställa in filtret för ultra linjär respons :)


Frågan är om man vill ha ultralinjär respons? Jag trodde att det var "psykoakustiskt gynnsamt" att ha en höjning vid vissa frekvenser...
Kanske vid 25 Hz eller nåt sånt... :?


Jo men linjärt vill man ju ha någolunda i alla fall i basen, sedan så har man ju den roliga +6 och 10dB att leka med när man är på humör.. :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
hassesolo
 
Inlägg: 556
Blev medlem: 2008-05-27

Inläggav hassesolo » 2009-04-29 16:09

Jag postar manualen här eftersom det verkar finnas ett stort sug efter den. Om Ingvar inte gillar det kan han ju PM:a mig så tar jag bort den.

"Installation av Ino cr80s/cr80es, för musik eller hemmabio
För bästa resultat, följ nedanstående lista!

Installera all utrustning
● Ino cr80s/cr80es skall kopplas med RCA-kabel mellan förstegets (stereo- eller surround-) L&R-utgångar och till stereoingångarna på cr80s/cr80es.
● En annan RCA-kabel kopplas från cr80s/cr80es HP output (main amp) och till slutstegen för L & R högtalare.
● En tredje kabel kopplas från LP output (sub amp) och till effektförstärkarna till L & R basmodul.
● Dessutom kan man dra en (mono-)kabel från eventuellt surrundförstegs .1-utgång till .1-ingången på cr80s/cr80es.
● Har man skakare installerad (i soffan, stolen eller golvet) dras dessutom en kabel mellan cr80s/cr80es skakarutgång och ingången till skakarens slutsteg.

Hitta slutgiltig position för alla fronthögtalare och lyssningsplatserna
● Gör ett T: Dra ett streck mellan L & R högtalare, och sedan ett mellan detta strecks mittpunkt och den centrala lyssningsplatsen. Sett uppifrån bildas ett T. Stapeln på T:et skall vara 1,18 – 1,21 ggr längre än taket på T:et. Då är geometrierna korrekta (+/- 22,5 – 23 grader). Väljer man 1,2 så är vinkeln +/- 22,62 grader. Finns en Centerhögtalare skall denna stå mitt emellan L och R, alltså där de två strecken möts i T-et.
● Sikta fronthögtalarna (L & R eller L & C & R) mot en punkt strax framför mitten av lyssningsplatserna. Lagom invinkling är oftast 25 – 30 grader, det vill säga 2 – 7,5 grader mer än siktning rakt mot lyssning i centralposition. Finjustering sker bäst medelst lyssning på inspelningar gjorda med tidskillnadsteknik, från olika sidledes positioner. Rätt invinkling har man när stereobilden ”står stilla” trots att man rör sig sidledes. Inte ”stilla i förhållandet till huvudet” (såsom sker vid hörlurslyssning) utan stereobilden skall stå holografiskt stilla, alltså i förhållande till lyssningsrummet – det Ino Audio kallar Holofoni eller holosoni. Typiskt sker detta (med tidsskillnadsupptagningar / AB-inspelningar) ungefär när man i central lyssningsposition med nöd och näppe ser högtalarnas utsidor. Med X/Y-inspelningar får man i regel dock avstå ifrån anspråk på att rumsåtergivningen skall vara av högsta holografisk kvalitet akustiskt. Alla Ino Audio-fronthögtalarsystem möjliggör superb holofoni tillsammans med välgjorda AB-inspelningar. (coincidenta inspelningar har dock andra poänger, t ex att man kan matrisdekoda dem.)
● Placera eventuella surroundhögtalare. Detta sker oftast enklast med hjälp av en ritning på rummet. Börja med att placera de två främsta på sidoväggarna ungefär 20 grader framför centrala lyssningsplatsen. Höjden skall vara 20 grader över öronhöjd, ungefär. Det återstående bakre fältet (220 grader stort horisontellt) delas in i tårtbitar där lyssningsposition är centrum av tårtan. Samma antal tårtbitar som antalet bakkanalshögtalare som används. 6 tårtbitar för 6 högtalare, 8 tårtbitar för 8 högtalare, 10 för 10, 12 för 12… Placera sedan så noga det går en högtalare på väggen i varje tårtbitsdelning. Ju längre bak i rummet desto högre bör de sitta. Mellan de båda bakersta högtalarna blir det två tårtbitar. För varje högtalare bakom den främsta av surround-högtalarna gäller: Minska avståndet till taket (mätt mitt emellan bas- och diskantelement) med: 30% (6 högtalare); 25% (8st); 20% (10st); 15% (12st) för varje högtalare bakåt. Man kan i själva verket moderera detta lyft mot rummets bakre delar något, och om rummets takhöjd är mycket stor måste man moderera det om det skall bli riktigt bra. Man skall inte ta för allvarligt på dessa måttangivelser dock, i synnerhet inte om man inte bygger en riktig hemmabio utan bara en ”filmvisningsanläggning i vardagsrummet”. Då gäller att ”ungefär rätt” i regel blir mycket bra.
● Installera alla kablar mellan de olika i anläggningen ingående delarna. Var noga med polariteten för alla högtalare.
● Om du använder en 5.1-förstärkare kopplas hälften av bakhögtalarna till höger bak, och hälften till vänster bak.
Är det en 6.1-förstärkare kopplas de enligt: 6st: 2–2–2, 8st: 3–2–3, 9st: 3–3–3 10st: 3–4–3 eller 4–2–4, 11st: 4–3–4 12st: 4–4–4.
Är det en 7.1-förstärkare skall bakhögtalarna kopplas i följande grupper: 6st: 2–1–1–2, 8st: 3–1–1–3, 10st: 3–2–2–3 eller 4–1–1–4, 12st: 4–2–2–4.
● Slå på alla apparater. Slutstegen sist.


Om du använder en surroundförförstärkare, ställ om möjligt in enligt:
● C, Sl, Sr, (och Sbl, Sbr) = small/THX,
● L, R = large
● Subwoofer = no/off (initialt)
● Crossover = yes/on THX (or 80Hz if needed)
● Använder du en vanlig stereoförförstärkare behöver inga speciella inställningar göras.

Injusteringar:
● Ställ in subsonic-filtret. I normalfallet skall det vara inställt så att omkopplarna inuti apparaten står off, on, off, on, räknat från vänster (cr8) respektive omkopplaren i läge normal (cr80s / cr80es). Då får du en normal subsonic-funktion när SS-filtret aktiveras med switchen på fronten.
● Sätt knappen under main systems i läge high pass, spela sedan en CD (stereosystem) eller en DVD med 5.1 (surround-system) för att kolla att det kommer ljud från alla högtalare.
● Kontrollera polariteten på basmodulerna. Detta kan ske på flera sätt. Bästa är att lyssna på ett smalbandigt brus centrerat runt 80 Hz, eller också kan man lyssna på musik med en distinkt baspuls (dansmusik). Ställ först alla rattar inuti cr8 / cr80s / cr80es i mittläget. Välj sen den polaritet som ger starkast ljud (lyssna eller mät). Om man tycker det är svårt att höra vilket läge som ger mest bas kan man lyssna efter den polaritet som ger ”mest punsch i anslagen”. Med cr8 (som saknar polaritetsomkopplare) är det oftast lättast att lyssna i mono på en kanal i taget, och växla polaritet vid basmodulen. Man bör vara två personer, en som lyssnar och en som sitter vid basmodulen (eller dess effektförstärkare) och växlar polaritet. Med cr80s / cr80es använder man helt enkelt fasomkopplaren i och kan med lätthet lyssna i stereo. Bra är dock att ha så långa sladdar till cr80s / cr80es att man kan man den vid lyssningsplatsen och växla medan man lyssnar.
● Kalibrera basmodulernas nivå. Det sker med cr8 / cr80s / cr80es inställd på high pass, stereo, calibrated. Nivån ställs med rattarna märkta ”level”. Klangen i basoktaverna justeras med rattar märkta ”Q”. Vrider du Q-ratten medsols blir det mera ”slam” i basområdet (övre delen av registret blir proportionellt starkare), vrider du den motsols blir det mindre slam i basen (övre delen av registret blir svagare). Börja med ratten i mittläget, ställ in för neutral klang. Justerområdet är inte så stort, så man skall inte bli förvånad om rattarna behöver vridas en del. Ställ en kanal i taget, avsluta med att jämka kanalerna så att de står lika. När du justerat Q bör du finjustera level.
● Lyssna på skärt brus genom en högtalare i taget. Kontrollera att nivåer stämmer och att alla fronthögtalare klingar rimligt lika avlyssnade från samtliga lyssningspositioner. Justera om nödvändigt siktningen på höger och vänster högtalare. Ju mera inåt högtalarna siktar, desto mer balanseras nivåskillnaderna i ytterkanten av lyssningsarean. Det är inte ovanligt att man hamnar på en invinkling så stor att man från mitten positionen kan se rätt mycket av utsidan av L&R-högtalarna, om man skall kunna njuta av avspelningen i alla tänkbara lyssningspositioner.

Surround endast:
● Kalibrera nivåerna på alla högtalare, använd en SPL-mätare. Som ljudkälla skall hemmabioförstärkarens inbyggda testsignal användas. Ställ initialt varje högtalare till 75 dB* (C-vägt, långsam respons). Tag tid på dig! Efterkontrollera utgångarna till L&R-högtalarna med elektrisk mätning. Skiljer de sig från varandra så rätta till nivåerna medelst jämkning. Kontrollera med akustisk mätning igen. Är skillnaden större än 1 dB så bör rummets möblering / akustiska behandling ses över. I nödfall kan viss kompensering för sådana restfel tillgripas, men gör det inte via mätinstrument, utan genom lyssning. Lyssna inte bara på testbrussignalerna, utan helst på vanliga monoinspelningar.
*Ju ljudtryckskapablare apparatur desto högre kan man ställa nivån, 80 eller 85 dB på riktigt kapabla apparater. Har man ställt för högt störs man av bruset (i varje fall med vissa apparattyper). Har man ställt för lågt kan man inte spela så starkt man kanske önskar (volymen går i botten).
● Ställ in Time Synchronization på hemmabioförstärkaren för alla högtalare i systemet. Ställ dock initialt L & R samt basmodulerna till samma värde, oavsett om avståndet till huvudhögtalarna skiljer sig från avståndet till basmodulerna. I vissa fall får man bättre integration vid användning av .1-knappen på cr8 / cr80s / cr80es om man ställer in hemmabioförstärkaren således att man påstår att basmodulerna står 1 meter närmare lyssningen än fronthögtalarna. Prova!


Efterkontroll medelst lyssning:

● Kolla stereofonisk LJUDBILD (friprojektion, bredd, djup och i förekommande fall även höjd)
● Kolla surroundernas OMSLUTNING (friprojektion, sömlöshet och fokus)
● Kolla basmodulernas INTEGRATION med övriga högtalare
● Kolla upplevd NIVÅBALANS mellan stereobild och surroundfält. Justera med enstaka dB om det behövs.
● Ställ in Bass Peak Level Manager (om tillgängligt)
● Kontrollera skrammel och andra störningar från lyssningsrummet. Åtgärda om möjligt. Spela starkt!
● Dämpa belysningen. Spela några excellenta CD och/eller DVD. Slappna av och njut!

Det ovanstående dokumentet är en skiss som jag nog vill påstå innehöll i varje fall fragment av förnuft då det skrevs. Dock ändrar sig verkligheten med avseende på nya system och konfigurationer, så jag kan inte garantera dess giltighet för framtiden. Det finns även stora skillnader mellan hur olika hemmabioförstärkare är uppbyggda, och hur deras kanaladministrationskretsar(/algoritmer) arbetar.

/Ingvar Öhman"

Användarvisningsbild
Strauss
 
Inlägg: 7619
Blev medlem: 2006-01-23
Ort: Hällefors

Inläggav Strauss » 2009-04-29 17:05

Sweet, nu kanske jag kan ställa in mitt cr80s lite bättre. Ingen aning om förfarandet hur man gjorde.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2009-04-29 17:14

Detta är väl en jättebra guide till alla som har delade system! inte bara exklsivt för de med Ino grejer.

Användarvisningsbild
tan
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2006-07-13
Ort: Stockholm

Inläggav tan » 2009-04-29 18:09

min manualen är här http://user.faktiskt.io/tan/
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2009-05-01 13:02

hassesolo skrev:Jag postar manualen här eftersom det verkar finnas ett stort sug efter den. Om Ingvar inte gillar det kan han ju PM:a mig så tar jag bort den.


Det där var väl ett lite bakvänt resonemang tycker jag nog. Att först cleara med IÖ och sedan posta verkar ju mer logiskt.

/D

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-02 17:41

Jag tror absolut inte att Öhman tar illa upp; för det första är det en användarmanual och inte ett "hemligt" kretskortsschema med filterkomponentslista - den hjälper ju i första hand INOiter med grundinstallationen - om någon annan hittar något matnyttigt i den informationen så bjuder nög IÖ på det. (Har faktiskt haft en mindre upphovsrättsdiskussion med IÖ över en lunch så jag vet i grova drag hans synpunkt på kopiering av Ino-alster.)

För det andra så besparar det Öhman ett par samtal. Vill man ha en av konstruktören professionellt utförd intrimning av systemet så anlitar man denne. Vill man med hjälp av manualen trimma in själv så gör man ju det och då kan man ju ringa vid behov/specifika frågor.

Det är ju inte lika behjälpligt att posta t ex en prislista eftersom IÖ uppdaterar dessa relativt ofta så där är det bäst att ringa och kolla vilken som är aktuell och be att få den senaste skickad.
Inaktiv

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-02 17:51

Jag hade nytta av informationen :)

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Inläggav Tumme » 2009-08-16 10:15

Jag ställer frågan här även om den inte direkt kopplad till trådens ämne.

Vad händer med signalen ut från CR80s om man inte slår på slutsteget till tex. basmodulerna?. Är det skadligt?. Jag har alltid tänkt att det skickas en signal (står och bankar på slutstegets ingång men blir aldrig förstärkt :D ) men alltid undrat vad som händer när den signalen inte förstärks. Det blir ju samma sak från surroundprocessorn om man tex. inte slår på slutstegen till surroundhögtalarna men använder ett surroundläge.

Vad tar signalen vägen?

Thomas

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2009-08-16 10:23

Tillslut ger den upp och går och lägger sig :D

Ne men det händer inget alls faktiskt, och ingen fara för att något blir skadat är det heller, du kan sova lugnt ;)

Användarvisningsbild
m_persson79
 
Inlägg: 5701
Blev medlem: 2005-01-08
Ort: Malmö

Inläggav m_persson79 » 2009-08-16 13:43

schmutziger skrev:Detta är väl en jättebra guide till alla som har delade system! inte bara exklsivt för de med Ino grejer.

Det tycker jag med! :)

Fråga:
Kan man köpa cr80s om man inte bara har Ino-prylar? Jag har piP med Bremens-basar (som väntar på lådor...). Så om man inte tycker att Denon-filtret är tillfredsställande så kanske pre-out -> cr80s -> Bremen vore det bästa alternativet? Eller är en ex. Behringer DSP bättre/sämre om man kan stå ut med utseendet?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2009-08-16 13:51

m_persson79: Det kan man!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Inläggav Tumme » 2009-08-16 14:01

DVD-ai skrev:Tillslut ger den upp och går och lägger sig :D

Ne men det händer inget alls faktiskt, och ingen fara för att något blir skadat är det heller, du kan sova lugnt ;)


Va bra då slipper jag ligga sömnlös och undra var den stackars signalen tagit vägen :)

Thomas

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster