Moderator: Redaktörer
OlA-68 skrev:jäääsp vaffan har den snubben gjort förutom slägghammare
där finns en kö på minst en mil av artister jag anser skulle belönas före
men men grattis då för helvitte
matså skrev:OlA-68 skrev:jäääsp vaffan har den snubben gjort förutom slägghammare
där finns en kö på minst en mil av artister jag anser skulle belönas före
men men grattis då för helvitte
Ja han har gjort en USA etta. Visst. Men all den fantastiska arbete med blanda olika kulturens musik med västerländskrock osv. Ett geni helt enkelt. Men smaken är olika.Du har tydligen missat allt han har gjort innan Sledgehammer. Tex Rythm of the heat, San jacinto, Biko
significant achievements in music and/or musical activity, or for achievements which are found to be of great potential importance for music or musical activity, and it shall be referable to all fields within or closely connected with music
soundbrigade skrev:Sur gubbe skrev på ABs kultursidan att priset ju bara ges till popartister som Polarjuryn diggade när de var tonåringar medan seriösa artister (han själv t ex) inte kommer i fråga.
Tycker nog Gabriel förtjänar priset mer än Led Zeppelin.
Bill50x skrev:Nefilim skrev:Peter Gabriel
Hu så hemskt. Vad har han gjort som är bra då??
Det är bara att läsa tidigare inlägg i tråden...![]()
/ B
Nefilim skrev:Bill50x skrev:Nefilim skrev:Peter Gabriel
Hu så hemskt. Vad har han gjort som är bra då??
Det är bara att läsa tidigare inlägg i tråden...![]()
/ B
Jag har läs och lyssnat på honom, men har ändå aldrig riktigt förstått mig på vad som är bra med PG.
OlA-68 skrev:genesis ...selling england by the pound är en braig platta var han med då??? isf är det ok med juryns beslut. men det måste finnas fler kandidater
Ragnwald skrev:En annan storhet, Phil Collins var trummis i Genesis fram till Peter Gabriel slutade 1975. Då blev Collins förste sångare i stället.
Led Zeppelin, Pink Floyd och nu Peter Gabriel. Det är som en lista över vad en aningen musiknördig tonåring i mitten av 70-talet kunde tänkas lyssna på. I ljuset av de senaste pristagarna ser det en smula förutsägbart ut. Femtionio år gammal är han också den näst yngste pristagaren hittills (Stevie Wonder är några månader yngre).
Vilket inte hindrar att Peter Gabriel är en högst förtjänt pristagare. En artist som alltid har tagit sina egna vägar, som utmanat rockens gränser i Genesis, därefter styrt åt helt andra håll som soloartist, bland annat genom att utforska ny teknik och musik från andra kulturer.
Och dessutom varit en mångsysslande musikentreprenör, med projekt som Womad-festivalen, en egen skivstudio, skivbolaget Real World och ett system för digital musikdistribution. Att han också är en fenomenal sångare hamnar lätt i bakgrunden.
Likt de flesta Polarpristagare lär han också ha sina största verk bakom sig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster