Lyssnade på piP idag, men det blev i14

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Lyssnade på piP idag, men det blev i14

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 15:11

för första gången. Mycket trevlig bekantskap, dessutom funkar dom bra i mitt rum, dvs 30 cm framför ett fönster. Rummet är ju ganska stort och piP ganska små, så man kan ju inte låta bli att undra hör pi60 skulle funka.

Om man som jag sitter 3 m från högtalarna, tror ni pi60 skulle bete sig likadant som pip, eller snarare; kommer man köpa på sig andra ljudliga problem med ett par större högtalare?

Det borde finnas några här som haft piP och skaffa tex pi60?

Det konstiga var att jag tyckte dessa små pipar hängde med väldigt bra även när man spelade högre i ett 28 kvm stor rum.
Senast redigerad av _Fredrik_ 2009-10-28 13:10, redigerad totalt 1 gång.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-13 15:13

Det är ju verkligen en problematisk placering du måste ha, men det har ju
ältats tidigare. En mer väggnära placering skulle givetvis gynna dem en hel
del. Låter det verkligen inte tunt så långt ut? Kul att du gillade dem i alla fall.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 15:26

shifts skrev:Det är ju verkligen en problematisk placering du måste ha, men det har ju
ältats tidigare. En mer väggnära placering skulle givetvis gynna dem en hel
del. Låter det verkligen inte tunt så långt ut? Kul att du gillade dem i alla fall.
Nej faktiskt inte, jag tycker inte det, med Larsen blev det mer problematiskt, då en del saknades i högbasen. Tyckte det lät väldigt "rakt" i tonkurvan, om det var nåt som saknades så var det lågbas och den påverkas nog inte så mycket, eller alls, om högtalare står dikt mot vägg eller 30 cm ifrån.

Man ska ha klart för sig att min rum är extremt basigt, så tunt lät det aldrig.

Jag prövade även att ställa dom 10 cm från fönstret, men det lät bara tjockt då, för mycket i övre basen (200-400 hz), skulle jag gissa.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Re: Lyssnade på piP idag

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-13 15:30

_Fredrik_ skrev:Om man som jag sitter 3 m från högtalarna, tror ni pi60 skulle bete sig likadant som pip, eller snarare; kommer man köpa på sig andra ljudliga problem med ett par större högtalare?

Tror du mest vinner på det. pip sprider väl mer än pi60 så man kan nog uppleva diskanten bättre med pi60 i vanliga rum (diskanten är ju även bättre). Det jag ser som möjligt problem är om du får problem med resonanser i lågbasen, lägre än vad pip förmår. Det är ju svårt att svara på.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 15:54

MattiasKarlsson skrev:
_Fredrik_ skrev:Om man som jag sitter 3 m från högtalarna, tror ni pi60 skulle bete sig likadant som pip, eller snarare; kommer man köpa på sig andra ljudliga problem med ett par större högtalare?

Tror du mest vinner på det. pip sprider väl mer än pi60 så man kan nog uppleva diskanten bättre med pi60 i vanliga rum (diskanten är ju även bättre). Det jag ser som möjligt problem är om du får problem med resonanser i lågbasen, lägre än vad pip förmår. Det är ju svårt att svara på.
Ok, du har nog rätt.

Sen var det det där med att dom kostar runt tre gånger så mycket :wink:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-13 15:57

Finns ett par pi60 med pianolack (senaste modellen) på hifimagasinet för 23K nu. Och en äldre modell för 15K. Det går ju att göra fynd ;)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 16:03

MattiasKarlsson skrev:Finns ett par pi60 med pianolack (senaste modellen) på hifimagasinet för 23K nu. Och en äldre modell för 15K. Det går ju att göra fynd ;)
Vad skulle du säga var skillnaden mellan den nya och äldre modellen, förutom att den nya kanske är snyggare?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-13 16:13

Hmmm, det får nog någon annan förklara bättre. Är för dåligt insatt. :oops:
Insignalen ÄR referensen

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2009-05-13 16:39

_Fredrik_ skrev:
MattiasKarlsson skrev:Finns ett par pi60 med pianolack (senaste modellen) på hifimagasinet för 23K nu. Och en äldre modell för 15K. Det går ju att göra fynd ;)
Vad skulle du säga var skillnaden mellan den nya och äldre modellen, förutom att den nya kanske är snyggare?

Om jag minns rätt av vad Ingvar sa på lyssningsträffen så är diskanten nu av samma modell som i pi60s och boomern är omarbetad så att småsignalparametrarna är i stort sett identiska med pi60s.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 17:03

Erol skrev:
_Fredrik_ skrev:

Om jag minns rätt av vad Ingvar sa på lyssningsträffen så är diskanten nu av samma modell som i pi60s och boomern är omarbetad så att småsignalparametrarna är i stort sett identiska med pi60s.
Det låter ju inte så farligt :P
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-05-13 17:06

Var inte skillnaderna , på ren svenska, något i stil med lite aningens fylligare mellanbas (som jag tolkade som 200-600 Hz kanske?), lite lite tydligare diskant? Möjligt att jag bara drömt detta dock så stalka mig inte om jag har fel. 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Sisko

Inläggav Sisko » 2009-05-13 17:20

Från manifestet:
2006 gjordes efter 10 år en ytterligare uppgradering av pi60, som innehöll ett helt nytt baselement (med basen från pi60s som ”likare” har småsignalparametrarna för pi60-basen justerats så att skillnaderna nominellt nu understiger +/- 0,2 dB 20 – 5000 Hz), med diskantelementet från pi60s (fram till maj 2006) och förstås ett helt nytt delningsfilter.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 17:26

mrGaskill skrev:Möjligt att jag bara drömt detta dock så stalka mig inte om jag har fel. 8)
Nån måste ta smällen om det blir fel, det vet du. :wink:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 17:34

Nu ska jag låna ett par Amphion Argon ll också så få vi se om dom kan mäta sig med piP-Larsen. :D

PS Jag tror att jag har sjunkit långt in i hifisjukan igen, ett litet återfall helt enkelt. :oops:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-13 17:37

Detta gäller för pi60:
Golv (Bäst nära (1-3 dm) en väldämpad vägg.
En odämpad vägg renderar större avstånd.

Bäst vore väl om du kunde tänkas få låna ett par av någon vänlig själ, och testa på plats.
Jag tror inte att det är självklart att det kommer att bli bättre med pi60, när man inte behöver den högre ljudtryckskapaciteten, om inte placeringen kan optimeras för pi60.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-13 18:55

sedär, pip!

pip + subwoofers är bättre än ensamma pi60?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-13 19:27

Amphion skulle det kunna vara att passar ditt rum riktigt bra, med den mer begränsade spridningen i diskanten.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-05-13 19:29

celef skrev:sedär, pip!

pip + subwoofers är bättre än ensamma pi60?

Bättre på vad? Bas?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-13 19:35

piP är ju tänkt att stå nära dämpad bakvägg och det gör skillnad, testa att flytta in dem. :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-13 19:37

_Fredrik_ skrev:Nu ska jag låna ett par Amphion Argon ll också så få vi se om dom kan mäta sig med piP-Larsen. :D

PS Jag tror att jag har sjunkit långt in i hifisjukan igen, ett litet återfall helt enkelt. :oops:

Pip och larson är ingen vanlig hifi-sjuka det du har fått är den svårare faktisktfebern. :wink:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 21:27

paa skrev:

Detta gäller för pi60:
Golv (Bäst nära (1-3 dm) en väldämpad vägg.
En odämpad vägg renderar större avstånd.

Bäst vore väl om du kunde tänkas få låna ett par av någon vänlig själ, och testa på plats.
Jag tror inte att det är självklart att det kommer att bli bättre med pi60, när man inte behöver den högre ljudtryckskapaciteten, om inte placeringen kan optimeras för pi60.
Jag tror dom blir för stora och dyra för mig, dessutom äger jag inte ens en bil så det blir svårt med transporter osv. jag måste ge upp snart.

Alexi skrev:Amphion skulle det kunna vara att passar ditt rum riktigt bra, med den mer begränsade spridningen i diskanten.
Det verkar stämma bra, dom känns lite snällare i rummet, på gott och ont.

pingvinlakrits skrev:piP är ju tänkt att stå nära dämpad bakvägg och det gör skillnad, testa att flytta in dem. :)
Problemet är att den principen inte verka funka när det gäller fönster, det blev bumligt samt att piparna hamnade lite för högt.

peetwa skrev:
_Fredrik_ skrev:Nu ska jag låna ett par Amphion Argon ll också så få vi se om dom kan mäta sig med piP-Larsen. :D

Pip och larson är ingen vanlig hifi-sjuka det du har fått är den svårare faktisktfebern. :wink:
Kanske, men i nuläget talar en del för Amphion-burkarna: Jag vet inte om dom är lite mesiga, lite åt Dynaudiohållet, iaf mer än piP? Pip ger ett piggare, men också lite väl slankt intryck i mitt rum, däremot förstår jag att dom är riktiga vinnare när dom har rätt rumsegeskaper, musiken "släpper" jävligt skönt från dom små rackarna.

PiP känns också ljusare/mer öppna, kanske har med spridningsegenskaper att göra? Båda är iaf superbra högtalare och jag har på mig till helgen att bestämma mig. Nåt säger mig att Amphion är ett bra val pga mitt livliga rum samt att dom upplevs lite mindre pressade och ansträngda när man spelar lite högre.

piP känns som små precisionsverktyg, med konturskarp bas. Skulle kunna tänka mig att ha såna i studion faktiskt

I båda fallen hamnar diskanten 75 cm från sidoväggarna.

Ni får bestämma, jag får Amphion för 9600:- av Ljudmakarn (demo ex)
PiP är väl lite billigare, har jag fått för mig.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 21:30

Jo, en sak till. Jag kör för tillfället Amphions reflexrör pluggade, vad innebär det egentligen, förutom att det blir mindre bas? Förstärkaren får ju jobba lika mycket ändå, tänker jag, ser ni det som en stor nackdel på nåt sätt? Jag har ju 120 rotel-watt som driver och det ska väl räcka tänker jag, iaf i mit rum som har så mycket tillskott.

Jag är ledsen om om detta inte räknas som en Ino-tråd längre, då kan vi ju fortsätta i nån annan avdelning.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-13 21:47

Har du testat direkt mot någon annan vägg? Det blir ju en hel del skillnad om dom får stå mot en vägg :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 21:52

MattiasKarlsson skrev:Har du testat direkt mot någon annan vägg? Det blir ju en hel del skillnad om dom får stå mot en vägg :)

Grejen är om det gick, skulle jag nog behålla Larsen 6. Jag har ett så smalt rum (3.55) i betong, när lyssningsposition hamnar nära en betongvägg låter det elefantprutt, bumligt som satan, jag är allergisk mot det. Hellre tunn/slank ljudbild än tjock disko-aktig.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-13 22:03

De där för 15 papp har basen utbytt mot senaste basen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 22:09

MagnusÖstberg skrev:De där för 15 papp har basen utbytt mot senaste basen.
Dom är nog grymma, det får bli nästa :lol:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-05-13 22:19

_Fredrik_ skrev:
MattiasKarlsson skrev:Har du testat direkt mot någon annan vägg? Det blir ju en hel del skillnad om dom får stå mot en vägg :)

Grejen är om det gick, skulle jag nog behålla Larsen 6. Jag har ett så smalt rum (3.55) i betong, när lyssningsposition hamnar nära en betongvägg låter det elefantprutt, bumligt som satan, jag är allergisk mot det. Hellre tunn/slank ljudbild än tjock disko-aktig.

Jag har 3.55 i mitt rum, dock spelar min OA14 bara ner till ca:30hz utan för mycket fall, men än dock inga probs alls med elefantöron, boom boom eller dylikt. Hur menar du med lyssningposition nära betong vägg?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 22:48

DS skrev:
_Fredrik_ skrev:

Jag har 3.55 i mitt rum, dock spelar min OA14 bara ner till ca:30hz utan för mycket fall, men än dock inga probs alls med elefantöron, boom boom eller dylikt. Hur menar du med lyssningposition nära betong vägg?
Öronen nära en bastant vägg ger en rejälbashöjning, 6db, tror jag. Du kanske inte sitter vis en betongvägg, eller så gillar du bas.

Jag tycker det ofta är ett ganska stort lyft att at diffussion på bakväggen (bakom lyssnaren) och sitta en bit ifrån densamma.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-13 22:57

Om du kan tänka dig att införa lite dämpning i rummet så piP, annars tycker jag du ska välja Amphion, även om jag tror du kommer tröttna på dem.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 23:26

Alexi skrev:Om du kan tänka dig att införa lite dämpning i rummet så piP, annars tycker jag du ska välja Amphion, även om jag tror du kommer tröttna på dem.
Dämpning bakom blir svårt. Varför tror du jag kommer att tröttna på Amphion? Dom påminner om pip, tycker jag, i sin icke-försöka-impa-presentation. Känns rakt och ärligt tycker jag, piP kan säkert slå Amphion på fingrarna på allt i ett bättre rum med rätt dämpning. Men nu är det ju inte så :)
Hifi Is Great Everyday

Nästa

Återgå till Wänner af Ino