Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Inlärning. Tonskalor har väl inte funnits tillräckligt länge för att skapa genetiska skillnader?
Jag kan inte sådant här, men skiljer sig inte såväl indiska som kinsesiska tonskalor från de vi har här?
/ B
Objektivisten skrev:Bill50x skrev:Inlärning. Tonskalor har väl inte funnits tillräckligt länge för att skapa genetiska skillnader?
Jag kan inte sådant här, men skiljer sig inte såväl indiska som kinsesiska tonskalor från de vi har här?
Jo, men det hindrar ju inte att man upplever dom som harmoniska?
Bill50x skrev:Objektivisten skrev:Bill50x skrev:Inlärning. Tonskalor har väl inte funnits tillräckligt länge för att skapa genetiska skillnader?
Jo, men det hindrar ju inte att man upplever dom som harmoniska?
Visst. Men det hindrar inte heller att man upplever dom som disharmoniska....
/ B
Objektivisten skrev:Bill50x skrev:Visst. Men det hindrar inte heller att man upplever dom som disharmoniska....
Nej, men det gör man inte
Bill50x skrev:Objektivisten skrev:Bill50x skrev:Visst. Men det hindrar inte heller att man upplever dom som disharmoniska....
Nej, men det gör man inte
Jodå, det kan man visst. Speciellt om man inte är van vid andra tonskalor. Indisk musik låter absolut falskt för många människor. Ungefär som belgisk trappistöl smakar surt för dom som gillar "en stor stark"
/ B
Bill50x skrev:Objektivisten skrev:Indisk musik![]()
![]()
Det är vanlig pentatonisk skala, kan liksom inte spela falskt. Den gubben går inte Bill, sa Bull.
Jag skrev inte att det ÄR falsk, bara att människor kan uppfatta det så....
/ B
Objektivisten skrev:Bill50x skrev:Objektivisten skrev:Indisk musik![]()
![]()
Det är vanlig pentatonisk skala, kan liksom inte spela falskt. Den gubben går inte Bill, sa Bull.
/ B
Vem uppfattar det så, jag har aldrig mött nån, brukar det hända dig ofta?
Ragnwald skrev:Men för tusan, jag såg ett nyhetsinslag på TV, där nya rön visade att vi tillägnar oss genetiskt arv åt våra barn.
Och det var inget aprillskämt.
Handlade iofs om anlag för fettma och diabetes, men varför inte hur hörselorganen uppfattar harmonier.
Laila skrev:Objektivisten skrev:Bill50x skrev:Objektivisten skrev:Indisk musik![]()
![]()
/ B
Nu ska vi välan inte va såååna ?
Objektivisten skrev:Bill50x skrev:Jag skrev inte att det ÄR falsk, bara att människor kan uppfatta det så....
Bill50x skrev:Objektivisten skrev:Bill50x skrev:Jag skrev inte att det ÄR falsk, bara att människor kan uppfatta det så....
Ja. Speciellt med människor som inte är speciellt musikintresserade utan tycker Vinyl 107,7 i bakgrunden är lagom....
/ B
Objektivisten skrev:Jaha, okej, dom flesta hittills tycks mena att man förvärvar sig vad som upplevs som harmoniskt. Då borde ju det nyfödda barnet tycka att allt är disharmoniskt, utom det som den eventuellt tagit in under vistelsen i mammans mage.
Bill50x skrev:Men även "harmoniskt" är en kulturell överenskommelse. Men - allt är sociala överenskommelser. Vad som är harmoniskt är vad vi normalt anser vara harmoniskt. Inte vad som finns i våra gener.
/ B
Objektivisten skrev:
Indisk musik![]()
![]()
Varför upplever vi att t ex den traditionella dur-skalan i västerländsk musik är harmonisk? Är det en absolut naturlag, en nedärvd genetiskt kod, sedan skapelsen? Eller är den förvärvad kulturellt, sedan barnsben? Vad tror Ni? Skulle man kunna uppleva dur-skalan som disharmonisk om man aldrig tidigare hört den t ex?
Bill50x skrev:Tonskalor har väl inte funnits tillräckligt länge för att skapa genetiska skillnader?
Bill50x skrev:Men - allt är sociala överenskommelser. Vad som är harmoniskt är vad vi normalt anser vara harmoniskt. Inte vad som finns i våra gener.
Objektivisten skrev:Bill50x skrev:Objektivisten skrev:Bill50x skrev:Jag skrev inte att det ÄR falsk, bara att människor kan uppfatta det så....
Ja. Speciellt med människor som inte är speciellt musikintresserade utan tycker Vinyl 107,7 i bakgrunden är lagom....
/ B
Jaha, okej, dom flesta hittills tycks mena att man förvärvar sig vad som upplevs som harmoniskt. Då borde ju det nyfödda barnet tycka att allt är disharmoniskt, utom det som den eventuellt tagit in under vistelsen i mammans mage. Så blir man buren 9 mån i Indien men förlöst i Dalarna så blir det ett litet h-e den första tiden.
DIRAVI skrev:Alternativt tvärtom, allt är harmoniskt, sen lär man sig vad som "låter illa"
Så funkar det tydligen med lukter, förutom rent skarpa, som amoniak och liknande.
Piotr skrev:DIRAVI skrev:Alternativt tvärtom, allt är harmoniskt, sen lär man sig vad som "låter illa"
Så funkar det tydligen med lukter, förutom rent skarpa, som amoniak och liknande.
Är det så? Vissa smaker har vi en genetisk kodning för att ogilla. Det handlar om överlevnad. Känns som det borde gälla dofter också. Mögel till exempel kan ju förekomma på diverse mat och det är ju en lukt - och smak - som är vedervärdig (med vissa undantag).
, fått para sig i större utsträckning än personer somObjektivisten skrev:dur-skalan i västerländsk musik är
harmonisk
perstromgren skrev:
Eller?
Piotr skrev:
Jag tror att människan har en medfödd känsla för harmonier
/Peter
Piotr skrev:perstromgren skrev:
Eller?
Ja, jag kan inte tro något annat.
Tittar man bland djuren så finns det ju många beteenden som är genetiska och inte inlärda.
Jag tror att människan har en medfödd känsla för harmonier och att udda varianter är något man får lära sig. Precis som med smak. Alla gillar jordgubbar men generalsnus får man jobba lite för!!![]()
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster