Basta - Baffle designer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Termos_friend

Basta - Baffle designer

Inläggav Termos_friend » 2009-05-28 21:18

Hej,

Jag sitter och leker lite med simuleringen av en bas i Basta. I Baffle designer'n så får man ju med porten. Men om jag nu vill att porten skall spela bakåt eller framåt, kan jag ändra detta?

Det känns som det kan finnas lite olika scenarios för det här.

1) Basta kan simulera för porten framåt. Inte bakåt

2) Det blir ändå ingen skillnad, bakåt/framåt. (Vilket magkänslan säger att det blir)

3) Är porten riktad bakåt så utesluter man den ur simuleringen för bättre resultat.

4) Något jag inte tänkt på.

Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig lite framåt här så vore det gött :)
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-28 22:28

2an är ganska nära verkligheten. Det spelar inte så stor roll var porten sitter. Det blir lite löptidsskillnad och det kan man simulera med "added pathway" på porten. man behöver också tänka på att en port på baksidan lätt hamnar för nära en vägg, men det är mer en placeringsinstruktion än en simuleringsuppgift.

En nackdel med att sätta porten nära elementet på framsidan, eller inre mynningen nära elementets baksida är att eventuella pipresonanser exciteras mer. Detta simuleras inte i Basta!.

Edit: här är en mätning som jag gjorde på en lablåda där jag kunde sätta porten både på fram- och baksida.

Bild

Den högre nivån mellan 100 och 400 Hz för framsidan beror på överhörning från elementet. Det sitter ju närmare på framsidan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2009-05-28 23:05

Aha, så det blir verkligen så.

Men det är nice, jag lägger, om jag vill göra en mer nogrann simulering, alltså till den extra längden från framsida till baksida mätt i tid.

Tack för hjälpen!
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-28 23:14

Termos_friend skrev:Men det är nice, jag lägger, om jag vill göra en mer nogrann simulering, alltså till den extra längden från framsida till baksida mätt i tid.

Yup. Och om du provar med lite olika siffror så ser du att det inte blir så stor skillnad, typiskt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum