Moderator: Redaktörer
Style skrev:Fast hur länge dröjer det innan FM är borta? Jag har fått för mig att det nog dröjer många år
Style skrev:blandar du inte ihop radio med TV nu?
De kommersiella kanalerna vi har på min ort är bara skräp.
som jag har förstått det så är det t ex i england mycket ovanligt att man ens ligger så högt som 128
Nagrania skrev:som jag har förstått det så är det t ex i england mycket ovanligt att man ens ligger så högt som 128
Lägre rate dess fler kanaler på samma band. Det är precis så det fungerar i det digitala nätet för TV. I Sverige delar dom kommersiella och film kanalerna på ett frekvensband därför så har dom lägre bildkvalitet än SVT 1+2, SVT24, Barnkanalen, kompetenskanalen och UR. Det här betyder inte att alla kanalerna har lika mycket tilldelat...t.ex barn är det inte så noga med och därför får dom mindre tilldelat. Bra va?
Bill50x skrev:FM-radio är ju på väg ut och om ett par år är vi hänvisade till digital radio. Ofta med en bitrate på 192 kb/s om jag förstått det rätt.
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:FM-radio är ju på väg ut och om ett par år är vi hänvisade till digital radio. Ofta med en bitrate på 192 kb/s om jag förstått det rätt.
Vad i helvete? Vad är det fär avfallskretin som beslutat det? Jag som köpt en fin 70-tals radio med sökratt och belyst stationsskala! Så ska FM läggas ned! Det måste stoppas, till varje pris! Helt klart den största, ja kanske enda, frågan i nästa val!
![]()
![]()
Nagrania skrev:Jag har för mig att P4 är den största kanalen av alla och även om jag nästan aldrig lyssnar på P3 så vet jag att man sänder mycket live konserter som man bara inte kan lägga ner.
SR:s ledning har beslutat att sända ett kompletterande utbud (dock endast försökskanaler) i DAB och på nätet för att nå publikgrupper som vi inte når med våra FM-kanaler. Men frågan diskuteras livligt även här och helst skulle vi ju vilja sända både FM-kanalerna och våra nya kanaler i DAB.
Vänliga hälsningar
Caroline Meyer Hägglöf
Nya Medier
Sveriges Radio
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster