Spolar ??? Och varför platta ???

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Spolar ??? Och varför platta ???

Inläggav Bamsefar » 2003-10-19 02:46

Morsning korsning,

Nu när det är ja typ mitt i natten så är ju då mitt huvud, eller snarare insidan (aka hjärna ?), i farten.

Det finns ju vanliga spolar, och sedan så finns det ju spolar där man istf vanlig tråd har platt tråd - rejält platt. Ja ni vet nog vad jag syftar på.

Vad skulle vara vinsten med dessa "helplatta trådars" spolarna ???
Best Regards
Bamsefar

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-10-19 03:11

det som händer är att du kan göra talspolen tunnare och därmed få den att fylla upp magnetgapet mer. En annan vinst är att du får bort onödig luft i talspolen vilken gör den mer kompakt och du får mer talspole i gapet.
Kort får du en bättre koppling mellan talspolen och magnetfluxet i gapet..
Det är iaf min tolkning av det jag läst i ämnet..

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2003-10-19 11:12

Tolkade det som han inte menade talspolar utan "delningsfilterspolar"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-10-19 12:06

he ja då blir det väl en annan sak.. vet inte om det fins nån fördel där. kanske för att få den mer mekaniskt stabil?

Användarvisningsbild
MaxMartin

Inläggav MaxMartin » 2003-10-31 23:00

SKineffekten minskar dramatiskt. Den som inte hör skillanden mellan en vanlig och en foliespole måste jag nästan puncsha.. :lol: :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-03 13:36

Okej, punscha mig då! :wink: :lol:

Användarvisningsbild
gustav

Inläggav gustav » 2003-11-03 16:19

Förutom "skin effect" finns även "proximity effect" som uppkommer i en spole med många lager. Skin effecten är försumbar jämfört med proximity för en flerlagersdrossel. Den senare gör att ac-resistansen inte alls blir särskilt låg (tvärtom väldigt hög relativt dc-resistansen ).
Det skulle vara intressant om någon känner till någon verklig (ej inbillad) förklaring till varför en foliedrossel skulle vara bättre än en trådlindad.

Användarvisningsbild
Janders

Inläggav Janders » 2003-11-21 17:17

Vore i sammanhanget intressant om någon tekniskt kompetent person kunde kommentera dessa påståenden citerade från Mundorf's hemsida (www.mundorf.com):

"In contrast to conventional coils, where the individual turns of the windings lie side by side, the windings in these units are directly on top of one another, bringing them significantly closer to the theoretically "ideal" coil. Among other things, this is reflected in the coils Q-factor, which remains constant up to more than 100KHz. And since the unwanted capacitance of these coils is particularly low they are also extremely effective at blocking out very high frequencies. Mechanical robustness is another valuable feature of this design. The large contact area between the windings and the elastic polypropylene film insulator eliminates vibration in the individual windings very effectively"

Låter i alla fall inte som ren mumbo-jumbo i mina öron, men erkänner gärna mina blygsamma kunskaper i ämnet....

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-21 18:14

Ja det självklara för mig är ju för motsvarande storlek på spole får det plats fler lindningsvarv.
Alltså större induktans för motsvarande volym = tar mindre plats.

Återgå till Teknikforum