iP större låda=djupare bas?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Froggy

iP större låda=djupare bas?

Inläggav Froggy » 2009-05-31 12:09

Jag skulle vilja ha ett par datorhögtalare av hög kvalitet som inte är så djupa som ett par piP och undrar hur låg -3dB frekvens man kan nå med en sluten låda och vilken lådvolym som behövs. Jag har redan element och delningsfilter (ett par piP som jag inte använder). Ni som kan räkna och känner till elementen, vad tror ni?

De kommer att drivas av en liten hemmabio reciever och inte spela speciellt högt.

Edit: ändrat "-dB" till "-3dB"
Senast redigerad av Froggy 2009-06-01 12:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2009-05-31 21:46

Inte lättare att högpass-filtrera då? Än att bygga om hela lådan.

Eller menar du inte så djupa i fysiska mått?

Edit : När jag nu läser topic igen så förstår jag att det är de fysiska måtten du menar. Men om du är i byggartagen så ta och bygg om rummet så du kan använda piP istället, kan ju inte förstöra dessa underbara skapelser! :)
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2009-06-01 00:50

Det finns ett par piP i rummet också. Det är vid datorarbetsplatsen som jag vill ha bättre än de små usla datorhögtalarna jag har.

Eftersom jag har ytterligare ett par piP som inte användes plus att hemmabiorecievern kommer att stå vid datorn så tycker jag det skulle vara en trevlig lösning att ha ett par högtalare vid sidan om datorskärmen som är fysiskt mindre djupa än piP och mera baskapabla än iP. På höjden finns det gott om plats, nästan dubbla hödjen av piP innan det hamnar för högt så tanken var samma låddjup och bredd som iP men högre samt kanske invinklad baffel.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-06-01 08:31

Där finns ju piX. Sprider lite sämre än piP och går inte hela vägen upp till
över 20 kHz, men det skulle kanske inte vara något problem om du ändå
sitter rätt nära dem? Små är det i alla fall.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2009-06-01 12:08

Jo men grejjen är ju att jag redan har element och filter från ett par piP som jag inte använder samt inte har något emot att snickra nya slutna "fullregisterlådor".

Jag hoppas att någon kan ge en rekommenderad/optimal lådvolym för en sluten låda och en ide hur djup frekvens det kan tänkas ge.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-01 12:13

Det blir väll inte lätt att få till samma jämna och fina respont med tanke på att baffelsteget kommer att förändras och diffraktionsmöster kommer inte att vara samma och inte heller spridnignen ritkigt...
Men få helt enkelt ta och räkna om en del antagligen :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2009-06-01 12:24

Jag tänker inte ändra på baffelbredden eller elementens placering i förhållande till lådans överkant. Baffelns höjd finns ju redan i två olika höjder, 33cm för piP och 22cm för iP. Tänker jag fel att baffelhöjden inte spelar någon väsentlig roll för högtalarens egenskaper?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-01 12:26

höjden spelar en klar roll, även om det skulle vara samam filter i ip som i piP så betyder det inte att filtret komerm att göra ett bra jobb i en högtalare som är högre än piP :)
Men det behöver inte bli dirrekt "fel" heller, måste testas och mätas på :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-01 12:51

Froggy skrev:Jag tänker inte ändra på baffelbredden eller elementens placering i förhållande till lådans överkant. Baffelns höjd finns ju redan i två olika höjder, 33cm för piP och 22cm för iP. Tänker jag fel att baffelhöjden inte spelar någon väsentlig roll för högtalarens egenskaper?

Du har PM!

Faktum är att baffelhöjden också spelar in, kanske kan IÖ göra ett specialfilter till dig?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2009-06-01 15:41

Och svar är returnerat :)

Det skulle vara trevligt om IÖ kommenterar. Då jag bor i Paris känns det lite kostsamt att ringa på hans mobil :oops:

Om baffelstorleken är viktig så kan jag tänka mig att göra lådor som har samm front som piP men ett mindre låddjup. Det medför att de måste lyftas upp lite för att komma i rätt lyssningshöjd men det är inget egentligt problem.

Problemet är att jag inte vet den optimala lådvolymen för elementet i en sluten låda är. Lådvolymen för iP är väl vald för att högtalaren ska rulla av vid delningsfrekvens gentemot basmodulerna?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-01 21:37

Skicka PM och mail med frågorna
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2009-06-07 14:55

PM till IÖ resulterade i et snabbt och utförligt svar!

Större låda påverkar i princip inte -3dB frekvens. Däremot påverkas avrullningen. Vidare avrådes det från att göra mindre djupa lådor för att kunna placera närmare väggen.

iP's mindre låddjup medför inte att den är tänkt att placeras direkt mot vägg utan snarare så att dess baffel hamnar i samma nivå som ett par piP mot vägg.

Resultat blir att jag kommer att använda piP som högtalare vid datorskärmen. Jag är dock inte riktigt säker på hur eftersom placering på varsin sida om skärmen blir för brett. Snett ovanför blir väl högt alternativt skärm aningens lågt. Några tips?

Återgå till Wänner af Ino