Kul med dB-mätare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-29 09:46

soundbrigade skrev:Fast jag måste ju ändå förundras. Då (på stenåldern) räckte 1W mycket längt - idag ska man tydligen han 250W för att få chans hos brudarna.
Det är ju för böfvelen 27dB skillnad.
Skulle högtalarna ha missat 27dB i känslighet????????

Brudar är inte intresserad av musik från några lådor det är det värsta dom vet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-29 14:59

Hum skrev:
soundbrigade skrev:Fast jag måste ju ändå förundras. Då (på stenåldern) räckte 1W mycket längt - idag ska man tydligen han 250W för att få chans hos brudarna.
Det är ju för böfvelen 27dB skillnad.
Skulle högtalarna ha missat 27dB i känslighet????????

Brudar är inte intresserad av musik från några lådor det är det värsta dom vet.

http://open.spotify.com/track/1d5j7ibUKDihkXKddtp1dl
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-29 15:18

Du kan inte berätta målande vad det handlar om för jag är nog inte medlem ännu. Dom skall nog har ett symposium i Syd Amerika där mitt medlemsskap skall dryftas innan det blir klart.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-29 15:29

Hum skrev:Du kan inte berätta målande vad det handlar om för jag är nog inte medlem ännu. Dom skall nog har ett symposium i Syd Amerika där mitt medlemsskap skall dryftas innan det blir klart.

Länken? Den var till Ugglas "trubaduren".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-29 20:13

Kikar ska till om det ska bli någon rätsida på detta. :lol:
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-29 20:59

Eureka! Eller något. En DB-mätare är ju perfekt. Jaghar som sagt en Velleman.
1: Kör en kalibrering på DB-mätaren med mic bortkopplad.
2: Tanka hem Panasonic kalibreringsfil.
3: Koppla på en panasonic mic.
Då har man en micförstärkare

Koppla på orginalmic
Då har man en DB-mätare

Eller???

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-05-29 21:04

Lite intressant tråd.
Har dB-mätare i min multimeter, ingen värstingsak så litar inte överdrivet på siffrorna. Men har i alla fall på lyssningsplats 75-80dB när jag lyssnar aktivt, relativt högt. När jag drar på som jag ibland gör vid någon "speciell" låt, ligger jag runt 90-100dB, testade dra på lite extra bara för att se hur högt jag kom, inte så det lät illa, men så det var en bit över normalt högt, var då uppe i runt 105dB

Står ingen vägning på mätaren. Och säkert näst intill 0 nogranhet i mätningarna.

Kanske inte riktigt vad tråden handlar om, men tyckte det var intressant med en liten jämförelse när andra tidigare pratat om hur starkt de spelar. Dessutom kanske förslag på att även vissa multimetrar har inbyggd dB-mätare. Någon som jämfört noggranheten på dessa?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-29 21:16

kodapa skrev:Eureka! Eller något. En DB-mätare är ju perfekt. Jaghar som sagt en Velleman.

Koppla på orginalmic
Då har man en DB-mätare

Eller???

ungefär så, men hur summerar du mätarens tonkurva med mikens tonkurva, dom flesta programmen hanterar bara en mikfil?

du kan få db-mätaren att läsa rätt med panasonickapseln genom att justera kalibreringsskruven, en liten spl-generator/kalibrator kan vara till hjälp, oxå i flera sammanhang
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-29 21:33

celef skrev:
kodapa skrev:Eureka! Eller något. En DB-mätare är ju perfekt. Jaghar som sagt en Velleman.

Koppla på orginalmic
Då har man en DB-mätare

Eller???

ungefär så, men hur summerar du mätarens tonkurva med mikens tonkurva, dom flesta programmen hanterar bara en mikfil?

Det verkar som det ska gå i speaker workshop.

celef skrev:du kan få db-mätaren att läsa rätt med panasonickapseln genom att justera kalibreringsskruven, en liten spl-generator/kalibrator kan vara till hjälp, oxå i flera sammanhang

Smart! Frågan är vilken som är mest linjär om mätaren är anpassad för orginalmicen? (Något som insinuerades tidigare i tråden?)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-05-29 21:37

Vad gäller noggrannheten hos diverse ljudnivåmätare kan man undra vad det är ni vill mäta. Den där från Kjell mäter nog på en höft när nivån flukturerar. Antagligen får mätaren en VU-meterliknande visning och "skjuter" iväg efter en längre puls, någon precision tror jag inte det är alls i visningen. Vill man ha bättre koll kan man ju spela in signalen och analysera den i ett program, då kringgår man den konstiga visningen i bullermätaren. Det finns väl olika förfaranden för just bullermätning? Hur stor dos man har fått och liknande. Om man vill mäta upp akustik eller högtalare är det väl lite andra preferenser som gäller?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-29 23:09

RogerGustavsson skrev:Vad gäller noggrannheten hos diverse ljudnivåmätare kan man undra vad det är ni vill mäta. Den där från Kjell mäter nog på en höft när nivån flukturerar. Antagligen får mätaren en VU-meterliknande visning och "skjuter" iväg efter en längre puls, någon precision tror jag inte det är alls i visningen. Vill man ha bättre koll kan man ju spela in signalen och analysera den i ett program, då kringgår man den konstiga visningen i bullermätaren. Det finns väl olika förfaranden för just bullermätning? Hur stor dos man har fått och liknande. Om man vill mäta upp akustik eller högtalare är det väl lite andra preferenser som gäller?

Svante skrev:Jag tycker dock att man ska försöka få en klassad mätare, minst klass 2 (IEC eller ANSI), så att man har någon sorts garantier på hur noga man mäter. Riktigt billiga mätare har man ju inte en susning om vad de mäter eller hur stabila de är om man inte kan kolla mot en referens och vid olika frekvenser och nivåer.

Felen som billiga mätare kan förväntas ha är dels tonkurvefel, dels nivåfel. Elektretmikar har en tendens att "krokna" uppåt, som om det var en kompressor inkopplad.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-05-30 00:48

Är det någon som har nån ide om en kalibrator a la DIY. Ex.vis en känd och inte allt för dyr dome-tweeter som matas med 1kHz och ex.vis 2V rms. Det är rätt lätt att mäta korrekt. Domen matar in i ett papprör av lämplig längd och är dämpat i andra änden. Torde väl ge en repeterbar känd nivå. Eller en tunn en-gångs plast mugg och en gummisnodd som spänns över botten på utsidan. Ger en rätt bra transient med ett kort horn.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-30 08:31

RogerGustavsson skrev:Om man vill mäta upp akustik eller högtalare är det väl lite andra preferenser som gäller?

Beror inte det på hur brusig den är?
Ang. olinjäritetn går det väl alltid att kalibrera?
(Nu talar jag alltså om att koppla den till ett ljudkort och byta mic)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-30 09:34

kodapa skrev:Ang. olinjäritetn går det väl alltid att kalibrera?

Jag tror att du menar tonkurveavvikelserna? Olinjäriteten, dvs den som ger distorsion, är mycket svår att kalibrera bort.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-30 22:49

Svante skrev:

Jag tror att du menar tonkurveavvikelserna? Olinjäriteten, dvs den som ger distorsion, är mycket svår att kalibrera bort.

Ja precis en olinjär tonkurva... ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-30 23:38

kodapa skrev:
Svante skrev:

Burr!

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-30 23:40

Svante skrev:
kodapa skrev:
Svante skrev:

Burr!

:lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-30 23:50

äh, rita dit några extra streck mellan dB-angivelserna så kan ni läsa av tiondels dB. Då blir den mycket noggrannare ...... :) :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-02 00:32

Svante skrev:
kodapa skrev:
Svante skrev:

Burr!

Efter att ha läst nedanstående förtår jag din frustartion. ;)

Svante skrev:Distorsion är ett resultat av att man kör en signal genom ett system som är olinjärt. Distorsion är alltså ett symptom på att ett system inte är linjärt.

Ett linjärt system har följande egenskaper:

1. Om man stoppar in vissa frekvenser, så får endast dessa frekvenser komma ut ur apparaten. Kommer det ut någon ny frekvens, så är systemet inte linjärt.

2. Om man ökar insignalens nivå med en faktor, så ska utsignalen ändras med samma faktor. En kompressor är alltså inte ett linjärt system, trots att det inte kommer ut några nya frekvenser.

Ett system med krokig tonkurva kan däremot vara linjärt. De flesta filter brukar betraktas som linjära system. Det finns hela kurser som behandlar linjära system, och de handlar som regel om filter och räkning med jw-metoden eller Laplacetransform. En tonkontroll som höjer diskanten ger alltså en tonkurvepåverkan, men inte nödvändigtvis distorsion*.

De olika formerna av distorsion som man kan mäta härrör från de olika mätsignaler som man använder för att detektera systemets olinjäritet. Harmonisk distorsion, tex uppkommer när man exciterar systemet med en sinussignal. Differenstonsdistorsion uppkommer när man exciterar det med två (eller flera) sinusar samtidigt. Olika metoder kan vara olika bra på att synliggöra olinjäriteterna, men det är i grund och botten samma olinjäritet som alla metoderna detekterar.

*Ibland hör man begreppet "linjär distorsion" avseende tonkurvepåverkan. Detta begrepp är en styggelse som bör undvikas eftersom det bara tillför förvirring. Ingen vettig människa säger att en högtalare distar bara för att den har svag basåtergivning. Ordet distorsion bör reserveras för det som uppkommer i olinjära system.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-06-02 17:21

spl-mätaren från clasohlson verkar redig
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-03 15:15

celef skrev:jag ska inte tråka er mer, sista mätningen ut:

Bild

nåt är uppenbart galet vid c-vägning i kjellmätaren, får nog hålla mätnivåerna till 90db och använda 90db's tonkurva som kalibreringsfil - borde fungera!

vet ni hur mkt behringers mikrofon kan diffa från linjärt?

vet ni nån bra spänningsmatning till panasonic wm61 kapseln, har en mikstärkare men ingen passande matning (bara 48v)?

Jag har provmätt min kjellmätare och kan bekräfta din mätning!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-06-03 21:28

undrar varför dom har infört en sådan funktion, det borde finnas en orsak. har du distmätt oxå?
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-04 23:28

celef skrev:undrar varför dom har infört en sådan funktion, det borde finnas en orsak. har du distmätt oxå?

Jag gissar på att det är för att den är anpassad för A weghting sedan blev det för komplicerat/dyrt att föra in en egen C weighting så de gjorde så gott de kunde med A weighting.
Jag har inte distmätt, bara loopat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-06-05 07:34

Mätaren hos Kjell är ju av enklaste/billigaste slag och knappast en produkt för annat än enklare mätning. Är man ute efter precisionsverktyg för bullermätning får man väl betala lite mera?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-06-05 17:09

RogerGustavsson skrev:Mätaren hos Kjell är ju av enklaste/billigaste slag och knappast en produkt för annat än enklare mätning. Är man ute efter precisionsverktyg för bullermätning får man väl betala lite mera?

Kan priset verkligen säga något om prestandan? :wink:

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-05 19:52

Lust skrev:
RogerGustavsson skrev:Mätaren hos Kjell är ju av enklaste/billigaste slag och knappast en produkt för annat än enklare mätning. Är man ute efter precisionsverktyg för bullermätning får man väl betala lite mera?

Kan priset verkligen säga något om prestandan? :wink:

Självklart, men den gamla radioshack mätaren verkar vara mycket bättre.

Föregående

Återgå till Teknikforum