Moderator: Redaktörer
Wilke skrev:Är det någon som vet hur man transformerar enklast 18v till 12v?
perstromgren skrev:Det finns DC-DC-omvandlare, men de är så dyra att du säkert tjänar på att köpa nya batterier. Du kan också "elda upp" den extra spänningen över en serieresistans, men det är inte så trevligt när man har batterier.
perstromgren skrev:Du kan också "elda upp" den extra spänningen över en serieresistans, men det är inte så trevligt när man har batterier.
Bill50x skrev:perstromgren skrev:Det finns DC-DC-omvandlare, men de är så dyra att du säkert tjänar på att köpa nya batterier. Du kan också "elda upp" den extra spänningen över en serieresistans, men det är inte så trevligt när man har batterier.
Kan man inte använda en vanlig spänningsdelare?
/ B
18V --- |+-||+-||+-||+-||+-||+-||+-||+-||+-||+-||+-||+-||+-||+-| --- 0V
18V --- |+-||+-||+-||+-||+-|||+-||+-||+-||+-||+-||+-||+-||+-||+-| --- 0V
|
12V
Wilke skrev:Ok jag tror jag hänger med. Så jag skall alltså bara löda på en sladd, utan att göra någon annan åverkan på lämplig pluspol där den avger önskad voltstyrka?
Och om jag tänker rätt så kommer det avge 12v (eller vad jag nu väljer) från pålödd sladd och 18v från nuvarande pol och därmed kan existerande laddare användas!?
Gastone skrev:Sitter det 15st batterier/celler i packen, löder du fast en kabel efter de första 5 celler, mellan de andra 12 cellerna har du 12 Volt.
Allt bygger på OM där är 15 celler á 1,2 Volt/st.
Men som Per sa, du får INTE ta bort de 5 cellerna om du tänker använda den gamla laddaren.
norman Skrivet: tis jun 16, 2009 6:40 pm Ämne:
--------------------------------------------------------------------------------
Nu är jag inte så bra på hur olika batterityper klarar sig, men hur mår cellerna om man alltid laddar ur vissa celler och dom andra alltid blir överladdade?
Wilke skrev:norman Skrivet: tis jun 16, 2009 6:40 pm Ämne:
--------------------------------------------------------------------------------
Nu är jag inte så bra på hur olika batterityper klarar sig, men hur mår cellerna om man alltid laddar ur vissa celler och dom andra alltid blir överladdade?
Tänkte på detta, kan man inte lösa detta genom att pararellkoppla några stycken under drift och köra serie vid laddning? Men hur skulle detta gå till om det går, vill säga?
soundbrigade skrev:Sätt ett gäng dioder i serie. Ta några 1N5404.
Användare som besöker denna kategori: mawes och 20 gäster