Tackar för uppmuntrande tillrop och "adekvat" kritik!
Alexi skrev:Hur upplever du ljudskillnaden?
Nackdelen med fastsättningen är ju att gallren inte gärna tas av och på, för s k "finlyssning" som ni brukar kalla det. Det gör ju också det jobbigare att testa detta så här i efterhand, Emellertid gjorde jag självklart test innan jag skruvade dit dem genom att bara hänga dem framför. Jag måste säga att jag har såpass svårt att höra skillnad så jag tvekade inte för att skruva dit dem iallafall. Dock tyckte jag mig hör en marginell skillnad i...vad ska jag kalla det...detaljer, eller "öppenhet". Fast det är helt oblint testat och jag skulle inte vara ett dugg förvånad om jag inte kunde skilja det åt i blindtest. Här kan kanske Ingvar (eller någon annan) svara på vad man "borde" förvänta sig med denna typ av konstruktion.
Angående formen:
Jag har full respekt för de som tycker att de harmonierar dåligt med lådan. Dock valde jag den; att harmoniera med elementen snarare än lådformen. Dessutom var det lättare att få dit listen utan hörn..Bara en sån sak!
torbod skrev:Liknar något jag klurat på i huvudet med två skillnader.
1. Kantigare form enligt pi60 formspråk med mindre möjlighet att komma åt diskanten från sidan
2. Endast nyttja elementskruvarna
Kul att se resultatet. Kan du ge mer info om vilken sträckmetall du använt och hur du gjorde kantinramningen (ser inte riktigt på bilden vad du använt för något.
Med barn kan jag absolut förstå om man vill ha diskanten mera täckt.
Jag funderade också på att använda elementskruvarna. Det krävs ju kraftigare skruvar då och kanske även en bricka. Jag var osäker på om mitt aluminium (se nedan) skulle klara det.
Metallen är aluminiumflak 25x50. Det är berättigad en fråga om man skulle använda kraftigare metall. Men jag har inte hittat någon bra. Eller möjligtvis fler fästpunkter om man nu använder aluminium. Det "sviktar" lite i mellanrummen mellan skruvarna på baselementet.
Kantlisten är den i plast som du ser på första bilden, kan man kalla den "U-list"? Den fanns i anslutning till aluminiumet och passar som "hand i handske".
De var så pass lätta att göra så jag skulle inte dra mig för att göra en version 2 om det framkommer bra förslag här om material, fastsättning mm.