Konstruera veckad kvartsvågpipa?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hevi
iller

Konstruera veckad kvartsvågpipa?

Inläggav hevi » 2009-06-16 21:53

Fiffar på en basfälla av kvartsvågpipedesign. Konstruktionen jag har gjort kommer att gå att "tuna" för resonansfrekvens och Q-värde genom att ändra piplängd och dämpning i pipan.

Tanken är att det skall bli ett antal moduler som står upprätt längs med bakväggen. Problemet är att den behöver vara 2,3-2,5 meter hög beroende på hur mycket man dämpar så mynningen kommer väldigt nära (för nära) taket så därför skulle jag vilja vika den dubbel.

Om man skall "vika den dubbel" vad bör man tänka på och behöver man kompensera någonting (typ dimension och eller piplängd)?

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-17 00:27

Glöm det, har hittat den info jag behöver (typ att Q värdet minskar en smula och man räknar längden på centrumlinjen genom röret)...

H

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-17 08:29

Jag märkte att om man håller nettovolymen samma så ändras inte resonansfrekvensen. Det var på pipor utan dämpning men borde nog gälla samma även för dämpade.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-17 12:12

Tack för infon. Jag tänkte ju bygga dem så att de går att stämma om lite så att man kan får rät kombination av Q-värde och avstämingsfrekvens så de behöver inte bli *perfekt* avstämda från början.

Efter att ha läst på lite så har så klart en kvartsvågpipa mycket lägre strömningshastigheter än t ex en basport, så det spelar inte så stor roll hur böjen utformas på en kvartsvågpipa (till skillnad fån t ex en basport).

H

Återgå till Teknikforum