Jaha, så fick Max sin nya CD-spelare till slut!
Det första jag gjorde när jag fått ur den ur kartongen var förståss att lyfta på locket för att se vilka komponenter man kan hitta... Men, tji fick jag. Clownerna på Denon har konstruerat maskin så alla roliga saker (DAC, utgångssteg mm) sitter på undersidan av kortet. På ovansidan finns bara delar av strömförsörjningen, jumpers och en massa avkopplingskondingar (?). Jag hade ingen lust att plocka isär spelaren helt innan jag ens lyssnat på den, så jag skruvade på locket igen. Spelaren skall enligt uppgift från Denon i england ha 18bit omvandlare med 8ggr översampling. DAC-chip vill dom inte uppge.
En par detaljer skiljer direkt från konsumentspelare: Kontakterna är INTE guldpläterade och det finns inga stora, runda (guldfärgade?) fötter på spelaren. Som fötter anävnds istället små rutor av mjuk gummi/plast. Spelaren har också rackvinklar och är tänkt att sitta i 19" rack.
Fjärrkontrollen har fortfarande inte dykt upp. Men den kommer väl...
Nåja. Jag kollpade in spelaren och satte igång. Verket låter en del när skivan startas och pickupen hoppar mellan låtar. Ljuden kan säkert dämpas kraftigt med asfaltmatta under locket. Det tänkte i alla fall jag prova vid tillfälle. Handhavandet är ganska normalt.
Det som skiljer mot vanliga spelare är att displayen visar frames också, utöver tiden. Frame-visningen går att stänga av om man tycker den är störande. Vidare: Där snabbspolningsknapparna borde sitta sitta, sitter istället pitch-kontoll. Kanske inte så smidigt, men med tanke på att maskinen är tänkt för studio och liknande användning så kanske det är naturligt för dom. Hur som helst: snabbsploningsknappar finns på fronten, till skillnad från min förra spelare. När man snabbspolar börjar sploningen mycket långsamt för att sedan öka till "ganksa fort". Det låter inte som när man snabbspolar i vanliga fall. Funktionen är nog mycket användbar om man vill hitta precis rätt ställe att pausa på.
Ljudet då? Inget att anmärka på. Jag har i och för sig inget direkt att jämföra med, men inget sticker ut direkt. Homogent och klart ljud skulle jag vilja påstå.
Edit: Den är snabb som tusan att starta långt in på skivan från stopp.