Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19253
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-19 10:07

B_Esserwisser skrev:
Max_Headroom skrev:
Pickupen omvandlar energin som verket givit skivan. Pickupen kommer därför på tredje plats i kedjan.


Du håller ju inte ens reda på vad du själv skriver. Skiva->pickup, hur kan pickupen då komma som nummer 3?


Max: Om du inte ens kan läsa ett inlägg fullständigt så lär du inte förstå något som GR eller någon annan försöker förklara för dig.

Han skrev i inlägget att
- Skivspelarverket är no 1 i rangordningen,
- tonarmen no 2
.....och "Pickupen omvandlar energin som verket givit skivan. Pickupen kommer därför på tredje plats i kedjan."
- D v s Puppan är no 3....


Tonarmen ingår inte i kjedjan, den håller bara fast pickupen. Fast Rudling har inte insett det. Heller.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-06-19 10:11

shifts skrev:Men... på Selleri skriver de att Göran dominerar den här tråden.


På selleri tycker tom också att vi är tröga i huvet för att vi inte bytt ståndpunkt efter att Göran har presenterat en rad slagkraftiga analogier.

Psst. Telefonförsäljare, kolla in selleri dom verkar vara lätta att göra affärer med. :wink:

Edit: Stavning
Senast redigerad av peetwa 2009-06-19 10:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15361
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2009-06-19 10:12

Det där var inget bra inlägg.
Menar du att det inte är någon skillnad på olika armar?
Isf kan man ju lika gärna hålla i pickupen själv vilket jag sett Lodis göra vid ett tillfälle. :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19253
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-19 10:12

B_Esserwisser skrev:Det finns gott om CD-spelare för discobruk där du kan pitcha ner hastigheten med bibehållen "Key" (och vice versa).


Fungerar på samma sätt som harmonizeres.
Det CD-spelaren gör är att den pitchar små block för sig, och sedan klipper ihop det. När man ska öka takten så håller man kvar lite på ljudet (som ett väldigt, väldigt kort reverb). Varje snutt som manipuleras är så kort, och skarvarna ännu kortare, så hörseln köper sådana här trick.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19253
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-19 10:14

Harryup skrev:Det där var inget bra inlägg.
Menar du att det inte är någon skillnad på olika armar?
Isf kan man ju lika gärna hålla i pickupen själv vilket jag sett Lodis göra vid ett tillfälle. :-)

mvh/Harryup


Det är skillnad på oilka arbar, men den ingår ITNE i signalkjedjan. Den är dock en förusättning för att gramofonen ska fungera och påverkar pickupens möjligheter att göra sitt jobb. Men ingår i kjedjan gör den inte.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15361
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2009-06-19 10:16

Rudling pratar inte om den elektriska kedjan utan i vilken ordning produkterna har betydelse. Och jag håller med honom fullständigt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19253
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-19 10:18

Goran_Rudling skrev:
Max_Headroom skrev:
Nej. SD-foten är dimensionerad utifrån vanlig, klassik, enkal mekanik. Att samma mekanik gäller även tonarmar (och allt annat) är ju en självklarhet.
Att det ens finns tonarmar är en ren tillfällighet och påverkar inte SD-foten på något sätt.



Max,

Varför vill man ha en låg resonansfrekvens på en tonarm?

Varför vill SD helst att resonanser ska vara ovanför det hörbara området?


Man vill ha låg resonasfrekvens på en tonarm för att den inte ska exciteras av musiken.

Vad SD vill får dom svara för, men att dom skulle vilja ha resonanser ovanför det hörbara området känner jag inte till, trots att jag har läst deras material. Men det var länge sedan och jag kan ha glömt något.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2009-06-19 10:33

----
Senast redigerad av Richard 2012-03-04 14:09, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9910
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2009-06-19 10:40

Göran Rudling skrev
Du bor i Göteborg.
Gå ned till Anders på Tonläget och be honom demonstrera skillnaden mellan en Majik DS och en Akurat DS så kan du själv få höra skillnaden. Har försökt, med rätt många ord, att förklara skillnaden.

Tack för tipset. Det ska jag absolut göra då jag är rejält nyfiken på detta. Du tycker ju dig ha funnit en konstruktion som påverkar lyssningsupplevelsen positivt-musiken låter mer stämt. Upplevelser är bekymmersamt att beskriva i traditionella termer, de ska upplevas.
På detta forum vill man dock gärna ha en fysisk förklaring till vad som orsakar förändringen, och om förändringen kan tolkas som en färgning eller inte. Här finns en inte så liten ådra av puristik när det gäller hi-fi, transparens är ett nyckelord och målet är att skivans info ska återges så ärligt som möjligt. Jag föredrar personligen det senare förhållningssättet. För att utrycka mig i dina termer så favoriserar jag single malt lagrat på icke sherryfat före parfymerade whisky som sugit ut sherryarom för att få en färgad smak. Jag vill uppleva originalet så långt som möjligt.
Jag tror vi kommer närmare en lösning om du istället ber om fysiska förklaringar till ditt upplevda fenomen av spikes än om du själv ger dig på en d.o. Detta har enbart förskjutit diskussionen i en riktning där dina idéer blir hajmat. Vattendelaren består istället av huruvida man föredrar en en konstruktion som färgar(läs låter bättre/mer stämt), eller en så långt som möjligt transparent anläggning.
Jag ska med nöje smaka på din favorit av whiskyfat och tror säkert att det kommer att smaka gott, men är tveksam till att jag föredrar den i det långa loppet. Nyhetens behag är trevligt, men min hi-fi resa har bestått av alldeles för många sådana.
Uppskattar mycket dina bidrag här på Faktiskt, jöösses vilket drag :)

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2009-06-19 10:41

Max_Headroom skrev:
B_Esserwisser skrev:Det finns gott om CD-spelare för discobruk där du kan pitcha ner hastigheten med bibehållen "Key" (och vice versa).


Fungerar på samma sätt som harmonizeres.
Det CD-spelaren gör är att den pitchar små block för sig, och sedan klipper ihop det. När man ska öka takten så håller man kvar lite på ljudet (som ett väldigt, väldigt kort reverb). Varje snutt som manipuleras är så kort, och skarvarna ännu kortare, så hörseln köper sådana här trick.


@ Besserpisser:

Kärnan i Max resonemang är att det inte går att få till dessa effekter i realtid i ett analogt eller mekaniskt system.

För att "vice versa" ska funka i en CD-spelare måste det ju finnas ett tillräckligt stort arbetsminne. Utan en rejäl buffert blir det omöjligt. En låt på tre minuter kan ju inte snabbas up och spelas på två om inte ett minne buffrar den där tredje minuten.

Att sakta ner och ändra tonhöjd går ju dock utmärkt i ett analogt-mekaniskt system som en bandare. Spela in med ett tonhuvud och spela sedan upp med ett annat som matas med lägre bandhastighet.

En högtalare uppvisar inte några av dessa beteenden dock.


/Peter

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2009-06-19 10:45

peetwa skrev:
shifts skrev:Men... på Selleri skriver de att Göran dominerar den här tråden.


På selleri tycker tom också att vi är tröga i huvet för att vi inte bytt ståndpunkt efter att Göran har presenterat en rad slagkraftiga analogier.

Psst. Telefonförsäljare, kolla in selleri dom verkar vara lätta att göra affärer med. :wink:

Edit: Stavning


Ja släpper man en sådan har man definitivt problem med tankeverksamheten eller läsförståelsen.. förmodligen både och! :mrgreen:

Men det är ju sånt ordbajsare och bilskojjare lever på.. bristande intellekt hos de tilltänkta kunderna. Så att personer på ett Linn-forum eller ett forum med hög närvaro av Linnfantaster resonerar så är ju föga förvånande.


/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19253
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-19 10:48

Harryup skrev:Rudling pratar inte om den elektriska kedjan utan i vilken ordning produkterna har betydelse. Och jag håller med honom fullständigt.

mvh/Harryup


OK. I så fall håller jag inte med om det heller.

Pickup - tonarm - verk i prioritetsordning verkar mer rimligt. Verkat har ju ett väldigt enkelt jobb: Snurra på skivan och hålla vibrationer stången. Tonarmen ska hålla fast pickupen. (Lustigt nog säger Hr Rudling att det är så viktigt att pickupen hålls exakt rätt. Synd bara att en radialarm håller pickupen fel i alla punkter utom 2. Så så jävla noga kan det inte vara med tanke på hur bra radialarmar ändå fungerar).

Pickup är det värre med. Väldigt stora skillnader mellan olika modeller.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 12668
Blev medlem: 2008-07-01

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-06-19 10:51

Christer_Tamm skrev:
Goran_Rudling skrev:Summering, mjukfötter gör att högtalarkabinettet är rörligt för alla frekvenser över resonansfrekvensen. Resonansfrekvens är ca 7 Hz.

Med mjukfötter är högtalarkabinettet kopplat till golvet, står stilla, endast under resonansfrekvensen.

Med spikfötter är högtalarkabinettet kopplat till golvet för väsentligt fler frekvenser. Det står stilla för fler frekvenser.

En kommentar tack.

Att högtalarkabinettet rör sig när högtalaren står på spikfötter kan man konstatera på flera sätt. Man kan räkna sig fram till det, men det kan ju förstås inte alla göra eller förväntas förstå. Ett annat sätt är att placera ett glas vatten på högtalaren och dra på musik och observera hur vattnet rör sig. Detta kan vem som helst göra, även den som i förstone tror på HiFi-branschens etablerade "sanningar". Det tredje sättet är att helt enkelt känna på högtalarens kabinett. Handpåläggning, som du så föraktfullt kallade det tidigare.

Alla dessa metoder ger vid handen att högtalaren rör sig på spikfötter.

Ställs den på mjukfötter kommer man fram till att den står still.

Nej!
Det enda man kommer fram till är att de frekvenser handen känner är mindre i ena fallet.

Som jag tidigare skrivit:
En liten vibration vid FEL ställe och FEL frekvens kan vara värre än en stor vibration vid annat ställe/frekvens.

Varför utgår alla från vibrationer UTAN att ta hänsyn till plats/frekvens????

Det kanske är bättre att högtalaren har en resonans om det samtidigt innebär att den står mer still vid några frekvenser - jämfört med inga resonanser och rör sig över hela frekvensspektrat...

Vad jag menar är att BARA utgå ifrån att inga resonanser per automatik är det bästa ÄR att suboptimera.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2009-06-19 11:00

sportbilsentusiasten Inlägg: suboptimera

Instämmer.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Inläggav Ranefjord » 2009-06-19 11:09

Ranefjord skrev:
Tamm: Skulle du kunna känna en 30hz eller 400hz svängning med handpåläggning? Om det är som Rudling påstår, eller som jag har förstått Rudling, så innebär det att alla frekvenser, inte bara de höga (handpåläggningsobservationsbara) på något sätt har flyttat (ok fortplantat) sig till låddan. Men jag vet inte. Jag kan ha missförstått.

Tamm skrev:
Jag vet inte vilka frekvenser jag kan känna eller observera i vattnet, det har jag inte undersökt. Men jag konstaterar att lådan eller vattnets ringar rör sig i takt med musiken (på spikar), vilket falsifierar GR:s påstående att den skulle stå still.


Hur stort glas med vatten behöver man ställa på högtalaren för att kunna observera, låt säga en 50hz svängning? ps. återigen. Jag försöker bara förstå.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Andren
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2008-11-19

Inläggav Andren » 2009-06-19 11:42

Goran_Rudling skrev:
Andren skrev:
Jag har varken spikes eller mjukfötter utan tänker rent vibrationsmässigt, vilket måste vara kärnan i detta.

Mvh Andrén


Jag har sett att du kan tänka. Och du behöver varken spikfötter, mjukfötter eller klumpfötter för att göra det.

Frågan är enkel, mycket enkel.

Förklara varför det är bra att en högtalare är rörlig vid alla förekommande frekvenser?

Förklara varför det är sämre att en högtalare bara är rörlig för höga frekvenser?

Har ställt frågan till Mattias Karlsson. Han kan inte svara.

Ber dig om ett svar.



Jag vill säga att frågan inte alls är enkel och jag kommer ta mig tid för ett längre svar. Men Glad midsommar så länge!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-19 11:45

B_Esserwisser skrev:
m_persson79 skrev:Goran:
Varför är det så svårt att svara på min enkla fråga?
(se sid. 21, långt ner)


Svar till persson och flera andra: Är det så svårt att förstå det faktum att GR "ligger efter" ett antal sidor och svarar på frågor. Han har inte hunnit läsa alla inlägg även om hans svar dyker upp lite här och där...

Det har framkommit vid flera poster i denna tråd.....

B


Njse, låt oss vara ärliga och konstatera att Göran har en mycket selektiv besvarandegrad.

Det är alltså strikt mot forumets policy att som näringsidkare debattera utan att klargöra vilka kopplingar man har.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-06-19 11:50

Goran_Rudling skrev:VARNING. OM NI ÄR PÅ DÅLIGT HUMÖR LÄS INTE DETTA
Jag vill inte häckla er som hållit på och orera om mjukfötter. Men jag kanske råkar göra det ändå. Jag är lite trött av att skriva och försöka förklara för personer som verkar ha som livsuppgift att missförstå.

Snart ska jag gå och lägga mig för att sova en stund. I morgon är jag pigg igen och kommer gärna prata med er igen, om ni har nåt att säga.

Jag hoppas att ni alla kan finna det jag skriver tänkvärt. Ska svara på alla era frågor. Men det kan ta tid. Det är fortfarande mycket jag ännu inte kommit fram till. Och så mätningarna.

Vänligen,

Göran Rudling

P.S. Det kan finnas smärre fel i texten som jag gärna rättar till. Det blev sent.

<b> Spikfötter 3.1 </B>
För att kunna förstå vår omvärld behöver vi göra observationer och notera samband. Från observationerna formulerar vi hypoteser som vi testar för att se om de håller. Om en hypotes antas kan nya observationer göra att den framstår som sannolik eller så kan det tvinga fram en modifiering. Föreställningar som gör anspråk på att vara vetenskapliga men som testats och befunnits inte stämma med verkligheten kallas pseudovetenskap.

Jag ämnar på några papper visa att hypotesen att mjukfötter förbättrar musiken inte stämmer med verkligheten. Det är pseudovetenskap. En ”mjukisreligion”.

<B> Först till teorin. </B>
Det finns en del teorier om mjukfötter. Har i detta papper tagit upp Sonic Design’s teorier. Från Sonic Design’s (SD) hemsida, http://www.sonicdesign.se/sdfot.html, har jag hämtat citat. De kommer för tydlighets skull i texten att vara kursiverade.

<i> En högtalarfots uppgifter är att få högtalaren att stå så still som möjligt och att överföra så lite vibrationer som möjligt till golvet och övriga föremål i rummet. Detta är svårt att uppnå och här fanns stora förbättringar att hämta jämfört med dagens standardlösningar. </i>

SD har definierat vad de anser att en högtalarfot ska göra. Redan i definitionen ingår att foten ska överföra så lite vibrationer som möjligt till golvet och övriga föremål i rummet. Det är märkligt.

Jag har en annan definition på vad en högtalarfot ska göra och det innebär med nödvändighet att vi kommer att ha olika lösningar på hur foten ska se ut. I SD’s definition ingår redan att foten ska isolera högtalaren och det är därför inte konstigt att de kommer upp med en isolerande fot.

Min definition på vad en högtalarfot ska göra är att den ska ge högtalaren förutsättningar att återge musik på bästa sätt. Ju bättre stämt det låter desto bättre är det. Och roligare.

<i> Med SD-fötterna uppnås en kraftig minskning av lådans rörelser. Det märks tydligt om man håller ett finger löst mot överdelen av en högtalarlådas framsida att den vibrerar mycket mindre när man spelar. </i>

För mig framstår detta inte som ett bra test på att avgöra om en högtalare spelar musik som det låter välstämt. ”Handpåläggning” förekommer inom religion. Men, detta är ju bara fingerpåläggning så det kanske är bara ”lite mjukis” religion.

<i> Resultatet blir att ljudet frigör sig bättre från högtalarna, det blir en större ljudbild, och anläggningen får en renare klang med hörbart lägre distorsion.</i>

I detta uttalande finns inte ett enda ord om en bättre musikalisk kvalitét. Om det hade varit så att instrumenten hade låtit som om de var mer stämda hade man naturligtvis skrivit så. Om det hade varit så att det varit lättare att följa vad enskilda instrument spelat för melodier hade man skrivit så. Om det hade varit enklare att höra vad en pianist spelar med vänster hand hade man givetvis också skrivit det.

Påståendena om ”bättre” har inte ett dugg med musik att göra utan det handlar bara om ”ljuden musik gör”.

Jag har aldrig hört någon människa påstå att med SDfötter blir det mer samstämt, ökad harmoni och att samspelet ökar. Den enda person som påstått det på en fråga är Piotr för någon dag sedan. Hans inlägg finns på tråden. Han har dock aldrig hört ”one-note bass” på en anläggning så jag avfärdar hans påstående.

<B> Teorin bakom mjukfötter </B>
<i> Alla högtalare står på något som kan liknas vid en fjäder, hur hård den än är, och en resonans uppstår inom eller utom högtalarens frekvensområde. Under resonansfrekvensen är högtalarlådan vibrationsmässigt kopplad till golvet och över resonansfrekvensen är högtalarlådan mer eller mindre vibrationsisolerad från golvet. </i>

Detta är helt korrekt. Notera att under resonansfrekvensen är högtalaren kopplad till golvet. Över resonansfrekvensen är högtalaren <b> rörlig i förhållande till stativet/golvet </B>.


<i> Första tanken är att göra uppställningen så styv att resonansen kommer över det hörbara området. Detta är utgångspunkten för spikfötter. Detta fungerar dock inte utan resonansen hamnar då som högst någonstans i basområdet. Inte ens om man har golv av betong går det bra, ty att betong har kraftiga resonanser i det hörbara området vet alla som borrat med slagborrmaskin i en betongvägg. </i>

SD har som ”första tanke” att göra uppställningen så styv som möjligt så att resonansen kommer över det hörbara området. Rätt tänkt så långt. Vitsen med resonansen ovanför det hörbara området har inget med hörbarhet att göra vilket många tror, anar jag religion här. Vitsen med resonansen utanför det hörbara området <b> gör att högtalaren är kopplad till golvet över hela det hörbara området! </B>

Här kommer så det stora tankefelet.

<i> Vi borde alltså ha fötternas resonansfrekvens helt under högtalarens frekvensområde. Detta för oss till oerhört låga frekvenser för fjädringen, långt under 20 Hz. </i>

Hur man kommer till denna märkliga slutsats finns ingen som helst förklaring till eller någon redovisad tanke. Det är bara ett påstående.

Troligtvis har någon tänkt att om resonansen ligger i det hörbara området så hörs den och ”färgar” ljudet. Tillför nån distorsion eller dylikt. Men det finns inga redovisade observationer som visar på detta. Förutom fingerpåläggningen.

Orsaken till det stora hjärnsläppet står att finna i följande förklaring:

<i> För tonarmar är denna dimensionering sedan länge helt accepterad och ingen hävdar att resonansen skall upp i det hörbara området för att få fastare bas eller renare ljud. </i>

Vad SD påstår, utan att de själva förstår, eller någon annan ”vetenskaplig fysikkunnig person” på detta forum förstår är att SD konstruerat en högtalarfot som är optimerad utifrån hur en tonarm är dimensionerad.

Inte nog med det, alla dessa ljudintresserade vetenskapare påstår också att den fantastiska mjukfoten som är baserad på tonarms-dimensionering dessutom låter bättre. Inte troligt om man kan skilja på vad en tonarm och en högtalare har för uppgift. Något som uppenbarligen inte alla kan.

<B> Nu kommer jag skriva något som gör att ni sätter kaffet i halsen om ni inte ställer ifrån er koppen.</B>

Ni har med önskvärd tydlighet visat att ni inte läser och förstår beskrivningar på produkter ni rekommenderar. Ni har visat att ni inte förstår elementär fysik. Ni har dessutom visat att ni inte har förmåga att bedöma en musikanläggnings kvalitet. Troligtvis har ni inte förstått hur en skivspelare med tonarm fungerar heller eftersom ni tror att det är bra att optimera en högtalarfot utifrån hur en tonarm dimensioneras.

Istället för att läsa material jag hänvisat till och fundera ett varv till har en del av er anklagat mig för att vara en tomte. Det är verkligen roligt.

Har läst en tråd om ”skygglappar” på faktiskt.se . Nu vet jag att alla har inte skygglappar. Det har tråden visat. Men många av er verkar se världen genom sugrör. Och ni uttalar er om saker utanför ert synfält som om ni inte vet nåt om.

<b> Tonarmen på skivspelaren </B>
Världens bästa skivspelare sen 1973 heter Linn Sondek. Den plockar fram mer musikalisk information ur en skiva än någon annan skivspelare. Det är den absolut viktigaste komponenten i en hi-fi anläggning som baseras på LP skivor. Vet att ni hört detta förut men jag tror inte alla har förstått varför.

Hur fungerar en skivspelare. Skivan roteras och TVINGAR pickupens nål att följa spåren. Så det är skivan som styr nålen. Hur nålen rör sig beror på hur vi roterar skivan. Vindlingarna i skivan är mikroskopiska. Det är därför minsta lilla fel på energin vi ger skivan kommer att ses som en signal ut från pickupen. Det är av denna anledning som drivverket kommer först i kedjan.

Tonarmens uppgift är att se till att nålen hålls i exakt rätt position över spåret. Om tonarmen bara mikroskopiskt lite håller pickupen fel kommer pickupen att styras fel. Pickupen läser inte bara spåret utan till avläsningen adderas positionsfelet från tonarmen. Tonarmen är därför den näst viktiga komponenten på en skivspelare.

Pickupen omvandlar energin som verket givit skivan. Pickupen kommer därför på tredje plats i kedjan.

<b> En riktig dimensionering av tonarmen/pickupen </B>
En riktig dimensionering av kombinationen tonarmen pickupen är det vad SD pratar om om vi ska vara noga. Inte en dimensionering av armen. Det följer.

Pickupens nål ska följa vindlingarna i spåret. Tonarmen ska hålla nålen centrerad över spåret. Hur ska vi göra detta på bästa sätt.

Informationen på skivan är säg 20-20KHz. Vi vill inte ha någon resonans där för det skulle störa AVLÄSNINGEN av information, ev skulle nålen börja hoppa. Vi måste se till att resonansen hamnar en bit under 20 Hz. Ej högre än 16 Hz.

Skivan roterar med 33 varv per minut, säg ett varv per två sekunder. Vi vill att tonarmen ska kunna spela buckliga skivor. En ”snabb” buckla är ett 16 dels varv. Det passeras på 1/8 dels sekund. Det ger en frekvens på 8 Hz. För att kunna spela buckliga skivor utan att nålen hamnar fel måste därför tonarmen/pickupens resonansfrekvens ligga över 8 Hz. Så vanligen dimensioneras tonarm/pickup resonans att ligga mellan 12-16 Hz.

Anledningen till denna dimensionering är att vi vill kunna spela buckliga skivor och slippa att avläsningen störs.

Om SD tror att en högtalarfot jobbar med avläsning av skivspår och spela buckliga skivor vet jag inte. Men det verkar som de tror det. Inte konstigt att det blir galet. Konstigt att det bara är den "galne Rudling" som har sett det. Så det verkar som om många på forumet inte bara är döva utan också blinda.

<b> Tonarmens dimensionering </B>
Av en slump är Linns tonarmar de bästa. Det är naturligtvis enklare att konstruera en bra arm om man har det bästa verket.

Ittok armen kom 1978 tror jag. Det är en mycket styv arm med riktigt fina lager. När man ser armen ser man att den är mycket kraftig vilket gör att man kan få ett mycket god mekanisk förbindelse mellan tonarm och pickup. Linn har specialskruvar som gör att man kan dra fast pickupen extremt hårt i armen. Inga plast eller lättmetallskruvar som andra tonarmstillverkare använder.

Armröret är gjort av en speciell aluminiumlegering, hemlig, som ger armen styrka. Resonansfrekvensen för armen är i storleksordningen 300 Hz. Ekosarmen som är en utveckling av Ittoken har en resonansfrekvens som ligger klart högre än 300 Hz. Den senaste armen från Linn, utveckling av Ekosen har en ännu mycket högre resonansfrekvens.

Börjar vi se ett mönster. Bäst vore om vi kunde få en resonansfrekvens över det hörbara området men det låter sig inte göras med dagens material.

En kommentar. Det finns de, klåpare, som tror att kabeln i Linns armar är dålig och därför moddar armarna. Vad innebär en moddning. Jo, man tar loss pickupfästet och bryter den mycket speciella infästningen mellan pickupfästet och tonarmsröret. När man gör det försvagar man armen mekanisk kraftigt vilket gör att den låter sämre. Ursäkta, mindre stämt. Även om den elektriska kabeln skulle vara bättre, gör den sämre mekaniska integriteten, att armen låter sämre. Kabeln kommer efter pickupen och skulle, om man var noggrann, räknas som den fjärde komponenten i viktighet på en skivspelare. Detta förstås inte av klåpiga moddare.

<B> Hur beter sig en korrekt dimensionerad tonarm? </B>
Som vi kunnat förstå av ovan är armen/pickupnålen mjuk för svängningar ovan resonansfrekvensen. Och den är STYV för svängningar under resonansfrekvensen. Det är därför den så väl kan följa spåret. Inget konstigt.

Detta visste Linn för över trettio år sedan. Och de förstod också att högtalare och tonarmar är två helt olika saker.

Mjukfotare på faktiskt.se kan också lära sig. Men de bör kanske tänka mer än de skriver för att komma fram till det.

<B> Hur ska då en fot konstrueras? </B>
Vi vill att högtalaren ska stå still. Det vill SD också. Men de har ingen aning om hur de ska göra.

Vi vill att högtalaren ska stå still. Och att den gör det <b> för så många frekvenser som möjligt, så högt upp som möjligt i frekvens.</B> Därför hårda, korrekt utformade spikfötter. Linn made.

Behöver jag säga att Linns stativ, naturligtvis återigen av en lycklig slump, har högre resonansfrekvenser än andra stativ. De är stadigare och gör att högtalaren står mer still för fler frekvenser.

Är det störande att ha ”stativresonanser” i det hörbara området? Nej. Det som är farligt med rörelse av högtalaren. För att högtalaren ska kunna skicka ut information korrekt måste den ha samma ”nollpunkt” för rörelsen. Nollpunkten ska inte flyttas. Högtalaren ska stå still för så många frekvenser som möjligt.

Hur låter det? När vi använder Linns stativ kan vi höra att det låter som mer stämt. Det är väsentligt lättare att följa vad de olika instrumenten spelar och musikerna spelar med ett väsentligt bättre samspel. Kort sagt musiken är bättre. Hur ”låter ljuden musiken gör”? Som det ska. Är det bra för film? Självklart. Är det bra för TV spel? Självklart. Och nåt som kanske inte alla vet är att om man använder Linns grejor blir det lättare och roligare att spela Guitar Hero. Men det kanske inte är ”vetenskapligt ljudbögeri”.

<B> Vad gör SD foten? </B>
SD foten gör att högtalaren ”blir mjuk” för alla hörbara frekvenser. Högtalaren är mjuk för alla frekvenser vi skickar in i den. Det som vi absolut inte vill ha. De enda frekvenser som SD foten är någorlunda styv för är frekvenser under resonansfrekvensen, dvs 7 Hz. Nu är det faktiskt att det där med 7 Hz är en sanning med modifikation. Högtalaren står på 4 mjuka fötter. De flesta högtalare väger inte lika mycket i alla hörnen så resonansfrekvenserna för de olika fötterna kommer att vara olika.

<B> Hur har det blivit så här stolligt? </B>
Ett stort problem är att många som en gång började försöka fixa en bra musikanläggning kommer i kontakt med andra som hållit på med ”ljuden musik gör” länge. Ju längre man håller på desto konstigare blir det. Ju längre kommer man från det där som handlar om musikalisk glädje, dans, erotik m.m. Man missar musiken och börjar laborera med tekniken. Jag vet, för jag har själv varit en stereonisse som spelade konstigare och konstigare musik. Och jag valde inspelningar med stor omsorg och klagade på Bob Dylans inspelningar.

Finns det några personer som har haft stor påverkan i detta. Jag tror det. Men en av påskyndarna av mjukfötter har inte synts till på forumet än vad jag kan minnas. Men han dyker väl upp.

Just nu skriver han i Steindl tråden om när jag langade ut honom ur butiken. Om Ingenjören hade ställt några vettiga frågor istället för att fråga om trumhinnor stör musiken hade ni med all sannolikhet sluppit de där mjukfötterna. Jag kunde förklarat för honom redan då. Men han var så upptagen med att vara Ingenjör och veta allt.

Teorierna om mjukfötter är inte lite fel. Det är precis tvärtom. Har försökt uppmuntra er till tankar. Det som kommit från era tangentbord är precis tvärtom. Hade ni tänkt tvärtom hade ni nog också kommit på det.

Så stanna upp och fundera lite. Är musiken ni spelar så där medryckande och rolig som den kan vara. Låter det vettigt när Kraniet säger att ”nästan alla skivor låter skit”. Är det vad ni verkligen vill ha?
Jag blev frisk från mitt ljudintresse. Och det var enkelt. Jag ville bara ha kul när jag spelade skivor. Så jag började spela på korrekt uppsatta Linnanläggningar.

Ni kan bli friska med. Börja med att elda upp mjukfötterna, lyssna på mer musik och känn efter. Att lära sig utvärdera en anläggning är inte svårt. Men man måste sluta "lyssna på ljuden musik gör".

Köp sen en Linn Sneaky och ett par Linn Komponent högtalare med tillhörande stativ. Om ni inte tycker att det blir förbannat mycket roligare att spela musik, lämna tillbaks grejorna får ni pengarna tillbaka. (Skulle ni ha problem med någon handlare kontakta mig.)

Spikfötter del 3.2 följer …. Jag vet inte när exakt men det kommer handla om svängade golv, odrivna högtalare m.m

Tyvärr faller alltihopa du skriver på att ditt resonemang inte är
förankrat i verklighetens fysik och de konsekvenser som den ger.

Du må ha ett mål som du säkert satt upp efter bästa förstånd,
och tycker "känns" rätt, men om du träffar ditt mål så blir konse-
kvenserna de motsatta du tycks vlja nå i faktiskt beteende. Då
måste jag dra slutsatsen att ditt tillkortakommande består i att
du baserar dina funderingar på din instuitiva känsla istället för en
äkta insikt i fysiken och dess konsekvenser, och att din intuition
helt enkelt slår slint. Den är inte tilräckligt vältrimmad. Ofta går
det alldeles utmärkt att använda intuition istället för att räkna ut
exakt hur saker kommer att falla ut, men det kräver att man har
en tillräcklig förförståelse för att intuitionen skall vara rättvisade.

Har man alltför djupt rotade fördomar och dogmatiska låtsasaxiom
i bakhuvudet kan det vara mycket svårt att "tänka rätt" med sin
intuition som metod. Jag tror att det är det som leder dig snett
och får dig att tro att en högtalare på spikfötter är en högtalare
som genom sin koppling till golvet rör sig mindre. Det är tvärtom,
den rör sig (nästan undantagslöst) mera, och inte lite mera utan i
regel mycket mera.

Jag vet inte exakt vad det är som inte är klart för dig, men jag
förmodar att en sak som kan vara svår att förstå är hur reaktiva
system beter sig när de exponeras för i detta fall tonfrekvent
energi.


Du säger att du vill koppla högtalarna till golvet så högt upp i frek-
vens som det bara går, Det går inte att göra det speciallt högt upp
i frekvens, och bristen på dämpning i sådana till sin natur högQiga
system (lekmansterm för resonanta, icke aperiodiska) gör att hög-
talarna inte alls får "stöd" av golvet under resonansfrekvensen, De
får det inte förrän LÅNGT under resonansfrekvensen. Vid den och
i närheten av den utgör den en vibrationsförstärkare med dramatiskt
destruktiv verkan.


Vh, iö

- - - - -

PS. Jag tror inte alls att SD-fötterna är designade efter en tonarm,
utan att det är något som du försöker få det att verka som bara. Allt
PAA skriver är ju att det är accepterat i det fallet att man inte vill
ha in resonansen i audioområdet. Övriga paralleller som du drar och
skyller dem för, får nu nog stå för själv.

När det gäller lämplig avstämnngsfrekvens för tonarms/pickup-
kombinationer delar jag mer eller mindre fullständigt din uppfattning.
När det gäller mjuka fötter under en högtalare är det min uppfattning
att 12 Hz horisontellt (som är den dimension där de flesta högtalares
reaktionskrafter yttrer sig starkast) är alldeles på tok för högt dock.
Kan man nå nedåt en Hz är det dock utmärkt. Men allt under 4 är ju
tillräckligt bra för att det skall få högtlaren att inte låta sig ruskas
om av i princip några audiosignaler. En idealisk mjuk-fot är oändligt
mjuk och helt fri från dämpning. Ju mera styvhet den bidrar med,
desto mera dämpning bör den dock ha, eftersom styvheten för med
sig en förmåga att lagra energi, och det skadar inte att foten bidrar
med lite förluster för att göra sig av den den energin. Spikfötter är så
styva att det är praktiskt nästan omöjligt, eller i varje fall mycket
svårt, att tillföra ens en bråkdel av den dämpning som behövs för att
fötternas inverkan skall bli harmlös. Som tur är inverkar inte fötter så
mycket alls så i praktiken är hörbarheten - även med sämsta spik-
fötter, rimligt låg.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2008-06-08

Inläggav Empire » 2009-06-19 11:56

MagnusÖstberg skrev:
B_Esserwisser skrev:
m_persson79 skrev:Goran:
Varför är det så svårt att svara på min enkla fråga?
(se sid. 21, långt ner)


Svar till persson och flera andra: Är det så svårt att förstå det faktum att GR "ligger efter" ett antal sidor och svarar på frågor. Han har inte hunnit läsa alla inlägg även om hans svar dyker upp lite här och där...

Det har framkommit vid flera poster i denna tråd.....

B


Njse, låt oss vara ärliga och konstatera att Göran har en mycket selektiv besvarandegrad.

Det är alltså strikt mot forumets policy att som näringsidkare debattera utan att klargöra vilka kopplingar man har.


Magnus!!
Ta en promenad och släpp forumet i några dagar ,rensa hjärnan.
Det finns så mycket man kan göra istället som är mer konvalicent.
Det är för din egen skull,sluta med substanser åsså. Man märker inte hur dom smyger sig på...

Leg. Dr //E

//E

ThePreTor1aN
 
Inlägg: 905
Blev medlem: 2008-03-10

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-06-19 11:58

Christer_Tamm skrev:
Ranefjord skrev:Tamm: Skulle du kunna känna en 30hz eller 400hz svängning med handpåläggning? Om det är som Rudling påstår, eller som jag har förstått Rudling, så innebär det att alla frekvenser, inte bara de höga (handpåläggningsobservationsbara) på något sätt har flyttat (ok fortplantat) sig till låddan. Men jag vet inte. Jag kan ha missförstått.

Jag vet inte vilka frekvenser jag kan känna eller observera i vattnet, det har jag inte undersökt. Men jag konstaterar att lådan eller vattnets ringar rör sig i takt med musiken (på spikar), vilket falsifierar GR:s påstående att den skulle stå still.


Vad jag förstått här är att det går inte 100-procentigt eliminera vibrationerna, inte ens med spikfötter om man nu får ringar i vattnet. Men högtalaren står alltid i allafall på sin exakta fysiska plats och spelar alltid ur sin 0-punkt som nämdes tidigare.

Om jag nu tar SD-föttera, och jag klistrar dom under träskorna kan jag faktiskt förflytta mig från ena sidan till andra sidan av rummet med ett glas vatten i min hand utan ringbildning i vattnet. Men varför skulle jag vilja att högtalarna gör det under lyssning?.
Senast redigerad av ThePreTor1aN 2009-06-19 12:11, redigerad totalt 1 gång.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-19 11:59

B_Esserwisser skrev:
MagnusÖstberg skrev:Spikes flyttar inte vibrationerna till golvet, de låter dem fortplanta sig dit. Det är skillnad.

Vill man kan man ju förståss skaffa ett golv i betong och bulta fast högatalarna i det så att högtalarens massa blir oerhört stor i förhållande till den rörliga massan.

Att placera högtalarna på mjuka fötter med låg resonansfrekvens är dock ett enklare sätt och fungerar ju oavsett golvtyp ner till resonansfrekvensen.


Menar du att det blir det "bra" a´la kuddar eller "dåligt" a´la spikes om högtalarna bultas fast i betonggolvet?

B
Du har ju lyckats klippa ner citatet från mig så ditt inlägg inte kan besvaras.

Men om högtalaren väger ett par ton kommer en rörlig massa om 17 gram inte exitera särdeles mycet rörelse i anslutningsmaterialet ty förlusterna blir stora, så motkraften kommer ha rimmligt låg påverkan.

Man kan ju kalla det för Spikes om man känner för det eftersom det är en hård koppling, men det känns ju som en rätt omständig lösning och dess funktion har inget med de normala lösningar vi pratar om.

Att utifrån ett särfall som detta aplicera kontentan på generell basis är således inte lämpligt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-19 12:06

Empire skrev:
Magnus!!
Ta en promenad och släpp forumet i några dagar ,rensa hjärnan.
Det finns så mycket man kan göra istället som är mer konvalicent.
Det är för din egen skull,sluta med substanser åsså. Man märker inte hur dom smyger sig på...

Leg. Dr //E

//E


?

Borde du inte ägna dig åt ina barnbarn, eller vill dom inte veta av en så otrevlig människa som dig?

Det här går över gränsen och det här är skickat till admin. Inga övriga kommentarer kommer göras, men att insinuera att jag är drogpåverkad och att du vänligen i form av doktor upplyser mi om att det är farligt är faktiskt inte okej.

Det finns inget i mitt inlägg som ger dig rätt att bete dig så illa som du gör. Skäms du liksom aldrig? Är resten av familjen ute och dansar runt midsommarstången, men dom har bett dig vara inne och kontrollera att kylskåpet är stängt?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
B_Esserwisser
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2009-06-18

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-19 12:07

MagnusÖstberg skrev:
B_Esserwisser skrev:
MagnusÖstberg skrev:Spikes flyttar inte vibrationerna till golvet, de låter dem fortplanta sig dit. Det är skillnad.

Vill man kan man ju förståss skaffa ett golv i betong och bulta fast högatalarna i det så att högtalarens massa blir oerhört stor i förhållande till den rörliga massan.

Att placera högtalarna på mjuka fötter med låg resonansfrekvens är dock ett enklare sätt och fungerar ju oavsett golvtyp ner till resonansfrekvensen.


Menar du att det blir det "bra" a´la kuddar eller "dåligt" a´la spikes om högtalarna bultas fast i betonggolvet?

B
Du har ju lyckats klippa ner citatet från mig så ditt inlägg inte kan besvaras.

Men om högtalaren väger ett par ton kommer en rörlig massa om 17 gram inte exitera särdeles mycet rörelse i anslutningsmaterialet ty förlusterna blir stora, så motkraften kommer ha rimmligt låg påverkan.

Man kan ju kalla det för Spikes om man känner för det eftersom det är en hård koppling, men det känns ju som en rätt omständig lösning och dess funktion har inget med de normala lösningar vi pratar om.

Att utifrån ett särfall som detta aplicera kontentan på generell basis är således inte lämpligt.


Jag ville bara framhäva min fråga, det var inte meningen att stympa ditt inlägg.

Frågan är seriöst ställd, ett par "normala" högtalare fastbultade i golvet, är det bra eller dåligt menar du?

Jag vet flera som har gjort det istället för att använda spikes/kuddar etc.

Nyfiken på vad en "kudd-företrädare" anser om det mitt i detta kudd-krig.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm
 
Inlägg: 737
Blev medlem: 2003-11-28

Inläggav Christer_Tamm » 2009-06-19 12:12

Ranefjord skrev:
Ranefjord skrev:
Tamm: Skulle du kunna känna en 30hz eller 400hz svängning med handpåläggning? Om det är som Rudling påstår, eller som jag har förstått Rudling, så innebär det att alla frekvenser, inte bara de höga (handpåläggningsobservationsbara) på något sätt har flyttat (ok fortplantat) sig till låddan. Men jag vet inte. Jag kan ha missförstått.

Tamm skrev:
Jag vet inte vilka frekvenser jag kan känna eller observera i vattnet, det har jag inte undersökt. Men jag konstaterar att lådan eller vattnets ringar rör sig i takt med musiken (på spikar), vilket falsifierar GR:s påstående att den skulle stå still.


Hur stort glas med vatten behöver man ställa på högtalaren för att kunna observera, låt säga en 50hz svängning? ps. återigen. Jag försöker bara förstå.

Allt mellan några deciliter till en liter borde funka.

Testa vetja! Det är ett handfast sätt att motbevisa påståendet att högtalaren står still.

ThePreTor1aN
 
Inlägg: 905
Blev medlem: 2008-03-10

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-06-19 12:13

shifts skrev:Men... på Selleri skriver de att Göran dominerar den här tråden.


Det gör han ju också
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Sanny_X
 
Inlägg: 6114
Blev medlem: 2003-10-12
Ort: Göteborg

Inläggav Sanny_X » 2009-06-19 12:15

ThePreTor1aN skrev:
shifts skrev:Men... på Selleri skriver de att Göran dominerar den här tråden.


Det gör han ju också


Jepp, han skriver mest och längst inlägg.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

ThePreTor1aN
 
Inlägg: 905
Blev medlem: 2008-03-10

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-06-19 12:21

Sanny_X skrev:
ThePreTor1aN skrev:
shifts skrev:Men... på Selleri skriver de att Göran dominerar den här tråden.


Det gör han ju också


Jepp, han skriver mest och längst inlägg.


Nä, det gör Öhman. Dock om verklighets ankring, axiomer och dogmer, inte intressant för mig.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2009-06-19 12:23

ThePreTor1aN skrev:Om jag nu tar SD-föttera, och jag klistrar dom under träskorna kan jag faktiskt förflytta mig från ena sidan till andra sidan av rummet med ett glas vatten i min hand utan ringbildning i vattnet. Men varför skulle jag vilja att högtalarna gör det under lyssning?.


Kanske om du har dyrbar sprit i glaset?

Nehe, nu är det midsommar. Glad Påsk på er!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2009-06-19 12:27

Om man ska verklighetsförankra en högtalare är det nog bäst att göra det med spikar. Att förankra något med kuddar verkar osäkert. Och hur funkar det för dunallergiker.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-19 12:32

B_Esserwisser skrev:Jag ville bara framhäva min fråga, det var inte meningen att stympa ditt inlägg.

Frågan är seriöst ställd, ett par "normala" högtalare fastbultade i golvet, är det bra eller dåligt menar du?

Jag vet flera som har gjort det istället för att använda spikes/kuddar etc.

Nyfiken på vad en "kudd-företrädare" anser om det mitt i detta kudd-krig.
Ingen fara :)

Jag känner personligen som sagt var inte att det är ett krig värt att föra.

Är de fastbultade i ett betonggolv så är det väl inte negativt - snarare kreativt ;) Då har de just fått den där ökade massan. Men det är ju lite omständigt och det gäller att veta var högtalarna skall stå... :)

Sitter de däremot i ett flytande parketgolv så kan det vara en osäkerhet och inte så lätt att bedömma.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster