Moderator: Redaktörer
Goran_Rudling skrev:
<B> Vad gör SD foten? </B>
SD foten gör att högtalaren ”blir mjuk” för alla hörbara frekvenser. Högtalaren är mjuk för alla frekvenser vi skickar in i den. Det som vi absolut inte vill ha. De enda frekvenser som SD foten är någorlunda styv för är frekvenser under resonansfrekvensen, dvs 7 Hz. Nu är det faktiskt att det där med 7 Hz är en sanning med modifikation. Högtalaren står på 4 mjuka fötter. De flesta högtalare väger inte lika mycket i alla hörnen så resonansfrekvenserna för de olika fötterna kommer att vara olika.
<B> Hur har det blivit så här stolligt? </B>
Köp sen en Linn Sneaky och ett par Linn Komponent högtalare med tillhörande stativ. Om ni inte tycker att det blir förbannat mycket roligare att spela musik, lämna tillbaks grejorna får ni pengarna tillbaka. (Skulle ni ha problem med någon handlare kontakta mig.)
Flint skrev:MagnusÖstberg Inlägg
Kan tyckas men redogör för vart 99.8% energi tar vägen då. Jag räknar alltså i det här fallet elementets verkningsgrad till 0.2%. Att påverkan troligen är försummbar är en annan sak.
MagnusÖstberg skrev:Det intressanta är ju inte ett elements verkningsgrad gentemot tillförd energi utan vad som händer, och storleksordningen på den rörelseenergi som diskantelementet kan anses påverka lådan med. Den är försvindlande liten på ett diskantelement. Enligt mig iallafall
IngOehman skrev:Hur som helst, till sist kanske man bara kan lyssna med behållning hos grannen? Då gäller det att hon är snygg och har en hyvens kaffekokare.
Lindroos funkar bra till att både lyssna och dricka kaffe hos.Lazyworm skrev:IngOehman skrev:Hur som helst, till sist kanske man bara kan lyssna med behållning hos grannen? Då gäller det att hon är snygg och har en hyvens kaffekokare.
Jag skulle vilja göra gällande att om det e riktigt gott kaffe så behöver inte granntanten va så himla snygg så att byta ut och mot eller skulle kännas helt rätt :p
Objektivisten skrev:Hur är det med halverade squashbollar, fungerar dom som mjukkuddar från Sonic Design? Krävs ju snabbt fotarbete när man spelar squash.
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Det intressanta är ju inte ett elements verkningsgrad gentemot tillförd energi utan vad som händer, och storleksordningen på den rörelseenergi som diskantelementet kan anses påverka lådan med. Den är försvindlande liten på ett diskantelement. Enligt mig iallafall
Blir hela resterande 99.2% värme och inte en promille vibration i lådan? Nu pratar vi detaljer i sann vetenskaplig anda. Jag vill veta.
Flint skrev:Objektivisten skrev:Hur är det med halverade squashbollar, fungerar dom som mjukkuddar från Sonic Design? Krävs ju snabbt fotarbete när man spelar squash.
Det ger rörljud eftersom halvvågslikrikningen av bollarna genererar kilovis med jämna och utsträckta övertoner.
MagnusÖstberg skrev:Och det är inte de där 99,8% som skulle ge lådrörelse isåfall utan de där 0,2% delat på två, om du anser att det är basen för rörelseenergin.
Hum skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Det intressanta är ju inte ett elements verkningsgrad gentemot tillförd energi utan vad som händer, och storleksordningen på den rörelseenergi som diskantelementet kan anses påverka lådan med. Den är försvindlande liten på ett diskantelement. Enligt mig iallafall
Blir hela resterande 99.2% värme och inte en promille vibration i lådan? Nu pratar vi detaljer i sann vetenskaplig anda. Jag vill veta.
Nu får ni ta igen er tror jag!!!! Mellan högtalare och låda finns det dämpningsmaterial som på en tryckkammarhögtalare upptar en stor del av energin som högtalaren bildar glöm inte detta.
Dessutom tror jag inte att det är endast 0,8% för till exempel ett diskantelement eftersom förloppet är så snabbt så åtgår det en del där också.
Goran_Rudling skrev:Lärde mig av Ivor en massa. En sak var ”Om du säger nåt och alla håller med dig har du garanterat fel. Om du säger nåt och ingen håller med dig KAN du ha rätt”.
Stehpan skrev:Halloj igen!
Det blev nog lite fel i min fråga.
Jag har läst att flera anser att det som gör Linns anläggningar roliga att lyssna på är en medveten färgning i anläggningen.
Det var denna påstådda färgning som jag referrade till.
Jag tror inte att Linns anläggningar är speciellt färgade.
Jag anser dessutom att den anläggning som det är roligast att lyssna på musik i är bäst som musikåtergivare, oavsett om de mäter lite konstigt i vissa tester. Jag skall föröka att inte störa mer i denna tråd.
Over and out
mvh
Steffe
housemicke skrev:Goran_Rudling skrev:
<b> A loudspeaker example </B>
A given moving-coil speaker is heard to suffer from a lack of dynamics---not in the global compressive sense, but in the expressive, inner-dynamics sense. Likely causes are poor transient definition resulting from some combination of unwanted energy storage in the driver and enclosure system, and/or major flaws in the energy arriving at the listener; for example, poor frequency and phase responses. Tightening up the driver integration and frequency response can work wonders here.
jaha som linn komri då kanske?
eller majik 109
känner du att du vill kommentera?
Flint skrev:Den där dippen är väl inte värre än pipdippen som phon visade för något halvår sedan. Den sas ju inte påverkade ljudet då.
Richard skrev:Flint skrev:Den där dippen är väl inte värre än pipdippen som phon visade för något halvår sedan. Den sas ju inte påverkade ljudet då.
Man kan ju tycka att - 7 db är småsaker, det är sant. Pip - dippen har jag inte sett, har du ?
Flint skrev:Richard skrev:Flint skrev:Den där dippen är väl inte värre än pipdippen som phon visade för något halvår sedan. Den sas ju inte påverkade ljudet då.
Man kan ju tycka att - 7 db är småsaker, det är sant. Pip - dippen har jag inte sett, har du ?
Javisst, här i någon tråd. Tror att det var i vintras.
Spikfot 3.2
“Beat” in music
eller fler självklarheter
MagnusÖstberg skrev:Hur stor BBC dipp valde du till dina? (har du sålt din konstruktion än?)
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster