Vilka skivor önskar du hade varit bättre inspelade?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Vilka skivor önskar du hade varit bättre inspelade?

Inläggav Svante » 2009-06-27 16:05

Jag sitter just och lyssnar på Jan Johansson - Jazz på svenska. Den är så underbar. Men jag retar mig på att den är så beskuren på högfrekvens. Det finns nästan inget över 4 kHz utom brus. Ändå är skivan så bra.

Har ni några andra sådana skivor som ni verkligen gillar, och där upplevelsen vore fullkomlig om bara inspelningen hade varit annorlunda?

(Nu menar jag inte att Jazz på svenska är särskilt dålig jämfört med modernare skivor, den har mycket dynamik kvar och låter rent. Det är musiken som är så bra att den förtjänar bättre.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-06-27 16:55

jag tycker att samtliga mina metallplattor skulle kunna ljuda bättre, det är möjligt att anläggningen suger för samtliga låter lite/mycket bättre genom hörlurar
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-27 16:58

90 % av all skivor jag äger. Men den jag kommer att tänka på är Jan Johansson - Live in Tallinn. Som skulle vara otrolig om den inte var så dåligt inspelad.

Edit: Med 90 % syftar jag främst på att de är överproduserade, något som kan vara minst lika jobigt som fallande diskant.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-27 18:03

peetwa skrev:90 % av all skivor jag äger. Men den jag kommer att tänka på är Jan Johansson - Live in Tallinn. Som skulle vara otrolig om den inte var så dåligt inspelad.

Edit: Med 90 % syftar jag främst på att de är överproduserade, något som kan vara minst lika jobigt som fallande diskant.

Ja, det är nog ännu värre.

Men nu är det alltså inte den stora massan skivor jag undrar över, utan de där guldkornen som det bara är sååå synd att de inte låter bättre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-27 19:03

Svante skrev:
peetwa skrev:90 % av all skivor jag äger. Men den jag kommer att tänka på är Jan Johansson - Live in Tallinn. Som skulle vara otrolig om den inte var så dåligt inspelad.

Ja, det är nog ännu värre.

Men nu är det alltså inte den stora massan skivor jag undrar över, utan de där guldkornen som det bara är sååå synd att de inte låter bättre.

Oki, här kommer två till.

Desmond Dekker - The Israelites

Sonny Rollins – Tenor Madness

Den sist nämnda har jag lyssnat på hundratals gånger och det är inte så dålig dynamik och mycket brus men det känns som om man kunnat plocka ut otroligt mycket mer ur den inspelningen. Allt känns sammansmetat och ihoptryckt så där som femtiotals jazz gör ibland.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-06-27 20:52

En gammal favvis är Simple minds New gold dream!
Den hade varit ännu bättre med bra ljud!

Sen har jag alltid velat ha bättre ljud på alla AC/DC`s skivor, men det är nog att begära för mycket :cry: !

Vissa Vaya con dios inspelningar hade blivit bättre, med ett frekvensspann som gick lite lägre! :)

ps( Duffys "Rockferry" skulle kunna vara årtusendets skiva, om inte ljudet var så jävla förstört! :? Undrar vad fan dom tänkte?)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-27 23:42

Samtliga, fast en del mycket mer än andra. :mrgreen:

Skulle vilja peka ut en enskild låt, nämligen Titiyos "Come Along".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-06-27 23:42

Mycket bra tråd, jag känner att jag ofta tänkt just den tanken själv: Tänk om den här skivan bara var lite bättre inspelad, kommer inte på något nu men ska fundera på saken och återkomma.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-28 00:20

Nattlorden skrev:Skulle vilja peka ut en enskild låt, nämligen Titiyos "Come Along".

Lyssnar på Spotify...

Ja, den är verkligen en sån.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-28 00:22

nadifierad skrev:En gammal favvis är Simple minds New gold dream!

Hmm, den har jag på LP, men har inte spelat den på 20 år säkert. Som jag minns det så var det en skiva som jag tyckte lät bra, och en lyssning på Spotify avslöjar inga direkta katastrofer, tycker jag.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-06-28 00:43

Svante skrev:
nadifierad skrev:En gammal favvis är Simple minds New gold dream!

Hmm, den har jag på LP, men har inte spelat den på 20 år säkert. Som jag minns det så var det en skiva som jag tyckte lät bra, och en lyssning på Spotify avslöjar inga direkta katastrofer, tycker jag.

Den spelades ju in på nåt speciellt sätt för att låta mer som en livekonsert än en studioplatta, men istället blev det ett lite speciellt "sound" (som åtminstone jag gillar med den plattan!). Är det detta du tänker på, nadifierad...?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-06-28 00:44

Håller med Svante om att:

1. Jazz på Svenska är i vissa delar illa inspelad (har original LP). Jag tänker emellertid att det var tur att Johansson gjorde tolkningarna och att någon öht spelade in dem :D

2. New Gold Dream är oerhört flott inspelad! Lyssna på Hancocks solo på Hunter and the Hunted, näst sista låten.

Nu tycker jag att det är synd att Steeleye Span hark! the Village Wait inte är bättre inspelad.

MVH
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-06-28 00:47

Alphaville - Forever Young
Yello - One second
Jenny Wilson - Love and Youth
Bob Dylan - Blood on the tracks
och någon samlingsskiva med Johnny Cash.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-06-28 00:58

Jag jämför nog new gold dream med senare simpleminds inspelningar, och tänker... tänk om ändå "big Sleep" hade haft det där ljudet... :?

Men 80 talet hade väl sitt sound!? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-28 01:28

nadifierad skrev:Jag jämför nog new gold dream med senare simpleminds inspelningar, och tänker... tänk om ändå "big Sleep" hade haft det där ljudet... :?

Ok, jag har som sagt inte lyssnat på Simple Minds på 20 år, har du nåt exempel på en senare att jämföra med?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-06-28 01:49

Jag frestas att säga 97 procent av mina plattor, men för att bli mer konkret: "It's a sin" med Pet Shop Boys. Fantastisk sång (på topp 10 på min lista över tiderna bästa) med bra driv, vacker melodi och viktigt budskap, men ack så sönderkomprimerad. Det är verkligen en sång som jag skulle vilja kunna skruva upp tills öronen, inte den höga distnivån, sätter stopp. Konstigt nog har delar av albumet "Actually", där "It's a sin" ingår, klarat sig hyggligt bra i ljudslakten. Det är tragiskt att så mycket av den engelska 80-talssyntpopen låter så mycket sämre än vad den skulle kunna göra. Yazoo och bitvis tidiga Eurythmics är glädjande undantag.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-06-28 02:25

Svante skrev:
nadifierad skrev:Jag jämför nog new gold dream med senare simpleminds inspelningar, och tänker... tänk om ändå "big Sleep" hade haft det där ljudet... :?

Ok, jag har som sagt inte lyssnat på Simple Minds på 20 år, har du nåt exempel på en senare att jämföra med?

Jag har en bra samlingsplatta, där tyvär inte favvisarna från new gold dream är med. Men på den skivan är ljudet, om än fortfarande lite murket åttiotals synthtigt, betydligt kraftigare, och mindre brusigt!

Höjdarna på den skivan är "see the lights", Let there be love, " Alive and kicking", "Don`t You forget..." mfl... Jag jämför ständigt ljudinspelningar med det bästa ljudet jag hört, över min stereo, och därför blir det tyvär nerslag på Simple minds :cry: Lite dålig upplösning uppåt, och en förstärkt "dunkabas" försämrar mellanregisteråtergivningen :?
(men musikaliskt, så älskar jag dom! :) )
Ps( Ett bra exempel på motsatsen är hdcd inspelningen av Carolas "Sov på min arm", och då i synnerhet ThulaSana, och Brahms vaggvisa)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-07-03 22:19

Det ær massor det! Vi kan ju ta ett exempel jag lyssnade på idag:

The Cult _ Love

Av någon anledning har man næstan tagit bort basen. Den som finns ær OK så det går att EQa upp, men vad jævla korkat att ta bort den från børjan...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2009-07-06 12:06

Metallica: ...and justice for all.

Fantastisk skiva musikmässigt, men det gick ordentligt snett i mixningen. Det har dom själv sagt att dom tycker också. Basen är obefintlig. :(
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-07-06 18:01

Håller med dig Svante när det gäller Jan Johansson - jazz på svenska. En fantastisk produktion från 60-talet. Men jag som inte är en tekniknörd tycker att den låter mycket bra!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-07-06 19:02

Nursery Cryme och Foxtrot av Genesis.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-07-06 19:15

LypsylateX skrev:Metallica: ...and justice for all.

Fantastisk skiva musikmässigt, men det gick ordentligt snett i mixningen. Det har dom själv sagt att dom tycker också. Basen är obefintlig. :(

Håller med. justice och flera andra tidiga metellica låter kass, finns kanske som remaster nu med bättra bas?

Sen kom jag att tänka på en skiva som jag anser skylle tappa på att snyggas upp - Ellioth Smith: either /or. Uppföljaren XO är bättre inspelad och nästan lika bra, men saknar udden som den kackiga inspelningen ger either/or.
Fanns väl en hel genre på mitten av nittiotalet där poängen var att det skulle låta sådär - Lo-fi.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-06 19:31

Junior Boys - So this is goodbye :cry:
2021 maj på Spotify

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-07-07 17:25

Alla U2 t ex... usel ljudkvalitet

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-07-08 09:27

LypsylateX skrev:Metallica: ...and justice for all.

Det som skett är väl mer den mobbning av Jason som pågick hela tiden?
Att han mixades bort nästan helt, så att "alla" basgångar som hörs är nedstämda gitarrer...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-08 10:48

Frodrak skrev:[quote

Det som skett är väl mer den mobbning av Jason som pågick hela tiden?
Att han mixades bort nästan helt, så att "alla" basgångar som hörs är nedstämda gitarrer...

Tråkigt som fan med Jason, verkar vara en bra kille, och för mig så symboliserade han och Hetfield metallica :?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Vilka skivor önskar du hade varit bättre inspelade?

Inläggav petersteindl » 2009-07-08 13:56

Svante skrev:Jag sitter just och lyssnar på Jan Johansson - Jazz på svenska. Den är så underbar. Men jag retar mig på att den är så beskuren på högfrekvens. Det finns nästan inget över 4 kHz utom brus. Ändå är skivan så bra.

Har ni några andra sådana skivor som ni verkligen gillar, och där upplevelsen vore fullkomlig om bara inspelningen hade varit annorlunda?

(Nu menar jag inte att Jazz på svenska är särskilt dålig jämfört med modernare skivor, den har mycket dynamik kvar och låter rent. Det är musiken som är så bra att den förtjänar bättre.)

Lyssnar du på CD eller vinyl? Gäller ditt påpekande även jazz på Ryska?

Om det är CDn du har; är framsidan röd eller vit?

I jazz på Svenska finns det bara ståfela och piano. Helt naturligt är det inte så mycket energi över 4 kHz. I jazz på Ryska finns det mer instrument och bl a trummor och cymbaler. CDn har funnits i åtminstone 2 utgivningar. Den första utgivningen tycker jag låter betydligt bättre än den andra och den är även bättre än den gamla LPn med jazz på Svenska. Jag har den 1a utgåvan på CD och har även haft den 2a. Det finns mer konstigheter med mastringen av den 2a.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Vilka skivor önskar du hade varit bättre inspelade?

Inläggav Svante » 2009-07-11 22:52

petersteindl skrev:
Svante skrev:Jag sitter just och lyssnar på Jan Johansson - Jazz på svenska. Den är så underbar. Men jag retar mig på att den är så beskuren på högfrekvens. Det finns nästan inget över 4 kHz utom brus. Ändå är skivan så bra.

Lyssnar du på CD eller vinyl? Gäller ditt påpekande även jazz på Ryska?

Om det är CDn du har; är framsidan röd eller vit?

I jazz på Svenska finns det bara ståfela och piano. Helt naturligt är det inte så mycket energi över 4 kHz. I jazz på Ryska finns det mer instrument och bl a trummor och cymbaler. CDn har funnits i åtminstone 2 utgivningar. Den första utgivningen tycker jag låter betydligt bättre än den andra och den är även bättre än den gamla LPn med jazz på Svenska. Jag har den 1a utgåvan på CD och har även haft den 2a. Det finns mer konstigheter med mastringen av den 2a.

MvH
Peter

Hmm...

Detta är baksidan med Squeezebox. Jag måste leta fram skivan och titta, jag vet inte hur den ser ut. :oops:

...

F*n. Det var ju en bränd kopia. Måste ha kopierat den av min far. (p) 1962-1967, (c) 1988 står det på baksidan och den är nog rätt gammal så jag gissar på en äldre utgåva. Den är iaf vit. Jazz på svenska och jazz på ryska.

En titt på vågformen skvallrar om att det är en äldre utgåva. Toppnivån ligger 3 dB under full utstyrning och toppfaktorn är 18 dB. Man kan gissa att den inte är så dynamiskt misshandlad och det stämmer med lyssningsintrycket. Däremot saknar jag högfrekvens, men kanske är det som du säger att instrumenten i sig inte ger så mycket däruppe. Fast lite fippel på strängarna borde man höra, tycker jag.

Sen tycker jag att det distar ibland om pianot, och bandbruset blir tydligt om man drar på lite.

Bild

Edit: Nu fick du mig att spela den igen. Den är sååå bra! :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-07-11 23:18

1. Himla bra tråd!

2. Tycker ändå att Jazz på svenska låter rätt bra, och inte våldsamt avrul-
lad alls. Men Jazz på ryska är fantastisk!

3. Tycker att nästan alla fonogram jag har skulle vinna mycket på att låta
från "lite bättre" till "mycket, mycket bättre" (för så mycket utrymme för
förbättringar finns det, häpnadsväckande ofta).

Men...

4. Tycker att nästan alla fonogram som jag har är så bra att jag ändå kan
spela dem med stor behållning, alltså utan att det är något stort bekymmer.
Men självklart så kommer man inte lika nära musiken som det skulle ha varit
möjligt. Men - är musiken tillräckligt bra så tycker jag ljudkvaliteten är ett
signifikant problem bara då ljudkvalitetsbristerna är "elakartade".

Elakartade fel - är de verkligen vanliga på inspelningar?

Frågan är ju hur vanliga sådana fel är egentligen? Jag tror faktiskt att det
är klart vanligare att inspelningarna är lite "svåra" - således att de elakart-
ade felen uppstår i vissa hifi-anläggningar. Stereosystemfelen verkar t ex
ofta i den riktningen, om de är okompenserade. Och i kombination kan rätt
så små fel på fonogrammen blir riktigt stora i lyssingsrummet. :(

De inspelningsegenskaper som är lite svåra för många "nästan riktigt bra" an-
läggningar, är därför inte sällan ett mindre problem för väldigt okvalificerade
anläggningar. :o

Man skulle kunna beskriva det som att många "nästan-bra-anläggningar"
(som i förekommande fall kan kosta nästan hur mycket som helst) lätt blir
väldigt begränsande när det gäller musiklyssnarens frihet att välja musik. :?

Om olika musikinspelningar låter väldigt olika varandra, inklusive olika bra, så
betyder det nog att man har en rätt så god anläggning för låter allt lika eller
liknande så är det nog en väldigt enkel anläggning, men; låter väldigt många
olidligt dåliga (det vill säga att det bara går att spela rätt få fonogram med
behållning) så är det nog bara en "nästan-bra-anläggning" man har - även
om den var en "väldigt-dyr-anläggning". Men felen kan vara lätta att rätta!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2009-07-12 00:07

Maarten skrev:Alla U2 t ex... usel ljudkvalitet

Håller med. Men om inte mitt minne drar mitt ben så hade den koncert-DVD du köpte för några år sedan riktigt bra ljud. Stämmer det?

Vad gäller topic kan jag lägga till de flesta (alla?) Springsteen-skivor.

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer