Känslighet om man jämför bas/mellanreg (4/8 ohm)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Termos_friend

Känslighet om man jämför bas/mellanreg (4/8 ohm)

Inläggav Termos_friend » 2009-06-29 10:09

Hej,

En sak jag har funderat över är detta scenario:

Bas med känslighet 90dB 1W och den är på 4ohm
Mellanregistret 93dB 1W och 8ohm

Hur fungerar detta nu, kommer förstärkaren försöka hålla samma spänning över båda elementen med ett paralellkopplat delningsfilter?

Hm, vad jag undrar är över eg är, kommer de två elementen att spela lika starkt pga olika impendanser hos elmententen? Eller kommer mellanreg att låta 3dB mer? (Bortser baffelsteget)

Vill minnas att jag läst någonstans att en förstärkare försöker hålla spänningen. Med det resonemanget och U=RI har vi i det här fallet R=konstant för en given frekvens och U = 4, eller U = 8 ohm. Alltså är det enda som kan variera I. Därför tycker jag att det borde bli så att mellanreg lirar 3dB högre än basen.

Finns det någon som har koll på hur det blir?

Mvh

Erik
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-06-29 11:59

Förstärkaren "ser" den totala resistansen som filterna utgör.

Filterna i sin tur får konstrueras för olika impendanser, är inte detta gjort kommer 4 Ohms ellementet att belasta stärkaren med dubbla strömmen med givet resultat...

Ovanstående grundat på praktiska experiment, så resonomanget är kanske felaktigt ellektriskt sett...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2009-06-29 12:58

Gastone skrev:Förstärkaren "ser" den totala resistansen som filterna utgör.

Filterna i sin tur får konstrueras för olika impendanser, är inte detta gjort kommer 4 Ohms ellementet att belasta stärkaren med dubbla strömmen med givet resultat...

Ovanstående grundat på praktiska experiment, så resonomanget är kanske felaktigt ellektriskt sett...

Om jag förstår dig rätt så blir det alltså så att elementen spelar olika högt?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-29 14:15

Jag "kan" inte heller det där med det elektriska men har byggt filter som mäter bra ändå. :) Tanka ner svantes program basta från www.tolvan.com och lägg in elmenten så får du se hur det blir (och vad man kan göra åt det.)

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2009-06-29 17:40

peetwa skrev:Jag "kan" inte heller det där med det elektriska men har byggt filter som mäter bra ändå. :) Tanka ner svantes program basta från www.tolvan.com och lägg in elmenten så får du se hur det blir (och vad man kan göra åt det.)

Hej, jo jag har Basta :)
DEt ser bra ut när jag simulerar. Men eftersom det ser ut som det gör i Basta så skvallrar det om att förstärkaren justerar strömmen så att de två elementent kommer att spela olika högt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-30 01:47

Elementen har ju säkerliggen varken staisk impedans eller känslighet, eller hur. Att mäta är att veta.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-06-30 10:33

Jag fattade den ursprungliga formuleringen:

som så:

"Mellanelementet får visserligen vid samma spänning bara halva elektriska effekten, men det har dubbelt så hög verkningsgrad, så det blir ett balanserat resultat."

Förstärkaren bör ju vara kraftigt spänningsmotkopplad, så att den har en mycket låg utimpedans, långt under 0.1 ohm. Då avbildar den insignalen som spänning.

En förutsättning för ett gott resultat är naturligtvis att det passiva mellanfiltret dimensionerats för 8 ohm, annars får du fel delningsfrekvens eller åtminstone fel Q-värde.

Eftersom den största energin i musiken ligger i basen, lär det inte spela så stor roll för förstärkarens last, om mellanregistret är på 4 eller 8 ohm.

Men det bästa sättet att undvika dessa och många andra problem är att använda aktiva filter och separata slutsteg för varje element. Elektroniken är ju inte nödvändigtvis så dyr nuförtiden, så det är för mig det enda som kommer ifråga. Fram för aktiva filter!

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-06-30 12:39

Termos_friend skrev:Om jag förstår dig rätt så blir det alltså så att elementen spelar olika högt?

Nej, det blir lika, men om inte filtret för varje ellement är rätt konstruerat, så blir frekvensgången fel, som nån annan skrev ovan...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2009-06-30 14:22

Gastone skrev:
Termos_friend skrev:Om jag förstår dig rätt så blir det alltså så att elementen spelar olika högt?

Nej, det blir lika, men om inte filtret för varje ellement är rätt konstruerat, så blir frekvensgången fel, som nån annan skrev ovan...

Ok.

Men om man gör såhär då:

Högtalare A: känslighet 90dB vid 250Hz och 4ohm vid 250Hz
Högt B: Känslighet 93dB vid 250Hz och 8 ohm vid 250Hz

Inga filter inkopplade!

1) Jag kör en test-ton på 250Hz med högt A inkopplad till en förstärkare, jag mäter upp att den spelar 90dB.

2) Jag kör samma test-ton på 250Hz med samma förstärkare till högt B.

I fallet 2, kommer den att spela ungefär 93dB?

3) Jag parallelkopplar de båda elementen och kör samma ton. det är halva motståndet för strömmen genom väg A, borde då A få dubbelt så mycket ström eftrsom motståndet är hälften så stort och därför i detta parallelkopplade system så spelar de båda 93dB?

Tjing!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-06-30 17:55

Jag menar att du bör fa samma niva. Du kör givetvis samma spänning till de bada elementen. Den med 4 Ohm kommer att suga i sig 2W och den pa 8 Ohm 1W om spänningen är 2.83V.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-06-30 22:51

Termos_friend skrev:Högtalare A: känslighet 90dB vid 250Hz och 4ohm vid 250Hz
Högt B: Känslighet 93dB vid 250Hz och 8 ohm vid 250Hz

Inga filter inkopplade!

1) Jag kör en test-ton på 250Hz med högt A inkopplad till en förstärkare, jag mäter upp att den spelar 90dB.

2) Jag kör samma test-ton på 250Hz med samma förstärkare till högt B.

I fallet 2, kommer den att spela ungefär 93dB?

3) Jag parallelkopplar de båda elementen och kör samma ton. det är halva motståndet för strömmen genom väg A, borde då A få dubbelt så mycket ström eftrsom motståndet är hälften så stort och därför i detta parallelkopplade system så spelar de båda 93dB?

Tjing!

3) Riskerar att vara lite ute på tunn is här, och vet inte vilket db de kommer att ligga på men att båda elementen spelar lika högt, JA.
/Anders

Användarvisningsbild
skrutten

Re: Känslighet om man jämför bas/mellanreg (4/8 ohm)

Inläggav skrutten » 2009-07-01 00:19

Termos_friend skrev:Hej,

Hur fungerar detta nu, kommer förstärkaren försöka hålla samma spänning över båda elementen med ett paralellkopplat delningsfilter?

Mvh

Erik

Svar Ja

Och om vi lägger en spänning på ex. 2.83 V så kommer 8 ohmaren att ljuda med 93dB och 4 ohmaren med 93 dB. 4 ohmaren förbrukar då 2W medan 8 ohmaren förbrukar 1W. Vid en fördubbling av effekten ökar alltså ljudstyrkan med 3dB.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-01 00:26

RogerGustavsson skrev:Jag menar att du bör fa samma niva. Du kör givetvis samma spänning till de bada elementen. Den med 4 Ohm kommer att suga i sig 2W och den pa 8 Ohm 1W om spänningen är 2.83V.
Absolut
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-07-01 07:57

Jag håller inte med. ;)

Eftersom det är känslighet som anges så är det relaterat till vilken spänning som förstärkaren ger ut och den är normalt relaterad till 1W @ 8 ohm vilket innebär 2.83Vrms.

93 dB @ 2.83Vrms för 8 ohm ger en nivå som ligger 3dB högr än 90 dB @ 2.83Vrms för 4 ohm. Impedansen spelar nämligen ingen roll för känsligheten. Däremot om frågan hade varit beräknat på verkningsgraden så hade det varit en helt annan sak. Men då använder man ju olika spänningsnivåer för de olika impedanserna och så gör ju inte en förstärkare normalt då det är en spänningsgenerator och håller konstant spänning.

Man får skilja på känslighet och verkningsgrad. Hur svårt kan det vara. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2009-07-01 09:42

Naqref™ skrev:Jag håller inte med. ;)

.... Men då använder man ju olika spänningsnivåer för de olika impedanserna och så gör ju inte en förstärkare normalt då det är en spänningsgenerator och håller konstant spänning....

Tackar!

Det var nog det här jag sökte, ledsen om jag formulerat frågan lite luddigt.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-07-01 15:58

90 dB @ 2.83Vrms för 4 ohm.

Termosen skrev dock 90 dB vid 1W vilket medför 90 dB @ 2Vrms för 4 ohm.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-07-01 20:19

skrutten skrev:

90 dB @ 2.83Vrms för 4 ohm.

Termosen skrev dock 90 dB vid 1W vilket medför 90 dB @ 2Vrms för 4 ohm.

Även stora kända företag skriver 90 dB @ 1w för ett element med 4 ohm men mäter med 2.83Vrms. Det där är lite lurigt. Men det mer standardiserande utförandet är att man alltid mäter element för hifi-bruk med spänningen som motsvarar en watt i 8 ohm oavsett vilken impedans elementet har.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Teknikforum