Vee-Eight skrev:En liten undran; blir inte dessa diskussioner en smula fåntrattiga om man ser på hur en midbas arbetar? Ett och samma element skall ju återge både låga och högre frekvenser. Samma problem som en påstådda juckande högtalare egentligen (i min värld med dämpande fötter så är fjädrande rörelse ett tecken på feldimensionering av fötter, eftersom tanken är att materialet skall dämpa, inte fjädra*). Konen, spelad med en blandad signal, rör sig långslagigt vid baskomponenterna men samtidigt återger kortare snabba rörelser för övre mellanregister. Eftersom ingen, vad jag vet, har nämnt detta så verkar detta inte uppfattas som ett problem. För egen del störs jag inte nämnvärt.** Är det inget problem, hur kan man då påstå att högtalarens rörelse pga juckande spelar roll? Om det ens juckar?
Har samma fråga men hade tänkt vänta tills modulationsdiskussionerna tagit slut.
Har de det nu?
Ligger som ni ser 5-8 sidor efter i läsningen.
Skulle även vilja att man tar ett par exempel; Vibration i 100Hz (spikes resonans) hur påverkar det en 105Hz ton, en 120hz och en vid 10 resp 20Hz.
Samma fråga avseende vibration i 5Hz (mjukfötter)
Angående Q, ett högt värde på Q ger hög spetsig topp men smal bas på toppen. Dvs resonansen är begränsad i frekvens.
Ett lågt Q resonerar i fler frekvenser, men inte lika mycket...
Vilket är minst dåligt; att påverka en ton mycket eller många lite?
En annan sak
Tonerna i en skala ligger tätare (i antal hz) ju lägre frekvensen är. Dvs en resonans påverkar fler noter om den finns längre ned...
Som sagt ett par tankar