Extra magnet till högtalaren

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersJ

Extra magnet till högtalaren

Inläggav AndersJ » 2004-12-10 11:52

Blir det någon nämnvärd skillnad av att montera en eller flera magneter av den typen som finns hos hifikit bakpå ordinarie magnet?
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1378

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-10 12:56

dom är avsedda för avskärmning och ska tydligen fungera bra.. dock ännu bättre om man har en sån kåpa bakpå också.

att öka magnetflödet på detta sätt är så vitt jag förstår tämligen meningslöst. så några positiva effekter (om man inte avskärmar) ska man inte förvänta sig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 13:11

Precis. Att ge sig på att omdimensionera magnetsystemet för att påverka ljudet är nog dömt att misslyckas. Dels för att en yttre magnet inte gör så stor skillnad, det blir ungefär som att ansluta ena polen på ett batteri till skalet på en ficklampa och tro att den ska lysa starkare. Dessutom får man förmoda (hoppas?) att konstruktören av högtalaren har gjort sin läxa och då ska magnetfältet redan vara "rätt". Att tro att man kan göra det bättre genom att lägga dit mer magnet på slump är nog överoptimistiskt.

Däremot så läcker högtalare magnetfält, och genom att lägga dit en magnet i motsatt riktning, så kan man ta ut det fältet. Här krävs det en viss matchning mellan läckfält och extramagnetmagnetfält, men eftersom resultatet är ganska lätt att mäta (håll högtalaren nära en TV) så kan man nog lyckas med uppdraget att reducera läckfältet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-10 13:14

Svante skrev:(håll högtalaren nära en TV) så kan man nog lyckas med uppdraget att reducera läckfältet.

Nu vad du inte riktigt snäll svante :) har provat det där, pappa va inte gla haha.
Men det går över efter ett tag, några dar i värsta fall.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 13:30

mike34 skrev:
Svante skrev:(håll högtalaren nära en TV) så kan man nog lyckas med uppdraget att reducera läckfältet.

Nu vad du inte riktigt snäll svante :) har provat det där, pappa va inte gla haha.
Men det går över efter ett tag, några dar i värsta fall.

Ja, alltså så nära att man precis börjar se påverkan på bilden. 8) Kommer man för nära får man permanent påverkan på bilden, sk färgning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-10 14:22

Ja då kan jag ju spara pengar på att inte handla några i alla fall.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 14:28

AndersJ skrev:Ja då kan jag ju spara pengar på att inte handla några i alla fall.

Ja, så länge du inte ska ha högtalaren nära en TV eller oplatt dataskärm.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-10 14:35

Svante skrev:Ja, så länge du inte ska ha högtalaren nära en TV eller oplatt dataskärm.

Nej tanken var att man kanske kunde minska Qts lite på ett par klena högtalarelement, på något SS-element skulle BL öka med 3,5% med en sådan magnet. Hade det inte varit för att exeditionsavgiften var flera ggr högre än priset på magneten kunde man ju alltid ha mätt T/S och sett om det hände något.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 14:40

Ja, 3,5 % är ju inte mycket. Om man vill veta sådär på ett ungefär vad det kan ge för skillnad, så räknar man om det till dB: 20*log(1.035)=0,3 dB. Nu är det inte säkert var de decibellen sitter, men den storleksordningen på förändrad tonkurva eller känslighet är vad man kan förvänta sig. Inte mycket, som sagt, och knappt hörbart.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 14:43

Är det Qts du är ute efter att ändra (sänka) så finns det andra sätt: du kan se till att hålla serieresistansen (kablar, spolar etc) låg, du kan ha mycket dämpmaterial i lådan (gäller framför allt sluten låda) eller du kan labba med negativ utresistans på förstärkaren (överkurs).

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-10 14:49

Svante skrev:Är det Qts du är ute efter att ändra (sänka) så finns det andra sätt: du kan se till att hålla serieresistansen (kablar, spolar etc) låg, du kan ha mycket dämpmaterial i lådan (gäller framför allt sluten låda) eller du kan labba med negativ utresistans på förstärkaren (överkurs).

Överkursen hoppar jag över utan att tveka. Det är sluten låda och jag har 2st extra element som jag är lite sugen på att använda för att kompensera för baffelstödsförlusten vid de lägre frekvenserna med. Men det verkar inte finnas något sätt att få mera drag i magneten och då blir lådan så ruskigt stor. Möjligtvis kan man ha de i separata lådor brevid.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 14:55

Mitt tips är att proppa lådan full med gullfiber. Har du T/S-parametrar på elementet?

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-10 15:01

Tyvärr inte mer än vad jag kommer ihåg i huvudet, för pappret med de uppmätta parametrarna är borta. Så om jag inte hittar det eller gör om mätningarna så får dessa duga.

Fs=34Hz
Qts=0,62
Vas=140
Re=5,6 Ohm
Sd=352cm^2

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 15:23

OK, en 100 liters låda då, proppad med gullfiber och en spole på 4 mH i serie med det ena elementet, baffelstorlek 3x6 dm ger detta svar:

Bild

Svart är summatonkurva, streckad grön är elektrisk impedans för de två elementen (inklusive spolen (kopplade i parallell)). Har antagit noll talspoleinduktans, vilket förstås är fel, i verkligheten kommer höga frekvenser att bli svagare.

Edit: Inser också att impedanskurvorna blir väldigt olika beroende på vad man höftar för Bl. Jag har gissat på 6 N/A.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-10 15:38

Inget basmonster direkt :(
De är nog lite basfattiga idag också, ett element i 80 liter låda utan baffelstödskompensering, men när man mäter så verkar det som om rummet ger stöd ner till ungefär 40Hz. Att de står i hörn hjälper nog till en del.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 15:42

Nej, och stora boven i dramat är ju den stora Vas-en. Q-värdet går att fixa, men Vas är det värre med. Du kanske skulle titta på Linkwitz kompensationskrets på hans hemsida?

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-10 15:49

Fast då är vi inne på aktiv drivning och då är det nog billigare att köpa nya baselement.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 15:57

Sant. Jag provade lite basreflex, men det gick inget vidare det heller.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-10 16:07

TL?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-10 16:08

Svante skrev:Sant. Jag provade lite basreflex, men det gick inget vidare det heller.

Går gör det väl men man hamnar runt 400 liter i lådvolym :D

Har funderat på att låta en billig 2-vägare överta jobbet som musikspridare här hemma.

Du får gärna simulera CSX176 i 50 liters låda med 30% dämpmaterial och resonansfrekvens 30Hz och se vart du hamnar. Jag får fin kurva där men den skiljer sig mot hur Peerless egen simulering ser ut.

http://www.d-s-t.com.au/Data/Peerless/850122.pdf

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-10 16:09

Nattlorden skrev:TL?

Jag vet tyvärr inget om TL så där har jag ingen uppfattning.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2004-12-10 23:08

Jag labbade lite med några liknande element, det slutatd med att jag isobarikmonterade dom så behövde jag inte så stor låda. Haken är att det blev mono istället, men jag jobbar på det ....[/img]

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-10 23:22

Tja en 200 liters isobarikmontering och basreflex kan komma ner till 30 Hz, verkar det som.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2004-12-10 23:57

Mitt Speakershop lurar nog mig, jag tyckte lite snabbt att det skulle räcka med runt 160 liter för dom basarna.... inte så mycket mindre kanske men ändå.

Det jag kokade ihop med mina basar liknar nog mer de här basarna stoppade i en 80 liters låda, då anar du hur illa det blev, men kul var det hela tiden. Kanske lägger ut en bild rentav ?

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-12-11 00:05

phon skrev:Jag labbade lite med några liknande element, det slutatd med att jag isobarikmonterade dom så behövde jag inte så stor låda. Haken är att det blev mono istället, men jag jobbar på det ....[/img]

Redan testat det 8) 120 liter med push/pull i en liten betongkammare, lådan var bygd i 44mm spån. Den var inte populär hos bärhjälpen :D
Har även provat bandpasslådor med de där elementen.

Användarvisningsbild
CalleE

Inläggav CalleE » 2004-12-11 01:34

AndersJ skrev:
phon skrev:Jag labbade lite med några liknande element, det slutatd med att jag isobarikmonterade dom så behövde jag inte så stor låda. Haken är att det blev mono istället, men jag jobbar på det ....[/img]

Redan testat det 8) 120 liter med push/pull i en liten betongkammare, lådan var bygd i 44mm spån. Den var inte populär hos bärhjälpen :D
Har även provat bandpasslådor med de där elementen.

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårå..."

En rockkonsert uppspelad på en gammal transistorradio fem mil från närmsta sändare borde räcka för att ge en audiofilisk upplevelse utöver det normala! Men inte för vissa! De ska minnsan gjuta i betong!
Never underestimate a large number of morons!

"För att skapa rock krävs en bra musiker, för att skapa rap krävs en kass uppväxt"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-12 19:35

Skakar väl liv i en gammal tråd dårå 8)

Provade med en lös magnet idag för att se vad som hände. Anledningen var störningar på bild från en centerhögtalare. Då tänker man ju direkt på avskärmning och magneter å såna däringa saker. :D

Slaktade en liten högtalare, tog magneten som var 80% av storleken på den som satt på elementet. Provade färgning på TV med element, det blev rätt kraftig påverkan på flera dm håll. Satte den lösa magneten polvänt på baksidan och nu kunde man komma alldeles i närheten av skärmen innan färgerna ändrades. Dessutom blev inte ändringarna så stora nu.

Nu var man ju tvungen att mäta på elementet också, blev Tombstone och element i serie med 470ohm. (för dom som tycker det ser skumt ut).

Resultatet är att känsligheten ökar med ca 0.8dB med motriktad magnet, den sjunker med ca 1dB med medriktad magnet. I det senare fallet så var högtalaren riktigt duktig på att störa TV-bilden 8O

En rätt enkel metod att justera upp/ner känsligheten för att kanske matcha två element. Elementet i det här fallet var ett SC165 serie 2. Övre kurvan är med extra motriktad magnet, undre kurvan original.

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-12 20:19

Kul, det var större skillnad än jag trodde. Jag skulle inte använda det som en generell känslighetsändringsmetod utan att kolla vad som händer med dist etc. Jag har inte tänkt igenom det, men nog skulle fältet kunna ändras så att disten ökar också. Kanske.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-12 20:43

Nej, dist har jag inte mätt. Det här var mer för störningen på TV-bilden. Kanske måste jag komplettera för att få veta lite mer .. 8O

Fast man (=jag) undrar ju också hur mycket disten kan påverkas av att sätta motstånd i serie med element för att justera nivåer?

Det är inte utan anledning jag mätte med ett motstånd i serie, uppför det sig väl då är jag mycket lugnare. Ofta syns konstiga saker tydligare med ett motstånd i serie, sedan försöker jag jobba bort konstigheterna och mäter igen.

Lågohmigt matat ( 8) dämpfaktor är ju en bra grej 8) ) brukar det rätt ofta se lugnt ut även med konstigheter inbakade i elementen. Jag vill helst ha det lugnt och fint innan jag börjar labba med filter och doningar för att jämna till det. Om det går alltså.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-12 20:49

Ja, hur tonkurvan påverkas av ett seriemotstånd är rätt lätt att inse, om man bara vet hur elementets (monterat i lådan) impedans ser ut. Det blir vanlig enkel spänningsdelning.

Hur disten ändras av ett seriemotstånd beror på vilken mekanism som dominerar disten. Är det en olinjär talspoleinduktans så minskar disten med ökande serieresistans. Är det olinjär fjädring så kan man disten öka, men det är inte helt trivialt hur. (här kan man göra en lång utläggning om negativ serieresistans och hastighetsgeneratorer som jag inte orkar just nu).

Nästa

Återgå till Teknikforum