DVD/HDD, hur (timer) spela in med box?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

DVD/HDD, hur (timer) spela in med box?

Inläggav m_persson79 » 2009-07-05 20:12

Min gamla Denon-DVD började sjunga på sista versen så jag köpte en ny med hårddisk denna gången (LG RHT397H).

Då jag kör med box (Samsung via ComHem) så "ser" ju bara DVDn en AV-kanal*, har inte orkat djupdyka i manualen :oops: men detta borde väl gå att lösa? Annars vore ju hela idén med HDD tämligen meningslös..

Mycket tacksam för hjälp om det inte är så att det är inviduellt på varje spelare så manualgrävning är ett måste.

* DVDn ber mig att söka efter kanaler men det är ju inte lönt med nuvarande koppling, antenn till boxen sen scart till DVD och (nu) scart till TV.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-07-09 10:31

Får väl dyka i manualen men det borde ju inte gå då den bara "ser" en AV-kanal. Antagligen så krävs en box med inbyggd HD för att spela in program?

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-07-09 14:30

mig veterligen så ska det gå att sätta timer på av-kanal, sen får du ställa boxen på den kanal du vill spela in från. Typ gå in i timer list på brännaren o välj av i första spalten. Sen väljer du bara start tid o slut tid.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-07-09 15:20

teosig skrev:mig veterligen så ska det gå att sätta timer på av-kanal, sen får du ställa boxen på den kanal du vill spela in från. Typ gå in i timer list på brännaren o välj av i första spalten. Sen väljer du bara start tid o slut tid.

Men om jag vill titta på en annan kanal samtidigt?

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-07-09 16:52

m_persson79 skrev:
teosig skrev:mig veterligen så ska det gå att sätta timer på av-kanal, sen får du ställa boxen på den kanal du vill spela in från. Typ gå in i timer list på brännaren o välj av i första spalten. Sen väljer du bara start tid o slut tid.

det går inte om du bara använder box, såvida inte boxen har två kanalmottagare alternativt så får du ha en extrabox till brännaren, elle om du har inbyggd box i din tv som är godkänd för comhem, så kan du köra den externa boxen till brännaren, det som du har råkat ut för nu är ett av de stora boxproblemen, men har du comhem så kan du kolla på basutbudet som kommer direkt från väggen, för det behöver du ju inte köra genom boxen.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-07-09 18:33

teosig skrev:
m_persson79 skrev:

det går inte om du bara använder box, såvida inte boxen har två kanalmottagare alternativt så får du ha en extrabox till brännaren, elle om du har inbyggd box i din tv som är godkänd för comhem, så kan du köra den externa boxen till brännaren, det som du har råkat ut för nu är ett av de stora boxproblemen, men har du comhem så kan du kolla på basutbudet som kommer direkt från väggen, för det behöver du ju inte köra genom boxen.

Tack för hjälpen. :)
Det finns ett uttag till på boxen, AV2 (Ext), TVn är kopplad till från AV1 (TV). Får kolla detta lite närmare. Analogt finns men bilden är dålig värre.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-07-10 12:56

http://www.comhem.se/comhem/vara-tjanster/digitaltv/digitalboxar/digitalboxar/-/5676/5688/-/index.html

gissar på att det är den boxen du har i länken ovan.

för att du ska kunna gå runt ditt problem någorlunda så kan du göra såhär: till hela manövern behövs det två antennkablar samt tre scartkablar

antennsladd från väggen->till box->antennsladd från box upp till tv->gör automatsökning i tv´n vipps det analoga basutbudet kommer att hittas av tv´n.

steg två:

scartkabel från EXT1 på box->upp till TV AV1-> sedan scart från EXT2 på box till brännarens svarta scart ingång-> sedan scart från brännarens blåa scart kontakt upp till TV´ns AV2.

när du nu ska spela in så spelar du in från boxen, observera att du nu under inspelningen från box inte kan byta kanal på box, utan du kan bara använda tv´ns egna fjärrkontroll för att zappa i basutbudet.

sedan för att se det inspelade materialet så slår du över till AV2 på tv´n och sätter igång på dvd´n.

tips har du dålig bild på det analoga utbudet så prova med att byta ut antennkabeln mot en sprillans ny. funkar inte det, ring o klaga hos comhem :)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-07-10 16:32

Tack som fan! :)

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-07-10 16:41

ingen orsak, det va ett rent nöje, hoppas att det funkar.

Återgå till Teknikforum