Shaktiutmaning av James Randi!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-12-05 12:02

marbrink skrev:Audiomanikern: Pratar du med dig själv eller?? :lol: 8)

Det är väl bara då han känner sig säker på att få intelligenta svar! :lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-05 14:38

Hej!

"A*nswer 2-wA*y monologue, from A* to A*! Vääldigt kul samt väldigt knäppt, i och för sig!"

Mvh A*

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2004-12-10 03:25

Randis kolumn från 3:e december är skoningslös: http://www.randi.org/jr/120304youve.html#2

Så här skriver han om "Shakti Hallograph Soundfield Optimizer":

Now it's time that you learned just what this marvelous invention is. The illustration says it all. That's the left-channel side of a set of of wiggly wooden sticks on pedestals. Put together with a screwdriver. No connections, no electronics, no wiring, they just sit there on the floor like a pair of coat racks, working on magic and faith!

Roligast är ändå konversationen med John Atkinson på Stereophile -- bekant från en forummedlems signatur "Audiophiles already have hi-rez: the LP"...

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-12-10 07:25

Om Hallographens "upptäckt" :D .
I'll tell you how the hell Ben came up with this idea. He'd found out that there are audio fans out there who will automatically believe reviews written by incompetents, and that no matter how silly the claims are, he's safe from any of this clique daring to ask him to prove the claims. One day, he thought to himself, "I wonder. If they'll buy some stones, will they also buy some ugly sticks?" And he concluded that they probably would, and he was right.

The price? For these two wooden totem-poles, just $999.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-12-10 09:25

Är inte Randi lite farligt ute ändå? Det finns väl inget som säger att bybees inte påverkar hörbart, åtminstone skulle det ju gå att konstruera en sådan komponent som man sätter i signalkedjan, och då skulle kunna vara detekterbara i ett dubbelblint test. Att den sen knappast renar elektronströmmarna eller nåt liknande mumbo-jumbo är ju en annan femma :D

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2004-12-10 10:19

Precis! En faktisk, hörbar effekt kan ju skräpet ha, men kärnfrågan är om effekten är på något sätt förknippad med vad leverantören påstår av mer eller mindre övernaturliga fenomen.

Shaktis, Holographer och Bybees borde ju rimligtvis - om de fungerar som leverantören (och prislappen) antyder - vara påtagligt mer återgivningspåverkande än produkter man kan finna i ett vanligt (icke high-end-smittat) hem, som telefonkataloger, läskedrycksflaskor respektive... ja va´ fan gör en Bybee egentligen..?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-10 13:44

roger skrev:Just Shakti är väl ett dåligt exempel eftersom den tydligen går att detektera:

Johan_Lindroos skrev:Jag har faktiskt provat en sådan "sten". Jag fick t.o.m. repeterbara resultat. Emellertid var inte tillämpningen sådan som den "ska" vara, dvs uppepå en apparat och apparaten ska prestera bättre. Så det var lite annorlunda. Ganska tråkig pryl att testa eftersom den är så förutsägbar bara genom att studera dess tänkta användningsområde och med rudimentär kunskap om elektromagnetiska fält (högstadiefysik med Faradybur o.dyl.).

Det var en märklig slutsats av dig eftersom jag skrev att tillämpningen var en annan än den tänkta. Dessutom har jag inte skrivit alla detaljer kring det hela.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-10 13:53

Hej C!
Conan skrev:Shaktis, Holographer och Bybees borde ju rimligtvis - om de fungerar som leverantören (och
prislappen) antyder - vara påtagligt mer återgivningspåverkande än produkter man kan finna
i ett vanligt (icke high-end-smittat) hem, som telefonkataloger, läskedrycksflaskor respektive...
ja va´ fan gör en Bybee egentligen..?

- En vild gissning ifrån (okunnig)A* är att de funkar som RF-hämmare à la ferritkärnor!
Men det var mest för att dem utseendemässigt (fysiskt) påminna om varandra :oops: !

Mvh A*

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-12-10 14:44

Johan_Lindroos skrev:
roger skrev:Just Shakti är väl ett dåligt exempel eftersom den tydligen går att detektera:

Johan_Lindroos skrev:Jag har faktiskt provat en sådan "sten". Jag fick t.o.m. repeterbara resultat. Emellertid var inte tillämpningen sådan som den "ska" vara, dvs uppepå en apparat och apparaten ska prestera bättre. Så det var lite annorlunda. Ganska tråkig pryl att testa eftersom den är så förutsägbar bara genom att studera dess tänkta användningsområde och med rudimentär kunskap om elektromagnetiska fält (högstadiefysik med Faradybur o.dyl.).

Det var en märklig slutsats av dig eftersom jag skrev att tillämpningen var en annan än den tänkta. Dessutom har jag inte skrivit alla detaljer kring det hela.

Jag tror jag hade i tankarna att om den går att detektera i blindtest så vore det väl möjligt att klara det i Randis blindtest också. Oavsett om den fungerar som tillverkaren säger eller ej.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-10 16:41

Såja Johan,
erkänn att du har hela huset fullt av stenar som du plockar undan då du får besök av vänner. :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-10 17:08

Okej, jag erkänner! :lol: 8O

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-10 17:16

roger skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Jag tror jag hade i tankarna att om den går att detektera i blindtest så vore det väl möjligt att klara det i Randis blindtest också. Oavsett om den fungerar som tillverkaren säger eller ej.

Jag har aldrig skrivit att den lyssningsmässigt går att detektera i blindtest. Testerna gjordes med avseende på hur dess avskärmande verkan för elektomagnetiska fält fungerar. Testerna gjorde jag av synnerligen enkel karaktär. Det var jämförelser med andra material som gjordes. Jag skulle inte vilja åka till USA och skämma ut mig genom att misslyckas blindlyssningstesta några Shaktiklumpar. Varför detta intresse av Shakti? Det har ju historiskt sett funnits andra liknande klumpar som varit mer intressanta och dessutom långt före Shakti. Jag tänker då mest på HFNRR:s "järnklump" som skulle läggas ovanpå trafon för att "suga åt sig" strålning från densamma eller hur det nu var tänkt att "fungera". Jag tror inte att det blev någpn direkt jättesuccé.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-10 17:33

Johan_Lindroos skrev: Jag tänker då mest på HFNRR:s "järnklump" som skulle läggas ovanpå trafon för att "suga åt sig" strålning från densamma eller hur det nu var tänkt att "fungera". Jag tror inte att det blev någpn direkt jättesuccé.

För lågt pris?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-12-10 17:39

Johan_Lindroos skrev:Jag har aldrig skrivit att den lyssningsmässigt går att detektera i blindtest. Testerna gjordes med avseende på hur dess avskärmande verkan för elektomagnetiska fält fungerar.

Ok, då förstår jag. När du skrev att du hade provat Shakti med repeterbara resultat så trodde jag det var med avseende på lyssning.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi