pi(m)P my speaker

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-09 23:29

blacklabel: det är ju bäst om man håller sig till att "modda" en originallåda och inte ändra på innervolymen, element och portplacering samt kritiska baffelegenskaper som material. avfasningar och storlek. Så modda kanske inte är rätt beskrivning utan det handlar snarare om en ytbehandling.

Men ytbehandligen är ju en annan femma, så länge lådan inte blir otät eller om man sticker en front i ullgarn kanske.

Ett grunt spår eller en snygg infräsning på sidan bortanför fasningen eller motivlack på sidan av lådan, lär ju inte påverka något väsentligt.

:)

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2009-07-09 23:58

Nä, jag fick bara lite konstiga associationer till MTVs "Pimp my..." och
TV3 "Extreme home makeover".

För den som vore ruskigt duktig med fräsen så finns ju ändlöst med mönster man skulle kunna dekorera en låda med. Finns det någon/några som gjort något sådant?
Vore ju tex snyggt, tycker jag, att fräsa in Ino Audio + modell längst ner på en högtalare. Vet dock inte om det är görligt med de maskiner som finns tillgängliga för oss hemmapulare.
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2009-07-10 07:59

Ska du göra avancerade mönster eller skriva en text så bör du nog känna någon med en STOR CNC-fräs. Speciellt om du vill ha exakt samma mönster på båda lådorna. Vi människor är extremt känsliga för osymetri...
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-10 09:51

Det finns bokstävsmallar att köpa.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-10 10:38

Man kan ju fräsa in en logga eller ett mönster och sedan fylla igen det med annan ton/material för att få en kontrastverkan, då skapar man ju inga oregelbundenheter i ytan men får en "egen" design.

Mallar finns att köpa, för mönster kan man göra en egen och köra kopierring, och om man har en kompis med CNC-fräs i industristorlek kan man ju göra underverk...

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2009-07-11 21:39

Satan i gatan vad fina de är :P . När du, manger, beskrev hur du tänkt dig designen så var jag inte riktigt säker på hur du menade och var lite skeptisk i mitt inre. Men det här var fainimej det snyggaste jag sett på länge när det gäller piP. Nu vet jag ju vad du pysslar med på jobbet men... det här var ändå "spot on". Absolut ett tänk som kan överföras till andra Ino-modeller så länge inget i lådans geometri förändras :) .

/stefan

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2009-07-12 00:03

F.ö så tycker jag att Pingvinlakrits är en baddare på att knäppa bra bilder. Du är en riktig hejare på att knäppa snygga foton!
Lite o.t men.... :lol:
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-12 09:05

Blacklabel: tack!

Sista tiden har jag mest postat "snapshots" med lilla kameran, med minimal postprocessning. :oops: Men om ljuset varit rätt och andan fallit på så har stora kameran åkt fram, som på dessa bilder.
Tyvärr känner man att bildbehandlingskunskapen är färskvara och när jag jobbar med "viktiga" bilder så känns det som det tar ett par bilder innan tänket kommer tillbaka.

Får försöka plåta mer helt enkelt. :)

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2009-07-12 12:48

Apropå bilder, fanns det inte några skisser på pingman pi60 som eventuellt skulle läggas upp här?

Jag är hemskt nyfiken och jag skulle bli väldigt glad över att få se några ideer.
Mvh
Patrik Berglund

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-12 16:30

PeeBee: det finns ett par professionella renderingar som Manger har gjort, men just pi60 har jag nog inte.
De finns nog möjlighet att få dem mejlade om man PM:ar Manger.

:)

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-07-13 12:09

Just nu befinner jag mig på resande fot med bil i vårt avlånga land... (med mina pingman piP väl inbäddade i rosa filtar i bakluckan) - jag vill bara hem just nu!!! (...men frun och barnen har andra preferenser just nu :? ) Men på lediga stunder funderar jag faktiskt på pingmang pi60. Det är ju en del kniviga vinklar och kanter att ta hänsyn till - och en annan storlek och form än piP. Så fort jag kommit hem, installerat mina pingmang piP och fått ungarna i säng ska jag skissa lite. Inget visas förrän jag och pingvinlakrits är nöjda... :wink:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-07-13 13:46

manger skrev:Men på lediga stunder funderar jag faktiskt på pingmang pi60. Det är ju en del kniviga vinklar och kanter att ta hänsyn till - och en annan storlek och form än piP. Så fort jag kommit hem, installerat mina pingmang piP och fått ungarna i säng ska jag skissa lite. Inget visas förrän jag och pingvinlakrits är nöjda... :wink:

Jo med pi60 det är inte riktigt självklart, jag tycker att Guru lyckats riktigt bra med designen på sin version av pi60. Man bör kunna ta vissa element ur deras design. Jag har skissat lite men inte hittat det jag vill se :?

Jag är verkligen en amatör på detta, men rätt vad det är så hittar man sträck och linjer som håller..

Det skall bli intressant att se vad ni två kokar ihop!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-07-13 15:55

bassman skrev:Jo med pi60 det är inte riktigt självklart, jag tycker att Guru lyckats riktigt bra med designen på sin version av pi60. Man bör kunna ta vissa element ur deras design. Jag har skissat lite men inte hittat det jag vill se :?

Jag är verkligen en amatör på detta, men rätt vad det är så hittar man sträck och linjer som håller..

Det skall bli intressant att se vad ni två kokar ihop!

Att göra en "Guru-wannabe" ligger inte i linje med vad jag funderar på. Guru är designade högtalare (utifrån de önskemål the "Guru-team" satt upp inklusive en tilltalande design) - Öhmans Ino-högtalare har den formen de har av rent tekniska/funktionella egenskaper. Man kan säga "the form is the function" vilket sätter en hel del gränser för vad man kan göra designmässigt utan att påverka funktionen. Sen är det inte kul att redesigna så mycket att det bara är ett fåtal som kan bygga den... :wink:

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2009-07-16 21:09

Hittade denna länk för den som är intresserad av att lära sig grundläggande användning av handöverfräs. Här finns också beskrivet hur man använder schabloner.

http://www.gjoerdetselv.com/Crosslink.j ... =&logged=0

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-16 22:30

MagnusÖstberg skrev:Men jag tycker baffeln skall vara dimensionen bredare för att ta upp det som faneren är bredare, dvs baffeln skall vara motsvarande 1,6-2mm bredare/högre än resten av lådan.

hur mycket bygger en plastfolie?
Bikinitider

Föregående

Återgå till Wänner af Ino