Soft Clipping (använda eller inte)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
micke5721

Soft Clipping (använda eller inte)

Inläggav micke5721 » 2009-07-06 19:07

Hej,

Har sedan tidigare haft ett NAD 216 och alltid haft SC aktiverat, drev profundusX-2med detta steg. Sedan i lördags är jag ägare till 2 st 216 slutsteg och tänkte använda det andra till att driva pi60.

För att prova så att det nya steget fungerade så vred jag upp ordentligt och ser då att basarna i pi60 rör sig på ett onaturligt sätt (delade vid 80hz genom recevier). Kopplar ur SC och rörelserna blir normala... Min första tanke var att det kanske är fel på mitt nya 216 steg så jag bytte plats med det som drev Profondus X-2. Gissa vad som händer, jo samma fenomen igen 8O . På väldigt höga volymer med SC aktiverad rör sig basarna inte riktigt i takt med musiken, de rör sig långsammare, urkopplat så rör de sig normalt igen. Hur fungerar SC? Jag menar det ska väl runda av klippning och se till så att förstärkaren spelar normalt fast ta bort det skadliga för högtalarna, eller är det bara negativt att ha funktionen aktiverad :roll: ?

En tråkig sak jag fick erfara var att SC-dioden på det nya steget kan börja blinka utan att musik spelas, SC är dessutom avstängd då detta sker!? Med funktionen aktiverad lyser lampan konstant precis som på mitt andra steg. Egna funderingar har varit att det kanske är kondingarna som har passerat bäst före datum och inte håller strömmen, men det har jag mer eller mindre avfärdat då det bara hänt då apparaten inte få någon signal in, samt att dioderna på fronten lyser lika länge på bägge stegen sedan man brutit strömmen. Min senaste teori är att det är omkopplaren för SC som kanske glappar lite så jag har nu fört den fram och tillbaka ett antal gånger så vi får väl se vad som händer :? … Om någon har erfarenhet av detta fenomen så kan ni ju gärna ge er gissning på vad det kan vara.

VH Micke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-06 19:53

Nu verkar detta handla med om NAD216 än vad topic angav, och just det slutsteget vet nog andra mer om. På frågan i topic kan man väl säga att om man ska driva ett slutsteg i klippning så är det bättre om mjukklippningen är påslagen. Om man i stället vill hålla sig under klippgränsen så är det bättre om den är avslagen, eftersom man då lättare hör om det klipper.

...fast numera kan man undra om det spelar någon roll, materialet på skivorna är ju redan mjukklippt så det skriker om det. :evil:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-07-06 20:02

Svante skrev:Nu verkar detta handla med om NAD216 än vad topic angav, och just det slutsteget vet nog andra mer om. På frågan i topic kan man väl säga att om man ska driva ett slutsteg i klippning så är det bättre om mjukklippningen är påslagen. Om man i stället vill hålla sig under klippgränsen så är det bättre om den är avslagen, eftersom man då lättare hör om det klipper.

...fast numera kan man undra om det spelar någon roll, materialet på skivorna är ju redan mjukklippt så det skriker om det. :evil:

svante kan inte du redogöra för när klippning uppträder vid x-volym och hur stor skillnaden är när man inte får det, lite luddigt ja.

jag har fått intrycket att vid transistentstark musik så kan det typ klippa hela tiden om man intwe har flera 1000 what på lager.

ändå tycker jag att jag kan spela jävla bra med min 50wattare och tråkburkar.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-06 23:34

housemicke skrev:svante kan inte du redogöra för när klippning uppträder vid x-volym och hur stor skillnaden är när man inte får det, lite luddigt ja.

...?

Klippning inträder när volymen är så stark att förstärkaren inte kan lämna tillräckligt med spänning (oftast) eller ström (mer ovanligt).

Ofta är det svårt att höra det om musiken är transientrik, kanske för att vi är avtrubbade av limiterade fonogram.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2009-07-07 18:52

En mätning på Soft Clipping av en NAD T754.

Den högra av de två kuberna är den med SC-funktionen aktiverad.

Bild

Dessa kuber förklarar inte för mig varför basarna rör sig som om det skulle vara sirap i magnetgapet :) med SC aktiverad.

VH Micke

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-07-08 09:46

Därför att sofclippingen är assymetrisk (för att åstadkomma er jämna dist-deltoner). Detta medför DC-liknande effekter på utgången och låter många gånger direkt illa (samtidigt som maxeffekten minskar).
Ett bra exempel där de negativa effekterna är uppenbara är ensamt piano eller sång. -När det går i soft-klipp bildas ofta ljud under frekvenserna för insignalen, vilket låter som ett skrapande eller dunsande i takt med anslagen. Kvalitetslyftet kan vara betydande när man slår ifrån softclippingen!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-08 11:28

RogerJoensson skrev:Därför att sofclippingen är assymetrisk (för att åstadkomma er jämna dist-deltoner).

Är du säker på det? Jag tycker att den verkar vara mycket symetrisk och bildar i första hand udda övertoner. I alla fall är den det i mina spicesimuleringar av NAD-steg. I första hand 3020 men samma teknik verkar även användas i de andra NAD-stegen. Två parallellkopplade motriktade dioder som toppklipper signalen när den blir för hög. Samma teknik alltså som i traditionella distpedaler.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-07-09 10:17

Riktigt så enkelt såg det inte ut förr, vad jag kommer ihåg. Nu är det i och för sig Protons förstärkare jag studerat, men det var väl ungefär samma jox.
Jag har kollat närmre på schemat nu och ser att soft clipping kretsen faktiskt är symmetrisk. Softklippingen är kopplad till matningsspänningen (via dioder, zenerdioder, några motstånd och kondensatorer) för att automatisk anpassa sig efter denna, kondensatorerna borde ge ett visst förlopp över tid (fast de nog mest är där för att filtrera bort brum). Min förklaring så långt jag kan förstå är att klippningen blir assymetrisk (med en viss fördröjning), när insignalen är det och i samma skeende så uppstår svävande DC-offset.
Nåt sånt...

Jag kommer ihåg det tydligt, när jag använde en Proton 520 att förstärka ljudet från 78-varvare. Med volymen uppskruvad började baskonen att vandra märkligt (lite före det att disten började höras), så jag kopplade in ett högpassfilter för att bli av med problemet som jag trodde kom från skivspelaren, men icke... När jag senare kom på att prova slå ifrån softklippingen försvann problemet! Jag gick direkt upp till min andra anläggning där jag hade en annan Protonförstärkare (540, tror jag) och gjorde samma sak. Mycket riktigt, på visst material (bla högt uppskruvat vanligt tal) stannade baskonerna nästan helt. Skruvade man upp så man hörde disten lät den som assymmetrisk, vissa högfrekventa ljud fick det där karakteristiska lågfrekventa bieffekterna och pianoaccord skorrade på det där speciella sättet. Slutsatserna om funktionen drog jag efter att ha sett problemet och lyssningsjämfört med och utan. Jag konstaterade att det var bäst att lämna dfunktionen urkopplad, mest pga hur disten lät, och gjorde inga närmare studier. Det är 20 år sedan, men jag kan inte komma på vad jag skulle gjort för fel, om min slutsats nu skulle vara felaktig.

En vanlig diodmjukklippning låter mycket bättre, men den anpassar sig inte till matningsspänningen och man tappar mycket effekt om man inte ska råka ut för att den ska slå igenom så att förstärkarens fulare dist ändå hörs och ska man hålla den lågt nog så blir det till att ha stora effektmarginaler för att det ska bli distfritt vid vanliga nivåer, och har man stora effektmarginaler det behövs ju ingen diodklippning i förstärkaren...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-09 12:50

RogerJoensson
Det var länge sedan jag simulerade kopplingen men så här minns jag den. Den består av två //-kopplade motriktade dioder som är biasade med en U-dc för att hamna rätt i nivå. Men för att inte dc:n ska lägga sig i i övrigt är kretsen isolerad med några lyter och har därför en viss fu. Den fu:n kan alltså ge konernas gungeffekt.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-07-09 15:13

Grovt så såg det ut på Proton 520. En elektrolyt ligger i serie med klippkretsen och två tvåttar brum i en RC-länk. Alla tre kan ge upphov till åkningar över tid, gissar jag.

Hur som helst blev jag förvånad att det lät bättre med mjukkopplingen bortkopplad. Innan dess hade jag argumenterat ordentligt för dess fördelar, utan att undersöka hur det egentligen förhöll sig (pinsamt, men lärorikt, så här i efterhand)...
Mjuk klippning har sina fördelar, men just den implementationen var ingen höjdare på annat än testtoner och möjligen monofoniska instrument och några få andra undantag. För min del så överväger i alla fall nackdelarna när man spelar riktig musik.
Jag vet inte om NAD senare har vidareutvecklat funktionen eller den fortfarande (finns den fortfarande?) är densamma.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-09 15:28

Ja, jag har aldrig hört någon som påstår sig uppskatta mjukklippningen och vad jag har sett på lite senare modeller (schema) så är klippfunktionen densamma

Jobbar själv just nu på en gitarrförst. med LM3886 och den ska få justebar klippnivå vald med en pott. Tänkte mig från runt 5W upp till 50W fullt blås. Där tror jag klippfinessen passar bättre än i HiFi.

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2009-07-18 19:11

Tack för svaren! Jag kan dessutom glädjande nog meddela att SC-dioden på det nya steget inte längre blinkar :D . Efter att jag fört omkopplaren för SC-funktionen fram och tillbaka en herrans massa gånger så uppför sig steget nu normalt. Oxiderad kontakt var väl orsaken till fenomenet :) .

VH Micke

Om ~2 veckor är min anläggning komplett, för då inhandlas den sista beståndsdelen, Ino cr80s 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-18 21:33

micke5721 skrev:Efter att jag fört omkopplaren för SC-funktionen fram och tillbaka en herrans massa gånger så uppför sig steget nu normalt. Oxiderad kontakt var väl orsaken till fenomenet :) .[/i]

Jag tog hand om en gammal 2x40W Sanyoförstärkare från 80-talet som någon hade slängt. Tänkte jag kunde ha nytta av nättrafon om inte annat. Den var tvärdöd i ljudet men alla drivspänningar verkade ok. Det tog bra lång tid av motionerande med alla omkopplarna men till slut hoppade det mesta igång utom några skjutpottar i eq:n. Tänkte kolla om det funkade utan att spraya med oxidlösare och det gick men det tog alltså sin tid.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2009-07-19 08:50

micke5721 skrev:... Om ~2 veckor är min anläggning komplett, för då inhandlas den sista beståndsdelen, Ino cr80s 8)

cr80s blir nog trevligt, men jag misstänker nog ändå att du inom 2-3 år har ändrat/kompletterat lite till, typ:

1. 2 st X-moduler (så du får X4)
2. Dämpning av första sidoreflexen som vi diskuterade i onsdags.
3. Basabsorbenter bakom/under soffan.
4. Mer diffusering av takreflexen.

8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-07-19 12:56

Vill bara lägga till min erfarenhet av SC i mitt gamla NAD-slutsteg.
Det låter förfärligt med SC påkopplad, även på lägre ljudstyrkenivå.
Konstaterades direkt efter inköpet och har sedan dess aldrig använts.
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Teknikforum