Luftig diskant, vad orsakar detta fenomen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-21 14:24

Intressanta resultat även på sista sidan i din länk, isidor. Det säger också en hel del.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-21 14:41

"The Prodigy's midrange was transparent, timbrally accurate, and free of congestion and distortion. "

'timbrally accurate', jo tjena. Med ett sånt stort membran borde det väl bli diverse interferenser som påverkar klangen högst avsevärt. Eller har jag helt fel?

Vattenfallskurvan var bättre än väntat.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-21 14:53

Du får tänka på att membranet rör sig i ett elektriskt fält som är homogent vilket medför att hela membranet med sin potential kommer att svänga mycket exakt. Jag förstår inte varför det skulle ge upphov till mer interferenser

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-21 15:13

Det blir ganska stor skillnad i sträcka mellan lyssningsplats och olika delar av membranet. Problemet ökar med ökande frekvens.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-21 15:16

Spelar ingen roll om membranet svänger exakt eller inte... det är just det att membranet är stort som gör att det blir olika avstånd till lyssnaren från olika delar av membranet och det kan medföra interferenser. Hur betydande dom blir beror på hur nära/långt ifrån man sitter och på rummets reflexer. Man kan hyffsat lätt räkna ut det genom att lägga ihop alla små bidrag från membranet om man vill.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-21 15:56

Membranet sänder ut signalen rätvinkligt och membranet har en kurvatur vilket medför att ljudvågorna inte lär interagera nämnvärt med varandra. Mycket värre med ett platt element.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-21 16:02

Att det skulle ha någon betydelse utav avstånd till lyssningsposition ser jag inte.
interferens uppträder vid 2dsin(theta)=n(lambda) där d är vägskillnad mellan vågorna samt lambda är våglängd. Helt oberoende av avstånd till lyssningsposition!

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-10-21 16:14

Callisto,

Prodigy har flera mycket positiva egenskaper, framför allt extremt låg distorsion, hög riktverkan vertikalt utan "beaming" i närfältet (en följd av ganska hög grad av linjekällekaraktäristik) och kontrollerad spridning horisontellt. Den har stora förutsättningar att låta alldeles utmärkt även i ett icke-idealt lyssningsrum. John Atkinsons sammanfattning av mätresultaten lyder: "Nevertheless, the Prodigy is the best-measuring electrostatic speaker I have examined."

Max_Headroom och norman,

Ni har rätt utifrån en förenklad teoretisk analys. Tittar ni på uppmätt frekvensgång och impulssvar så ser ni att högtalaren uppför sig mycket bättre än man kan förledas att tro.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-21 16:19

Med tanke på att våglängden är 1,7 cm för en ton på 20 kHz så är det knappast troligt att det uppstår interferens. Membranet har en mycket liten amplitud på maximalt bråkdelar av en milimeter vilket är långt ifrån 1,7 cm och således inte kan ge upphov till en fasskillnad som krävs för interferens.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-21 16:21

Ljudet utbreder sig inte rätvinkligt från mebranet. Utbredningens karraktär beror dessutom på frekvensen. Ju högre frekvens, detso med riktat ljud.

Antag att du har en högtalare med ett 1 m högt membran där mitten på membranet är i öronhöjd. Skillnaden i sträcka mellan örat och mebarnets mitt jämfört med mellan örat och membranets topp/nederdel blir då ca 3 cm vid lyssningspostition 4 m från högtalaren. Då högtalarens hela membran sänder ut ljudet exakt samtidigt kommer det ljud som sänds ut från dom yttre delarna fram till örat lite senare eftersom dom ljudvågorna har längre väg att färdas. Vid vissa frekveser ger tidskillnaden en förstärkning, vid vissa andra en försvagning av ljudstyrkan.
Ju längre bort från högtalaren lyssningsposition, desto mindre blir denna effekt.
Rent allmänt bör det hela ge intrycket av en "rikare" och "fetare" klang.

Edit:
Isidor: Som jag skrev ovan, vattenfallet såg bättre ut än väntat. I och för sig säger inte det så mycket då panelhögtalare är svåra att mäta på.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-21 16:51

hej max

visst det är sant att du får ett mycket litet bidrag från det du säger men den stora mängden energi sprids vinkelrät mot membranet och visst man kan inte sitta för nära, helst ca 5 m ifrån vilket då ger en fasskillnad på ca 2,5 cm vilket innebär att små ringningar kan uppträda vid 13,6 kHz och uppåt. MEN jämför detta med spridningsproblemen hos en konventionell diskant som sprider sfäriskt och avger enormt många reflexer mot väggar och tak som säkerligen kommer interferera med "huvudvågen".
Bägge metoderna har sina brister och fördelar skulle jag vilja säga.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-21 17:26

Isodor: På vilket sätt är det en förenklad modell att räkna ut ljudintensiteten i en punkt genom att lägga ihop sfäriska vågor från varje punkt från membranet? (om man alltså vet membranets rörelse och bortser från eventuella rumsreflexer)

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-10-21 21:24

Ganska goda ledtrådar för varför detta inte fungerar finns i frekvensgången och ännu tydligare i impulssvaret för högtalaren i fråga.

För den som inte gillar mysterier lovar jag att återkomma med en lite utförligare förklaring.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-21 23:06

Isidor skrev:Ganska goda ledtrådar för varför detta inte fungerar finns i frekvensgången och ännu tydligare i impulssvaret för högtalaren i fråga.

För den som inte gillar mysterier lovar jag att återkomma med en lite utförligare förklaring.

Jo, stämmer inte teorin med praktiska mätningar är det ju fel nånstans... :)
Om jag får tid skall jag försöka räkna lite och se om det verkar bli rimligt...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-22 00:53

Hej!

Calles-tå, (ber om ursäkt i fall du tog ngt personligt) o A* finner ML mkt bra!
Vad som känns konstigt i sånna där recensioner är deras lyriska positivism (ja
den känns nästan lite manisk ;))

"Kan man inte lita på stereophiles tester, vem kan man då lita på........"
-Sig själv, får nog bli A*´s rekommendation! Dock, kanske inte på person med
superstort och socialt samröre med Hifibranch samt skrivandes i kommersiell
tidskrift!? (med annonser ifrån recenserade produkter som STörsta inkomstkälla)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-22 09:14

Callisto: Jovisst, bägge metoderna har sina brister. Jag själv anser att det är enklare och billiagre att hantera dom i vanliga lådor. ML kan förståss låda bra för det och det jag har hört av ML har inte låtit dåligt. Men man hade kunna få bättre eller likvärdigt ljud mycket billigare (Dyrare också).

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-22 11:26

Audio... det är lungt. Håller med dig om att de flesta tester har en förmåga att på ett eller annat sätt bli lite lyriska.

Max...Det är tvärtom för mig vad gäller upplevelser. Jag har lyssnat på många högtalare som kostat upp till 115.000 kr och de har alla kommit till korta mot mina Ascent. Det är så oerhört viktigt att man har rätt elektronik bakom och att det är bra uppställt men då får man också 10 dubbelt tillbaka. Jag har varit inne i butiker som säljer elektrostater där de har varit helt fel uppställda och det har låtet totalt kass. Förstår inte att de får sälja när de inte kan presentera hur de kan låta. Ni som är intresserade av elektrostater, se till att det är ett seriöst lyssningsrum samt förstklassig elektronik bakom så lovar jag att ni kommer få en upplevelse utöver det vanliga.

Föregående

Återgå till Teknikforum