Musikaliska genier i nutid

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Musikaliska genier i nutid

Inläggav phloam » 2009-08-03 19:58

Vilka levande legender håller ni högst, vilka tror ni kommer att kallas genier i framtiden? Vem är popmusikens Bach, Beethoven och Mozart? (Vi skippar allt gammalt alltså)

Nämn tre (3) med kort motivation! :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-08-03 20:21

Mike Patton har väl rollen som det ganla geniet. För mig är Benny Andersson lite av Mozart dvs genialisk men "tråkig"

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2009-08-03 20:23

Bra idé Dr Phloam

Brian Eno: för att han dels "förlöst" större artister (Bowie, Roxy, Talking Heads), dels har gjort unik och bra musik. Han har hittat på det som idag kallas
electronica, tillsammans med:

Schneider & Hütter (jo det är en person :D ), som sedan mitten av
sjuttiotalet gjort helt idiosynkratisk och odödlig musik med okonventionella
medel och för detta vunnit anghängare i de mest skilda läger (dans till hifi).

Steve Albini, ungefär samma som Eno, fast senare och med det som
nuförtiden kallas "indie".

Obs att detta är vad jag kan överblicka och den tid under vilken de tyskar
och österikare du nämner verkade var längre samt att tiden då för tiden kan
sägas vara långsammare än nu.


MVH /Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2009-08-03 23:15

Tror nog att Beatles måste komma in här någonstans. Deras musik är odödlig. Dom har skrivit otroligt mycket bra musik. Skulle vara intressant att höra vad Pekka har att säga om detta.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-08-03 23:23

verdad skrev:Tror nog att Beatles måste komma in här någonstans. Deras musik är odödlig. Dom har skrivit otroligt mycket bra musik. Skulle vara intressant att höra vad Pekka har att säga om detta.

men det är väl bara Paul som lever?
ps och Ringo då förstås men han tillförde väl inte så mycket musikaliskt även om han var rolig i filmerna

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2009-08-03 23:54

Min röst går till tre kompositörspar varav två och ett halvt är i livet:

Lieber-Stoller, som gjorde mer än de flesta för att sammansmälta olika populärmusikstilar på 50- och 60-talen, Lennon-McCartney för deras ojämförligt stora påverkan på populär(musik)kulturen i ett brett perspektiv och Hütter-Schneider (Kraftwerk) för deras insatser för att popularisera den elektroniska musiken. Därmed har vi också som av en händelse täckt in både tre olika decennier och de tre viktigaste popmusikländerna USA, England och Tyskland.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2009-08-04 00:07, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2009-08-04 00:02

Britt-Gunnar skrev:ps och Ringo då förstås men han tillförde väl inte så mycket musikaliskt även om han var rolig i filmerna


Nja, jag tycker det där mest är en myt :( Ringo fyllde på snyggt med sina musikaliska stick, "tom-tom" spelet var bedårande, dessutom var han jäv-t taktfast, tror få trummisar hade kunnat gjort det bättre, lyssna på White Album t ex. I början av karriären lyckades han dessutom lägga öronbedövande cymbalmattor med "Riden" som fyllde ut t o m Shea Stadium. Underskattad!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2009-08-04 00:04

Förövrigt tycker jag nog att Frank Zappa var musikaliskt begåvad. Men han är ju förvisso död.

Jeff Beck kanske.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2009-08-04 00:17

Objektivisten skrev:
Britt-Gunnar skrev:ps och Ringo då förstås men han tillförde väl inte så mycket musikaliskt även om han var rolig i filmerna


Nja, jag tycker det där mest är en myt :( Ringo fyllde på snyggt med sina musikaliska stick, "tom-tom" spelet var bedårande, dessutom var han jäv-t taktfast, tror få trummisar hade kunnat gjort det bättre, lyssna på White Album t ex. I början av karriären lyckades han dessutom lägga öronbedövande cymbalmattor med "Riden" som fyllde ut t o m Shea Stadium. Underskattad!


Ringo är bra. Han är iskall. Tycker hans trummande är rejält bra. De låtar han sjunger på i Beatles fastnar direkt: Yellow Submarine och Act Naturally, t ex. Han är multibegåvad - alla som har pojkbarn vet ju att han är Thomas Tåget:

http://www.youtube.com/watch?v=1yZi6JjHBJw

MVH
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2009-08-04 01:09

Bob Dylan

Neil Young
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2009-08-04 13:48

Trevor Horn
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Inläggav Kribban » 2009-08-04 14:03

Tomas Di Leva :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2009-08-04 14:05

Arvo Pärt
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2009-08-04 14:10

Mike Oldfield

( sen tror jag av någon underlig anledning att John Barry kommer att hålla ganska länge )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-08-04 14:11

Lera Auerbach

Användarvisningsbild
mathsg
 
Inlägg: 709
Blev medlem: 2008-01-17
Ort: En fjälltopp långt ifrån dig

Inläggav mathsg » 2009-08-04 16:47

Bill Nelson.
Både som soloartist och i grupp som Be Bop DeLuxe samt även som producent. Bredd och skicklighet i allt han gjort.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2009-08-04 23:03

Jag kan inte hålla mig längre utan drar till med:

Richard D James a.k.a. Aphex Twin, Polygon Window osv.
En sann experimentator, men aldrig utan substans. I brötet hittar man underbara melodier och harmonier som är precis lika konstiga och fantastiska som det universum vi lever i.

Jim "Foetus" Thirlwell, a.k.a. Clint Ruin etc.
Den galne australiensaren som tar både alla tänkbara musikaliska och textmässiga arketyper och klichéer och förvrider dem för att skapa den mest slagkraftiga och egensinniga musiken jag känner till. Bortom all genreplacering, ständigt på gränsen mellan geni och vansinne, ondska och humor.

Richard H Kirk
Electronicans grand old man, synthdadaisten, Pionjären. Från 70-talets tapeloopelektronikgitarrmangel till cutupsynth i Cabare Voltaire till ursympatisk minimalistisk ambienthouse till dubtech - och vidare. En mästare på att använda byggstenar för att skapa perfekta helheter, en superb känsla för elektroniskt sväng - inte många som får mig att le fånigt av lycka när allt faller på plats.

Användarvisningsbild
lazpete
 
Inlägg: 1562
Blev medlem: 2007-12-15
Ort: Tellus

Inläggav lazpete » 2009-08-05 10:14

Steven Wilson, grym låtskrivare, producent och musiker.

Micke Åkerfeldt, kungen av modern metal, fantastisk sångare och låtskrivare.

Malcolm Young, kungen av boggie.

Tony Iommi, the founder of metal, kommer så länga han finns på jorden vara den tyngste.

Kan inte hjälpa det, men Esbjörn måste in här, trots att han inte finns med oss längre (sorry, det vart fem)

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
rarere
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2009-07-30

Inläggav rarere » 2009-08-06 15:52

Förövrigt tycker jag nog att Frank Zappa var musikaliskt begåvad.


1. Håller med om detta om han levt. Han var ett geni. Nyskapande.
Dessutom den enda artist jag forfarande lyssnar på sedan jag var 16 år (det var ett tag sen).

2. Miles Davis (om han levt). Nyskapande. Behövs det någon kommentar? Lyssna på Kind Of Blue eller Ascenseur pour L'Echafaud.

3. Lee Hazlewood (dog också för några år sen). Han och hans musik rönte en viss revival åren innan dess. Har gjort flera framtida klassiker, särskilt duetterna med Nancy Sinatra. Ihärdig. Producerat mycket.

Vem lever av de stora?

Jag skulle personligen vilja sätta flera italienare på listan pga omfattningen i produktion (antal unika produkter ej upplagemässigt), genialitet i både komposition, framförande arrangemang mm, men de faller på att de nischat sig i filmmusikens och library produktionernas värld (mest lokalt).

Alessandroni, Morricone, Umiliani (fast han är också död).

Madonna kanske??!!

JT[/quote]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2009-08-06 17:08

Nattlorden skrev:Mike Oldfield

Är man lite elak kan man hävda att han bara har gjort en enda bra låt. Ca 49 minuter lång, men dock. Att han sedan gjort låten Tubular Bells i flera versioner förändrar inte saken.

Nix, han går fetbort.

Det gör däremot inte Lennon-McCartney.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2009-08-06 17:14

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Mike Oldfield


Nix, han går fetbort.

Det gör däremot inte Lennon-McCartney.



Skulle vi inte hålla oss till nu levande? Men McCartney kan dock duga av egen kraft! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-08-06 18:31

lazpete skrev:Steven Wilson, grym låtskrivare, producent och musiker.

Micke Åkerfeldt, kungen av modern metal, fantastisk sångare och låtskrivare.

Malcolm Young, kungen av boggie.

Tony Iommi, the founder of metal, kommer så länga han finns på jorden vara den tyngste.

Kan inte hjälpa det, men Esbjörn måste in här, trots att han inte finns med oss längre (sorry, det vart fem)

Lasse

även Jimmy Page och Robert Plant kanske börenämnas om man är inne på det tyngre atteleriet

Användarvisningsbild
lazpete
 
Inlägg: 1562
Blev medlem: 2007-12-15
Ort: Tellus

Inläggav lazpete » 2009-08-06 18:46

Britt-Gunnar skrev:
lazpete skrev:Steven Wilson, grym låtskrivare, producent och musiker.

Micke Åkerfeldt, kungen av modern metal, fantastisk sångare och låtskrivare.

Malcolm Young, kungen av boggie.

Tony Iommi, the founder of metal, kommer så länga han finns på jorden vara den tyngste.

Kan inte hjälpa det, men Esbjörn måste in här, trots att han inte finns med oss längre (sorry, det vart fem)

Lasse

även Jimmy Page och Robert Plant kanske börenämnas om man är inne på det tyngre atteleriet


Javisst, men mina tre räckte inte så långt :oops:
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav tobm » 2009-08-07 14:03

I min lilla värld, fem snabba, alla inom popfacket:

Kevin Rowland (Dexys Midnight Runners)

Jonathan Richman

Stephin Merritt (Magnetic Fields)

Daniel Johnston

John Darnielle (Mountain Goats)

Om Lee Hazlewood hade levt hade han lätt platsat.

Edit: Fyller på med

Brian Wilson (så självklar att jag glömde honom...)

Och kanske Arthur Russell om han fortfarande varit i livet? Fast då hade å andra sidan en herrans massa andra, döda, personer platsat, antar jag.
Senast redigerad av tobm 2009-08-07 15:00, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
slockna
 
Inlägg: 3687
Blev medlem: 2008-12-18
Ort: ofon OM15

Inläggav slockna » 2009-08-07 14:32

Det vore fel att glömma bort det galna geniet Billy Corgan

Hittade just Siamese dreams med Smashing Pumpkins, ett högst slående exempel på kreativitet

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
rarere
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2009-07-30

Inläggav rarere » 2009-08-07 15:39

:D

En död fast odödlig till som redan är en klassiker.(nutida behöver väl inte vara levande utan kanske levande under vår livsstid??):

eden ahbez pga Nature Boy, men hans LP - Eden´s Island. Del-fi 1960 är fantastisk.
(ex The Wanderer; Full Moon) Världens första hippie, som skrev Nature Boy åt Nat King Cole.
Beat poesi med exotika stuk.

Citat från låtarna:

They called me the wanderer. They didn´t know - They were the wanderers;
..to dream the dream that the dreamers dream..

ville inte skriva sitt (tagna) namn med stora bokstäver (då det borde vara förbehållet Gud)

/JT

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2009-08-07 15:53

Vi kan strunta i det där med bara 3 st, bara det håller sig till någorlunda aktuella och framför allt framtida legendarer :) Klassisk musik etc får vara ett kapitel för sig.

Bara för det skulle jag vilja dra till med ett helt musikkollektiv; nämligen det som formats mellan grupperna Skinny Puppy (t.ex. Cevin Key, född Crompton, Dwayne R Goettel (r.i.p) et al), Legendary Pink Dots Edward Ka Spel med anhang (tillsammans i The Tear Garden), Frontline Assembly/Delerium's Bill Leeb... Var gränserna går är lite flytande, man skulle också kunna tala om det som omfattar "supergrupper" som Revolting Cocks och Pigface med många kända namn, KFMDM, skivbolaget Wax Trax, Ministry, NIN osv... maken till kreativ miljö får man leta efter :) Lägg gärna till det jag säkerligen missat.

Användarvisningsbild
jari
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2004-10-26
Ort: Bohus

Inläggav jari » 2009-08-07 19:24

petersteindl skrev.
Bob Dylan

Neil Young



+1
"För lata svin är marken alltid frusen"

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2009-08-08 23:37

Det här ju löjligt svårt och jag kommer att ångra mig så snart jag tryckt på "skicka knappen"..

Bodil Malmsten sommar-pratade idag. Hon anser Dylan vara ett geni. Alltid sann mot sig själv, aldrig kompromissande. Hon är en klok kvinna.

Velvet Underground är självskrivna i både form och text, banbrytande och långt före sin tid.

Kraftwerk speglar samtiden men har en fantastisk fingertoppskänsla för framtiden. En kristallkula, deras framtids-visioner från tiden visar sig bli verklighet längre fram.

David Bowie syntetiserar och raffinerar många olika musikstilar och prosa till en ny enhet. Har har också förmågan att ta fram det bästa ur många unika begåvningar. (Detta skulle lika gärna kunna vara Brian Eno jag talar om)

Beatles träffar Dylan och de blir också sin samtids talesmän. De bryter ny mark för populärmusik och inget blir sig likt efter det.


Ja å det var inte ens 3, sorry Phloam, en omöjlig uppgift.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2009-08-11 12:52

Jansson, det gör inget, detta är en namedroppartråd så droppa på bara :)

Jag lägger till Prince Nelson Symbol etc osv - stilbildande, nyskapande, megaproduktiv (har ju skrivit stora hits åt andra artister) - kommer att lämna ett enormt musikarv efter sig.

Personligen har jag alltid uppskattat det "futuristiska" soundet som på t.ex. "1999". Den där speciella Prince-edgen eller hur man ska beskriva det. En levande legend hursomhelst.

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster