Reglagen på cr80s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79
 
Inlägg: 5701
Blev medlem: 2005-01-08
Ort: Malmö

Inläggav m_persson79 » 2009-08-16 14:11

shifts skrev:m_persson79: Det kan man!


Gött! :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Inläggav Tumme » 2009-09-12 15:25

Har funderat lite runt det här problemet som uppstår i nedmixningen av DD 5.1 (4.0) när man inte använder center.

Eftersom CHAD inte finns ännu, så funderade jag om det inte kunde gå att använda .1 ingången på cr80s med en liten modifiering (den har väl något filter som man kunde koppla bort.) Man borde väl då kunna koppla in signalen från centern och även då få möjlighet att justera nivån via surrförstärkaren?

Thomas

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2009-10-07 20:54

Jag väcker liv i den här tråden med en dum(?) fråga: cr80x går alltså inte att använda annat än om man driver frontkanalerna med ett externt slutsteg?

Om svaret är "korrekt", finns det några receivers med ingångar på slutstegen?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-07 21:19

JTarnstrom skrev:Jag väcker liv i den här tråden med en dum(?) fråga: cr80x går alltså inte att använda annat än om man driver frontkanalerna med ett externt slutsteg?

Om svaret är "korrekt", finns det några receivers med ingångar på slutstegen?
Inte vad jag vet, om du menar bioreceivers. Dock vet jag att mitt jobb investerade i en kraftfull Denon-bio-5-1-receiver 1996 och den hade "ext in". Men det verkar vara sällsynt idag tyvärr.
Hifi Is Great Everyday

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Inläggav Frisk » 2009-10-07 21:46

JTarnstrom skrev:Jag väcker liv i den här tråden med en dum(?) fråga: cr80x går alltså inte att använda annat än om man driver frontkanalerna med ett externt slutsteg?

Om svaret är "korrekt", finns det några receivers med ingångar på slutstegen?


Kan på min gamla Yamaha köra extern decoder, kopplar nog en signal/slutsteg då om jag fattat det rätt, har lågnivå in för varje kanal, dock kan jag då inte använda den inbyggda decodern. Tror den främst är tänkt om man har t.ex. en DVD-spelare med lågnivåutgångar som man önskar koppla analogt direkt in i receivern.
Har aldrig använt funktionen själv men verkar vara så den funkar, tyvärr inte som man skulle önska, byglar på baksidan mellan in och utgångar utan allt sköts internt. Är för övrigt en RX-V795RDS
Finns väl ett par trådar där för och slutsteg separerats fysiskt, borde vara ganska skiljda från varandra i de flesta förstärkare.

Edit: Fö. ingen receiver jag rekommenderar, använder den enbart som förförstärkare till frontarna i dagsläget, samt till surrond och decoder.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-10-07 22:50

Det går ju att ordna till, med några enkla handgrepp. :wink:
Länk
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2009-10-08 08:08

Ja, eller så kör man med en y-kabel från subutgången... Jag har inte funderat över den här problematiken tidigare men nu när jag är sugen på att bygga ett par basmoduler så inser jag att det inte är så enkelt. Suboptimerat, skulle man kunna säga.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Inläggav Nahaz » 2009-11-04 16:27

Jag undrar över Q reglaget. Vilka frekvenser påverkas av dessa rattar i cr80s?

Jag har en förhöjning på 61-63 Hz i mitt rum
(hade jag även med gamla högtalarna så det har inte med filtret att göra utan är enbart rummets fel).

Om jag vill ha mer "punch" i basen och därför vrider på Q ratten kommer min puckel vid 63 Hz förhöjas ytterligare?

Och helt off topic, är det någon som vet ett smidigt sätt att bli av med puckeln?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-04 19:28

Nahaz, ett rungande ja på din fråga. Jag har också problem vid 63hz och jag mildrar problemet genom att vrida ratten att vänster, men ju mer jag drar ju sämre blir det otroligt viktiga området vid 80 hz, så det blir en kompromiss.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Inläggav Tumme » 2009-11-10 20:07

Jag kopplade ur cr80s och använde det inbyggda filtret i processorn istället för att prova hur det låter. jag bytte även lite kablar mellan försteg och slutstegen + nya banankontakter på högtalarkablarna.

Jag kalibrerade om systemet. Det blev betydligt mera bas än tidigare och låter lite grumligare. Nu är det lite svårt att jämföra såhär nu när jag bytt lite kablar och kontakter plus att cr80s filtret var injusterat för hand.

Men när jag nu tänkte koppla in cr80s filtret igen så undrar jag om man låter reglagen stå i sina mittenlägen och jag bara kopplar om kablarna för topp och basmoduler och behåller värderna som jag kalibrerat borde inte de ge ungefär samma resultat?
Det borde vara lite mera rättvist att lyssna på resultatet när jag kopplar in cr80s filtret igen.

Kalibrerade med dB mätare så blev det såhär
Topparna gav -3,5 dB för att ge 75 dB
Basmodulerna gav -5,5 dB för att ge 75dB
2 dB skillnad mellan toppar och basar med samma slutsteg till båda.

Vad tror ni blir toppar och basmoduler genom cr80s nästan rätt kalibrerade om jag behåller värderna från det inbyggda filtret?

Thomas

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Inläggav Nahaz » 2009-11-11 21:24

Någon som vet om cr80s orsakar delay?
Jag har precis sålt ett slutsteg och väntar nu på ett flerkanalssteg.

Medan jag väntar så tänkte jag köra med hemmabioreceivern till pi60 utan att gå via cr80s och basmodulerna via cr80s genom ett separat slutsteg.

När jag kör autokalibreringen på min denon receiver så tror den att basmodulerna står 6-7 meter bort. I själva verket står dom precis bredvid högtalarna och borde hamna på 3.5 meter.

Det var detta som fick mig att börja fundera.
Nu leker jag lite med high pass på filtret för att på så sätt köra pi60 som fullregister men samtidigt ha basmodulerna aktiva under 80 Hz. Inte alls korrekt men lite roligt med extra bas. Det låter dock som att basmodulerna släpar efter, svårt att förklara i ord men om jag skulle gissa så skulle jag säga att cr80s kanske fördröjer ljudet med motsvarande 3-3.5 meters motsvarighet i högtalaravstånd.

Är detta ens möjligt eller är jag helt ute och cyklar?
Det spelar givetvis ingen roll när man kopplat som det är tänkt med 2 slutsteg efter cr80s.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-11-11 21:39

Måste man kalibrera då? Testat att köra utan något sånt?


Btw, om någon är sugen på en beg cr80s så fanns det en inne på Audio concept som dom ville ha 3-3500 kr för, typ.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Inläggav Tumme » 2009-11-11 22:22

Nahaz skrev:När jag kör autokalibreringen på min denon receiver så tror den att basmodulerna står 6-7 meter bort. I själva verket står dom precis bredvid högtalarna och borde hamna på 3.5 meter.


Jag har för mig att just autokalibreringar brukar ha svårt för just avstånd till subwoofers/Basmoduler så det kanske är det som är felet?

Thomas

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Inläggav chrisss » 2009-11-11 22:46

Tumme skrev:
Vad tror ni blir toppar och basmoduler genom cr80s nästan rätt kalibrerade om jag behåller värderna från det inbyggda filtret?

Thomas


Inget att lita på.

Min Marantz-receiver skickade ut olika nivåer med 0 dB gain på alla kanaler.

Lyssna först med Q i mitten och nivå ungefär rätt.

Prova polaritet.

Justera nivå.

Lek lite med Q

Justera nivå igen.

Sen borde du vara nöjd.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2009-11-12 11:44

Nahaz skrev:När jag kör autokalibreringen på min denon receiver så tror den att basmodulerna står 6-7 meter bort. I själva verket står dom precis bredvid högtalarna och borde hamna på 3.5 meter.



Om du fasvänder basmodulerna då? Det kanske blir en extra fasvändning nånstans i kopplingarna? En halv våglängd vid 50 Hz är ~3,5 meter
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Inläggav Nahaz » 2009-11-12 13:09

Det var intressant, skall prova det ikväll.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Inläggav Nahaz » 2009-11-14 00:17

Någon insatt som kan förklara hur subsonic filtret fungerar?
Vad gör det och hur använder man det och varför?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2009-11-14 01:03

Subsonicfiltret använder du när du ska spela vinylskivor som inte är helt plana eller om din vinylspelare i övrigt inte är perfekt avstämd beträffande nålens mjukhet och tonarmens massa eller står på dåligt underlag.

Spelar du bara digitala källor kan du glömma subsonic-filtret - frånkopplat - givetvis!

Ur manifestet:
1.Man kan välja funktion för subsonicfiltret. Antingen rak tonkurva med –3 dB vid 13,5 Hz eller en tidigare avskärning (-3 dB vid 15,5 Hz) men bashöjd (+6 dB vid 25 Hz).

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2009-11-14 21:56

Subsonicfiltret har ju en ytterligare funktion i läget Hi-Q:

(citat från Öhman i tidigare tråd:)
"Däremot kan du öppna locket på cr80s och switcha över subsonicfiltret så att det står i läge "Hi-Q" istället för "normal". Då får du en basturbosharger-funktion när du flippar upp subsonicfiltret till läge on. I läge off är dock allt som vanligt."

:)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Basturbochargerfunktion

Inläggav lennartj » 2009-11-15 03:16

Nja, Hi-Q tillika "basturbochargerfunktion" (vilket gräsligt svengelskt ord) antar jag syftar just på alternativet i mitt citat "tidigare avskärning (-3 dB vid 15,5 Hz) men bashöjd (+6 dB vid 25 Hz)".

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2009-11-15 13:23

Subbsonic filtret använder jag alltid :)

ser inte vitsen med att inte göra det, även om jag spelar från digital källa.
Mina profondusP ger ändå inget av värde nere vid 13Hz så då kan filtret få vara på och skydda/dra ner konutslagen vid dessa frekvenser.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-15 13:41

DVD-ai skrev:Subbsonic filtret använder jag alltid :)

ser inte vitsen med att inte göra det, även om jag spelar från digital källa.
Mina profondusP ger ändå inget av värde nere vid 13Hz så då kan filtret få vara på och skydda/dra ner konutslagen vid dessa frekvenser.
Jag gillar nåt med filtret, men tycker att det ger ett lite orent intryck, nästan som att basen inte spelar helt rätt i tid. Men det kan ju lika gärna vara mitt rum.

DVDai, har du det på hi-q eller på Norm? Jag syftade på Hi-Q-läget.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-11-15 14:00

Måste vara ditt rum eller inställningen. Det låter sjukt rent hos mig iaf :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-15 14:25

subjektivisten skrev:Måste vara ditt rum eller inställningen. Det låter sjukt rent hos mig iaf :)
och du kör med hi-Q?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-11-15 15:03

Ah, då missuppfattade jag dig, trodde du menade själva filtret. Nej, använder inte subbsonic/hi-Q.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2009-11-15 16:02

_Fredrik_ skrev:
DVD-ai skrev:Subbsonic filtret använder jag alltid :)

ser inte vitsen med att inte göra det, även om jag spelar från digital källa.
Mina profondusP ger ändå inget av värde nere vid 13Hz så då kan filtret få vara på och skydda/dra ner konutslagen vid dessa frekvenser.
Jag gillar nåt med filtret, men tycker att det ger ett lite orent intryck, nästan som att basen inte spelar helt rätt i tid. Men det kan ju lika gärna vara mitt rum.

DVDai, har du det på hi-q eller på Norm? Jag syftade på Hi-Q-läget.


Jag kör på Norm, jag har inte upplevt någon ljudmässig skillnad :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2009-11-15 21:22

Ja, ni rätt-trogna som kör med Inos basreflexlådor är nog inte fel ute med att ha subsonicfiltret aktivt. Jag använder Bremenbasar i slutna lådor som peakar vid 14 Hz och har Q = 0,5 så jag har inte problem med odämpat fladder.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-15 21:50

DVD-ai skrev:
_Fredrik_ skrev:
DVD-ai skrev:Subbsonic filtret använder jag alltid :)

ser inte vitsen med att inte göra det, även om jag spelar från digital källa.
Mina profondusP ger ändå inget av värde nere vid 13Hz så då kan filtret få vara på och skydda/dra ner konutslagen vid dessa frekvenser.
Jag gillar nåt med filtret, men tycker att det ger ett lite orent intryck, nästan som att basen inte spelar helt rätt i tid. Men det kan ju lika gärna vara mitt rum.

DVDai, har du det på hi-q eller på Norm? Jag syftade på Hi-Q-läget.


Jag kör på Norm, jag har inte upplevt någon ljudmässig skillnad :)
Jag upplever ganska stora skillnader på Hi och Norm, testar nu på läget Hi, men då får ja sänka baspaketet en del. Känner mig lite osäker på vad som är bäst.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2009-11-15 22:21

_Fredrik_ skrev:
DVD-ai skrev:
_Fredrik_ skrev:
DVD-ai skrev:Subbsonic filtret använder jag alltid :)

ser inte vitsen med att inte göra det, även om jag spelar från digital källa.
Mina profondusP ger ändå inget av värde nere vid 13Hz så då kan filtret få vara på och skydda/dra ner konutslagen vid dessa frekvenser.
Jag gillar nåt med filtret, men tycker att det ger ett lite orent intryck, nästan som att basen inte spelar helt rätt i tid. Men det kan ju lika gärna vara mitt rum.

DVDai, har du det på hi-q eller på Norm? Jag syftade på Hi-Q-läget.


Jag kör på Norm, jag har inte upplevt någon ljudmässig skillnad :)
Jag upplever ganska stora skillnader på Hi och Norm, testar nu på läget Hi, men då får ja sänka baspaketet en del. Känner mig lite osäker på vad som är bäst.


Jo, jag märker också jätte skillnad på HI och Norm, men nu pratade jag om att jag inte hör skillnad på sonuc filter on/off.. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2009-11-15 22:23

lennartj skrev:Ja, ni rätt-trogna som kör med Inos basreflexlådor är nog inte fel ute med att ha subsonicfiltret aktivt. Jag använder Bremenbasar i slutna lådor som peakar vid 14 Hz och har Q = 0,5 så jag har inte problem med odämpat fladder.


Jag har inte heller några problem med odämpat fladder, har inte lyckats få det någon gång.
Men eftersom jag inte ser någon anledning till att inte ha sonic filtret på så låter jag det vara på bara.. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster