Montera piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2009-08-20 11:04

Är det viktigt att allt internkabelage blir exakt lika långt i båda högtalarna?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-08-20 11:10

Nune skrev:Är det viktigt att allt internkabelage blir exakt lika långt i båda högtalarna?

Hej Nune,

Trevligt att råkas i lördags. Kul att det verkar ha gått bra med både hemresan och högtalarna!

Ja, det är bra om internkablaget är lika långt i båda högtalarna - inte minst för nattsömnen. Annorlunda uttryckt: en eller en halv centimeters skillnad på någon tåt kommer du inte att höra, men det kan vara tryggt rent psykologiskt att veta att båda högtalarna är identiska.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2009-08-20 11:38

Ja det va trevligt att hälsa på er i storstaden :)

Resan gick bra men det är jobbigt att åka så långt, men det va det värt.
Då får jag fixa allt kablage när jag lägger finishen på högtalarn då jag inte tänkte på det förens nyligen. Om längden är olika på kabelbitarna i delningfiltret kan jag då kompensera det med kablen från terminalen till basen?

Samt använder man tätningslist runt terminalen?

MVH
Micke

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-08-20 12:56

Nune skrev:Om längden är olika på kabelbitarna i delningfiltret kan jag då kompensera det med kablen från terminalen till basen?

Samt använder man tätningslist runt terminalen?

MVH
Micke

Nej, skillnader i kabellängd i delningsfiltret kan inte kompenseras före filtret. Men vi talar alltså om väldigt små skillnader, särskilt med tanke på de korta längder det rör sig om inne i piP. Gör eventuellt som du hade tänkt - löd om några kablar i filtret när du ändå fanerar högtalarna om det nu skiljer väldigt mycket. Det räcker ju att lyfta en ände, kapa och löda tillbaka de kablar som är ser för långa ut jämfört med den andra högtalaren - och monteringsbeskrivningen!

Ja, det ska finnas tätningslist även runt terminalen. Att lådan är lufttät är viktigt för att högtalaren ska fungera som avsett.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-20 16:57

Ja, det är bra om internkablaget är lika långt i båda högtalarna - inte minst för nattsömnen.

för den goda nattsömnens skull borde iö ange en kapnota på kablarna

nu får vi som monterat själva för all framtid sova illa
Bikinitider

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-08-20 19:15

Håller helt med om att det ska sitta tätningslist även runt terminalen... Men, sitter det inte redan list på terminalen? Gjorde det i alla fall på mina terminaler, men kanske inte är samma till piP, sitter det redan list där behöver du inte montera extra list.

/Frisk

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-20 19:16

Ja, satan i gatan vad otrevligt. Var tvungen att sälja mina piP eftersom jag misstänkte att det kunde skillja flera cm i kabellängd.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2009-08-20 19:23

Det är livets hårda skola minsann.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2009-08-20 19:52

MagnusÖstberg skrev:Ja, satan i gatan vad otrevligt. Var tvungen att sälja mina piP eftersom jag misstänkte att det kunde skillja flera cm i kabellängd.

Ah, det förklarar varför jag får en känsla av att jag måste vrida på huvet när jag lyssnar!

\\Sky

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-08-20 21:31

Frisk skrev:Håller helt med om att det ska sitta tätningslist även runt terminalen... Men, sitter det inte redan list på terminalen? Gjorde det i alla fall på mina terminaler, men kanske inte är samma till piP, sitter det redan list där behöver du inte montera extra list.

/Frisk

Precis.
Det sitter ju redan tätningslist i terminalen till piP- är den inte tillräckligt tät, som den är ? Varför sätta en extra tätning?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-20 21:53

:D

Haha, har väldigt svårt att tro att 1cm hit eller 1cm dit kan göra en hörbar skillnad...
spela roll... men jag är ändå väldigt noga med allt sådant, och jag gör kablarna väldigt exakt och placerar komponenter på filter med mycket liten felmarginal m.m.
Bara för att jag är perfektionist och jag gillar när det är riktigt seriöst gjort och det ger mig en bra känsla :)

Så, jag förstår om man vill ha samma längd, och jag tycker man ska ha samma längd på alla kablar.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-08-20 22:21

nu spelar dom små iP. dom är verkligen helt sjukt små om man ställer piP bredvid :o

sjukt kul system iaf :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-20 23:18

blixten_no1 skrev:nu spelar dom små iP. dom är verkligen helt sjukt små om man ställer piP bredvid :o

sjukt kul system iaf :D

Kanske tidigt att fråga, men hur upplever du skillnaden mellan piP och iP + moduler ? :)

Man skulle inte kunna få se en bild på iP vs piP som storleks jämförelse, jag har sett båda "live" men inte sida vid sida :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-08-21 08:32

Richard skrev:Det sitter ju redan tätningslist i terminalen till piP- är den inte tillräckligt tät, som den är ? Varför sätta en extra tätning?

Jag tror att den ibland helt enkelt sitter förmonterad, precis som på vissa
element ibland.
2021 maj på Spotify

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-08-21 08:37

Numera kommer terminalerna med en påklistrad packning/tätning. Ska inte vara någon extra tätning där. Men det händer nog att IÖ skickar med den extra längden för dem på ren rutin. :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-08-21 09:10

sky_eye skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ja, satan i gatan vad otrevligt. Var tvungen att sälja mina piP eftersom jag misstänkte att det kunde skillja flera cm i kabellängd.

Ah, det förklarar varför jag får en känsla av att jag måste vrida på huvet när jag lyssnar!

\\Sky

Kan lika gärna vara i ditt huvud problemet sitter. Kablaget från öronen till hjärnans olika funktioner måste ju diffa på rätt många centimeter på grund av hjärnans assymetri. Eller så ligger det lite hoprullade kablar här och var för att jämna ut längderna...

Vid nästa skallöppning funderar jag på att låta byta till silver. Ska be kirurgen kolla lödningarna också. Det har börjar susa som fan i högerörat.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-21 11:25

Vad är det för anslutningar på iP och piP ?!
är den klämlist eller med vridanslutning ?

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2009-08-21 11:29

DVD-ai skrev:Vad är det för anslutningar på iP och piP ?!

Dom är med polskruvar

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-21 11:41

ok, prima !!! :D

jag va rädd att det skulle vara med klämlist... då hade jag bytt till polskruvar det första jag gjorde... :lol:

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-08-21 16:35

har ju köpt pip med moduler oxå så jag har ingen aning :o

men dom låter fin fint och är verkligen helt löjligt små.

bilder kommer under kvällen!
Senast redigerad av blixten_no1 2009-08-21 17:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2009-08-21 17:10

blixten_no1 skrev:bilder kommer under kväll!

Ser vi fram emot :)

lyckost ;)

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-08-21 18:59

så där då, ligger de lite halv kassa bilder upp.

bänken är under uppbyggnad, ska komma lite tyg framför.

http://www.minhembio.com/blixten__1

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2009-08-23 00:54

DVD-ai skrev::D

Haha, har väldigt svårt att tro att 1cm hit eller 1cm dit kan göra en hörbar skillnad...
spela roll... men jag är ändå väldigt noga med allt sådant, och jag gör kablarna väldigt exakt och placerar komponenter på filter med mycket liten felmarginal m.m.
Bara för att jag är perfektionist och jag gillar när det är riktigt seriöst gjort och det ger mig en bra känsla :)

Så, jag förstår om man vill ha samma längd, och jag tycker man ska ha samma längd på alla kablar.

HAHAH! Mr perfektionist! :P Nån info om leverans än?

Själv sitter man i lyssnar på Philips MFB 532! (I väldämpat förråd)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-23 04:03

Timpolanen skrev:
DVD-ai skrev::D

HAHAH! Mr perfektionist! :P Nån info om leverans än?

Själv sitter man i lyssnar på Philips MFB 532! (I väldämpat förråd)

Haha, jepp...
När det gäller min (och andras) elektronik och "roliga prylar" så är jag perfektionist.. 8)

Mina iPs och pP-4 vet jag ej när dom kommer... men Ingvar tyckte skulle ringa någon gång i slutet av nästa vecka.
För han lät 100% övertygad om att dom skulle kunna vara färdiga då :D

ok, nice, så du har fått ordning på förrådet nu... ?!
blir det trevligt att komma och hälsa på snart och se framstegen i ditt lyssningsrum !

Inga pi60 på G än ?

Ring Ingvar och boka tid !!!

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2009-08-25 21:22

ok, strax klar med monteringen av mina piP, det har tagit en vecka :oops:

En sista fråga, tätningslisten runt anslutningsterminalen, sätter man den med klistret inåt eller neråt (om sidan med skruvpolerna ligger neråt, och löd-öronen uppåt)? Alltså mot den cylinderformade innerdelen, eller mot plattan som skruvas mot lådan?

Sätter jag den inåt, alltså mot cylinderformade innerdelen, då får den plats utan att täcka skruvhålen. Men då kanske den inte tätar ordentligt eftersom hålet i lådan är större?

Sätter jag den neråt, så kommer listen hamna mellan lådan och plattan som skruvas åt, dvs den borde täta maximalt, men dels täcker den skruvhålen lite och dels kanske det blir glapp mellan svarta plasten och lådan?

Är det likadant på diskanten? På baselementet finns det bara ett sätt, med klistret neråt.

Fattar ni vad jag menar? Kanske är löjliga frågor för er, men jag är lite osäker men ändå noggrann. Vågar inte chansa.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-08-25 22:23

usling skrev:ok, strax klar med monteringen av mina piP, det har tagit en vecka :oops:

En sista fråga, tätningslisten runt anslutningsterminalen, sätter man den med klistret inåt eller neråt (om sidan med skruvpolerna ligger neråt, och löd-öronen uppåt)? Alltså mot den cylinderformade innerdelen, eller mot plattan som skruvas mot lådan?

Sätter jag den inåt, alltså mot cylinderformade innerdelen, då får den plats utan att täcka skruvhålen. Men då kanske den inte tätar ordentligt eftersom hålet i lådan är större?

Sätter jag den neråt, så kommer listen hamna mellan lådan och plattan som skruvas åt, dvs den borde täta maximalt, men dels täcker den skruvhålen lite och dels kanske det blir glapp mellan svarta plasten och lådan?

Är det likadant på diskanten? På baselementet finns det bara ett sätt, med klistret neråt.

Fattar ni vad jag menar? Kanske är löjliga frågor för er, men jag är lite osäker men ändå noggrann. Vågar inte chansa.

Bara inte det läker luft någonstans.
Odogmatisk sekt- granskare

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-08-25 22:46

Är det inte redan list på den anslutningsterminalen?
De lister jag monterade monterade jag på samma sätt som basen, när man drar åt blir liten tunn nog att inte sticka ut ändå, i alla fall såg inte jag något av det. Men monterade andra högtalare. Listen blir väldigt tunn när du drar i skruvarna.

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2009-08-25 22:48

Tack för svaret :)
Jag gör som på basen (har ingen list på mina anslutningsterminaler).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-08-26 07:24

Fredrik_b skrev:

Dom är med polskruvar

Bananer går också. Det kör jag med på mina.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-26 08:34

RogerGustavsson skrev:
Fredrik_b skrev:

Dom är med polskruvar

Bananer går också. Det kör jag med på mina.

Du menar att du har "rena" banan anslutningar på dina piP ?
alltså bara 2st hål som man ansluter bananerna i ?

Då är det ju nästan smidigare med polskruvar, då kan man ju anslute dels bananer men även annat också.. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino