Vad heter hifi-dator?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Vad heter hifi-dator?

Inläggav Belker » 2004-12-23 17:31

Jag är ute efter länkar/beskrivningar av HTPC fast med fokus på ljud. Den ska hantera en sjuhelvetes stor hårddisk, vara knäpptyst och klara DRC/ EQ och ev. agera delningsfilter (även om kraven kanske ökar om den ska fungera som försteg, m.a.p. volymkontroll/upplösning).

Den totalamusikmaskinen helt enkelt! :P

Om detta inte finns: Ska vi inte sno ihop en här på faktiskt.se (DIY)?
Senast redigerad av Belker 2004-12-23 21:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-23 20:08

Kan påpeka att varken på svenska, engelska eller tyska är "slutgiltiga lösningen" en optimal fras. Användes ganska mycket på 40-talet i ett helt annat sammanhang.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-23 21:51

Ändrat. Har Harryup något att tillföra ämnet i övrigt? Annars -God Jul på dig.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-23 22:59

Hej!

Ett riktigt bra externtLjudkort anslutet via firewire till... vilken dator somhelst - Mission A*ccomplished :)!

Eller, hur stor hårddisk ska du ha, flera TB elle :P?

Mvh A*

Allbinn

Inläggav Allbinn » 2004-12-23 23:06

HAPC kanske?, Hifi Audio PC
eller XAPC, Extrem Audio PC
eller ASPC, Audio Source PC
Vad vet jag?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-23 23:13

JA*, men jag vill ju ha eq, rumskorrigering/mätning etc packat i ett fint stabilt paket. Inget joxande, bara musik!

Och om den ska vara någorlunda framtidssäker så handlar det om flera TB. En skiva ca 300MB i lossless ger väl bara 333 skivor per TB om jag räknar rätt.

Kanske är det en TacT + PC jag behöver, men det blir ju lite dyrare....

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-24 00:12

Hej igen!

Din beskrivning passar väl in på denna manick (tyvärr dyyr)
http://www.e-speakers.com/products/deqx-new.html
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=16134

(Läste om ngn nisse som ev var på gång o profesionellt använda grafikkort till audiotillämpning
(nissens programapplikation omvandlar audioprocess till grafik skickar till grafikkort som räknar ut
o skickar tillbaka) och ifall detta blir av så extrem prestanda blifva :P (B.t.w: A*udioDator såklart!))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-12-24 03:56

Hej Belker! Hoppas flytten gått bra?

Nu till ämnet, ag har ju tagit ett litet steg på den väg du verkar kika mot... jag har lagt in ca 60-70% av min musik (wav, då jag inte orkat välja lossless format ännu, och detta med "mp3-spelare" och lossless funkar "sådär") på min dator:

Plats D:\Musik\
Storlek 90,7 GB (97 477 540 549 byte)

Och är nu ute efter ett ljudkort. Om du går in på Clas Ohlsons sida så hade de ett perfa ljudkort i budgetklassen. Detta hade helt enkelt optiskt ut. :) Allt jag ville ha... Men som synes utånget. Detta var ett problem för mig, och ag började min jakt på http://www.buggy.nu på lösningen. Jag fann att det bara fanns några (väldigt få) kort med optiska utgångar (vilket jag diggar mest) i lagom prsiklass.

Så långt jag kom där, hittade jag ett ljudkort som kunde duga (mitt enda krav var just denna optiska utgång och att det skulle vara intern -> Kanske gör annorlunda på den dator som ska bli min mediamaskin sedan?

Trust Soundcard 514dx 5.1 S.E Optical

http://www.webhallen.com/prod.php?id=17403

Jag kan när detta installerats säga vad jag tycker om det ijämförelse med mitt Creative Audigy kort... Vilket jag inte alls diggar pga sin höga brusnivå!

Jag kan ju även säga hur långt jag kommit förövrigt:

Moderkort/CPU: Helt självklart val: VIA EPIA-M 600 (utan fläkt dvs)
HDD: Tänkte köra en 2.5" disk, och se hur tyst en sådan är... Resten av musiken får ligga på nätverk, server eller bara på en annan dator!
Nätverk: Snabbast möjliga, vore trevligt med GB LAN, men tyvärr blir det inte så..
CD/DVD Icke! Sådan får stå för någon annan i någon annan bostad tror jag, hellre en heeelt tyst sak en någon som kan spela CD också. (äger inge projje/TV så...)
OS: Detta ska bli mandomsprovet, jag tänkte köra Gentoo Linux, och se till så allt är "internetsäkrat". Detta kan leda till att denna burk ska kunna hålla i en liten ftp eller liknande, och kanske agera brandvägg? Hur som helst, Linux var ett naturligt val! (aldrig haft Linux längre tider.. sista proektet sprack med en HDD...)

Du/ni får jättegärna fråga mer om mitt projekt, jag hade tänkt hålla käften om det tills jag skaffa moderkort, men nu när det kom upp så fick det bli såhär istället.

Jag tänkte köra med slutsteg direkt efter datorn ett tag.. men kom fram till att brusnivån på de DA/AD som finns verkar vara så sunkig, så det går nog inte. Någon som vet hur man gör om optiskt till lågnivå? ;) Isåfall så tänkte jag köra ett rörsteg till det hela, och styra allt med datorns inställningar.

Detta var det om det!

Mvk Jocke
admin

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-24 10:21

Yoo Bamsefar är gärna med på ett hörn :)

Slartibartfast skrev:HDD: Tänkte köra en 2.5" disk, och se hur tyst en sådan är...

Jag äger en 80GB 2.5" disk, just till min HTPC, och det kan jag säga att knäpptyst är den inte. Den hörs framförallt när den varvar upp, men väl uppe i fart är den nästan tyst. Jag skriver nästan för man hör hur huvudet flyttar på sig när det är accesser. Observera att jag nu talar om disk fast i chassi men utan någon ljuddämpning. Å andra sidan är disken tyst.

Enda sättet att få en tyst disk är genom att placera den i en sådan här (som också sprider värmen med hela chassit = disken är sval om du väljer t.ex. en Samsung Spinpoint):
AC Ryan XTOR Xilencer

Sedan vet jag att det på AVSforum finns ett liknande projekt - men jag har inte kollat på sista tiden hur det går....
Best Regards
Bamsefar

soren

Inläggav soren » 2004-12-24 11:43

För att få tyst på hårddisken rekommenderar jag att man köper en "bläckfick/spännband/snodd" på typ Mekonomen. Ta bort ändkrokarna och sätt fast i en 5.25 plats i datorn.

Man hänger/tvinnar sedan HDn i denna.

Jag har en Segate i HTPCn på detta sätt och den är knäpptyst.

Kostnad ca 30 kr.

/Sören

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-12-24 17:35

Jag anser att, om kylningen inte är ett problem.. så kan man använda sig av sin gammla skrotCD. Ta ut innanmätet, lägg i ull eller något annat bra, icke brännbart, material och säkra HDDn där uti.

Det har jag gjort med en 120GB Seagate... Schhh, den sover.. tror ajg.

God Jul Jocke
admin

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2004-12-24 20:37

Och om den ska vara någorlunda framtidssäker så handlar det om flera TB. En skiva ca 300MB i lossless ger väl bara 333 skivor per TB om jag räknar rätt.

Njaaa, det går ca 1 000 000 MB på en TB, så det blir runt 3300 skivor om 300 MB. En nolla fel :wink:

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2004-12-24 20:52

Bara ett inlägg för att säga:
Har en så kallad HTPC,home theater-pc,till salu.
En Qbic Barebone som är 19cm hög,har moder kort med
integrerat ljud(optiskt ut,kan uppgraderas..)bild och nätverk.
Det som behövs till är Ramminne,hårddisk,cdrom samt processor.
Säljer den för typ 2000.Väska medföljer!
Matte
And if the band you`re in,
start playing different tunes.
I see you on the Dark side of the moon!

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2004-12-24 20:59

Glömde säga att jag har tillgån till ett antal Seagate Cheetah-hårddiskar.(10-15000Rpm)
:twisted:
And if the band you`re in,
start playing different tunes.
I see you on the Dark side of the moon!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-25 02:34

Vill man få tyst på hårddisken och även kyla den är detta ett bra alternativ
http://www.mycom.se/produkt/zalman_zm_2 ... 37907.html

Kylaren skruvas direkt på hårddisken och sedan monteras paketet i ett 5,25" uttag med 4 gummiupphängningar.

/ B

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2004-12-25 22:55

Använd 3.5" disk. Samsung Spinpoint eller Western Digital är riktigt tysta och gummiupphängda är de är dödstysta.

Fläktlösa nätdelar låter "0 dBA" så de låter inte mycket alls. Sittandes i en bra låda (jag använder Antec QE-serier).

En "riktig" temperaturstyrd fläkt (jag använder bara Arctic Cooling Super/Ultra Silent 4 TC som jag tycker är suverän och dessutom står mest still med mina proppar (Celeron 2-2.8 GHz). Dessutom snorbillig. Kan du få tag i passiva kylare så har du tagot bort den sista fläkten som finns om redan nätdelen är fläktlös och de enda rörliga delarna är hårddisk och DVD/CD om man valt rätt grafikkort vilket man ju har...

Hellre ett inbyggt ljudkort av bra kvalitet än ett externt. Mindre kablar och de störs inte så mycket som man kan tro.

matte:
QBIC låter som ett reaplan och är ju inte så lämplig varken som HTPC eller som ljudkälla om man skall vara i samma rum. Jag har två stycken..

Inspiration:
http://www.silentpcreview.com/
http://www.silenthardware.com

matson

Re: Vad heter hifi-dator?

Inläggav matson » 2004-12-25 23:25

Belker skrev:Jag är ute efter länkar/beskrivningar av HTPC fast med fokus på ljud. Den ska hantera en sjuhelvetes stor hårddisk, vara knäpptyst och klara DRC/ EQ och ev. agera delningsfilter (även om kraven kanske ökar om den ska fungera som försteg, m.a.p. volymkontroll/upplösning).

Den totalamusikmaskinen helt enkelt! :P

Om detta inte finns: Ska vi inte sno ihop en här på faktiskt.se (DIY)?

Hej!

Detta är något jag pillar lite med, men det är dessvärre något av ett sorgebarn för tillfället.

Hårddiskdelen är lättast: Ställ externa diskar långt bort! Måste du ha interna så är 2,5" överlägset tystast. Själv har jag en 3,5" Seagate gummiupphängd och sen har jag lagt hela upphängningen på dämpmaterial i botten av lådan. Det är okej, men hörs definitivt när det tuggas(typ virusscan eller defrag).

Ljudkortsdelen är krångligare......vill du göra all processing i datorn så behövs i princip något med dsp-kretsar och jag har inte toppkoll, men tror att Emu har ett kort för ca 2500:- som har bra funktioner. Alternativet skulle vara att ta ut en digital signal(från ett ordinärt 500 kronors kort) till någon extern enhet.

Helt tyst är riktigt krångligt att få en dator att vara. Är man beredd att lägga upp lite dollares så kan man komma en bra bit. Fläktlöst nätagg, en Zalman Reserator till processorn och 2 st 12cm fläktar som man kör i 5V.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2005-01-07 15:56

(Detta kanske blir aningens OT :? )

Jag kör med den betydligt enklare och billigare varianten.
En chippad xbox med Microsofts ljudliga 70 mm fläkt utbytt till en 80 mm Adda. Inte helt knäpptyst när man kör fläkten på 12V, ganska tyst på 5v. Har inte gjort längre tester på 5V, ev kan det bli lite för varmt.
Jag har inte heller testat att köra ljudet digitalt... men det ska ju gå om man köper en kabel för det.
All musik och film ligger på den "riktiga" datorn och spelas upp över nätverket. Rena wav-filer är inget problem att streama...

Min xbox kostade totalt 979 kr.
Xbox 600 kr (begagnad)
chip, 299 kr
Adda-fläkt 80 kr.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-04-25 14:22

En sådan här kanske:

http://www.kylning.com/product_info.php ... ts_id/1371

Bild

Mina tankar kretsar just nu i att använda en dator som ett rent försteg.
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-25 15:22

Belker skrev:JA*, men jag vill ju ha eq, rumskorrigering/mätning etc packat i ett fint stabilt paket. Inget joxande, bara musik!

(SB3+ extern DAC) + vilken PC som helst med extern och speglad disk + Slimserver med rumskorrigeringpluggar.

PC ställer du "någon annanstans" och kör remotedesktop.

Återgå till Generellt om hifi