Hej Belker! Hoppas flytten gått bra?
Nu till ämnet, ag har ju tagit ett litet steg på den väg du verkar kika mot... jag har lagt in ca 60-70% av min musik (wav, då jag inte orkat välja lossless format ännu, och detta med "mp3-spelare" och lossless funkar "sådär") på min dator:
Plats D:\Musik\
Storlek 90,7 GB (97 477 540 549 byte)
Och är nu ute efter ett ljudkort. Om du går in på Clas Ohlsons sida så hade de ett perfa ljudkort i budgetklassen. Detta hade helt enkelt optiskt ut.

Allt jag ville ha... Men som synes
utånget. Detta var ett problem för mig, och ag började min jakt på
http://www.buggy.nu på lösningen. Jag fann att det bara fanns några (väldigt få) kort med optiska utgångar (vilket jag diggar mest) i lagom prsiklass.
Så långt jag kom där, hittade jag ett ljudkort som kunde duga (mitt enda krav var just denna optiska utgång och att det skulle vara intern -> Kanske gör annorlunda på den dator som ska bli min mediamaskin sedan?
Trust Soundcard 514dx 5.1 S.E Optical
http://www.webhallen.com/prod.php?id=17403
Jag kan när detta installerats säga vad jag tycker om det ijämförelse med mitt Creative Audigy kort... Vilket jag inte alls diggar pga sin höga brusnivå!
Jag kan ju även säga hur långt jag kommit förövrigt:
Moderkort/CPU: Helt självklart val: VIA EPIA-M 600 (utan fläkt dvs)
HDD: Tänkte köra en 2.5" disk, och se hur tyst en sådan är... Resten av musiken får ligga på nätverk, server eller bara på en annan dator!
Nätverk: Snabbast möjliga, vore trevligt med GB LAN, men tyvärr blir det inte så..
CD/DVD Icke! Sådan får stå för någon annan i någon annan bostad tror jag, hellre en heeelt tyst sak en någon som kan spela CD också. (äger inge projje/TV så...)
OS: Detta ska bli mandomsprovet, jag tänkte köra Gentoo Linux, och se till så allt är "internetsäkrat". Detta kan leda till att denna burk ska kunna hålla i en liten ftp eller liknande, och kanske agera brandvägg? Hur som helst, Linux var ett naturligt val! (aldrig haft Linux längre tider.. sista proektet sprack med en HDD...)
Du/ni får jättegärna fråga mer om mitt projekt, jag hade tänkt hålla käften om det tills jag skaffa moderkort, men nu när det kom upp så fick det bli såhär istället.
Jag tänkte köra med slutsteg direkt efter datorn ett tag.. men kom fram till att brusnivån på de DA/AD som finns verkar vara så sunkig, så det går nog inte. Någon som vet hur man gör om optiskt till lågnivå?

Isåfall så tänkte jag köra ett rörsteg till det hela, och styra allt med datorns inställningar.
Detta var det om det!
Mvk Jocke