Mjahaja. Jag har bara ögnat igenom bilderna i den här tråden, men att låta en del av låda bli ett långt rör kommer antagligen att ge problem vid de frekvenser som det blir resonanser i röret. Eller, hur fasen blir det nu.
Första bilden är ritad som en 1/4-vågspipa (öppen-sluten) som exciteras i den öppna änden. Vid 1/4-vågsresonans blir luften i mynningen extremt lättrörlig. Vad jag inte kan bestämma mig för är om det innebär att det sätter stopp för konens rörelse eller om det kommer att ge den maximal frihet. Jag tror ändå på det sista. Vid den frekvensen.
Men...
Resonatorn kommer att samverka med luftkaviteten och ge en "basreflexresonans" någonstans. Det kommer att ge ett minimum i konrörelsen vid den frekvensen. Vid vilken frekvens det hamnar bestäms av lådvolym och "rörets" geometri. Jag kan inte kläcka nån formel på rak arm, dock.
Ett sätt att bli av med resonanserna är att öka de resistiva förlusterna i lådan, och speciellt röret då, kanske. Det kan man göra genom att vecka röret som det var gjort i någon bild (med stag), men bäst är nog lite mineralull.
Hmm, lite spekulativt blev detta. Jaja, det var ju därför jag inte skrev från början

.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.