Högtalare och form

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Högtalare och form

Inläggav KarlXII » 2009-08-29 11:46

En högtalare avsedd för fullregister eller bas brukar ofta tarva en viss minimistorlek i liter för att kunna prestera godkänt eller rent av optimalt.
Min undran är om dessa liter måste vara fördelade på ett viss sätt, eller om det är volymen i liter innanför dess begränsningsytor som gäller oavsett hur lådan är disponerad.

Skulle t.ex. en låda utformad som nedan, prestera sämre än en traditionellt utformad låda med samma nettovolym? Bilden avser ett snitt från sidan.

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
matereo

Re: Högtalare och form

Inläggav matereo » 2009-08-29 13:10

[quote="KarlXII"]En högtalare avsedd för fullregister eller bas brukar ofta tarva en viss minimistorlek i liter för att kunna prestera godkänt eller rent av optimalt.
Min undran är om dessa liter måste vara fördelade på ett viss sätt, eller om det är volymen i liter innanför dess begränsningsytor som gäller oavsett hur lådan är disponerad.

Skulle t.ex. en låda utformad som nedan, prestera sämre än en traditionellt utformad låda med samma nettovolym? Bilden avser ett snitt från sidan.

Nä varför skulle den det? Det beror ju på vad man använder för logik och matematik vid konstruktionen.... Påminner om dom där mirage varianterna som fanns för några år sedan... martin logan mfl har väl liknande form(det är ju formen vi diskuterar... med fast jag tror basarna skjuter framåt där... Olika former har olika egenheter. Tänker närmast på IÖ och O. Mirschs diskussion i en av Mirsch trådarna ang. klotformer generellt och kring rondo modellen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-29 13:38

högtalare vill man nog oftast få så fina eller iallafall så neutrala som möjligt, helst osynliga lookmässigt

att köpa högtalare som skissen lär få fruntimmer tillåta

det finns kanske akustiska fördelar med en jämnt stor lådvolym, så som möjlighet att placera ut dämpmaterialet på vettiga ställen utan att påverka luftflödena i lådan

jag tror en låda med smala midjor är svåra dämpa rätt

men egentligen vet jag ju inte ett dugg om detta, jag gissar fritt
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-29 16:21

celef skrev:högtalare vill man nog oftast få så fina eller iallafall så neutrala som möjligt, helst osynliga lookmässigt

att köpa högtalare som skissen lär få fruntimmer tillåta

det finns kanske akustiska fördelar med en jämnt stor lådvolym, så som möjlighet att placera ut dämpmaterialet på vettiga ställen utan att påverka luftflödena i lådan

jag tror en låda med smala midjor är svåra dämpa rätt

men egentligen vet jag ju inte ett dugg om detta, jag gissar fritt

Intressant det där med luftflödena...är det så viktigt i t.ex. en sluten låda?
Jag trodde volymen endast var till för att reglera styrkan på "fjädern", dvs att en liten volym inte komprimeras på samma sätt som en stor.

Är det så att det endast är volymen som styr kan ju lådan se ut hur som helst, bara den innehåller tillräckligt med luft inuti.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-08-29 17:40

När det gäller baslådor (subbas iallafall) så brukar man se till att lådans inre dimensioner inte orsakar stående vågor inom det frekvensområde som basen skall arbeta inom.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-29 18:04

skrutten skrev:När det gäller baslådor (subbas iallafall) så brukar man se till att lådans inre dimensioner inte orsakar stående vågor inom det frekvensområde som basen skall arbeta inom.

Det låter rimligt..
Vilket betyder i detta fallet? Bild

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-08-29 19:19

KarlXII skrev:
skrutten skrev:När det gäller baslådor (subbas iallafall) så brukar man se till att lådans inre dimensioner inte orsakar stående vågor inom det frekvensområde som basen skall arbeta inom.

Det låter rimligt..
Vilket betyder i detta fallet? Bild

jag tror det betyder att den inte ska vara kubisk eller sfärisk inuti, tex dom runda mircharna hade nån cirkulär platta i mitten med stort hål i om jag inte minns fel.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-29 19:40

det betyder för en subbas som spelar under 100hz att inga lådmått får överstiga 1.72m
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-29 20:36

celef skrev:det betyder för en subbas som spelar under 100hz att inga lådmått får överstiga 1.72m

Bra synpunkt. :)

Detta är ju tänkt som att högtalaren ska klättra efter väggen, om nödvändigt upp till taket...
Om man skulle staga den platta delen på följande sätt, så att volymen behålls men längsta mått hålls nere?

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-29 23:25

Tja, jag skulle vilja påstå att för en baslåda som skall spela under 100hz så vill man inte att någon lådsida skall ha samma eller större dimensioner än våglängden vid typ 400hz om det går. Då är ju nivån nere vid -48db om man delar adekvat...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-30 01:34

MagnusÖstberg skrev:Tja, jag skulle vilja påstå att för en baslåda som skall spela under 100hz så vill man inte att någon lådsida skall ha samma eller större dimensioner än våglängden vid typ 400hz om det går. Då är ju nivån nere vid -48db om man delar adekvat...

Med de invändiga avdelarna/bafflarna enligt ovan blir det ju inte det...eller? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-30 02:01

Nä, det tror jag inte ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-30 08:45

Spännande. :)

Det verkar lovande det här....

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-30 08:58

Hur mycket volym vinner du "bakom" på det viset?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-30 09:02

MagnusÖstberg skrev:Hur mycket volym vinner du "bakom" på det viset?

Ja, hundra liter extra är ju inga problem även med en smal och låg baffel.
Det är ju egentligen frågan om hur mycket man vill visa av själva baffeln.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-30 09:16

Det ser ju ut att vara tänkt som en sluten låda.

Jag vet inte hur fjäderfunktionen agerar vid en sådan konstruktion, dvs om det är mycket smalt och högt. Kanske inte alls, kanske konstigt...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-30 09:18

MagnusÖstberg skrev:Det ser ju ut att vara tänkt som en sluten låda.

Jag vet inte hur fjäderfunktionen agerar vid en sådan konstruktion, dvs om det är mycket smalt och högt. Kanske inte alls, kanske konstigt...

Näe, det är ju det som är frågan. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-08-30 09:22

KarlXII skrev:

Vad vi behöver är att någon kör en FEM-simulering...
Jag är nyfiken på resultatet. Intuitivt så tycker jag att denna lösning borde vara behäftad med diverse defekter, men vem vet.
Oavsett vilket så hade jag i alla fall minst satt ett stag vinkelrätt mot konen bakom magneten, helst i mitten av lådan.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-30 16:12

steveo1234 skrev:
KarlXII skrev:

Vad vi behöver är att någon kör en FEM-simulering...
Jag är nyfiken på resultatet. Intuitivt så tycker jag att denna lösning borde vara behäftad med diverse defekter, men vem vet.
Oavsett vilket så hade jag i alla fall minst satt ett stag vinkelrätt mot konen bakom magneten, helst i mitten av lådan.

Inga helkritiska röster hittills.
Verkar lovande det här. :lol:

Stagningen av nedre biten är en annan sak - men jag hade inte satt den i mitten. Lite offcenter hade det blivit. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-08-30 17:27

Ett (långt) slutet horn, undrar hur det skulle bli :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-30 23:45

phloam skrev:Ett (långt) slutet horn, undrar hur det skulle bli :)

Ett slutet horn? Låter som något med mycket, myclet låg verkningsgrad. :)

Pja, det verkar inte som någon riktigt vet hur detta koncept kan tänkas funka. En sån där FEM-simulering, vad är det?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-08-31 11:03

phloam skrev:Ett (långt) slutet horn, undrar hur det skulle bli :)

Din först bild ser ut som en sluten ljudledning (<> portad) med en kammare (komplians) bakom elementet. har någon slags märning (som jag inte hittar nu) men vill minnas att tryckmax och min byter plats mellan varianterna. Varför inte öppna den i änden?

/Jocke

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-08-31 11:40

hur tunn blir den smala delen som går upp längs väggen invändigt?`
Och om du ska ha BR, var tänkte du sätta porten?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-31 11:47

Jag har inte tänkt så långt egentligen. Jag vill bara utröna om det överhuvudtaget är möjligt att behålla lådans egenskaper givet samma volym men olika form.

I praktiken: Säg att "pipan" har innermåtten 10x40x200. Det ger 80 extra liter till klumpen längst ner.

Jag har mest funderat på en sluten låda i den här applikationen. Jag kan tänka mig att det blir väldigt mycket mer avancerat med en basreflex....eller?

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-31 12:15

det kan ju gå som så att du helt enkelt kan skippa att täcka för toppen på ditt "expansionskärl" - vipps, basreflex!

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-31 14:35

slockna skrev:det kan ju gå som så att du helt enkelt kan skippa att täcka för toppen på ditt "expansionskärl" - vipps, basreflex!

Något säger mig att det inte riktigt är så enkelt. ;)
Tänk om det gick att modellera i Basta..!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-31 21:02

Mjahaja. Jag har bara ögnat igenom bilderna i den här tråden, men att låta en del av låda bli ett långt rör kommer antagligen att ge problem vid de frekvenser som det blir resonanser i röret. Eller, hur fasen blir det nu.

Första bilden är ritad som en 1/4-vågspipa (öppen-sluten) som exciteras i den öppna änden. Vid 1/4-vågsresonans blir luften i mynningen extremt lättrörlig. Vad jag inte kan bestämma mig för är om det innebär att det sätter stopp för konens rörelse eller om det kommer att ge den maximal frihet. Jag tror ändå på det sista. Vid den frekvensen.

Men...

Resonatorn kommer att samverka med luftkaviteten och ge en "basreflexresonans" någonstans. Det kommer att ge ett minimum i konrörelsen vid den frekvensen. Vid vilken frekvens det hamnar bestäms av lådvolym och "rörets" geometri. Jag kan inte kläcka nån formel på rak arm, dock.

Ett sätt att bli av med resonanserna är att öka de resistiva förlusterna i lådan, och speciellt röret då, kanske. Det kan man göra genom att vecka röret som det var gjort i någon bild (med stag), men bäst är nog lite mineralull.

Hmm, lite spekulativt blev detta. Jaja, det var ju därför jag inte skrev från början :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-31 21:48

Men det är ju inget horn - lådan är sluten, en traditionell låda fram med en extra smal påbyggnad för att öka volymen. Ingen öppning högst upp.
Frågan är om påbyggnaden bak gör någon nytta, alltså om den ökade volymen kan tas tillvara eller om den istället påverkar återgivningen negativt. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-31 22:42

KarlXII skrev:Men det är ju inget horn - lådan är sluten, en traditionell låda fram med en extra smal påbyggnad för att öka volymen. Ingen öppning högst upp.
Frågan är om påbyggnaden bak gör någon nytta, alltså om den ökade volymen kan tas tillvara eller om den istället påverkar återgivningen negativt. :)

Alltså det beror ju på om man behöver volymen eller inte, vilket frekvensområde högtalaren ska användas inom och var resonansen hamnar.

Men om du ändå ska bygga lådan kan du väl bygga den och mäta nära konen med och utan extrakaviteten inkopplad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-09-01 00:28

Svante skrev:...
Första bilden är ritad som en 1/4-vågspipa (öppen-sluten) som exciteras i den öppna änden. Vid 1/4-vågsresonans blir luften i mynningen extremt lättrörlig. Vad jag inte kan bestämma mig för är om det innebär att det sätter stopp för konens rörelse eller om det kommer att ge den maximal frihet. Jag tror ändå på det sista. Vid den frekvensen.
...

Jag tror på det tidigare.... Om konen rör sig in i lådan kommer undertrycket tillbaks efter en halv våg dvs när konen rör sig utåt o vice versa. Borde rimligtvis dämpa konrörelsen...

/Jocke

Nästa

Återgå till Teknikforum