Sista klargörandet från kabelpiraten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kabelpiraten

Inläggav Kabelpiraten » 2004-12-27 23:41

Bernt…eller bättre Pac,

Jag kommer inte att maila till Dig, utan hör på här:
Både Jorma och ni på Hififorumet som har ”sponsrat” alla hans anklagelser och förtal har gjort grova övertramp. Jag är inte en som bryr mig särskilt mycket om rykten om mig själv och är inte rädd att hänga ut alla er/oss i kvällspressen. Kanske för att jag inte är svensk i ursprunget och således ej heller uppfostrad under ”Jantelagen”. Bara så ni få klart för er att ni hittat fel man att jävlas med. (Ursäkta uttrycket)

Jag tycker att en offentlig ursäkt, både från Jorma och er, vore på sin plats här. Det är först då jag anser att vi kan sätta punkt på det hela. Även om ni förslösat en hel dag av mitt liv.
Senast redigerad av Kabelpiraten 2004-12-27 23:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-27 23:43

Kabelpiraten skrev:Jag är inte en som bryr mig särskilt mycket om rykten om mig själv och är inte rädd att hänga ut alla er/oss i kvällspressen.

1: Var det inte för att rentvå dig från rykten du slösade bort din dag?
2: Tror du kvällspressen bryr sig det minsta?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-12-27 23:54

Kabelpiraten skrev:Hoppas att även forumets ägare, för egen skull, försöker att hålla sig opartisk här och inte plockar bort eller flyttar/modifierar mitt inlägg utan nu låter alla läsa det som följer. I annat fall, och med tanke på vad han hittills tillåtit, kan det hända att hans forum inte kommer att existera så länge till.

Jag förutsätter att detta är skrivet med ett annat forum i tankarna och inte är riktat mot faktiskt.se. Om så inte är fallet kan jag bara upplysa vederbörande att förtäckta hot mot moderatorerna/ägarna är väl bland det enda som det råder något så när likaartad uppfattning om bland medlemmarna, typ att man kan fara dit pepparn växer om man gör det. Anledningen att du överhuvudtaget kan delge oss din version är den "love all, serve all" mentalitet som finns på faktiskt.se, med betoningen på "all". Så det så.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-12-28 00:03

Bernt och alla andra

Jag vill bara klargöra en sak, jag har inte blivit hotad, vare sig av Pac eller Jorma, jag tog bort det eftersom att även om jag inte publicerade mina egna ord utan ngn annans så är jag ansvarig för det jag postar och kan därför rent juridiskt sätt bli åtalad, detta vill inte jag ska hända, och jag hade ett långt och givande samtal med Pac om detta, och jo jag tog bort det strax efter jag mailat Pac första gången, och jag har blivit ombedd att inte skriva mer om det och det har jag lovat Pac, dessutom tror jag det är bättre att vederbörande själv framkommer med sitt inlägg, det är inte alltid lätt att agera mellanhand.

Jag ser inte det heller meningsfullt att publicera mail jag har fått från berörda utan att vi i samförstånd har löst det borde räcka

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-28 00:10

Har inte läst allt, men jag får en otäck känsla i magen av allt det här :(
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-28 00:11

Kan inte du fixa det här Mats? Du är ju gud :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-28 00:19

dawen, jag önskade jag kunde göra det med en handviftning. Men tyvärr, jag mår illa av sådant här för jag vill läsa om hifi, se coola bilder, hembesök osv men inte sådant här. Förresten vad har Jantelagen med detta o göra? Jantelagen betyder ju att man inte skall tro att man är nåt. Men vi tror och vi vet att vi är något, vare sig vi kommer från Faktiskt.se, Hififorum, Ltsforum, Euphonia osv.

Jag hoppas detta reder ut sig så snabbt som möjligt.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2004-12-28 00:38

Jag hävdar fortfarande att Jantelagen är dansk, nedtecknad av författaren Axel Sandemose. (som verkligen är läsvärd tycker jag)

- - -
Allt ljug är fult...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-12-28 02:07

Kabelpiraten:
Tro det eller ej men Larsho har tagit bort sitt inlägg efter att han blivit uppringd och hotad. Snacka om mafiametoder! Man anar inte ens hur allting hänger ihop innan man omedvetet råkar trampa på getingboet.

Larsho:
Jag vill bara klargöra en sak, jag har inte blivit hotad, vare sig av Pac eller Jorma

:roll:

Måste säga att jag är ledsen för din skull Larsho. Det kan inte vara roligt att vara slagträ i någon annans krig.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-28 12:56

EngelholmAudio skrev:Ja jösses. 8O

Folk ändrar och tar bort inlägg fram och tillbaka. Forum anklagas, kabelpulare (både företag och privatpersoner) anklagas för klåpare eller kopierare, forumägare anklagas för än det ena en det andra.

Tråkigt.
Tråkigt?
Tråkigt!

8)

Ja, det här va ta mig fan det värsta dynga jag sett nånsin på nått forum ever !!!
Frågan är om man nånsin törs slänga med elkabeln om man säljer nått?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Skiier

Inläggav Skiier » 2004-12-28 13:52

Då var det liv i sandlådan igen...

Men så här blir det väl när det är pengar inblandat. Om någon
tjänar en hacka på att kränga en kabel som egentligen kostar
en 50-lapp och sedan själv blir lite lurad så är cirkusen igång...

Skaffa ett 8-17-jobb istället och tjäna pengar som vanligt folk.
Då lär ni knappast bli varken förtalade eller förbannade.

Det enda sådant här leder till är att folk tappar intresset för
HIFI och förtroendet för de som tillverkar/säljer.

Till sist, om man har något otalt så tar man det med varandra.
Det, är vuxet...
Народ и армия едины

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-28 13:55

Skiier - inget dumt inlägg alls.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-12-28 14:45

"Då var det liv i sandlådan igen..."

Nähä ? Skojar du ? :wink:

Håller med ! Ta detta privat istället.
Man to man :twisted:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-12-28 15:28

jo det är ganska intressant att folk tycker att tex jorma ska jobba ideellt :lol:

895:- för en kabel handterminerad å med lite hokuspokus tycker jag inte är speciellt dyrt...det e ju liksom inte kabeln man betalar för utan tiden som personen lägger ner för å "göra" kabeln...

jag fixade ett par kablar idag...å jag skulle vilja ha bra mycket mer än 895:- om man då tänker att man kör lagligt med 68% skatt..

molsson

Inläggav molsson » 2004-12-28 16:04

Varken jpc2.5, Jpc2.5, jpc 2.5 eller Jpc 2.5 är registrerade varumärken. Alltså har inget brott begåtts.

Nu tar vi alla en glögg och lugnar ner oss.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-28 16:27

Haakan_W: Isf är Jorma väldigt långsam på att terminera kabel. Är väl inte ens någon lödning inblandad?

Kanske inte konstigt att köpehögtalare är så dyra om man måste betala för att någon snickrar lådan, löder filtret, monterar element och så vidare... :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-12-28 16:34

dawen skrev:Haakan_W: Isf är Jorma väldigt långsam på att terminera kabel. Är väl inte ens någon lödning inblandad?

Kanske inte konstigt att köpehögtalare är så dyra om man måste betala för att någon snickrar lådan, löder filtret, monterar element och så vidare... :roll: :wink:

dawen säg att det tar ca 30min - 1h att göra den...material 150:-

det e inte så jättebra timlön efter skatt iaf... terapijobb säger jag

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-28 16:37

895-150=745

Säg att han har administrativa kostnader på 145 kronor per kabel, då blir det 600 kronor.

Gör han en kabel på två timmar så blir det 300 per timme. Det borde kunna bli en godtycklig timlön efter skatt tycker jag, och då har jag gett honom två timmar till kabeln. På den tiden löder jag tio mikkablar och powernappar 8)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-28 16:59

Haakan_W skrev:jag fixade ett par kablar idag...å jag skulle vilja ha bra mycket mer än 895:- om man då tänker att man kör lagligt med 68% skatt..

Så vitt jag vet så är maximala statliga skatten 25%
har man en kommunalskatt på 29% blir det således 54%

Sen tillkommer sociala avgifter på 30% om man inte investerar pengarna i företaget förstås men det motkompenseras ju av att de första 300 kakorna kommer in med bara 29% skatt :)
Sen om man investerar i företaget som man bör göra med roliga maskienr osv så slipper man ju betala både skatt och moms på de slantarna.

Om det nu är så att han terminerar kablar för 600kr st så måste det ju räknas som en rackarns bra timlön, jag kan ju lunkandes sätta ihop över 2st/h :) Det hade varit värre om det varit något mer komplext som t.ex LTS kabeln med RC länk som säkert tog mig 8h att få ihop :D, och då är det 8h konstant slitgöra :D

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-28 17:00

895 - moms = 716

716 - butiksmarginal (säg 30%) = 550

550 - materialkostnad = 400

säg att det tar en h

400 - arbetgivaravgift = 308 spänn före skatt

Sen får man naturligtvis dra av all administration, tänka på att detta inte är heltid etc etc

Faktum är att det inte känns orimligt mycket. Ska man få ned kostnaden substantiellt är det automatisering som gäller så att man spotta ur sig några tusen kablar i timmen alternativt lego i Kina.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-28 17:05

Style skrev:895 - moms = 716

säg att det tar en h

Sen får man naturligtvis dra av all administration, tänka på att detta inte är heltid etc etc

Faktum är att det inte känns orimligt mycket. Ska man få ned kostnaden substantiellt är det automatisering som gäller så att man spotta ur sig några tusen kablar i timmen alternativt lego i Kina.

Mmm, och frågan man som konsument kan ställa sig är väl om man vill betala för hempulandet, för det verkar ju vara det som pengarna går till och inte nödvändigtvis till en ökad kvalitet.

Vill man vara elak skulle man kunna säga att priset är högt för att tillverkaren har ineffektiva tillverkningsmetoder. Men elak är ju inte jag, så jag säger väl inte det. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-28 17:07

Svante: Du undervisar väl t.o.m. i elak? :twisted:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-28 17:17

Det finns en kostnad som Ni glömmer här: utvecklingskostnaden.

Jorma har säkert lagt tusentals timmar på att lyssna sig fram till just denna kombination av kabel och kontakter. Slitsamt jobb som kräver en rejäl ersättning. :roll:

För visst hörs det skillnad på orginal och kopia? Det är väl DET man betalar för... :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-12-28 17:21

Style skrev:895 - moms = 716

säg att det tar en h

308kr/h tillverknings kostnad...hehe sen till kommer som du säger adm prylar samt post prylar...näfy fan

ok att göra 1-2kablar om dagen max...när man ser på tv å tar det lugnt, EFTER ordinarie arbete...men alltså heltid...då säljer man många kablar

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-28 17:44

mitt räkneexempel visar ganska tydligt hur absurt dyrt det blir om grejerna ska handgöras. Betvivlar starkt att kvaliten blir bättre jämfort mot en bra intrimmad automat eller några kineser.

I slutänden får man ju dessutom samma ljud som en vanlig nätsladd för én 50-lapp så hela affärsiden borde enligt alla standardbedömningsmallar vara dead in the water.
Dogmatisk Mac-Taliban

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-12-28 17:54

Ett utdrag ur "jantelagen"

Den berömda jantelagen misstolkas ganska ofta och används som försvar för klantskallar. När någon utsätts för en synpunkt som inte passar i smaken eller ett uns kritik så börjar det talas om jantelagen, vilket är en misstolkning. Jantelagen handlar i grova drag om att ingen är profet i sin egen hembygd, det som redan Bibeln talar om. Jantelagen säger inte: En ann´ är så god som en ann´ - vilket många vill tro.

Läs hela här: http://web.telia.com/~u86600410/jantelagen.html

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-12-28 17:58

Style skrev:mitt räkneexempel visar ganska tydligt hur absurt dyrt det blir om grejerna ska handgöras. Betvivlar starkt att kvaliten blir bättre jämfort mot en bra intrimmad automat eller några kineser.

I slutänden får man ju dessutom samma ljud som en vanlig nätsladd för én 50-lapp så hela affärsiden borde enligt alla standardbedömningsmallar vara dead in the water.

så sant håller med dig på alla (nästan) punkter...enda som skiljer oss åt är väl att om en kabel är ruggigt snygg....å kostade 1000:- skulle jag hellre köpa den än en annan som låter lika bra fast är kinagjord för 500...

fast hehe nu ere ju så att jag köper inga kablar alls :) jag trixar själv det e roligare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-28 18:18

dawen skrev:Svante: Du undervisar väl t.o.m. i elak? :twisted:

Ja, OK då, lite elak är jag väl då. :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-28 18:23

Isf är Jorma väldigt långsam på att terminera kabel. Är väl inte ens någon lödning inblandad?

Vad jag förstår så terminerar inte Jorma sin kabel, detta lejer han bort till elektronikföretag till kostnad 120:-/kabel. Detta enligt honom själv skrivet på HF.
Senast redigerad av JockScott 2004-12-28 18:45, redigerad totalt 1 gång.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-28 18:38

Vad är det Jorma gör då? Tar hand om vinsten? :roll:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi