hur långt ner i frekvens finns riktning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
roggaro

hur långt ner i frekvens finns riktning?

Inläggav roggaro » 2009-09-03 22:38

har grunnat på det här ett par dar...
kanske en dum fråga men ändå :oops:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-03 23:19

THX-normen 80Hz delning till subbas, är väl satt av den anledningen.
Skulle tro att delning vid 100Hz inte är något problem.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-03 23:45

Om du menar riktninghörsel, så brukar man väl säga att den slutar nånstans vid 100 Hz eller så.

Det är dock ganska lätt att göra fel om man försöker undersöka det eftersom alla högtalare har distorsion. Om högtalaren har mycket tredjeton och man spelar 50 Hz, så är det lätt att dra slutsatsen att man kan höra riktning vid 50 Hz, fast det är tredjetonen på 150 Hz som man hör.

Riktade högtalare kan man i princip göra till hur låga frekvenser som helst, men de blir större ju lägre ner de ska vara användbara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-09-04 00:19

tack Svante.
ja det kan nog vara skumt det där, men du klargjorde vad jag var ute efter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-04 00:35

Jag då ?

Att basar som ska användas till subändamål bör vara lågdistande, eller att man använder tillräckligt många, så att varje element inte behöver drivas till märkbar dist, tror jag diskuterats en hel del. :wink:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-09-04 02:21

f'låt :oops: jo men jag tänkte det hela i en trevägare om man säger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-09-04 07:25

Sen är det från person till person. Hade en uppställning med en lågt delad sub av hyffsad klass (NHT SW2P) som stod bak till höger i lyssningsrum on i princip ingen kunde höra den. En kompis vände sid däremot i princip omdelbart om vid lyssning och pekade ut den.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-09-04 09:28

Det går ju att höra "riktning" betydligt lägre än vad som stipuleras här. Allt beror ju på de rumsmässiga omständigheterna. Utan reflekterande ytor kan man ju i princip riktningsbestämma ljud hur långt ner i frekvens som helst... Svante, skärp dig nu! :wink:

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-04 12:30

Svante skrev:Om du menar riktninghörsel, så brukar man väl säga att den slutar nånstans vid 100 Hz eller så.

Det är dock ganska lätt att göra fel om man försöker undersöka det eftersom alla högtalare har distorsion. Om högtalaren har mycket tredjeton och man spelar 50 Hz, så är det lätt att dra slutsatsen att man kan höra riktning vid 50 Hz, fast det är tredjetonen på 150 Hz som man hör.

Riktade högtalare kan man i princip göra till hur låga frekvenser som helst, men de blir större ju lägre ner de ska vara användbara.

Här har vi något att bita i !!!!!!! :D :D :D

Och jag tror att högtalare då med hjälp av distorsion kan få en rakare frekvenskurva, är rent säker eftersom vissa högtalare hörs skit i basen så man får ont i magen men då enl. frekvenskurva är bra. Bompa bompa med råge.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-04 12:34

Nattlorden skrev:Sen är det från person till person. Hade en uppställning med en lågt delad sub av hyffsad klass (NHT SW2P) som stod bak till höger i lyssningsrum on i princip ingen kunde höra den. En kompis vände sid däremot i princip omdelbart om vid lyssning och pekade ut den.

Han kanske var synsk? Taikon?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-04 14:50

Hum skrev:
Och jag tror att högtalare då med hjälp av distorsion kan få en rakare frekvenskurva, är rent säker eftersom vissa högtalare hörs skit i basen så man får ont i magen men då enl. frekvenskurva är bra.

Vad var det jag sa, du är något på spåret.
Skulle dessa distade deltoner från baselementet sammanfalla exakt med en dipp i där de andra elementen är verksamma, så blir ju kurvan rakare. :)

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-04 22:59

På 1970-talet, när folk byggde hornhögtalare av hjärtans lust, hette det (t.ex. i R&T) att man inte kunde uppfatta riktning under 200-300 Hz. Och man var glad över att bara behöva ett bashorn ...
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-09-04 23:16

Hum skrev:
Nattlorden skrev:Sen är det från person till person. Hade en uppställning med en lågt delad sub av hyffsad klass (NHT SW2P) som stod bak till höger i lyssningsrum on i princip ingen kunde höra den. En kompis vände sid däremot i princip omdelbart om vid lyssning och pekade ut den.

Han kanske var synsk? Taikon?

Dömer du efter dig själv eller? Nej, bästa ingenjör jag haft förmånen att jobba med.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-09-05 22:25

Rimligtvis borde man kunna riktningsbestamma lagfrekvent muller om det ar tillrackligt langt bort. Tex smallen fran en fyrverkeripjas (med reservation for att det kan vara hogfrekvent information iblandad).

I ett bostadsrum ar val alla hogtalare utom dipoler rundstralande under 300 hz. Sen avtar formagan att riktningsbestamma. Rummets langd sammanfaller med en ungefarlig 70 Hz vaglangd vilket kanske ar bakgrunden till THX. Under denna ar det hart nar omojligt i ett ordinart rum. Sen kanske Herr Nattlord har en sub som avviker pa andra satt an frekvensmassiga (tex timing) vilket kan vara urskiljbart fran resten av uppstallningen.
Mvh J :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-09-05 22:44

Svante, hör du var åskan kom ifrån? Om man undantar markisensbidrag, vad har åskan för frekvensgång? Samma för varje knall?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-09-07 10:38

Harryup skrev:Svante, hör du var åskan kom ifrån? Om man undantar markisensbidrag, vad har åskan för frekvensgång? Samma för varje knall?

mvh/Harryup

Åskan är svår att riktningsbestämma p g a att den kommer långt i från, och det är knepigt att inte få med massor av reflexer från saker i väldigt olika riktningar.

På en slätt
är det lätt

men det är alltså den transient och det därtill hörande högfrekventare ljud som finns med som riktningsbestäms.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

jansch

Inläggav jansch » 2009-09-07 22:07

Nä Martin..... Det går inte att höra riktning hur långt ner som helst.
Om man är i ett frifältsrum, är det helt omöjligt att riktningsbestämma under 100Hz. Man blir helt störd av att ljudet bara finns som någon känsla i huvudet och i magen. Efter ett tag måste man gå ut när pulsen ökar och hjärnan inte kan reda ut begreppen.
O du har FLERA högtalare i ett frifältsrum får du inte grepp om om det är högtalaren bakom dej eller framför dej som producerar ljud vid låga frekvenser. En mindre högtalare på kanske 6,5 tum har dock så mycket övertoner (distorsion) att det krävs inte så mycket volym för att börja ana riktningen. En JBL K145 eller liknande med stor låda kan du köra med 100dB SPL utan att höra riktningen och det är j...t högt i ett frifältsrum (man blir spänd i magmusklerna)......

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-09-07 22:27

Då får jag väl i så fall revidera min utsago i så fall :) Ska göra ett test så småningom då jag designar mina hemmabiosubbar.

Återgå till Teknikforum