Sista klargörandet från kabelpiraten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-28 18:42

Han lyssnar såklart 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-28 19:36

Style skrev:mitt räkneexempel visar ganska tydligt hur absurt dyrt det blir om grejerna ska handgöras. Betvivlar starkt att kvaliten blir bättre jämfort mot en bra intrimmad automat eller några kineser.

I slutänden får man ju dessutom samma ljud som en vanlig nätsladd för én 50-lapp så hela affärsiden borde enligt alla standardbedömningsmallar vara dead in the water.

Har du hört eller bara påstår du? För jag har läst om du även menar alla nätkablar att de hörde en väldans skillnad när de kopplade från en vanlig och Nordost.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-28 19:37

mats: Skillnad ja, men vad säger att det var till det bättre?
Common sense is not that common.

The_logical

Inläggav The_logical » 2004-12-28 19:41

Kabelpiraten skrev:I mitt första inlägg har ett skrivfel inträffat vilket några mycket riktigt kommenterade. I stället för det fetmarkerade ordet ”först” skall det naturligtvis stå ”sist”.

Här vill jag kommentera det tekniska resonemanget som Jorma lade fram beträffande den ”för korta jordledaren”. Det resonemanget stämmer då man fastansluter en nätkabel inuti en apparat. Jordledaren skall släppa först om man av misstag råkar rycka loss sladden.

Mera från kabelpiraten

Jag märkte att mitt förra inlägg lästes av många med ”färgade glasögon”, dvs. man hakade upp sig på det man ville se mellan raderna eller tolkade det som stod i texten fel. Jag försökte vara så utförlig som möjligt men det verkar som jag behöver förtydliga vissa saker en gång till. Dessutom är det kanske dags att ge igen för allt förtal från Jorma och hans undersåtar. Hoppas att även forumets ägare, för egen skull, försöker att hålla sig opartisk här och inte plockar bort eller flyttar/modifierar mitt inlägg utan nu låter alla läsa det som följer. I annat fall, och med tanke på vad han hittills tillåtit, kan det hända att hans forum inte kommer att existera så länge till. Jag tänker inte hänga ut någon här mer än vad jag själv blivit uthängd och kommer att presentera enbart fakta som jag förfogar över. Så var så goda, läs nu noga det som följer;

Om jag ska kommentera Jormas bilder i hans första inlägg (se länken: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35566 ) om kabelpiraten:
- Bild 1 visar inte någon piratkopia så som Jorma påstår, utan det är en äkta JPC2.5 som jag bytte den fula gråa hylsproppen på och satte dit en svart dito. Resten av Jormas hantverk (under tiden han kanske fortfarande höll på med att lära sig att terminera kablar ) syns i form av det gråa böjskyddet som måste ha limmats med kontaktlim, eftersom det inte gick att få bort det. Denna kabel är modifierad såtillvida att den blivit terminerad med en finare stickpropp som är i gummi, fukttät och med ett böjskydd. Det är alltså en modifierad JPC2.5
- Bild 2 beskrivs på ett korrekt sätt. Men kabeln är fortfarande en, nu uppgraderad, JPC2.5
- Bild 3 visar också en JPC2.5. Stickproppen på bilden är Jormas (mer om det senare). Den enda modifieringen, förutom kapningen, jag gjorde här är att jag monterade en hylspropp med hela böjskyddet som hylsproppen är avsedd att monteras med. Här kan den opartiske och fackkunnige betraktaren kanske dra en slutsats om mitt hantverk; jag är nämligen inte tvungen att kapa två tredjedelar av det svårbemästrade böjskyddet (såsom Jorma gör) för att kunna trä det över den tjocka kabeln. Det är därför det viktiga böjskyddet har sin fulla längd på 30mm istället för de stympade 10mm på de kablar som terminerats av Jorma själv.
- Bild 4 är också en JPC2.5. Det kan man konstatera genom att se det oregelbundna mönstret på den glesa avskärmningsflätan, längst ner till höger. Man skiljer en JPC2.5 från ”piratkopian” genom bl.a. den glesa avskärmningen. Man kan tydligt se den inre isoleringen genom avskärningsflätan. En anmärkning på JPC2.5, som jag beskrivit i mitt förra inlägg, som ett tecken på kabelns låga mekaniska kvalitet. Observera ordet ”mekaniska”. Här har jag inte uttalat mig om kabelns elektriska kvalitet.
- Bild 5 visar nu för första gången en ”piratkopia”, eller låt oss kalla den APC2.5. Här kan man även se en kvalitetsskillnad mellan den glesa avskärmningsstrumpan på JPC2.5 och den täta dito på APC2.5. Eftersom antalet kardeler i avskärmningen på APC2.5 jämfört med JPC2.5 nästan är dubbelt så stort misstänker jag att även skillnaden i hållfastheten liksom brottgränsen vid dragningen förhåller sig på samma sätt. Den fotograferade JPC2.5 är av nyare datum och jag ser här att Jorma ändå tagit mina anmärkningar om stickproppen på allvar. Bra!
- Bild 6 visar samma som bild 5
- Bild 7 visar en JPC2.5. Jormas kommentar beträffande denna bilden har redan demonterats i mitt förra inlägg. Här handlade det för hans del om att, bland de som inte är experter på området, måla en skräckbild på en som vågade modifiera hans kabel (mera om ”hans” senare också).

Nu till lite matematik:
Jag sålde, under hösten 2003, 4st. äkta JPC2.5, och jag klargjorde i mitt förra inlägg, om hur det gick till. Inköpet hos Jorma gjordes 20 månader tidigare så det var väl inköpt för eget bruk? Av olika skäl var de alla modifierade och det har jag också förklarat varför.
Därefter har jag under året 2004 sålt några APC2.5. Dessa tillverkades i första hand för eget bruk men deras längd på 1,5m visade sig vara för korta efter ommöbleringen i den nya bostaden (läs mer om det i mitt förra inlägg) varför även dessa avyttrades. Jag har dock påpekat för köparen att det inte handlade om en JPC2.5 utan om en liknande, i mina ögon bättre, nätkabel som dock i sitt utseende påminner om en JPC2.5. Ibland har jag benämnt min kabel även som en JPC2.5SE.
En av köparna har redan framträtt här och påpekat detta. Jag hoppas att även de övriga 3-4 stycken hör av sig och bekräftar det. Det handlar inte om hundratals sådana, så som Jorma i sitt förtal hävdar.
Två saker gjode jag ändå fel (olagligt?) vid försäljning av mina APC2.5, och detta var obetänkt, förstår jag nu i efterhand.
- Ett: För att kringgå köparens märkesfixering avslöjade jag inte direkt att det inte var en ”äkta” JPC2.5. Det gjorde jag senare då jag kände att köparen ändå kommer att köpa min kabel eller om denne redan köpt den med returrätt. På så sätt fick denne inte känna sig lurad eftersom han kunde lämna tillbaka kabeln samtidigt som jag lyckades få honom att ta emot kabeln, utvärdera den själv och ta ställning efteråt. Sådant är nästan omöjligt annars via e-post eller per telefon. Jormas marknadsföringsmaskineri har kuvat många och vi har genom gårdagens debatt sett hur hans undersåtar bevakar hans kabelrevir. Jorma själv har genom sina fejkade mail aldrig framstått som någon seriös spekulant, så i vår mailväxling kom vi aldrig fram till kabelns rätta beteckning. Dock har han själv i sitt mail frågat mig om vad det är för skillnad mellan den annonserade kabeln och den som jag säljer eftersom jag i min annons nämnt att jag inte säljer den kabeln som syns på annonsbilden. Den delen av kommunikationen har den färgstarke häxjägaren naturligtvis inte presenterat. Jag hade, nämligen, ingen bild på APC2.5 så jag använde mig av en bild som jag hittat på nätet. Bilden visade en JPC2.5 som var väldigt lik min kabel, och jag ville på något sätt visa hur min kabel ser ut.

- Två: I ett eller två fall då jag sålde APC2.5 har affären gått oväntat fort och med få kontakter med köparen så jag hann inte i utgångsskedet avslöja ”bluffen” och har senare slarvat med det. Här har jag redan bett köparen att höra av sig i fall han vill lämna tillbaka kabeln. Jag ber om ursäkt för det och min avsikt här var inte något bedrägeri. I all iver att avyttra den kabeln som jag inte hade någon användning för längre inser jag nu att jag hamnat på andra sidan av det som, ur marknadssynpunkt, är tillåtet.

Diskussionen kring kabelpiraten igår har varit underhållande att läsa. Dock märker man vilka falanger, och den hierarki, som redan bildats på hifi forumet. De flesta drog diskussionen till det plan som de ansåg vara intressantast. Ingen eller få har kommenterat alla de förtal som Jorma har avfyrat i sitt första inlägg utan något belägg. Läs nu hans första inlägg en gång till och notera de monterade scenarierna kring kablar som ”köptes av mig och betalades med kommunens pengar”. Jorma är bra på att lägga ut snygga detaljerade bilder. Han skulle nu också kunna visa upp en bild på fraktsedeln med namnet på mottagaren (kontaktpersonen) till kablarna som betalats av kommunen, så som han påstår?
Eller förtalet därpå med ....”Krellförstärkare som han (alltså jag) har köpt in från utlandet och sedan hänvisat till Sverigeimportören Audionord när det har visat sig vara felaktigheter i apparaterna”.
Jag har själv haft 2st. KSA-300S som jag också köpte för eget bruk. Det handlade om ett köp från 1998 samt ett inbyte året 1999. Alltså: hit med apparatens beteckning, serienumret, köparens namn (som, jag vet, inte är Jorma själv) liksom dennes felbeskrivning, så reder vi ut det inför publik....när vi ändå hänger ut alla ”lögnare” och lögnare här.

Som jag redan tidigare sa, och nu har blivit ännu mer övertygad om, är att vi här har en ”Råttan i Pizzan-historia” vars främsta uppgift är att svartmåla och utplåna någonting som eventuellt luktar konkurrens på nätkabelmarknaden. Men ack vad fel man kan ha ibland och trampa i klaveret. Och nu är det kanske min tur att ge igen?! Först tänkte jag stämma Jorma för allt förtal via nätet. Ställning till detta har jag ännu inte tagit. Under tiden jag funderar på det tänker jag berätta lite fakta om hans kablar, ”varumärkesintrång”, liksom vinster och förluster här som även han påtalat.

Jorma är ingen kabeltillverkare om någon nu trodde det. Han terminerar dem bara. Det enda han tillverkar är rykten och förtal. Jag kan inte säga vart han köper råvarorna till det som sen blir JPC2.5 men vid lite efterforskningar kom jag fram till följande fakta:
- Själva kabeln i lösa meter kan man beställa bl.a. via ”ELPROMAN” i Stockholm och en bild på den kabeln med beteckningen ÖPVC NRSD 2,5mm2 hittar man i ELPROMANS katalog under artkelnummer 495403-00. Priset på kabeln ligger på cca 20kr per meter i fall man köper en rulle på 50m. Detta är ett inköpspris som gäller för företagsägare. Jag som privatperson kunde inte handla där utan fick leta på annan plats och till helt andra priser.
- Stickproppen till den JPC2.5 som jag köpte från Jorma hittar man fortfarande i Biltemas katalog och med ett pris på 19,90kr. Detta är ett konsumentpris vilket gör att Jorma som företagare kanske kan få det där, eller någon annanstans, till halva priset.
- Hylsproppen finns att köpa på flera olika ställen. Priset på den är ungefär likadant som på stickproppen.
Ingredienserna till en JPC2.5 kostar alltså inte mer än 50kr. Oh...jag glömde den svarta dekalen med beteckningen. Kanske är det den som kostar de resterande hundralappar som tillsammans med alla andra avgifter blir till 895kr, som den kabeln säljes för (om jag nu minns rätt). Debatten liksom bedömningen om vinsten, som Jorma själv drog igång, och nu i fråga om hans egna kablar, överlämnar jag till publiken.

Jag kommer inte att kommentera det här fallet mera via nätet utan eventuellt endast inför en behörig jury. De som vill veta mer kan höra av sig via e-post. För uppgiften beträffande min e-postadress kan man vända sig till Jorma som jag härmed utnämner till min PR-representant. Detta inte minst med tanke på att han i sina hot hävdar att han ”vet mer om mig än vad jag själv någonsin vetat”.
Du som mailar till mig lämna Ditt telefonnummer i fall Du vill ha ett svar. Bara så jag kan kolla vem det verkligen är som mailar.
Och inga fler mail med olaga hot, Jorma!! Den som värnar om lagen bör också själv respektera den. Eller för att citera lite ur Dina hotbrev: ”Det enda sättet du kan slippa undan är att flytta till Sydamerika”.

”IL PIRATA”

Jag håller med till 100%. Klart du har rätt!!
MVH/Lasse

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-28 23:21

Dawen, dom sa att det blev bättre.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-29 00:23

Jorma skrev:Av dom 875 kr som 1,5 meter kostar avgår 20% moms = 175
Butiksmarginalen är 45% av det återstående kabelpriset = 700-315=385
Termineringen av kabeln kostar 120 kr/st = 275 kr kvar.

Jorma, du skrev detta i ett annat forum. Men jag hänger inte med riktigt i din momsberäkning. Bortsett från att momsen väl är 25 %, så verkar det konstigt att det är du som ska stå för momsen på butikens marginal? Deras omomsade marginal är alltså enligt ovan närmare 59 % ? Torde vara ett unikum inom återförsäljarleden. Med tanke på att du med sådana avtal knappt gör någon vinst överhuvudtaget så undrar man varför du fortsätter tillverka kablar. De enda som tjänar på det är ju återförsäljarna. Är det inte bättre om andra aktörer som kan tjäna pengar på verksamheten, som kabelpiraten t ex, tar över? Varför motverka detta då du ändå uppenbarligen inte har något eget ekonomiskt intresse av din kabeltillverkning?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-29 00:24

mats skrev:Dawen, dom sa att det blev bättre.

Placebo?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-29 00:57

momsen blir 20 om man räknar "bakåt" som Jorma gjort. Eftersom han som tillverkare har flera (?) ÅF, blir det många bäckar små...Så även om det ser ut att bli väldigt liten marginal (fast det tycker jag inte att det verkar bli), så går det nog att få det att funka om man är en smart affärsman. Vilket Jorma kan tänkas vara...

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-29 01:13

Jag får nog förtydliga. Eller kanske ta det den andra vägen istället.

Jag tar alltså ut 265 + 120 (för terminering) = 385 kr ex. moms när jag säljer till butik. Dom lägger på 315 kr (ex moms) vilket gör 700 kr och dom har då en marginal på 45% av det priset.
700 kr plus moms 25% blir 875 kr till slutkund.
Om du räknar baklänges som jag gjorde i det tidigare inlägget så blir momsen 20% när den dras av. 875 minus 20% moms = 700 kr.

(jag hade skrivit fel tidigare med 275 som alltså skall vara 265 kr)

rhenrics skrev:
Jorma skrev:Av dom 875 kr som 1,5 meter kostar avgår 20% moms = 175
Butiksmarginalen är 45% av det återstående kabelpriset = 700-315=385
Termineringen av kabeln kostar 120 kr/st = 275 kr kvar.

Jorma, du skrev detta i ett annat forum. Men jag hänger inte med riktigt i din momsberäkning. Bortsett från att momsen väl är 25 %, så verkar det konstigt att det är du som ska stå för momsen på butikens marginal? Deras omomsade marginal är alltså enligt ovan närmare 59 % ? Torde vara ett unikum inom återförsäljarleden. Med tanke på att du med sådana avtal knappt gör någon vinst överhuvudtaget så undrar man varför du fortsätter tillverka kablar. De enda som tjänar på det är ju återförsäljarna. Är det inte bättre om andra aktörer som kan tjäna pengar på verksamheten, som kabelpiraten t ex, tar över? Varför motverka detta då du ändå uppenbarligen inte har något eget ekonomiskt intresse av din kabeltillverkning?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-29 01:32

Jorma skrev:Jag får nog förtydliga. Eller kanske ta det den andra vägen istället.

Jag tar alltså ut 265 + 120 (för terminering) = 385 kr ex. moms när jag säljer till butik. Dom lägger på 315 kr (ex moms) vilket gör 700 kr och dom har då en marginal på 45% av det priset.
700 kr plus moms 25% blir 875 kr till slutkund.
Om du räknar baklänges som jag gjorde i det tidigare inlägget så blir momsen 20% när den dras av. 875 minus 20% moms = 700 kr.

(jag hade skrivit fel tidigare med 275 som alltså skall vara 265 kr)

Ok jag är med. Men jag tycker ändå ÅF marginalen luktar ocker lång väg. Du momsar ju och skattar på dessa 385 vilket innebär hur mycket i nettovinst, 150 kr/kabel? Oräknat materialkostnaden, all administration, emballering, frakt etc. Det kan ju inte vara för pengarna du gör det, eller har jag missat något?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-12-29 02:11

Jag köpte mina JPC2.5 direkt från Jorma, utan någon inblandning av butik. Tillverkare --> konsument.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-29 02:55

Butikerna har alltså ganska goda marginaler på Jormas kablar, undra om det ser likadant ut på alla Hifi produkter? 10% rabatt vid handel ska ju inte vara några problem vad det verkar.

Sen har ju Jorma skrivit att han säljer de mesta kablar inom sverige direkt ut till kund, så om man tycker att hans marginaler med butiksexemplet ser snåla ut så är de nog ändå lönsamt.
Senast redigerad av JockScott 2004-12-29 02:58, redigerad totalt 1 gång.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2004-12-29 02:57

rhenrics skrev:Ok jag är med. Men jag tycker ändå ÅF marginalen luktar ocker lång väg. Du momsar ju och skattar på dessa 385 vilket innebär hur mycket i nettovinst, 150 kr/kabel? Oräknat materialkostnaden, all administration, emballering, frakt etc. Det kan ju inte vara för pengarna du gör det, eller har jag missat något?

Möjligtvis har jag fel i detta men oftast så har ett företag produkter som inte genererar någon vinst alls. Filterkomponenter är ett bra exempel på detta. Anledningen är att locka kunder. Köper kunden nått litet och blir nöjd så kommer han/hon kanske tillbaka för att handla de dyrare produkterna med bättre marginal.

ÅF:s marginaler kan jag inte kommentera men även deras eventuella vinst lär inte vara så speciellt hög med alla avgifter/skatter är avdraget.

Mvh // Mattias S
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-29 03:01

ÅF:s marginaler kan jag inte kommentera men även deras eventuella vinst lär inte vara så speciellt hög med alla avgifter/skatter är avdraget.

Deras vinst är ganska lätt att räkna ut, 700:- - 385:- = 315:- per kabel, ovanligt hög siffra i återförsäljarled om du frågar mig.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-12-29 04:02

Inte för att märka ord, men deras vinst är inte 315:- per kabel, möjligen deras marginal. Även butiken har löner, sociala avgifter, arbetsgivaravgifter, lokalhyra, värme, el, räntor, vinstskatt osv att betala innan det som blir över kan kallas vinst. När det gäller marginalerna så är dom nog i den storleken när det gäller kablar och andra tillbehör. På CD-spelare, förstärkare och för att inte tala om TV, så är dom nog klart mindre.

/Jonas

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-29 04:26

Naturligtvis, marginal per kabel ska det vara som jag syftade på och kanske kunde missförstås(nämnde marginal i inlägget före). Ändå en hög siffra tycker jag.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-29 08:16

På tillbehör ligger marginalen normalt högre än på apparater och högtalare.
45 till 50 % eller mer i marginal är det minsta som butikerna räknar med på tillbehör och kablar och obs vi snackar inte om Siba eller Onoff som har lägre marginaler, men som också bygger på massförsäljning.
Och det finna butiker i Sverige som inte vill sälja mina kablar då dom tycker att jag satt marginalen för lågt.
Dom vill kunna ge mera prutmån till kunderna säger dom.
Ok sa jag till dom. Vi höjer priset med 25% så kan kunderna pruta 20% och så blir alla glada :wink:
Apparater och högtalare ligger marginalen normalt på 35 till 40% i
butik.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-29 10:05

Ranefjord skrev:Jag köpte mina JPC2.5 direkt från Jorma, utan någon inblandning av butik. Tillverkare --> konsument.

Det låter ju som att kabelpiraten också köpt sina kablar direkt från Jorma.

Jorma: det känns ju lite larvigt att säga hur liten din vinst är pga ÅF ifall du säljer lika många kablar själv med 3 gånger så hög vinst :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-29 10:55

När TAG "gav upp" i England så sålde ett antal återförsäljare ut all sin utrustning, och det med 50% rabatt. I samband med detta så råkade det avslöjas att i alla fall TAGs pris till återförsäljarna - kundens listpris gav en marginal på 45-50%. Detta då på massivt dyr elektronik.

Ett annat exempel, TAG återigen, är att t.ex. Reference Audio säljer ut all TAG elektronik som de har på lager till 50% av listpriset.

Så marginalen på sådan exklusiv (?) elektronik ligger i samma härade som kablar och annat löst tillbehör.

Så Jormas förklaring till återförsäljarmarginal stämmer.

Men seda så säljer ju Jorma kablar direkt och då gör han bevisligen dubbel vinst ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-29 11:06

*gäsp* den här tråden har jobbat övertid alldeles för länge redan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-29 12:56

JonasNilsson skrev:Inte för att märka ord, men deras vinst är inte 315:- per kabel, möjligen deras marginal. Även butiken har löner, sociala avgifter, arbetsgivaravgifter, lokalhyra, värme, el, räntor, vinstskatt osv att betala innan det som blir över kan kallas vinst. När det gäller marginalerna så är dom nog i den storleken när det gäller kablar och andra tillbehör. På CD-spelare, förstärkare och för att inte tala om TV, så är dom nog klart mindre.

/Jonas

Jo men tillverkaren har ju också dessa utgifter, utöver forskning och utvecklingskostnader, materialkostnader, tillverkningskostnader (maskiner, underhåll etc), garantiåtagande osv. Att återförsäljarmarginalen är så hög (~50/50) är för mig faktiskt förvånande, snacka om minimal insats och maximal utdelning.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-29 13:10

Jag jobbar med utveckling och tillverkning och har också haft svårt att smälta de siffror du nämner, rehnrics. Men faktum är att utan försäljning spelar det ingen roll hur bra produkt man har. Det måste kosta. Tyvärr. Tricket är att som utvecklare blanda sig i och ta kontrollen över försäljningen :twisted:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-29 13:48

Belker skrev:Jag jobbar med utveckling och tillverkning och har också haft svårt att smälta de siffror du nämner, rehnrics. Men faktum är att utan försäljning spelar det ingen roll hur bra produkt man har. Det måste kosta. Tyvärr. Tricket är att som utvecklare blanda sig i och ta kontrollen över försäljningen :twisted:

Ja, man får väl hoppas att tillverkare börjar satsa lite mer på att sälja direkt till slutkund istället för via ombud. Enkla orderläggnings-och lagerföringssystem via någon lika enkel webapplikation torde räcka. Blir det något fel på apparaten kan jag ju lika gärna skicka den direkt till tillverkaren istället för att gå till en återförsäljare och låta honom göra det. Som ett enkelt exempel skulle en tillverkare t ex kunna öka sitt försäljningspris med 40 % samtidigt som priset till slutkund sänks med 30 %, bara genom att skippa mellanledet.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-29 14:01

rhenrics skrev:Som ett enkelt exempel skulle en tillverkare t ex kunna öka sitt försäljningspris med 40 % samtidigt som priset till slutkund sänks med 30 %, bara genom att skippa mellanledet.
Vet PRECIS vad du pratar om...

8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-29 14:06

Ok, så i Hifi branschen är marginalerna så pass goda. Kan väl säga att i den bransch jag arbetar med så är det absolut inga 35-50% och kanske mer...Snarare 20-30%

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-29 14:12

EngelholmAudio skrev:
rhenrics skrev:Som ett enkelt exempel skulle en tillverkare t ex kunna öka sitt försäljningspris med 40 % samtidigt som priset till slutkund sänks med 30 %, bara genom att skippa mellanledet.

8)

I situationen att Åf lägger på 100 % på sitt inköpspris, dvs tar ut en marginal på 50% vid försäljning till slutkund, så kan man om man skippar det ledet sänka priset till slutkund med 30 % samtidigt som tillverkaren höjer sitt pris med 40 %.

Ex: pris till slutkund 100 kr. Sänkning med 30 % ger pris till slutkund 70 kr. Men om priset till slutkund med Åf inblandad är 100 kr så är tillverkarens försäljningspris till Åf 50 kr. Vid direktförsäljning till slutkund för 70 kr så innebär det en ökning av tillverkarens försäljningspris från 50 kr till 70 kr, dvs en ökning med 40 %. Är du med?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-29 14:32

rhenrics skrev:
EngelholmAudio skrev:
8)

I situationen att Åf lägger på 100 % på sitt inköpspris, dvs tar ut en marginal på 50% vid försäljning till slutkund, så kan man om man skippar det ledet sänka priset till slutkund med 30 % samtidigt som tillverkaren höjer sitt pris med 40 %.
Ex: pris till slutkund 100 kr. Sänkning med 30 % ger pris till slutkund 70 kr. Men om priset till slutkund med Åf inblandad är 100 kr så är tillverkarens försäljningspris till Åf 50 kr. Vid direktförsäljning till slutkund för 70 kr så innebär det en ökning av tillverkarens försäljningspris från 50 kr till 70 kr, dvs en ökning med 40 %. Är du med?

Jag förstod första gången. Mina egna produkter är prissatta med extremt låga marginaler och utan tanke på ÅF.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-29 14:41

EngelholmAudio skrev:Jag förstod första gången. Mina egna produkter är prissatta med extremt låga marginaler och utan tanke på ÅF.

Ok, svårt att veta när folk är ironiska eller ej :wink:

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-12-29 15:30

Oavsett sakfrågan så tycker jag det tyder på integritet och mod att vara så frispråkig med sina kostnader och marginaler som Jorma nu har varit. (Gissar att det är en och annan butik som kanske inte är så glad över detta...)

The_logical

Inläggav The_logical » 2004-12-29 23:48

Kabelpiraten skrev:
Annars funderar jag på att hänga ut hela det fascistforumet i kvällspressen.

:lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi