Fler mätövningar på rum, inkl bilder

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Fler mätövningar på rum, inkl bilder

Inläggav Kitchenmaster » 2009-09-08 09:23

Min gode vän Micke5721 och jag genomförde förra helgen några mätningar i hans dedikerade hemmabiorum/lyssningsrum. Här är ett försök till redovisning för vad vi kom fram till. Trevliga, relevanta synpunkter och allmänt glada tillrop mottages tacksamt! :)

* Mätprogram: Tombstone.
* Mätmic 1 Från en Denon receiver som en snäll arbetskamrat lånade ut.
* Mätmic 2: Från en Sony receiver som min (även han snälle) svåger lånade ut.
* Ovanstående micar mätte i princip identiskt (under 0,5 dB olika) upp till ca 5 KHz.
* Ljudkort/dator var min bärbara dator med inbyggt halvkasst ljudkort.
* Fronthögtalare: pi60 (över 80 Hz)
* Basmoduler: X2 (under 80 Hz)
* Filter: CR80S
* Rummet verkar ha väggar med träreglar som är relativt eftergivliga. Tretex i 3 av väggarna, förutom högtalarväggen som har dubbelt gips ovanpå 45*45 reglar.
* Rummet är ca 3,6 meter brett och 5 meter långt. (Fritt ur minnet, Micke får rätta mig om jag har fel)
* Rummet är relativt kraftigt dämpat, efterklangen upplevs som kort. Inte lika väldämpat som källaren i Lahäll, men väldigt mycket mer dämpat än ett normalt vardagsrum. Det är behagligt att samtala och lyssna på musik i rummet, man får ett inre lugn av att uppehålla sig i det rummet i brist på bättre beskrivning.
* Med basarna placerade bredvid pi60 tappar ljudet så mkt i nivå mellan 50-80 Hz att ljudet subjektivt trots allt blir bättre med basarna bakom lyssningsplats tack vare rakare frekvensgång. X2:orna har ju tack och lov så låg dist att de därför blir svåra att riktningsbestämma.
* Den kraftiga resonansen (min subjektiva bedömning) passar in på första längdresonansen. Utgår därför från att det är den som spökar i mätningarna.
* Lite bilder på rummet finns på minhembio: här.

Mina erfarenheter från egna rumsmätningar är mycket begränsad, men utifrån vad jag läst mig till på bl.a. faktiskt så tolkar jag kurvorna som att frekvenskurvan i basen är riktigt bra, förutom en bred och relativt stor peak vid 30-35 Hz. Om hela peaken gick att eliminera så skulle möjligen basnivån under 80 Hz kunna höjas något, tycker jag.

Vi försökte oss på att lägga in ett PVC-rör med ca 19 cm diameter och ca 2,5 meter långt, men effekten blev marginell vilket vi också hade en farhåga om. Det krävs troligen betydligt större volymer för att ge den effekt som behövs för att sänka nivån vid en så låg frekvens.

Några funderingar som du kanske kan hjälpa till med ett svar på:

1. Vad är din åsikt om kurvorna nedan? Tycker du de ser ljudmässigt bra eller dåliga ut?
2. Hur skulle en lämplig basabsorbent se ut för att ge någon effekt vid 30-35 Hz?
3. Är det lämplig att plocka bort den resonansen, eller skall den finnas där för att ge rätt känslan av att vara i ett rum?
4. Var skulle du placera en sådan basabsorbent i just detta rum?

Säkert har jag glömt flera relevanta uppgifter, så fråga eller påpeka gärna om något verkar konstigt. Gissar även att Micke har en del han vill fylla på med eller kommentera.

Ritning på rummet (Nej, det är inte min 5-årige son som ritat) :oops:
Bild

Mätning A - Lyssningsplats
Bild

Mätning B - Bakom vänster pi60
Bild

Mätning C - Vid vägg till höger om lyssningsplats
Bild

Mätning D - På höger prof X
Bild

Edit: Nu har jag ändrat ovanstående diagram så de visar de mer detaljerade mätkurvorna.

Edit 2: Nu har jag lagt de kurvor som jag tolkat är mer korrekta. (L i stället för L-R i Tombstone)
Senast redigerad av Kitchenmaster 2010-09-22 20:45, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-08 10:18

Två saker:

De ser lite för jämna ut. Såna här kurvor brukar vara taggiga som satan av alla rummets reflexer. Något har hänt vid inspelningen.

Den så kallade pappersbredden brukar vara 50dB, från exempelvis -25 till +25. Varför inte Svante fixar så att Tombstone startar i det läget är en gåta, men som det är nu med runt 100dB pappersbredd så är det svårt att med ögat göra en snabb översikt. :)
Det fixar man lätt genom att dra i skalorna på vänstersidan innan skärmdumpen.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-08 10:50

hur frekvenskurvan ser ut mätt i rum säger väl egentligen väldigt lite om hur högtalaren upplevs i rummet, man ska väl mäta på ett annat sätt för att få en bättre överensstämmelse mellan mätkurva och upplevd frekvenskurva

skriver jag trots att jag inte läst en rad i inläggen ovan
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2009-09-08 11:18

Aha, det är där man ändrar skalan. :) Jag har letat i programmet utan att hitta det. När jag ändrar skalan kommer en annan graf fram som nog är den rätta. Den ser i.o.f.s. tämligen likadan ut, men betydligt taggigare, precis som du skriver. Lägger ut de kurvorna ikväll.

Tack för hjälpen med kurvorna!

KarlXII skrev:Två saker:

De ser lite för jämna ut. Såna här kurvor brukar vara taggiga som satan av alla rummets reflexer. Något har hänt vid inspelningen.

Den så kallade pappersbredden brukar vara 50dB, från exempelvis -25 till +25. Varför inte Svante fixar så att Tombstone startar i det läget är en gåta, men som det är nu med runt 100dB pappersbredd så är det svårt att med ögat göra en snabb översikt. :)

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2009-09-08 12:16

Hej på er,

Som Kitchenmaster skriver blev kurvan klart taggigare efter lite justeringar i Tombstone men den stora breda puckeln vid 30-35 Hz är likväl kvar, så huvudfrågorna kvarstår dvs:

1. Vad är din åsikt om kurvorna nedan? Tycker du de ser ljudmässigt bra eller dåliga ut?
2. Hur skulle en lämplig basabsorbent se ut för att ge någon effekt vid 30-35 Hz?
3. Är det lämplig att plocka bort den resonansen, eller skall den finnas där för att ge rätt känslan av att vara i ett rum?
4. Var skulle du placera en sådan basabsorbent i just detta rum?

VH Micke

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2009-09-08 21:54

Nu har jag (efter feedback från Kalle dussin) ändrat bilderna så nu bör de visa rätt kurvor, d.v.s. de mer detaljerade. Dessutom är upplösningen i Y-led ca 50 dB. Skillnaderna mot de kurvor med lägre upplösning är små, men de nya är naturligtvis betydligt mer taggiga.

En fundering jag kom på efter vår mätövning är hur systemet skulle låta med en prof X längst bak till höger i rummet och en längst fram till vänster. Har läst att det kan ge en obekväm "mitt-i-huvudet-effekt" på basljud, men vi får nog allt prova och göra en lyssningsbedömning samt en till mätövning. :)

Då det verkar vara längden på rummet som ställer till det borde ovanstående placering kunna minska peaken vid 30-35 Hz, tänkte jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-09 07:30

Ingvar Öhman hade i en annan tråd synpunkter på att den först anländande ljudvågen ska komma framifrån. Du har ju basmodulerna bakom lyssningsplats. Vid annat tillfälle har han nämny att basabsorbtion bör ske efter det att basen har passerat lyssningsplatsen.

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2009-09-09 10:44

Tack för svaret Roger!

Ringde faktiskt Ingvar och diskuterade eventuella ljudmässiga nackdelar vid placeringen av basmodulerna bakom lyssningsplatsen. Han sade att det per automatik inte behöver bli dåligt bara för att de står bakom lyssningsplatsen. Med cr80s som jag använder så delas de förövrigt så pass brant att basmodulerna är oerhört svåra att lokalisera.

Jag hade dock ställt basmodulerna fram om det hade varit praktiskt möjligt, men då de både låter och mäter betydligt sämre placerade vid högtalarväggen så faller den placeringen bort. Skall senare idag eller i morgon försöka få ut en bild som visuellt förklarar varför jag upplever en främre placering så mycket sämre att den bakre placeringen är att föredra, trots eventuella psykoakustiska nackdelar.

VH Micke

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-09 11:06

Kitchenmaster skrev:Aha, det är där man ändrar skalan. :) Jag har letat i programmet utan att hitta det. När jag ändrar skalan kommer en annan graf fram som nog är den rätta. Den ser i.o.f.s. tämligen likadan ut, men betydligt taggigare, precis som du skriver. Lägger ut de kurvorna ikväll.

Tack för hjälpen med kurvorna!

KarlXII skrev:Två saker:

Vilket ljudtryck har du mött vid? Det ser ut som 60db? Isåfall ligger peaken vid 30hz nära 15db över. Ser lite mycket ut. Upplever du ljudet som aningen "bottentungt"?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2009-09-10 12:59

steveo1234 skrev:Vilket ljudtryck har du mött vid? Det ser ut som 60db? Isåfall ligger peaken vid 30hz nära 15db över. Ser lite mycket ut. Upplever du ljudet som aningen "bottentungt"?

Lustigt att just du frågar. Jag har börjat läst igenom din intressanta medlemspresentation för att se vilken typ av parametrisk eq du använder, men haft för mkt med jobbet attt göra så jag har inte hunnit läst igenom hela tråden. Vill minnas att du använder och förespråkar parametrisk eq?

Mjo, den nästan allra djupaste basen mullrar på rätt rejäljt, men det har inte varit så att jag (eller ägaren Micke heller tror jag) upplevt ljudet som väldigt överdrivet basbetonat. Innan vi mätte rummet så sammanfattade Micke flytten av basmodulerna från högtalarvägg till bakre vägg ungefär så här:

1. Den allra djupaste basen tappade i nivå efter att basarna flyttades bak.
2. Nivån mellan typ 40 - 80 Hz ökade dock väsentligt jämfört med tidigare.
3. Tonkurvan upplevs helt klart rakare med bakre placering. :)

När vi gjorde mätningen så fick vi ju det tydligt verifierat även mätmässigt. Det är möjligt och troligt att om 30 Hz-resonansen skulle försvinna så skulle ljudet upplevas ännu naturligare med bättre artikulation.

RogerGustavsson: Nedan är den kurva vi mätte upp med enbart pi60 som fullregister, d.v.s den kurva som baskällor placerade vid högtalarväggen ger. Den mörkare/skarpare kurvan är pi60 och den grå/svagare linjen är den med prof X placerade bak, för att ge en tydligt jämförelse mellan främre och bakre placering av baskällorna.

Bild

Edit: Nu har jag lagt de kurvor som jag tolkat är mer korrekta. (L i stället för L-R i Tombstone)
Senast redigerad av Kitchenmaster 2010-09-22 20:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-10 14:51

Kitchenmaster skrev:
steveo1234 skrev:Vilket ljudtryck har du mött vid? Det ser ut som 60db? Isåfall ligger peaken vid 30hz nära 15db över. Ser lite mycket ut. Upplever du ljudet som aningen "bottentungt"?

Lustigt att just du frågar. Jag har börjat läst igenom din intressanta medlemspresentation för att se vilken typ av parametrisk eq du använder, men haft för mkt med jobbet attt göra så jag har inte hunnit läst igenom hela tråden. Vill minnas att du använder och förespråkar parametrisk eq?

Mjo, den nästan allra djupaste basen mullrar på rätt rejäljt, men det har inte varit så att jag (eller ägaren Micke heller tror jag) upplevt ljudet som väldigt överdrivet basbetonat. Innan vi mätte rummet så sammanfattade Micke flytten av basmodulerna från högtalarvägg till bakre vägg ungefär så här:

1. Den allra djupaste basen tappade i nivå efter att basarna flyttades bak.
2. Nivån mellan typ 40 - 80 Hz ökade dock väsentligt jämfört med tidigare.
3. Tonkurvan upplevs helt klart rakare med bakre placering. :)

När vi gjorde mätningen så fick vi ju det tydligt verifierat även mätmässigt. Det är möjligt och troligt att om 30 Hz-resonansen skulle försvinna så skulle ljudet upplevas ännu naturligare med bättre artikulation.

RogerGustavsson: Nedan är den kurva vi mätte upp med enbart pi60 som fullregister, d.v.s den kurva som baskällor placerade vid högtalarväggen ger. Den mörkare/skarpare kurvan är pi60 och den grå/svagare linjen är den med prof X placerade bak, för att ge en tydligt jämförelse mellan främre och bakre placering av baskällorna.

Bild

Jag skulle inte nödvändigtvis säga att jag är "EQ-förespråkare". Däremot är jag förespråkare av en jämn tonkurva (dvs med kurva med få lokala peakar/dalar vilket är en helt annat sak än en rak tonkurva). Lyckas man uppnå det med bara placering och basfällor så är ju superbra. Bäst är såklart att slippa använda EQ helt och hållet, men tittar man på mätningar i rum så är det sällan det inte går att få stora förbättringar med korrekt applicerad EQ.
Med det sagt, så..
Själv hade jag en ganska kraftig peak mellan 30-50 hz innan jag började EQà. I början hade jag ingenting emot det, snarare tvärtom, det gjorde att lyssningen blev mer fysisk. Men, ju mer jag lyssnade så upptäckte jag hur tröttsamt det var att denna delen av frekvensspektrat vad så överbetonad och liksom tog över hela ljudbilden, oavsett vad jag lyssnade på. Jag misstänker att det kanske är så för dig också? En 30hz ton som är så påtaglig är ju rejält hörbar och det är väldigt härligt när den "färgningen" försvinner. Tyckte i alla fall jag.
Kurvan du visar på är däremot väldigt jämn och fin, även om man kanske kan tycka att den ligger för högt i nivå jämfört med huvudhögtalarna. Enda sättet att ta reda på det är nog att antingen se om man stör sig på höjningen efter lång tids lyssning, alternativt justera ner den och se om man upplever en förbättring. Om jag minss rätt så är pX en portad låda? Lättaste sättet att få ner peaken blir ju i så fall att plugga igenom portarna.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-02-21 16:21

Nu har Micke köpt en 31 bands eq för att försöka minimera den enorma peaken vid ca 30 Hz som hans rum är drabbad av. Kurvorna före – efter syns nedan, där den mörka kurvan är efter eq och den ljusa kurvan utan eq.

Bild

20 Hz: 0 dB
25 Hz: 0 dB
30 Hz: - 12 dB
40 Hz: - 12 dB
50 Hz: 0 dB
60 Hz: 0 dB
80 Hz: - 6 dB
Allt ovanför 80 Hz: - 12 dB

Vi upplever båda en betydligt naturligare återgivning efter eq-insatsen, men vi fick laborera en del med den generella nivån till basarna för att undvika ett tunnt/ljust ljus.

Mellan 50-60 Hz finns det fortfarande kvar en del problem, men vi utgår från att det är utsläckningar. Nivån vid dessa frekvenser verkar inte vilja följa med upp i nivå, vilket även framgår i nedanstående kurvor (tiltfunktionen).

Nedan syns effekten hemma hos Micke av max vs min på ”tiltfunktionen” (kommer inte ihåg vilket det officiella namnet är) i CR80s, med endast Prof X2 inkopplade. Observera att detta endast visar hur det ser ut uppmätt hemma hos Micke. Hos någon annan kanske det ser ut på något annat sätt.

Bild

(hittade inte igen denna kurva, så denna är fortfarande L-R, vilket ger smärre mätfel)
Senast redigerad av Kitchenmaster 2010-09-22 20:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-21 16:25

Jag får gissa: Båda basmodulerna står antingen mot samma vägg i ett slutet rum?

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-02-21 20:46

steveo1234 skrev:Jag får gissa: Båda basmodulerna står antingen mot samma vägg i ett slutet rum?

Japp, X2 placerade mot bakvägg. Längre upp i tråden har jag lagt in en ritning som visar hur de är placerade. Hans rum gör det svårare att få ett vettig basåtergivning med basare vid främre (högtalar-) väggen, jämfört med basarna bakom lyssningsplats. Åtminstone tycker vi subjektivt att det blir bättre och mätningarna verkar ju också bekräfta det.

Ovan finns även mätningar som visar skillnad mellan främre och bakre basplacering.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2010-02-22 01:46

pi60 verkar väldans baskapabla redan utan basmodulerna, trevligt med lite headroom!

Om högpassfiltret till pi60 är flackt kan det kanske vara idé att även prova portpluggar i pi60? Hörnstödet kanske spelar igenom trots högpassfiltreringen?

"Absorbentröret", var lade ni det, och var låg öppningen? Gissar att öppningen är lämplig att lägga i ett tryckmax för problemfrekvensen, sannolikt i ett hörn nära golvet eller taket, långt från dörröppning eller fönster.

När kom problemen vid 50-60Hz? I första inlägget nämns inget om det, och det syns inte heller på grafen för lyssningspos, förrän efter eq? Har ni förändrat något mellan mätningarna - t ex öppnat dörren?

Långskott, vid basmoduler på frontvägg:
Vilken delningsfrekvens körde ni med när basmodulerna stod vid pi60? Med basmodulerna nära pi60 borde det vara ok att höja delningsfrekvensen, och därigenom kanske dalen 50-80Hz kan minska?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-22 09:21

Kitchenmaster skrev:
steveo1234 skrev:Jag får gissa: Båda basmodulerna står antingen mot samma vägg i ett slutet rum?

Japp, X2 placerade mot bakvägg. Längre upp i tråden har jag lagt in en ritning som visar hur de är placerade. Hans rum gör det svårare att få ett vettig basåtergivning med basare vid främre (högtalar-) väggen, jämfört med basarna bakom lyssningsplats. Åtminstone tycker vi subjektivt att det blir bättre och mätningarna verkar ju också bekräfta det.

Ovan finns även mätningar som visar skillnad mellan främre och bakre basplacering.

Ingen möjlighet att separera på basarna? Att de står som de gör resulterar antagligen i dalen runt 50hz. Kanske en bas kan flyttas till en sidvägg?

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2010-02-22 13:40

Att de står som de gör resulterar antagligen i dalen runt 50hz. Kanske en bas kan flyttas till en sidvägg?

Beror det på att det är ungefär en halv våglängd mellan basarna vid 50Hz?
Om man flyttar isär dem kanske denna utsläckning flyttar nedåt i frekvens?
Kanske något man kan utnyttja för att släcka bort lite kring 30-35Hz? I så fall kunde man prova med en bas vid pi60 och en i andra hörnet på samma långvägg, eller hur?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-22 13:46

Xiro skrev:
Att de står som de gör resulterar antagligen i dalen runt 50hz. Kanske en bas kan flyttas till en sidvägg?

Beror det på att det är ungefär en halv våglängd mellan basarna vid 50Hz?
Om man flyttar isär dem kanske denna utsläckning flyttar nedåt i frekvens?
Kanske något man kan utnyttja för att släcka bort lite kring 30-35Hz? I så fall kunde man prova med en bas vid pi60 och en i andra hörnet på samma långvägg, eller hur?

Antagligen så är lyssningsplatsen på det avståndet från bak och framvägg att det bildas ett null motsvarande frekvenspannets våglängd. Att flytta en av basarna från framväggen och till en sidvägg istället gör att utsläckningen försvinner (såvida inte rummet är symmetrisk på båda sätten)

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-02-26 23:59

Xiro skrev:pi60 verkar väldans baskapabla redan utan basmodulerna, trevligt med lite headroom!

Om högpassfiltret till pi60 är flackt kan det kanske vara idé att även prova portpluggar i pi60? Hörnstödet kanske spelar igenom trots högpassfiltreringen?

Tack för feedback! :-) Micke använder Ino Audio CR80S. Tror det filtret delar med 30 dB/oktav, vilket borde vara tillräckligt.

Xiro skrev:"Absorbentröret", var lade ni det, och var låg öppningen? Gissar att öppningen är lämplig att lägga i ett tryckmax för problemfrekvensen, sannolikt i ett hörn nära golvet eller taket, långt från dörröppning eller fönster.

Vi placerade det på flera olika sätt, men vi fokuserade helt klart mest seriöst på placering på golvet direkt bakom soffan (se soffplacering ovan), med öppningen endera nära (2-5 dm) högervägg eller vänstervägg.

Xiro skrev:När kom problemen vid 50-60Hz? I första inlägget nämns inget om det, och det syns inte heller på grafen för lyssningspos, förrän efter eq? Har ni förändrat något mellan mätningarna - t ex öppnat dörren?

Bra analys! :) Soffan står 3-5 dm längre bak än tidigare. Vi skall vid tillfälle göra nya mätningar med soffan på den tidigare placeringen.

Xiro skrev:Långskott, vid basmoduler på frontvägg:
Vilken delningsfrekvens körde ni med när basmodulerna stod vid pi60? Med basmodulerna nära pi60 borde det vara ok att höja delningsfrekvensen, och därigenom kanske dalen 50-80Hz kan minska?

80 Hz, går inte att ändra på CR80S. När basarna är placerade vid högtalarväggen har vi inte lyckats få till en någolunda kurva under 100 Hz hur vi än burit oss åt. Min gissning är att högtalarväggen är för mjuk, trots dubbelgips. Det är bara 45*45´s reglar bakom gipset.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-02-27 00:22

steveo1234 skrev:Antagligen så är lyssningsplatsen på det avståndet från bak och framvägg att det bildas ett null motsvarande frekvenspannets våglängd. Att flytta en av basarna från framväggen och till en sidvägg istället gör att utsläckningen försvinner (såvida inte rummet är symmetrisk på båda sätten)

Det skall vi prova vid nästa mättillfälle, tack för tipset! :-) Har du någon idé om hur långt fram den bas som placeras på sidoväggen skall flyttas?

Vi provade i höstas med en X-modul höger bakvägg och en vänster fram (högtalarvägg). Kurvan då såg ut på nedanstående sätt (utan eq):

Bild

Edit: Nu har jag lagt de kurvor som jag tolkat är mer korrekta. (L i stället för L-R i Tombstone)
Senast redigerad av Kitchenmaster 2010-09-22 20:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-09-21 21:07

En sen uppdatering:
Micke5721 lånade den mic jag hade och laborerade tidigare på sensommaren en hel del med basplacering och soff-förflyttning. Tillsammans försökte vi också förstå oss på Tombstone och undvika att göra fel i mätningarna.

Följande åtgärder verkar ha gjort susen:
1. Basarna flyttades tillbaks till främre väggen/högtalarväggen. (Under rätt så länge har de stått i var sitt hörn bakom lyssningsplatsen)
2. Basarnas placerades precis innanför pi60. (Jag vill minnas att de en gång i tiden stod längst ut i resp hörn vid högtalarväggen)
3. Soffan flyttas bak några decimeter.
4. 30 Hz är (fortfarande) ordentligt neddragen på eq:n då en kraftig rumsresonas finns just där, men inte lika mkt som tidigare. Det visade sig att om t.ex. 30 Hz dras ner mer än 8-9 dB på eq:n så påverkas frekvenserna runt omkring påtagligt negativt. :?
5. 20 Hz blev ännu snyggare med 2 dB´s tillägg (den inställningen är med på bilden nedan), så jag tror att Micke behöll den inställningen.

Enligt vad vi förstår har vi valt korrekt kurva att visa från Tombstone. Med risk att få på skallen för mätfel så är nedanstående den kurva Micke lyckades laborera fram. Riktigt imponerade, tycker jag. :-)

Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-21 22:20

Hur ser kurvan ut ihop med pi60, lyfts dippen som börjar raset vid 65Hz ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-09-21 22:43

Ragnwald skrev:Hur ser kurvan ut ihop med pi60, lyfts dippen som börjar raset vid 65Hz ?

Ja, det tycker jag nog. I nedanstående bild har jag även lagt in ursprungsmätningen som inkluderar pi60 (delad vid 80 Hz med CR80S), men dock innan vi höjde 20 Hz med 2 dB på eq:n. Sen kan man såklart diskutera om nivån under 70 Hz är för hög eller ej, men rakare än tidigare mellan 20-80 Hz är det! :) (om vi mätt rätt, vill säga)

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-09-21 23:03

Koll:

Tombstone visar tre kurvor per default, en röd (höger kanal) en blå (vänster kanal) och en svart (skillnaden mellan vänster och höger kanal).

De första kurvorna du visar i tråden är svarta.

Betyder det att du har använt loopback från utgång till höger kanal in, eller betyder det att kurvan kan visa något helt annat än det du vill?

Skillnaden är ju bara intressant om högerkanalen är något slags referens, tex en loopbacksignal.

Det vore intressant att få se den röda och blå kanalen också, de finns om man drar i y-axeln, förmodligen nedanför de andra kurvorna.

Det är fö orsaken till att det visas ett så stort område på y-axeln (och inte 50 dB), man vet aldrig riktigt var kurvorna hamnar. Skulle jag sätta den till 50 dB skulle supportmailmängden öka radikalt ("Varför ser jag inga kurvor").
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-09-22 18:41

@Svante:
Japp, de tidigare bilderna/kurvorna visar L-R, vilket är felaktigt. Du redde ju så vänligt ut det i tråden "Skillnad 10 vs 40 sek frekvenssvep". Jag har bara inte orkat/hunnit ändra mina bilder längre upp i denna tråd.

Stort tack för din outtröttliga support! :-)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-22 19:31

Haha.. nu vet jag inte vilken kurva som gäller för ögonblicket, men det ser ut som 50-60Hz ska ner igen. Sen blir det fint. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-09-22 20:56

Ragnwald skrev:Haha.. nu vet jag inte vilken kurva som gäller för ögonblicket, men det ser ut som 50-60Hz ska ner igen. Sen blir det fint. :)

Hmmm... jag är nog lite otydlig! :oops: :)

1. I bilden ovan är den mörka kurvan en mätning på endast X2 placerade fram.
2. Den ljusa kurvan är en mätning med både X2 fram och pi60, delade vid 80 Hz. Dock utan 20 Hz höjd 2 dB på eq:n eftersom vi genomförde den förändringen efter denna mätning.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-09-22 21:05

@Svante:
Nu har jag terapijobbat lite och ändrat alla bilder ovan jag lyckats hitta till att visa endast L, vilket jag förstått är rätt väg att gå. (?) (Är det fortfarande fel så skall jag bara ta in på mentalsjukhus innan jag rättar ännu en gång... :x :wink: )

Här är för övrigt en bild där alla 3 kurvor syns och det är alltså den mittersta jag nu använder som facit:
Bild

Återgå till Teknikforum