E skrev:IngOehman skrev:Det mest extrema exemplet på vilseledande marknadsföring när det gäller
sådana här saker, som jag stött på, är Dalhalla.
Dalhalla är kanske världens oanvändbaraste akustiska sal, såtillvida att det
i praktiken är i princip omöjligt att framföra någonting där utan hjälp av PA-
system. Ändå vräker marknadsföringen på med snack om "den fantastiska
akutiken" i dagbrottet.
Värre dumheter får man leta efter, och frågan är varför påståendena både
fortgår och får stå oemotsagda??
Jag menar - det är ju ett jättetrevlig konsertmiljö, och hela konceptet är
ju jätteintressant, men varför sprida en massa dumheter om de akustiska
betingelserna?
Måste akustiken vara optimal (eller ens lämplig) för oförstärkta fram-
föranden för att få kallas fantastisk?
Mvh E*
Om man bygger en konsertlokal så bygger man under förutsättning att att de akustiska instrumenten skall låta bra på egen hand och att musikerna skall höra varandra så att de kan spela ihop.
Förvånansvärt många konserthus fungerar inte så bra i båda dessa avseenden. Då kan man ta till metoden med Sound Reinforcement. Man har mikrofoner och högtalare som hjälper till. Ofta är det hornhögtalare i mellanregister och diskant. Man vill göra punktinsatser i lokalen. Då blir det hornförstärkta stråkar
Varför man inte får till det tror jag beror på okunnighet hos arkitekter i samband med arkitekternas strävan efter att göra arkitektonisk nyskapelse. Idag vet man att de gamla byggnaderna som byggdes som skokartonger fungerar alldeles utmärkt. Sofiensaal i Wien är ett exempel. De stora gamla berömda konserthusen är ofta av typ skokartong. Att bygga en skokartong räknas väl idag inte som en fjäder i hatten för en arkitekt
Jag gillar Stockholms konserthus klang. Det sämsta konserthus jag varit i var i London - the Barbican Hall i början på 80-talet strax efter invigningen av lokalen. Där spelar London Symphony Orchestra och BBC Symphony Orchestra. Det var en pianokonsert jag var på med Sviatoslav Richter. Klangen var extremt burkig och dämpad med väldigt lite ambiens. Det hindrar inte att det går att göra alldeles utmärkta inspelningar där. Jag har faktiskt en CD på Philips, just med Sviatoslav Richter spelandes Live i the Barbican Hall och ljudet är mycket bra
Wiki skrev:In 1994, Chicago acoustician Larry Kirkegaard oversaw a £500,000 acoustic re-engineering of the hall "producing a perceptible improvement in echo control and sound absorption", music critic Norman Lebrecht wrote in October 2000 – and returned in 2001 to rip out the stage canopy and drop adjustable acoustic reflectors, designed by Caruso St John, from the ceiling, as part of a £7.5 mn refurbishment of the hall. Art music magazine Gramophone still complained about "the relative dryness of the Barbican acoustic" in August 2007.
Akustik är svårt, eftersom det är osynligt och så ändamålsberoende d v s det är vad som skall framföras som sätter normerna för hur omgivningen skall se ut. Tyvärr så respekteras inte detta av arkitekter i den utsträckning det borde ske.
MvH
Peter