Många bra svar.
Jag har varit på väg att bygga egna slavar, men jag orkade inte och de åtta 15" korgarna hamnade i metallåtervinningen efter att ha släpats hit från Florida
Det var innan jag visste att faktiskt.se fanns, hade jag vetat det hade det nog blivit ett par basmoduler med 15" aktiv ackompanjerade med två sidmonterade 15" PR. Nåja, shit happens.
En Passiv radiator vill man tuna extremt lågt i frekvens eftersom responsen stendör under avstämningen. De behöver alltså ofta klara mycket stor slaglängd och kunna hantera rätt myckt viktpålägg.
Mina 15" PR kunde hantera 50mm slaglängd (!) och membranet bestod av en 19mm MDF-skiva som via ett papprör kopplades till spidern. I pappröret kunde man anbringa mer massa (tanken var gucka med blyhagel eller luftgevärskulor) tills avstämningen blev den önskvärda. Jag hade kalylerat med runt 12hz om jag inte minns fel, det var ju ett tag sedan.
Jag fick inte tag på rätt drivelement eftersom den tänkta leverantören la ner, så då föll mitt projekt.
Och det är jag glad för idag!
Ofta verkar man hamna på så små lådor att trycket i lådan blir så högt att luften distroerar betänkligt (över 160db i lådan), och har man tänkt göra större lådor så får man iallafall plats med erfoderliga portar
Bättre att välja element med parametrar som ger en bra mix mellan lådstorlek och hur starkt de skall spela. Där är Ino iallafall en förebild för mig.
Mina 2 cent