Modern klassisk musik?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomazo

Inläggav Thomazo » 2009-09-09 16:45

Ni bör inte missa Per Nørgårds tredje och sjunde symfonier på en ganska nyutkommen cd från Dacapo. I mitt tycke sanslöst bra musik.

Kan köpas från Naxos Sweden eller hos en välsorterad skivhandlare, om det nu finns någon sådan kvar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-09 17:03

Thomazo skrev:Ni bör inte missa Per Nørgårds tredje och sjunde symfonier på en ganska nyutkommen cd från Dacapo. I mitt tycke sanslöst bra musik.

Kan köpas från Naxos Sweden eller hos en välsorterad skivhandlare, om det nu finns någon sådan kvar.

Ja :D :D En av de bättre. Finns faktiskt på tuben. Vrid upp volymen och njut.

http://www.youtube.com/watch?v=2a0Y3_Uz0pw
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-09-09 17:03

Thomazo skrev:Ni bör inte missa Per Nørgårds tredje och sjunde symfonier på en ganska nyutkommen cd från Dacapo. I mitt tycke sanslöst bra musik.

Håller med! Dessutom utomordentligt fint inspelad, om man sätter konsertsalnärvaro framför pinpointperspektiv.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-09 17:06

En gång i tiden hade jag några LP med musik av Luigi Dallapiccola. Det var inte så dumt :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-09-09 21:06

petersteindl skrev:En gång i tiden hade jag några LP med musik av Luigi Dallapiccola. Det var inte så dumt :)

Helt riktigt, han har skrivit en hel del intressant musik. Operan "Il prigioniero" är en klassiker, om jag inte missminner mej så var den första inspelningen med den svenske basen Erik Saedén (Radio). Länge fanns det en bra insplning på Sony med Esa-Pekka Salonen och Jorma Hynninen (och SRSO + Radiokören), men den verkar utgången (?).. Du kan ha haft den klassiska inspelninge med Dorati på Decca..

Det finns en mycket bra CD med några av hans orkesterverk på Chandos!

Bild

Rekomenderas för den djärve!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-09 21:31

Det fanns några skivor på skivmärket ERATO.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-09-09 23:23

petersteindl skrev:Det fanns några skivor på skivmärket ERATO.

Jag har masssor av Eratoplattor, tyvärr så har det märket helt förfallit sedan Warner köpte upp det! ,, Från och till har det funnits en del kul från Eratoarkivet utgivet i Warners Apexserie (budget)..

Tyvärr verkar jag ha missat Eratos Dallapiccola utgåvor... :oops: :oops: Det är dags all leta i begagnatbackarna således!

/ptr

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-09-12 21:12

Erato är fina grejjer.

Jag har inte hört talas om alla kompositörer som nämns men är lite förvånad att ingen nämner Bohuslav Martinu, vars ballet La Revue de la Cuisine jag lyssnar på nu (Hyperion A66084). Rejält kul och jazzinspirerad klassisk musik.

Och ingen tycks gilla Gustav Holst heller. Och inga fransoser. :(

MVh
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-09-12 21:38

CODY skrev:Erato är fina grejjer.

Jag har inte hört talas om alla kompositörer som nämns men är lite förvånad att ingen nämner Bohuslav Martinu, vars ballet La Revue de la Cuisine jag lyssnar på nu (Hyperion A66084). Rejält kul och jazzinspirerad klassisk musik.

MVh

EEftersom jag höll mej till länderna kring östersjön, så faller alla tre bort i teorin, men i verkligheten gillar jag både Martinu, Holst och ett par tre fransoser.. :wink:

/ptr
Senast redigerad av ptr 2009-09-13 23:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-13 00:12

CODY skrev:Erato är fina grejjer.

MVh

Hur menar du? Tidigare har jag nämnt Jolivet och LennartJ har nämnt Darius Milhaud och Edgard Varèse. Det finns ju hela gruppen i les six samt Erik Satie. Jag gillar även Sven Erik Bäck.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-09-13 00:22

:oops: Jag läste slarvigt och visste inte att Varèse var fransos. Jolivet gillar jag skarpt. Bäck är också fransman?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-09-13 00:43

Man får inte mer ligga bara för att man kan slänga sig med lite symfonireferenser. Tro mig, jag har prövat.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-09-13 01:11

Objektivisten skrev:Man får inte mer ligga bara för att man kan slänga sig med lite symfonireferenser. Tro mig, jag har prövat.

Som du ser ovan kör jag med ballett. Det har funkat. Prova det.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-13 01:33

CODY skrev::oops: Jag läste slarvigt och visste inte att Varèse var fransos. Jolivet gillar jag skarpt. Bäck är också fransman?

Bäck är Svensk :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-09-13 01:43

CODY skrev:
Objektivisten skrev:Man får inte mer ligga bara för att man kan slänga sig med lite symfonireferenser. Tro mig, jag har prövat.

Jag ska jobba på det. Tack för tipset Kåty!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-09-13 01:51

Objektivisten skrev:
CODY skrev:

Jag ska jobba på det. Tack för tipset Kåty!

Det var så lite så Cunnilingusisisten! Nöjet var på min sida:D

petersteindl skrev:
CODY skrev::oops: Jag läste slarvigt och visste inte att Varèse var fransos. Jolivet gillar jag skarpt. Bäck är också fransman?

Bäck är Svensk :)

För övrigt tycker jag att Jolivets försök till förhistorisk feeling är resor
bättre än den där Tajikovsky's makabara junfrudödsdans. Tur att det är höst. :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-13 02:04

Öh, vilken är Tajikovsky's makabara junfrudödsdans?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-09-13 02:10

ja, det är ju Strawinsky, kom jag på :oops: Man skall inte surfa på fyllan :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-09-13 02:15

CODY skrev:Det var så lite så Cunnilingusisisten! Nöjet var på min sida:D
:oops:

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2009-09-14 19:30

Mina moderna favoriter är John Adams och Arvo Pärt. Satie och les six är väl knappast moderna? Deras musik är 50-100 år gammal vid det här laget. Annars är Poulenc inte så dum. En annan bra kompositör är Ramirez (sydamerikan?)

Lasse

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-14 19:43

Det verkar som vi missat en kändis, Samuel Barber! Hans cellokonsert är ett av mina absoluta favoritverk! Min inspelning har Wallfish som solist och är kopplad med ett annat favvorverk: Schostans första cellokonsert. En höjdarplatta!

Bild
Chandos CHAN 8322, om någon vill veta.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-14 23:15

Barber är bra :) Han har skrivit Adagio for Strings som torde vara hans mest kända verk.

Jag rekommenderar en favvoskiva med George Crumb; A Haunted Landscape. Dirigent; Arthur Weisberg, New Yourk Philharmonic, på samma CD finns även William Schuman; three Colloquies for horn and orchestra med Zubin Mehta och Philip Meyers på horn; New World Records NW 326-2.

http://www.amazon.com/George-Crumb-Landscape-Colloquies-Philharmonic/dp/B0000030DA

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-09-15 08:44

Är det bara jag som läser slarvigt, men har ingen nämnt Strawinskij eller Prokofieff? Eller är de så självklara att det inte behöver omnämnas?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-15 09:24

MichaelG skrev:Är det bara jag som läser slarvigt, men har ingen nämnt Strawinskij eller Prokofieff? Eller är de så självklara att det inte behöver omnämnas?

Ungefär så. Barber är också på gränsen till vad C4rlsson kallar "nykomlingar" i sin öppningspost. Men för ynglingar som mest lyssnar på musik skriven på 00-talet kan det ju vara bra att ha dina grabbar i tråden, så att listan blir litet mer komplett.

Jag lever inte utan Våroffer, så är det bara.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-15 11:36

perstromgren skrev:
MichaelG skrev:Är det bara jag som läser slarvigt, men har ingen nämnt Strawinskij eller Prokofieff? Eller är de så självklara att det inte behöver omnämnas?

Ungefär så. Barber är också på gränsen till vad C4rlsson kallar "nykomlingar" i sin öppningspost. Men för ynglingar som mest lyssnar på musik skriven på 00-talet kan det ju vara bra att ha dina grabbar i tråden, så att listan blir litet mer komplett.

Jag lever inte utan Våroffer, så är det bara.

Våroffer? 8O Jag har ju läst i nån tråd på forumet att det var Tajikovsky som skrev denna :) 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-15 12:51

petersteindl skrev:Våroffer? 8O Jag har ju läst i nån tråd på forumet att det var Tajikovsky som skrev denna :) 8)

Men, Peter! Har vi inte kommit överens om att du inte ska tro på något som står på faktiskt?

(Vänta nu. Hur blev det med sanningshalten ovan? Hm...)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-09-15 13:03

petersteindl skrev:
Våroffer? 8O Jag har ju läst i nån tråd på forumet att det var Tajikovsky som skrev denna :) 8)

Jag var i ett patologiskt rus och har bett om ursäkt :evil:

Nu kom jag på en som jag tycker om och det är Vaughn Williams. Fin musik.
Fast han kanske är lite för gammal och hör till en äldre era? Jag kommer att
tänka på Sibelius och Grieg, när det kommer till Holst och Williams.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-15 13:18

CODY skrev:
petersteindl skrev:

Sorry, CODY, det är för evigt inristat i Googles källare. Du kan lika gärna sluta skriva här, du kommer för alltid att vara dömd!

:D , f'stås!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-09-15 15:02

Morton Feldman är inte helt fel heller, jag har två skivor av honom men har bara hunnit lyssna på en av dessa. Denna känns lite Johna Cage inspererad :) Apprå på det, John Cage är ett annat hett tipps

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-15 17:26

CODY skrev:
petersteindl skrev:

Nu kom jag på en som jag tycker om och det är Vaughn Williams. Fin musik.
Fast han kanske är lite för gammal och hör till en äldre era? Jag kommer att
tänka på Sibelius och Grieg, när det kommer till Holst och Williams.

8) Öh, vem är Vaughn Williams?

petersteindl skrev:Lutoslavski, Vaughan Williams :) Hindemith, Copland, Respighi, de Falla, Jolivet, Janacek, Orff.

Du menar väl Ralph Vaughan Williams :) En av mina favvosar.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan