Moderator: Redaktörer
Thomazo skrev:Ni bör inte missa Per Nørgårds tredje och sjunde symfonier på en ganska nyutkommen cd från Dacapo. I mitt tycke sanslöst bra musik.
Kan köpas från Naxos Sweden eller hos en välsorterad skivhandlare, om det nu finns någon sådan kvar.
Thomazo skrev:Ni bör inte missa Per Nørgårds tredje och sjunde symfonier på en ganska nyutkommen cd från Dacapo. I mitt tycke sanslöst bra musik.
Kan köpas från Naxos Sweden eller hos en välsorterad skivhandlare, om det nu finns någon sådan kvar.
petersteindl skrev:En gång i tiden hade jag några LP med musik av Luigi Dallapiccola. Det var inte så dumt
petersteindl skrev:Det fanns några skivor på skivmärket ERATO.
CODY skrev:Erato är fina grejjer.
Jag har inte hört talas om alla kompositörer som nämns men är lite förvånad att ingen nämner Bohuslav Martinu, vars ballet La Revue de la Cuisine jag lyssnar på nu (Hyperion A66084). Rejält kul och jazzinspirerad klassisk musik.
Och ingen tycks gilla Gustav Holst heller. Och inga fransoser.![]()
MVh
CODY skrev:Erato är fina grejjer.
Jag har inte hört talas om alla kompositörer som nämns men är lite förvånad att ingen nämner Bohuslav Martinu, vars ballet La Revue de la Cuisine jag lyssnar på nu (Hyperion A66084). Rejält kul och jazzinspirerad klassisk musik.
Och ingen tycks gilla Gustav Holst heller. Och inga fransoser.![]()
MVh
CODY skrev::oops: Jag läste slarvigt och visste inte att Varèse var fransos. Jolivet gillar jag skarpt. Bäck är också fransman?
CODY skrev:Objektivisten skrev:Man får inte mer ligga bara för att man kan slänga sig med lite symfonireferenser. Tro mig, jag har prövat.
Som du ser ovan kör jag med ballett. Det har funkat. Prova det.
Objektivisten skrev:CODY skrev:Objektivisten skrev:Man får inte mer ligga bara för att man kan slänga sig med lite symfonireferenser. Tro mig, jag har prövat.
Som du ser ovan kör jag med ballett. Det har funkat. Prova det.
Jag ska jobba på det. Tack för tipset Kåty!
petersteindl skrev:CODY skrev::oops: Jag läste slarvigt och visste inte att Varèse var fransos. Jolivet gillar jag skarpt. Bäck är också fransman?
Bäck är Svensk
CODY skrev:Det var så lite så Cunnilingusisisten! Nöjet var på min sida:D
MichaelG skrev:Är det bara jag som läser slarvigt, men har ingen nämnt Strawinskij eller Prokofieff? Eller är de så självklara att det inte behöver omnämnas?
perstromgren skrev:MichaelG skrev:Är det bara jag som läser slarvigt, men har ingen nämnt Strawinskij eller Prokofieff? Eller är de så självklara att det inte behöver omnämnas?
Ungefär så. Barber är också på gränsen till vad C4rlsson kallar "nykomlingar" i sin öppningspost. Men för ynglingar som mest lyssnar på musik skriven på 00-talet kan det ju vara bra att ha dina grabbar i tråden, så att listan blir litet mer komplett.
Jag lever inte utan Våroffer, så är det bara.
petersteindl skrev:Våroffer?Jag har ju läst i nån tråd på forumet att det var Tajikovsky som skrev denna
![]()
petersteindl skrev:
Våroffer?Jag har ju läst i nån tråd på forumet att det var Tajikovsky som skrev denna
![]()
CODY skrev:petersteindl skrev:
Våroffer?Jag har ju läst i nån tråd på forumet att det var Tajikovsky som skrev denna
![]()
Jag var i ett patologiskt rus och har bett om ursäkt![]()
CODY skrev:petersteindl skrev:
![]()
Jag var i ett patologiskt rus och har bett om ursäkt![]()
Nu kom jag på en som jag tycker om och det är Vaughn Williams. Fin musik.
Fast han kanske är lite för gammal och hör till en äldre era? Jag kommer att
tänka på Sibelius och Grieg, när det kommer till Holst och Williams.
petersteindl skrev:Lutoslavski, Vaughan Williams :) Hindemith, Copland, Respighi, de Falla, Jolivet, Janacek, Orff.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster