Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Kan jag boka mig för en kit mé lådor?
D
Naqref skrev:diesel skrev:Naqref skrev:....Det fick inte inkräkta på varken äggens högtalarfilosofi eller Larsens så då blev det naturliga att man gjorde dom som "normala" högtalare. Fast bättre (åtminstone är det förhoppningen)....
1. Skulle du kunna utveckla designmålen lite?
2. Hur går tankarna kring spridning och energirespons?
3. Är det primärt två kanaler som gäller eller kan man tänka sig dessa i en flerkanalslösning?
4. Dumma frågor kanske men om man, som jag, inte känner "Naqref" vet jag inte vad som menas med "normala högtalare".
/Anders
1. Jajamensann!
2. Spridningen ska vara homogen men fallande mot högre frekvenser (typ över 6-7kHz) och energiresponsen ska vara realtivt jämn upp till samma frekvensområde. För direktljudet så ska det vara gjort så att framväggen och golvresponsen ska räknas in i direktljudet för låga frekvenser. Den ska stå nära (lämpligen lagom dämpad) vägg för bäst klangbalans. Den ska vara "lagom" väggintegrerad alltså. Inte helt så som Bremens eller Larsens högtalare är. Energiresponsen på de senare går betydligt högre. De är dessutom mer optimerade för vissa reflexer som ger en annan ljudbildspresentation. De är inte lika sinsimellan men de har vissa beröringspunkter. Man skulle kunna säga att det blir en tvåstegsraket. "Vanlig" högtalare -> Larsen -> Bremen. Ungefär. Klangligt ligger de närmare varandra.
3. De bör gå utmärkt att använda som frontar i en hemmabiouppställning.
4. Inte alls dumma frågor. Jag hade dessutom tänkt att komma till detta framöver men ju tidigare destu bättre.
Naqref skrev:Nahaz skrev:Det var en jäkla kloss på basen, ser ut att väga en del?
1487 gram klockade denna in på.
Då duger det inte med ett billigt plaschassie.
Tillåt mig gissa..Kraniet skrev:Naqref skrev:Nahaz skrev:Det var en jäkla kloss på basen, ser ut att väga en del?
1487 gram klockade denna in på.
Då duger det inte med ett billigt plaschassie.
det ser ut som vifas PL-serie korgen till pl14 kanske?
jag är intresserad av ett kit. vet inte än om jag har råd men det vore kul att ta sig råd![]()
när ungefär kommer det bli aktuellt tror du?
Adhoc skrev:Hm … De som dragit igång den här tråden har i alla fall mitt förtroende för byggen av kapabla högtalare. Apropås hembioanläggning, skulle det bli fel/onödigt att använda 2 par som surrburkar? Om inte, kan 2 par paxas inklusive lådor.
Naqref skrev:Vi kör en separat tråd när det blir aktuellt med bokningen men jag har gjort en preliminär lista redan för att veta ungefär hur det ligger till. De som är vaga ang det hela finns inte med och de som inte specifikt säger att de vill ha kit eller lådor finns med under den rena elementbeställningen. Hojta till om ni vill byta lista.
Elementsats
MagnusÖstberg
Sanny_X skrev:Detta är intressant.![]()
Dum fråga: hur mycket starkare kommer dessa att spela mot piP?
Frågan gäller över 80 Hz och med så mycket effekt "som behövs".
Jag är intresserad av 3st högtalare med låda, gärna lackade.
diesel skrev:En fråga till....
Blir det en "låta bra-högtalare" eller en "låta rätt-högtalare"?
Frågan är inte menad som provokativ, tycker att många "låta rätt-högtalare" ibland kunde må bra av lite mer "liv och närvaro", tycke o smak.........därav frågan.
Jonkan skrev:1. Har jag förstått rätt att dessa kommer bli som piP men eventuellt lite bättre ?
Jag gillar pip:arna starkt och har funderat på att skaffa ett par själv, men det har aldrig blivit av.
Är det här chansen jag väntat på?![]()
2. Skulle dessa vara lämpliga som studiomonitorer förresten?
/J
Diskanterna är dock en rätt stor skillnad på till de senare diskanternas fördel. Det betyder inte att dessa orginal dx-25-diskanter är dåliga. I den tilltänkta högtalaren så kan de säkerligen göras tillräckligt bra med rätt filter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster