Delningsfråga!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Goldfinger

Delningsfråga!

Inläggav Goldfinger » 2009-09-16 23:01

Ponera att du i en trevägs högtalare delar mellan bas och mellanregister med 12db branthet från bägge håll, delningspunkten är vid 100Hz där du har 50% output från varje enhet, min fråga är hur man räknar ut var delningen börjar, alltså var filtret börjar skära, en formel för detta emottages också tacksamt.

En annan fråga jag funderar över är hur amplitud påverkar var elementen tystnar frekvensmässigt, dvs när de är 100% avdelade, brantheten lär ju vara en konstant faktor vilket bör ge förskjutning i frekvens om du tex använder 10db eller 100db output.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-17 00:15

Ett LR 24db filter faller tex med 24db/oktav och delningen ligger vid -6db. En oktav är en fördubbling av frekvensen. En delning vid 100hz ger alltså att mellanregistret kan sägas ge hörbart tillskott ca 36db efter delningen eller ner mot typ 30hz..

Delar du med 12db/oktav kallas filtet oftast Butterworth och delningen sker istället där nivån är -3db och som resultat är båda elementen bidragsgivande över ett betydligt bredare frekvensområde.

Ett LR fiter är ett dubbelt Butterworth.

Var de börjar falla är bara att räkna baklänges.

Märk väl att den akustiska avrullningen kombinerar det elektriska filtrets påverkan och elementets egna tonkurva. Det ger att om man inte utgår från elementets impedanskurva kommer det bli knas. Element är inte en konstant resistor, utan impedansen varierar med frekvens.

Det skal inte spela någon roll om du spelar med 10 eller 100db, mer än att du knappt lär höra det förstnämda.

http://www.absoluteastronomy.com/topics/Butterworth_filter
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-09-17 00:38

Tackar, hann grubbla och läsa runt lite och ditt inlägg verifierar mycket av det som stod, pusselbitarna börjar falla på plats efter några tankevurpor från min sida. :?

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-09-17 10:10

Den här frågan finns i 2 trådar uppenbarligen , jag skrev i den andra alldeles nyss , kan någon moderator låsa en eller slå ihop dem?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-17 13:48

MagnusÖstberg skrev:Delar du med 12db/oktav kallas filtet oftast Butterworth och delningen sker istället där nivån är -3db och som resultat är båda elementen bidragsgivande över ett betydligt bredare frekvensområde.

Nja ett 2:a ordningens (12dB/oct) filter kan vara enligt Linkwitz-Riley eller Butterworth typ. Det som skiljer i grunden är Q-värdet.

Ett 2:a ordningens BW som delas vid -3dB ger inte en summering till 0dB utan peaker +3dB eller ger en djuuup dip beroende på inkopplad polaritet hos de två elementen.

Ett 2:a ordnigens LR summerar till 0dB vid omvänd polaritet och ger likaledes en djuuup dip vid lika polaritet på de ingående elementen.

Udda ordningars filter typ 1:a och 3:e ordningens BW summerar till 0dB när grenarna är ner -3dB oavsett polaritet. Fasgången skiljer dock åt de två fallen.

/Peter

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-09-17 16:31

MagnusÖstberg,

Läs Vance Dickason´s The Loudspeaker Design Cookbook.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-17 16:46

johanrohm skrev:MagnusÖstberg,

Läs Vance Dickason´s The Loudspeaker Design Cookbook.

Tack, det är den jag brukar rekommendera.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-17 16:47

Piotr skrev:
MagnusÖstberg skrev:Delar du med 12db/oktav kallas filtet oftast Butterworth och delningen sker istället där nivån är -3db och som resultat är båda elementen bidragsgivande över ett betydligt bredare frekvensområde.

Nja ett 2:a ordningens (12dB/oct) filter kan vara enligt Linkwitz-Riley eller Butterworth typ. Det som skiljer i grunden är Q-värdet.

Sant.

Dock så är ett LR 4 filter uppbyggt av Butterworth precis som jag skrev. Ett andra ordningens BW filter får en liten peak i responsen vid delningen, vilket LR2 inte har.

Här syns skillnaden mellan LR2 och Butterworth:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/02/Linkwitz_vs_Butterworth.png/300px-
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Re: Delningsfråga!

Inläggav Martin » 2009-09-26 19:29

Goldfinger skrev:Ponera att du i en trevägs högtalare delar mellan bas och mellanregister med 12db branthet från bägge håll, delningspunkten är vid 100Hz där du har 50% output från varje enhet, min fråga är hur man räknar ut var delningen börjar, alltså var filtret börjar skära, en formel för detta emottages också tacksamt.

En annan fråga jag funderar över är hur amplitud påverkar var elementen tystnar frekvensmässigt, dvs när de är 100% avdelade, brantheten lär ju vara en konstant faktor vilket bör ge förskjutning i frekvens om du tex använder 10db eller 100db output.

Delningen börjar vid 0Hz och slutar vid oändlig Hz. Om jag tolkar dina frågor rätt så är det svaret på dem.

För att göra det mera praktiskt finns det matematiskt definierade parametrar som gränsfrekvens (där responsen sjunkit 3 eller 6dB för ett q-värde på 0,707 resp. 0,5) och q-värde (hur spetsigt knäet vid gränsfrekvensen är). För ett visst q-värde som jag inte är säker på så har responsen sjunkit 0dB vid gränsfrekvensen. Tror det ligger kring 1.
MEK - MetallElementKlubben

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-09-27 11:31

I trevägare (eller fler...) där delningsfrekvenserna ligger inom kanske tre oktaver från varandra är det inte omöjligt att t ex basen även kan påverka uppe vid diskant/mellan-delningen. Här har Bullock (JAES vol 32, 1984 och vol 34 1986) tagit fram en del formler som kan vara matnyttiga. Dessa typer av filtertopologier finns också bland en del av simuleringsprogrammen på marknaden, t ex Soundeasy. Det bör dock tilläggas att den egentliga påverkan oftast inte handlar om mer än några tiondelar av en dB på slutresultatet. Om nu inte delningarna ligger väldigt tätt vill säga.

Återgå till Teknikforum