BellsnWhistles skrev:* Gitarrhögtalare har en egen (önskad) klang som är en kombination av element + låda och ofta även förstärkare. Ett gitarrelement har alltså sällan eller aldrig ambitionen att t.ex. ha rak frekvensgång, snarare tvärt om.
* Gitarrelement har ofta styv upphängning då djupbas inte är aktuellt.
* Gitarrelement tål ofta hög till mycket hög kontinuerlig effekt! Jag skulle tro att denna prioritering (elektrisk effekttålighet, kontra allt annat som man vill ha i HiFi-sammanhang) är den största skillnaden i praktiken. Ditt 10" Fostex brinner nog upp om du kopplar det till en 100w-stärkare och spelar lite Hendrixinspirerat...
Men för hemmabruk fungerar det säkerligen utmärkt! Klangen går ju alltid att justera.
Jag fick ett tips att kanske prova att göra en "för liten" sluten låda till elementet.
Elementet är ju ett hifi-element och har lägre resonansfrekvens än typiska gitarrelement, men stoppar man det i en liten sluten låda uppstår ju en viss kompression mot luften i lådan.
Den kanske inte motsvarar den kompression som orsakas av styv upphängning, men det kanske blir åt hållet...
Det blir iallfall lite kompression och dist
En liten låda ger väl högre resonansfrekvens? Mitt element har 37Hz och kanske kan man med en viss lådvolym få upp systemets resonansfrekvens så den mer motsvarar gitarrelementens på kanske 70-90Hz.
Sen tappar man ju även djupbas med liten låda vilket är bra, för då blir det mer likt typiska gitarrelement.
Men man tappar även verkningsgrad
Det blir inga 100W så elementet kommer klara sig
4W blir det! Det räcker gott hemma! Elementet har vettig verkningsgrad, och syrran spelar inte i rockband
Många verkar gilla öppna bakstycken på förstärkare.
Jag tänkte köra så först men kom ju den här idén med sluten liten låda, och det kanske passar bättre till just min högtalare?
Kanske kan man bygga med öppen baksida och liten lådvolym som en kompromiss? Fast med öppen baksida spelar det kanske ingen roll...
Många frågor... Någon som tror något?

/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.