pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-09-20 09:39

Petersteindel: Kan du ändra i listan så det är ett par br lådor och en st sluten låda till mig :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-09-20 09:45

-och som jämförelse kan jag nämna (de enda säkra siffror jag har inom området) att det tog 3 år att sälja 106 par Carlsson OA58...
tror f.. det
det var ju ett par karlssonhögtalare
detta är ju pipkillers :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-20 09:45

MagnusÖstberg skrev:Du har redan fått svaret, det är ett kitt som säljs - Naqref har förklarat att de som vill bygga nått eget med dem får mäta själva.

Det är ju inte ett element som säljs, utan ett system. Det har givits klara målsättningar och elementen kan hantera mer effekt och högre akustisk uteffekt än piP - nu vill vi ju veta att Naqref får systemet att harmonisera - men historien talar ju för att han är rätt duktig på det ;)

Men som sagt - Naq har i tråden deklarerat att han inte kommer behandla elementen individuellt.

elementen kommer väl från bremen, och bremen borde väl ha lite datablad som information kan hämtas från
Bikinitider

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-20 09:47

MagnusÖstberg skrev:Nopp, som jag förstått ges inte mer än infon som redan är given.

:-/

Nu kanske man gapar efter för mycket, men om man har för avsikt att kanske knepa ihop något själv som utseendemässigt avviker från det herr konstruktören så vänligt knepar ihop åt en så får man köra på känn eller vad?

Att få parametrar på elementet hade ju underlättat ett sådant arbete betydligt.

Om man läser tråden så verkar det som att fler än jag som har den avsikten?

Detta förutsatt att parametrar finns, men det har jag antagit eftersom Peter har tagit fram elementet.

Eller finns det någon själ som kan ta fram parametrar efter vi fått elementen?

Mvh
Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-20 09:49

Fjonkalicious skrev:Eller finns det någon själ som kan ta fram parametrar efter vi fått elementen?

Mvh
Filip
Det är jag rätt övertygad om att du kan räkna med :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-20 09:57

MagnusÖstberg skrev:
Fjonkalicious skrev:Eller finns det någon själ som kan ta fram parametrar efter vi fått elementen?

Mvh
Filip

Man kan ju alltid hoppas.

Edit: Är det nåogn här som har för avsikt att göra detta så vänligen skriv det här eller hör av er till mig via pm. Ev. måste jag ändra min beställning.

Mvh

Filip
Senast redigerad av Fjonkalicious 2009-09-20 10:32, redigerad totalt 1 gång.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-20 10:03

Tror inte Peter vill lämna ut specifika data för basen, då det är en egenutvecklad skapelse. En reengineering lär väl inte resultera i att ett likvärdigt element kan uppbringas på marknaden. Varför hade då inte Peter köpt detta direkt. Vi får nog hålla basen som unik. Föralldel något liknande kan kanske uppbingas, men sannolikt med sämre egenskaper?
Vifa diskanten, om det nu är DX25TG05-4, har jag ett filter jag skulle vilja testa.

Motstånd 5Ohm, beroende på känsligheten, men den var ju låg för basen.
Kondensator 3uf dessa i serie med pluspol.
Spole 0,82mH i serie med 68uf, parallellkopplat.
Diskanten fasvänd.

[s]En undran man kan ha är varför Peter valde en så pass gammal konstruktion, som den för diskanten, utom då förståss att det lämnats bra omdömen om den då? Men han förändrade ju den i slututförandet förståss.[/s]

Själv sitter jag och funderar på om man skall beställa diskantplattan framtagen i ett utrotningshotat snyggt träslag?
Senast redigerad av Densen 2009-09-20 16:57, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2009-09-20 10:56

Här var det hysteriskt!

Lika bra att sätta upp sig på väntelistan.

Jag vill gärna ha en elementsats+lådor

Lasse

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-20 11:31

Densen skrev:Tror inte Peter vill lämna ut specifika data för basen, då det är en egenutvecklad skapelse. En reengineering lär väl inte resultera i att ett likvärdigt element kan uppbringas på marknaden. Varför hade då inte Peter köpt detta direkt. Vi får nog hålla basen som unik. Föralldel något liknande kan kanske uppbingas, men sannolikt med sämre egenskaper?
Vifa diskanten, om det nu är DX25TG05-4, har jag ett filter jag skulle vilja testa.

Motstånd 5Ohm, beroende på känsligheten, men den var ju låg för basen.
Kondensator 3uf dessa i serie med pluspol.
Spole 0,82mH i serie med 68uf, parallellkopplat.
Diskanten fasvänd.

En undran man kan ha är varför Peter valde en så pass gammal konstruktion, som den för diskanten, utom då förståss att det lämnats bra omdömen om den då? Men han förändrade ju den i slututförandet förståss.

Själv sitter jag och funderar på om man skall beställa diskantplattan framtagen i ett utrotningshotat snyggt träslag?

den diskanten är väl inte direkt gråhårig, och om diskanten uppfyller kravspecen så spelar väl åldern ingen roll
Bikinitider

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-20 12:48

[s]Celef, då diskanten inte längre finns i sortimentet är den väl out of date?
Det finns ju andra också gamla konstruktioner som fortfarande finns i sortimentet, t.ex. Peerless 810921, som används i OA52LE, och av mig i OA51, snart i sats framtagen av Nagref. :wink:[/s]
Senast redigerad av Densen 2009-09-20 16:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifitrollet

Inläggav hifitrollet » 2009-09-20 12:49

bara för att en sak är yngre måste den ju inte vara bättre? Jag innbillar mig iallfall detta varje dag på jobbet när jag pratar med jämnbördiga fast yngre individer...

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-20 12:57

[s]Pust. Mittåt av mig.
Nu blev ju konstruktionen ändrad av Peter, så den finns väl att tillgå, vilket torde vara svårare med den vi köper. Det kommer sig sannolikt sig av att Peter påbörjade konstruktionen av sina skapelser när den var mer eller mindre ny. End of diskussion, då den inte tillför något utvecklande.[/s]

:oops:
Senast redigerad av Densen 2009-09-20 16:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-20 14:55

DX25 är inte "nerlagd"... den finns att köpa av ScanSpeak i Danmark.
http://www.scan-speak.dk/tweeter.htm
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-20 16:52

[s]Eftersom du envisas, kan du peka på sidan var?
Och under ScanSpeak???[/s]

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-20 17:05

Tror att den heter R2604 på Scanspeak-språk...

Användarvisningsbild
Husaberg

Inläggav Husaberg » 2009-09-20 17:20

Här går det undan 8O , jag är intresserad av en elementsats utan lådor om det finns någon kvar eller någon ångrar sig
mvh/ Christer

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-20 17:35

Citat Nagref.
"Diskanten är en orginal Vifa dx-25 som sagt."
Kan vi droppa detta nu?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-09-20 18:49

Jag ökar från tidigare bokade 2 par till 3 par (om det fortfarande är möjligt).

Önskas med slutna lådor, lådorna under förutsättning att hörnen är 45-grader gerade och inte 90 grader kapade.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-20 19:45

Vill bara göra en korrektion....
Min jämförelse var en smula fel tidigare, det såldes 300 par OA58 på knappt 4 år... my bad.
-men det gör ju inte denna tråd mindre imponerande i det avseendet :wink: :)

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-20 19:58

Densen skrev:Citat Nagref.
Kan vi droppa detta nu?

nej inte riktigt än, jag vill peta i detta lite till, hur menade du egentligen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-20 20:00

hur mycket skulle denna högtalare kosta uti handeln tror ni, med låda i folierad vik-mdf?
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-20 20:12

celef skrev:hur mycket skulle denna högtalare kosta uti handeln tror ni, med låda i folierad vik-mdf?

I vilket antal skulle produktionen vara? 100 par? 10 000 par? 1000 000 par? Det skiljer lite grand i priset då.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-20 20:18

Innan Bremens ägghögtalare finns ute på marknaden så kommer i alla fall inte jag att offentliggöra någon spec på dess ingående delar och dit hör också högtalarelementen.

Jag litar på att Naqs byggsats blir bra och inte behöver modifieras :) Den av er som har tingat och anser sig kunna göra en bättre variant räcker upp en hand 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-20 20:21

Fjonkalicious skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Mvh
Filip

Edit: Är det nåogn här som har för avsikt att göra detta så vänligen skriv det här eller hör av er till mig via pm. Ev. måste jag ändra min beställning.

Mvh

Filip

Vad är det som avgör om du skall ändra din beställning och hur skulle din ändring i så fall lyda? vad är det du egentligen vill göra?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-09-20 20:35

celef skrev:hur mycket skulle denna högtalare kosta uti handeln tror ni, med låda i folierad vik-mdf?

Antingen SEK 16.200 per par eller SEK 189.000 per styck. Det beror lite på vilken kundkategori man väljer.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-09-20 20:39

celef skrev:
Densen skrev:Citat Nagref.
Kan vi droppa detta nu?

nej inte riktigt än, jag vill peta i detta lite till, hur menade du egentligen?

Vad jag tror han menade är att det är en original DX-25 dvs en sån som du och jag hade köpt om vi hade köpt en DX-25 och ville ha en original DX-25. Alltså en original och inte en special eller annan variant. En original DX-25 helt enkelt. Kan vi droppa det nu?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-20 20:47

petersteindl skrev:
Fjonkalicious skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Mvh
Filip

Mvh

Filip

Vad är det som avgör om du skall ändra din beställning och hur skulle din ändring i så fall lyda? vad är det du egentligen vill göra?

MvH
Peter

Förändringen skulle eventuellt i sådant fall vara från ett par med lådor och ett par utan lådor till två par med lådor. (preliminärt såklart, beroende på priser).

Alla har vi olika tycke och smak. Jag såg en möjlighet att experimentera lite själv och göra något som jag själv tycker är snyggt. Utan att jag sett den "färdiga" högtalaren så kan jag tänka mig att jag har andra estetiska önskemål.

Med den utgångspunkten har jag satt upp mig på ett par med lådor och ett par utan. Ett par som referens, en högtalare som en kompetent man konstruerat och det andra paret som experiment. Inte för att jag tror att jag kan konstruera något bättre än Naqref utan för att göra en kompromiss mellan ljud och estetik.

Om man skulle experimentera själv, så vore det bra att ha parametrar för simulering. Det blir ju betydligt svårare annars.

Jag antar att det bara är att gilla läget, men i vilket fall, så är det ju bra att alla som har satt upp sig på listan att man vet vilka förutsättningar man köper under.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-20 21:06

Empa skrev:Petersteindel: Kan du ändra i listan så det är ett par br lådor och en st sluten låda till mig :)

Fixat.

Till alla. Kom ihåg att jag bara gjort detta exceldokument för att underlätta logistiken för Naq och Jon så slipper han (de) hålla på med excel, och för min egen del för att ha någon form av autentisk realtidskontroll. Detta hoppas jag underlättar för dem. Naq är tillbaka imorgon. Vi får se vad han säger.

Så här ser det i alla fall ut just nu i dokumentet.

Bild

Bild
Bild

De namn i gula fält står på väntelista. Om någon ser något fel eller om någon vill ha förändring så gör gärna ett inlägg och påpeka.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-20 21:15

Fjonkalicious skrev:
petersteindl skrev:
Fjonkalicious skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Mvh
Filip

Mvh

Filip

MvH
Peter

Förändringen skulle eventuellt i sådant fall vara från ett par med lådor och ett par utan lådor till två par med lådor. (preliminärt såklart, beroende på priser).

Alla har vi olika tycke och smak. Jag såg en möjlighet att experimentera lite själv och göra något som jag själv tycker är snyggt. Utan att jag sett den "färdiga" högtalaren så kan jag tänka mig att jag har andra estetiska önskemål.

Med den utgångspunkten har jag satt upp mig på ett par med lådor och ett par utan. Ett par som referens, en högtalare som en kompetent man konstruerat och det andra paret som experiment. Inte för att jag tror att jag kan konstruera något bättre än Naqref utan för att göra en kompromiss mellan ljud och estetik.

Om man skulle experimentera själv, så vore det bra att ha parametrar för simulering. Det blir ju betydligt svårare annars.

Jag antar att det bara är att gilla läget, men i vilket fall, så är det ju bra att alla som har satt upp sig på listan att man vet vilka förutsättningar man köper under.

Mvh

Filip

Ok Fjonkan

Fair enough. Bygg först ihop ditt referenspar. Sedan skickar du PM till Naq ang. de data du behöver så PMar han det till dig. Jag vill dock helst ha Bremenäggen på linan innan data offentliggörs. Jag tycker det är på gränsen till obehagligt att data finns utanför företaget innan produkten är släppt på marknaden. Det kallas för riskreducering. Hoppas att du och även andra förstår vår synpunkt angående detta.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-20 21:23

petersteindl skrev:
Ok Fjonkan

Fair enough. Bygg först ihop ditt referenspar. Sedan skickar du PM till Naq ang. de data du behöver så PMar han det till dig. Jag vill dock helst ha Bremenäggen på linan innan data offentliggörs. Jag tycker det är på gränsen till obehagligt att data finns utanför företaget innan produkten är släppt på marknaden. Det kallas för riskreducering. Hoppas att du och även andra förstår vår synpunkt angående detta.

MvH
Peter

Jag ser inga problem med att vänta tills äggen offentliggörs. Jag vill absolut inte att du skall riskera något med den möjlighet du ger oss!

Jag är djupt tacksam för att det går att genomföra överhuvudtaget.

Hatten av!

Mvh

Filip

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum