Moderator: Redaktörer
HSIVP skrev:får man tycka att kablar gör stor skillnad? får man tycka tvärt om?
HSIVP skrev:får man tycka att kablar gör stor skillnad? får man tycka tvärt om?
IngOehman skrev:Däremot kan ingen tycka att en majoritet av jordens isbjörnar, eller alla, är svarta och att de flyger på ett elegant sätt. (Se där, jag smög in ett subjektivt ord "elegant" för att få liknelsen med originalpåståendet bättre!)
Nåväl, varför kan ingen tycka det ovanstående? Jo, därför att man kan undersöka det och finna att det är antingen si, eller så. Det finns inget utrymme för tyckanden.
norman skrev:IngOehman skrev:Däremot kan ingen tycka att en majoritet av jordens isbjörnar, eller alla, är svarta och att de flyger på ett elegant sätt. (Se där, jag smög in ett subjektivt ord "elegant" för att få liknelsen med originalpåståendet bättre!)
Nåväl, varför kan ingen tycka det ovanstående? Jo, därför att man kan undersöka det och finna att det är antingen si, eller så. Det finns inget utrymme för tyckanden.
Om nu inte alla svarta isbjörnar är smartare och, bara för att ställa till det för oss, gömmer sig när vi letar efter dom... Då går våra undersökningar i stöpet...
Annars håller jag med!
Rydberg skrev:Jag har hört graverande skillnader i blindtest!
vissa sitter görnöjda med rör och deras distortionsmönster, får de inte tycka att deras rör låter bättre än en NAD 208? Får den som tycker LP låter mycket bättre än Sentec diana inte tycka det?
Harryup skrev:Minns diskussionen när Electrokompaniet började prata TIM. Det fanns ju inte TIM innan man plötsligt hittade den, nu verkar det ju i och för sig vara så att man slarvat bort den igen i diskussionerna, men man har hittat kuber istället. Kommer vi mäta i månghörningar i framtiden? Vet bara att jag gillar pyramider bättre. Och allra helst att lyssna på skivor så att man kan fullständigt glömma hur skiten mäter på nåns testbänk.
Harryup
dimitri skrev:...Har CP mördat Olof Palme?
Vi vet inte. Bara CP vet säkert*. Icke desto mindre finns det ett svar på frågan och därmed sanning: Antingen JA eller NEJ.
Alltså i detta exempel finns det ett sant svar, en sanning.
Det finns inget utrymme här för "det beror hur man definierar sanning", "Det beror på hur man upplever..." osv.
Vilket skulle jag välja:
1: "Du får bevisa att alla isbjörnar är vita", eller,
2: "Du får bevisa att det inte finns svarta isbjörnar"
Alla gånger andra alternativet. Därför att:
För att bevisa alt 1 skulle jag behöva vara säker på att ha sett alla isbjörnar.
För att bevisa alternativ 2 skulle det, statistiskt sett, räcka med att jag inte ha sett en enda svart isbjörn bland XXX isbjörnar.
Man kan i bästa fall med vetenskapliga experiment påvisa närvaron av något, men man kan ALDRIG bevisa frånvaron av något.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster