Användbarhet kex/lamellfräs??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
magils

Användbarhet kex/lamellfräs??

Inläggav magils » 2005-01-05 10:54

Har noterat att dylika kex eller lamell-fräsar gått ner i pris ( eller finns billighetsvarianter)... ~ 500 SEK...och som en sann DIY:are tycker man att en sån vore kul.

Dum fråga kanske, men är de så bra som de verkar och finns det andra bra användningsområden förutom att bygga ihop lådor (vinklade förband) etc.?

Vad är fördelarna när man använder sådan isf. plugg/skruv...bättre precision eller annat?

/MI

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-01-06 13:56

De är precis så bra som de verkar :)

Precisionen blir varken bättre eller sämre än pluggar men det går ofantligt mycket snabbare att mäta upp var man ska lägga kex-spåren och ultrasnabbt att fräsa dem. Skulle faktiskt inte kunna tänka mig plugg nu när det gäller sammanfogning av mdf. När det gäller fyrkantsstav så är det en helt annan fråga :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2005-01-06 21:34

Någon som vill rekommendera en lammelfräs?

Någon som har åsikt om denna:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=39911383&pf_id=SE-040101

Eller denna:
http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_mm.asp&CatPath=Eq0q163q175q291q293&CampPath=&NoCache=1/6/2005%208:27:16%20PM&IsCampaign=N&SelectedWAG=14496&COSID=4CD9CF9729C5473E910B776C2D0CCA8068325

Jag vet inte vad man skall tänka på om man skall köpa en och var för kvalitet som de olika håller...

Eller måste man köpa DeWalt?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-06 23:51

Jag testade lamellfräs.. gillade det inte alls.
Har man många tvingar så löser det sig i alla fall..

struligt och blev snett.. kanske gjorde fel. tog bara en massa tid
och så..
NN

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-07 03:44

bara en fråga av en som behöver plugga eller kexa snart..
om man nu är normalbegåvad, vilket skulle det kunna bli minst snett och vint med i slutändan? lamellfräsen känns som det bättre alternativet vad gäller att undvika osläta fogar? har jag fel?

edit:
på något vis så läste jag inte det som stod ovanför det här inlägget.. ursäkta :oops: ! hur kunde det ske? någon mer som har erfarenhet av lamellfräsning?

mvh,
/DP

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-01-07 14:20

Personligen tycker jag det är slöseri med tid att korsposta mellan olika forum, typ ställa samma fråga på hififorum som på faktiskt.se. Det är inte det att jag missunnar dig att samla information på många ställen, men om tillexempel jag engagerar mig i en diskussion på ett av ställena, känns det som det andra stället blir undanhållen information, som jag inte orkar korsposta. Inte för att jag brukar komma med speciellt vettiga inlägg, men personligen tycker jag bara denna vana är irriterande.

Hififorum (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35862):

Har noterat att dylika kex eller lamell-fräsar gått ner i pris ( eller finns billighetsvarianter)... ~ 500 SEK...

Dum fråga kanske, men är de så bra som de verkar och finns det andra bra användningsområden förutom att bygga ihop lådor (vinklade förband) etc.

Vad är fördelarna när man använder sådan isf. plugg/skruv...bättre precision eller annat?

/MI

Faktiskt.se:

Har noterat att dylika kex eller lamell-fräsar gått ner i pris ( eller finns billighetsvarianter)... ~ 500 SEK...och som en sann DIY:are tycker man att en sån vore kul.

Dum fråga kanske, men är de så bra som de verkar och finns det andra bra användningsområden förutom att bygga ihop lådor (vinklade förband) etc.?

/MI

9 minuters lag mellan, som i princip också kan bero på olika klockinställningar på de två siterna.

Nåväl.
//magnus

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2005-01-07 14:38

Du förutsätter så att ALLA läser båda forumen...

Men då är det ju bara en lösning som fungerar: slå ihop dem... de är ju samma forum under olika adresser...

Skall man inte få posta på detta sätt kommer man inte komma åt de svar man vill ha...

Visst har du en poäng men hur skall man kunna få svaren man vill om man inte får ställa samma fråga till flera?

Hade det spelat någon roll om det var 10 timmar i mellan?
Hade det spelat någon roll om det var omskrivet?

Att korsposta på ett och samma forum ser jag som ett uppenbart problem... blir en himmla röra...
MEN skall man inte få posta en fråga här som är ställd på annat forum (tex.hififorum) blir det ju löjligt...

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-01-07 15:17

För mig spelar det viss roll ifall det är korspostat med bara ett par minuters mellanrum, för då kastar man bara en massa krokar på flera ställen.

I alla fall tycker jag man skall indikera att man korspostar och eventuellt kanske vänta en dag och se ifall man får svar på sin fråga på det första stället.

Det värsta jag vet (inte i det här fallet, absolut inte i det här fallet, för det är inte skrivet på det viset) är när någon fiskar efter "många" svar och egentligen inte vill veta något. "Hur mycket uppmärksamhet kan jag få", typ. Dock är inte den här tråden sådan.

Dock tycker jag man skall använda båda forumen och korsposta när man inte får veta det man vill i det ena forumet. Om man sedan vill delge informationen man får, kan man öppna en tråd och kortfattat referera det man kommit fram till och länka till den andra tråden. Det hör till god stil.

//magnus

Återgå till DIY-forum